Ar D kategorijos gatvėms taikomų akligatvių apsisukimo geometriniai parametrai taikomi ir privažiavimo keliams?“ (2022.02.09)
KLAUSIMAS
Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų rengimo ir teritorijų planavimo proceso valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje (toliau –TPDRIS) 2021-11-17 Valstybinei teritorijų planavimo ir statybos inspekcijai prie Aplinkos ministerijos (toliau - Inspekcija) buvo pateiktas prašymas <...> dėl Kauno rajono savivaldybės tarybos 2012-06-28 sprendimu Nr. <...> patvirtinto Kauno r. sav., <...> ir Kauno rajono savivaldybės administracijos direktoriaus 2014-02-12 įsakymu Nr. <...> patvirtinto Kauno r. sav., <...>, detaliųjų planų koregavimo žemės sklypuose Kauno r. sav., <...> ir <...> (TPDRIS reg. TPD Nr. <...>, toliau – Projektas) patikrinimo. 2021-12-08 iš Inspekcijos gautas patikrinimo nutraukimo raštas <...> (toliau - Nutraukimo raštas).
Nutraukimo rašto 3 punkte nurodyta, kad Projektu inžinerinės infrastruktūros žemės sklype Nr. 7 planuojamos 12x12 m pločio apsisukimo aikštelės parametrai, neužtikrina STR 2.06.04:2014 „Gatvės ir vietinės reikšmės keliai. Bendrieji reikalavimai“ 32 punkte nurodytų, automobilių apsisukimo aikštelės nustatomų reikalavimų.
Pažymime, kad Projektu formuojamas žemės sklypas Nr. 7 neplanuojamas kaip D kategorijos gatvė su jai būdingais elementais. Sklypas skirtas susisiekimo komunikacijoms (t.y. privažiavimo kelio) ir inžinerinės infrastruktūros įrengimui. Planuojamu privažiavimo keliu bus privažiuojama prie trijų gyvenamųjų pastatų. Todėl prašome išaiškinimo ar STR 2.06.04:2014 „Gatvės ir vietinės reikšmės keliai. Bendrieji reikalavimai“ 32 punkte nurodyti D kategorijos gatvėms taikomų akligatvių apsisukimo geometriniai parametrai ir 4, 5, 6, 7 paveiksluose pateiktų apsisukimo aikštelių formos taikomi ir privažiavimo keliams?
ATSAKYMAS (2022.02.09, Nr. 2D-2488)
Atsakydami į Jūsų paklausimą pagal Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) kompetenciją, informuojame, kad pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal paklausėjo pateiktus duomenis. Asmeniui papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Inspekcijos konsultacijos turinys.
Prašome išaiškinimo „ar STR 2.06.04:2014 „Gatvės ir vietinės reikšmės keliai. Bendrieji reikalavimai“ 32 punkte nurodyti D kategorijos gatvėms taikomų akligatvių apsisukimo geometriniai parametrai ir 4, 5, 6, 7 paveiksluose pateiktų apsisukimo aikštelių formos taikomi ir privažiavimo keliams?“
Lietuvos Respublikos Kelių įstatymo (toliau – KĮ) 2 straipsnio atitinkamai 3 ir 5 dalyje pateiktos tokios sąvokų apibrėžtys: gatvė – kelias ar atskiras jo ruožas, esantis miesto ar kaimo gyvenamojoje vietovėje, paprastai turintis pavadinimą; kelias – inžinerinis statinys, skirtas transporto priemonių ir pėsčiųjų eismui. Kelio elementai yra šie: žemės sankasa, važiuojamoji dalis, kelkraščiai, skiriamoji juosta, kelio grioviai ir kitos vandens nuleidimo sistemos, sankryžos, autobusų sustojimo aikštelės, poilsio aikštelės, pėsčiųjų ir dviračių takai, kelio statiniai, techninės eismo reguliavimo priemonės, želdiniai, esantys kelio juostoje, kelio oro sąlygų stebėjimo ir transporto eismo apskaitos, apšvietimo ir kiti įrenginiai su šių elementų užimama žeme.
Pagal KĮ 3 straipsnio 1 dalį, keliai pagal reikšmę skirstomi į valstybinės reikšmės ir vietinės reikšmės kelius. Pagal šio straipsnio 3 dalį, vietinės reikšmės keliai skirstomi į: 1) viešuosius kelius. Tai keliai, jungiantys rajoninius kelius, gyvenamąsias vietoves, sąvartynus, rekreacijos objektus, lankomus gamtos, kultūros paminklus, taip pat gatvės gyvenamosiose vietovėse, jungiamieji ir kiti keliai, nepriskirti valstybinės reikšmės keliams; 2) vidaus kelius. Tai fizinių ar juridinių asmenų, kitų organizacijų, jų padalinių (toliau – fiziniai ar juridiniai asmenys) reikmėms naudojami keliai (miškų, nacionalinių parkų, valstybės saugomų teritorijų, pasienio, karjerų, privažiavimo prie hidrotechninių įrenginių, ribotų teritorijų – kiemų keliai ir visi kiti keliai, nepriskirti viešiesiems keliams).
Nuo 2020 m. sausio 1 d. įsigaliojo Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2019 m. gruodžio 31 d. įsakymas Nr. D1-781 „Dėl Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2011 m. gruodžio 2 d. įsakymo Nr. D1-933 „Dėl statybos techninio reglamento STR 2.06.04:2014 „Gatvės ir vietinės reikšmės keliai. Bendrieji reikalavimai“ patvirtinimo“ pakeitimo“ (toliau – reglamentas), kuris atskiria statybos techninių reglamentų ir kelių techninių reglamentų reguliavimo sritis (statybos techniniais reglamentais reglamentuojami keliai, esantys miestuose, miesteliuose, kompaktiškai užstatytose kaimų teritorijose, o kelių techniniais reglamentais – keliai, esantys už jų teritorijų ribų).
Reglamentas nustato visų nuosavybės formų gatvių ir vietinės reikšmės kelių tiesimo, rekonstravimo ir remonto projektavimo techninius reikalavimus (1 p.).
Reglamento VII skyriuje ,,Gatvių klasifikacija“ 21 p. nurodoma, kad susisiekimo tinklą sudaro motorizuoto eismo gatvės ir keliai (A, B, C, D kategorijos) <...>“.
Pagrindinių susisiekimo linijų klasifikacija pateikta 4 lentelėje, kurios 1.4 punkte nurodytos motorizuoto eismo grupės, pagalbinės gatvės kategorija (D) ir jos pagrindinė paskirtis (turinys) – lokalinės funkcinės ir kompozicinės ašys. Srautų paskirstymas į smulkias teritorijas, privažiavimai prie atskirų statinių ir kitų objektų.
Vadovaujantis reglamento 31 punktu, motorizuoto eismo gatvių tinklas turi užtikrintipriešgaisrinių ir kitų specialiųjų tarnybų transporto priemonių privažiavimą iki pastatų ne tolimesniu kaip 25 m atstumu.
Reglamento 32 punkte nustatyta, jog akligatviais gali pasibaigti tik D kategorijos gatvės, kurių pabaigoje turi būti įrengtos automobilių apsisukimo aikštelės. Apskritimo formos aikštelių matmenys parenkami vadovaujantis 9 lentele (pagal pateiktus transporto priemonių apsisukimo parametrus ir atsižvelgiant į pastabą – papildomai turi būti palikta 1,00 šoninė apsaugos zona, kurioje negali būti jokių pastatų, tvorų ar kitų standžių elementų). Ten pat nurodoma, kad tipinės apsisukimo aikštelių formos ir jų matmenys priklausomai nuo projektinio automobilio pateiktos 4, 5, 6, 7 paveiksluose. Galimos ir kitokios akligatvių formos ar matmenys, tačiau visais atvejais būtina užtikrinti projektinio automobilio apsisukimą. Akligatvių pabaigoje turi būti išskirta teritorija pėstiesiems praeiti ir dviratininkams pravažiuoti.
Sisteminiu požiūriu vertinant pirmiau nurodytą reglamentavimą ir atsižvelgiant į tai, kad projekto sprendiniais planuojama teritorija yra miestelyje, formuojamas sklypas (naudojimo būdas – susisiekimo ir inžinerinių tinklų koridorių teritorija; statinių paskirtys – keliai (8.1), gatvės (8.2), inžineriniai tinklai (9), kuriam, kitų sprendiniuose nurodomų reglamentų tarpe, nustatomas S5 (įvardijamas kaip planuojamas) – kelio servitutas (215) ir servitutas (222), jame planuojamas inžinerinis statinys – vidaus kelias, (kuris skirtas privažiuoti prie pastatų, esančių tolimesniu kaip 25 m atstumu), turėtų užtikrinti (atitikti) reglamentu nustatytus, D kategorijos gatvei taikomus klasifikacinius (21 p., 4 lent.), projektavimo techninius parametrus ir reikalavimus ir užtikrinti reglamento 31 ir 32 punktų nuostatas.
Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.
Atnaujinimo data: 2023-09-23