Statinio paprastasis remontas Kuršių Nerijoje (2015-07-03)
KLAUSIMAS
Norime sužinoti, ar galima atlikti paprastąjį poilsio namelio remontą (perdažyti, pakeisti stogo dangą) Kuršių Nerijoje, jeigu Nacionalinio parko tvarkymo plane ties šiuo nameliu uždėtas sutartinis ženklas „likviduojamas objektas“.
ATSAKYMAS (2015-07-03, Nr. (8.4)-2D-9773)
Atsakydami į Jūsų paklausimą, informuojame, kad paklausime pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal pateiktus duomenis. Asmeniui papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) konsultacijos turinys. Atsakymas rengiamas darant prielaidą, kad statinys pastatytas ir valdomas nuosavybės teise teisėtai, yra įregistruotas Nekilnojamojo turto registre bei nevertinant kitų galimai reikšmingų situacijos nagrinėjimui aplinkybių, kurios Inspekcijai nėra pateiktos ir žinomos.
Elektroniniame paklausime projektavimo firma nurodė, kad numatoma atlikti paprastąjį poilsio namelio remontą (perdažyti, pakeisti stogo dangą) Kuršių nerijoje, tačiau Kuršių nerijos nacionalinio parko tvarkymo plane, patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. birželio 6 d. nutarimu Nr. 702, ties šiuo nameliu nurodytas sutartinis ženklas „likviduojamas objektas“, poilsio namelio adresas <...> Neringos sav. (toliau – Statinys). Atsižvelgiant į paminėtą aplinkybę, kilo neaiškumų dėl galimybės atlikti paprastojo remonto darbus.
Aplinkos ministerijoje 2015 m. birželio 18 d. įvyko pasitarimas, kurio metu spręsta dėl Kuršių nerijos nacionalinio parko tvarkymo plane likviduojamais pažymėtų statinių, kurie yra registruoti Nekilnojamojo turto registre. Nutarta, kad kiekvienu konkrečiu atveju turi būti aiškinamasi dėl statinių statybos ir sandorių teisėtumo, ir atsižvelgiant į nustatytas aplinkybes, atliekami tolimesni veiksmai dėl tokių statinių likvidavimo teisėtai ir nepažeidžiant asmenų teisių ir teisėtų interesų.
Darant prielaidą, kad Statinys pastatytas ir nuosavybės teise valdomas teisėtai, registruotas Nekilnojamojo turto registre, darytina išvada, kad jo savininkas turi teisėtus lūkesčius Statinį valdyti, naudoti ir juo disponuoti teisės aktų nustatyta tvarka ir būdais.
Pažymėtina, kad Statybos įstatymo 35 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad pastatytas ar nebaigtas statyti statinys (išskyrus kultūros paveldo statinius) nugriaunamas šiais atvejais:
1) savininko ar statytojo (užsakovo) noru;
2) kai tai numatyta teritorijų planavimo dokumentuose (po to, kai žemės sklypas ar jo dalis arba statinys paimamas visuomenės poreikiams) – per savivaldybės tarybos sprendime nurodytą terminą arba per savivaldybės administracijos ieškinio pagrindu priimtame teismo sprendime nurodytą terminą;
3) kai baigiasi laikino statinio naudojimo terminas – per viešojo administravimo subjekto, išdavusio statybą leidžiantį dokumentą, reikalavime nurodytą terminą arba per šio subjekto ieškinio pagrindu priimtame teismo sprendime nurodytą terminą;
4) kai statinys (jo dalis) yra fiziškai susidėvėjęs (susidėvėjusi) ir kelia pavojų žmonių gyvybei, sveikatai bei aplinkai ir šis pavojus nepašalinamas – per viešojo administravimo subjektų, atliekančių statinių naudojimo priežiūrą, reikalavime nurodytą terminą arba per šių subjektų ieškinio pagrindu priimtame teismo sprendime nurodytą terminą;
5) kai statinys pastatytas ar statomas savavališkai – per Inspekcijos reikalavime nurodytą terminą arba per šios inspekcijos ieškinio pagrindu priimtame teismo sprendime nurodytą terminą;
6) kai statinys pastatytas ar statomas pagal neteisėtai išduotą statybą leidžiantį dokumentą arba kai tokia statyba pagal įstatymus negalima – per Inspekcijos, kitų šio Įstatymo 23 straipsnio 30 dalyje nurodytų viešojo administravimo subjektų ar suinteresuotųjų asmenų, kurių teisės ir teisėti interesai yra pažeidžiami, ieškinio pagrindu priimtame teismo sprendime nurodytą terminą;
7) kitais įstatymų nustatytais atvejais.
Jei šiuo atveju nėra įstatyme įtvirtintų pagrindų dėl Statinio, nurodyto projektavimo firmos užklausime, nugriovimo būtinybės, statinio savininkas ar kitas valdytojas gali statinį naudoti, valdyti ir juo disponuoti bendrais pagrindais, nepažeisdamas Statybos įstatymo 40 straipsnyje nustatytų statinio naudojo pareigų, Civilinio kodekso bei kitų teisės aktų nustatyta tvarka.
Pažymėtina, kad siekiant įgyvendinti Kuršių nerijos nacionalinio parko tvarkymo plano sprendinius, kuriais numatyta likviduoti pastatą, turėtų būti užtikrinta statinio savininko (ar valdytojo) teisėtų interesų (jei interesai iš tiesų teisėti) apsauga. Statinys turėtų būti paimamas visuomenės poreikiams (kaip pasiūlė Darbo grupė teisinėms prielaidoms paimti turtą visuomenės poreikiams nagrinėti, sudaryta 2012 m. liepos 20 d. Lietuvos Respublikos Ministro Pirmininko potvarkiu Nr. 204) ir tada likviduotas. Kitu atveju turėtų būti ginčijami sandoriai, kurių pagrindu buvo įgyta nuosavybė į Statinį. Inspekcija tokios teisės neturi, o taip pat nėra gavusi jokių įrodymų, pagrindžiančių sandorių neteisėtumą.
Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.
Atnaujinimo data: 2023-09-23