KLAUSIMAS

      Prašome pateikti nuomonė dėl žemiau pateiktų klausimų:

      1. Pagal <...> regioninio parko ir jo zonų bei buferinės apsaugos zonos ribų planą miškų ūkio paskirties žemės sklypas patenka į rekreacinio funkcinio prioriteto zoną, o pagal regioninio parko tvarkymo planą į rekreacinės urbanizuojamos aplinkos kraštovaizdžio tvarkymo zoną (NRu1). Regioninio parko tvarkymo plano sprendiniuose nurodyta, kad siekiant reguliuoti rekreacinių išteklių naudojimą ir tvarkymą regioniniame parke išskiriamos neurbanizuojamos ir urbanizuojamos rekreacinės aplinkos kraštovaizdžio tvarkymo zonos. Urbanizuojamos aplinkos kraštovaizdžio tvarkymo zonoje numatyta statyti apgyvendinimo paslaugas teikiančius rekreacinius pastatus – turizmo centrus, poilsio kompleksus, jaunimo nakvynės namus, vasarnamius, kempingus ir teikti turistines paslaugas, apgyvendinant turistus nameliuose.

      Tokiais atvejais, kai saugomos teritorijos planavimo dokumentuose yra numatyta galimybė statyti rekreacinius statinius, Lietuvos Respublikos Saugomų teritorijų ir Miškų įstatymai numato išimtis dėl žemės naudmenų keitimo.

      Vadovaujantis LR saugomų teritorijų įstatymo 31 straipsnio 8 dalimi valstybiniuose parkuose draudžiama keisti miškų ūkio žemės naudojimo paskirtį, taip pat paversti miško žemę kitomis naudmenomis, išskyrus atvejus, kai tai daroma reikmėms, susijusiomis su šių saugomų teritorijų apsauga, tvarkymu, pritaikymu visuomenės poreikiams ir rekreacijai, jeigu tai numatyta šių saugomų teritorijų planavimo dokumentuose ir neprieštarauja šių saugomų teritorijų nuostatams.

      LR miškų įstatymo 11 straipsnio 3 dalyje taip pat numatyta išimtis, leidžianti valstybiniuose parkuose miško žemę paversti kitomis naudmenomis tik reikmėms, susijusioms su saugomų teritorijų apsauga, tvarkymu, pritaikymu visuomenės poreikiams ir naudojimu rekreacijai, jeigu tai numatyta šių saugomų teritorijų planavimo dokumentuose ir neprieštarauja valstybinių parkų nuostatams.

      Atsižvelgiant į išvardintas įstatymų nuostatas ir regioninio parko tvarkymo plano sprendinius, prašome paaiškinti, ar gali būti keičiama miškų ūkio paskirties žemės sklypų, patenkančių į urbanizuojamos rekreacinės aplinkos kraštovaizdžio tvarkymo zoną, pagrindinė žemės naudojimo paskirtis iš miškų ūkio š kitą, naudojimo būdą – rekreacinės teritorijos.

      2. Prašome paaiškinti, kokiu atstumu nuo vandens telkinio gali būti atkuriamos sodybos, jeigu komisijos, sudarytos <...> rajono savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu, buvusioms sodybvietėms nustatyti aktuose arba teismo sprendimuose buvusių sodybviečių tikslios vietos ir atstumai nuo vandens telkinių nenurodyti.

      3. Prašome paaiškinti, ar žemės sklypo savininkas, turėdamas komisijos buvusioms sodybvietėms nustatyti aktą, kuriame nurodyta, jog šiame žemės sklype sodyba buvo, gali statyti nesudėtingus statinius nerengdamas jokių projektinių dokumentų.

      4. LR saugomų teritorijų įstatymo 20 straipsnio 6 dalyje nurodyta, kad sodybose už pakrantės apsaugos juostos ribų gali būti statoma tik po vieną ne didesnio kaip 25 m2 bendro ploto ir ne aukštesnė kaip 4,5 m (aukštis skaičiuojamas nuo statinių užstatomo ploto žemės paviršiaus vidutinės altitudės iki pastato stogo kraigo) asmeninio naudojimo pirtį be rūsio.

      Prašome paaiškinti, ar ši įstatyme numatyta išimtis gali būti taikoma kitos paskirties, naudojimo būdas – rekreacinės teritorijos, žemės sklypuose.

ATSAKYMAS (2014-12-04, Nr. (8.14)-2D-18983)

      Informuojame, kad pateikti paklausime duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal pateiktus duomenis. Pateikus papildomos informacijos, konsultacijos turinys gali keistis. Nuomonę pateikiame pagal Jūsų pateiktus klausimus eilės tvarka.

      1. Įvertinus <...> regioninio parko tvarkymo plano 24.5 punkto nuostatas, miškų ūkio paskirties žemės sklypų, patenkančių į urbanizuotos rekreacinės aplinkos kraštovaizdžio tvarkymo zoną, pagrindinė žemės naudojimo paskirtis, vadovaujantis Miškų įstatymo 11 straipsnio 3 dalimi bei Saugomų teritorijų įstatymo 30 straipsnio 8 dalies nuostatomis, pagrindinė naudojimo paskirtis gali būti keičiama į kitos paskirties žemę, nustatant naudojimo būdą – rekreacinės teritorijos.

      2. Saugomų teritorijų įstatymo 13 straipsnio 2 dalies 4 punkte nustatyta, kad draudžiama statyti statinius valstybinių parkų planavimo schemose (ribų ir tvarkymo planuose) ir (ar) bendruosiuose planuose nenustatytose vietose, išskyrus pastatus esamose ir buvusiose sodybose (kai yra išlikę buvusių statinių ir (ar) sodų liekanų arba kai sodybos yra pažymėtos vietovės ar kituose planuose, taip pat nustatant juridinį faktą).

      Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1992-05-12 nutarimo Nr. 343 ,,Dėl specialiųjų žemės ir miško naudojimo sąlygų patvirtinimo“  127.9 punkte nustatyta:

      „vandens telkinių apsaugos zonose draudžiama statyti naujus gyvenamuosius namus, vasarnamius, ūkininkų ūkio ir kitus pastatus arčiau kaip 50 metrų už pakrantės apsaugos juostos, išskyrus buvusių sodybų atkūrimo atvejus Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatyme ir Lietuvos Respublikos miškų įstatyme nustatytomis sąlygomis, taip pat miestų, miestelių ir kompaktiškai užstatytų arba savivaldybių ar jų dalių bendruosiuose planuose numatytų užstatyti kaimų teritorijose (bet visais atvejais – potvynio metu neužliejamoje teritorijoje). Asmeninio naudojimo pirtis už paviršinio vandens telkinio pakrantės apsaugos juostos gali būti statoma Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatyme nustatytais atvejais ir sąlygomis.“.

      Nagrinėjamu Jūsų paklausime atveju, mūsų nuomone, jei anksčiau nurodytas 50 m atstumas gali būti neišlaikomas tais atvejais, kai buvusios sodybos statiniai statomi jų buvusiose vietose (yra pamatų liekanų ar kitų šį faktą įrodančių duomenų (nuotraukų, žemėlapių ir pan.). Kitais atvejais statiniai turi būti statomi laikantis nustatyto 50 m atstumo, išskyrus atvejus, kai savivaldybės ar jos dalies bendrajame plane ši teritorija pažymėta kaip urbanizuojama.

      3. Jei yra dokumentas, patvirtinant buvusios sodybos juridinį faktą, statiniai statomi vadovaujantis Statybos įstatymo ir jį įgyvendinančių teisės aktų nustatytų reikalavimų. Nesudėtingų statinių statybos atveju supaprastintą statybos projektą parengti ir statybą leidžiantį dokumentą gauti tik atvejais nurodytais STR 1.07.01:2010 „Statybą leidžiantys dokumentai“ 6 priede:

      „2. Rašytinis pritarimas supaprastintam statybos projektui privalomas:

      2.1. statant I grupės nesudėtingą statinį – kultūros paveldo objekto teritorijoje, kultūros paveldo vietovėje;

      2.2. statant II grupės nesudėtingą statinį – mieste*, konservacinio prioriteto ar kompleksinėje saugomoje teritorijoje, kultūros paveldo objekto teritorijoje, kultūros paveldo vietovėje.“.

      Saugomų teritorijų 13 straipsnio 2 dalies 4 punkte nustatyta išimtis pastatų statybai buvusiose sodybose, nenustatant, kuris iš pastatų pirmiausiai turi būti atstatomas. Todėl manome, kad jei bus atstatomas gyvenamasis namas ar pagalbinio ūkio pastatai, kuriems privaloma parengti atitinkamą projektą ir gauti statybą leidžiantį dokumentą, - šie veiksmai ir turės būti atlikti. Tačiau, jei bus norima sodybos statinius atstatyti, pradeda nuo pagalbinio ūkio pastatų, kurių statybai nei projektas, nei statybą leidžiantis dokumentas nereikalingi, sodybos statinių atstatymas gali būti pradėtas ir be šių procedūrų. Teisės aktai nenustato sodybos statinių atstatymo eiliškumo.

      4. Saugomų teritorijų įstatymo 20 straipsnio 6 dalyje nustatyta galimybė statytis pirtį asmeniniam naudojimui. Tai vienas iš statinių, iš kurių susideda tradicinė sodyba.

      Pagal Žemės naudojimo būdų turinio aprašą kitos paskirties žemės sklypai, kurių naudojimo būdas – rekreacinės teritorijos, yra skirti Žemės sklypai, skirti ilgalaikiam (stacionariam) poilsiui su poilsio paskirties pastatais, išskyrus kaimo turizmo pastatus, ar trumpalaikiam poilsiui. Todėl manome, kad Jūsų paklausime nurodyta išimtis šiuo atveju netaikoma.

      Ši konsultacija teikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojančius teisės aktus ir negali būti laikoma Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos  sprendimu konkrečioje situacijoje.

Atnaujinimo data: 2023-09-23