Ar pasikeičia esminis statinio projekto sprendinys (statinio vieta) sujungus žemės sklypus (2016-10-24)
KLAUSIMAS
1. Ar galima tęsti viename žemės sklype suprojektuoto statinio statybos darbus pagal esamą statybos projektą ir SLD, nesikreipiant dėl naujo SLD išdavimo, kai dėl šio bei gretimo žemės sklypo sujungimo pasikeitė žemės sklypo kadastrinis numeris ir nebeatitinka SLD nurodyto žemės sklypo kadastrinio numerio, tačiau: 1) dabartinio sklypo ribų posūkio taškų koordinatės valstybinėje koordinačių sistemoje identiškai sutampa su abiejų sujungtųjų sklypų buvusių ribų posūkio taškų koordinatėmis valstybinėje koordinačių sistemoje; ir 2) statomo statinio faktinių kontūrų koordinatės pagal valstybinę koordinačių sistemą visiškai atitinka statybos projekte numatytas koordinates pagal valstybinę koordinačių sistemą; ir 3) statinio vieta ir esminiai statinio projekto sprendiniai, nustatantys statinio vietą pirminiame sklype, išliko nepasikeitę, tik pats sklypas padidėjo viena kraštine besiribojusiu kitu sklypu; ir 4) suprojektuoto statinio statyba nepažeidžia leidžiamų esamo žemės sklypo užstatymo rodiklių, teritorijų planavimo dokumentuose, statybą leidžiančiame dokumente, kituose teisė aktuose numatytų užstatymo ir kitų specialiųjų reikalavimų?
2. Ar, remiantis nuo 2017-01-01 įsigaliosiančia nauja Statybos įstatymo redakcija, tokių statybos darbų tęsimas pagal esamą statybos projektą ir SLD, šio nepanaikinant ir nesikreipiant dėl naujo SLD išdavimo, bus galimas?
3. Jeigu atsakant į pirmuosius du klausimus, esminiai statinio projekto sprendiniai, nustatantys statinio vietą sklype (teritorijoje), visgi bus laikomi pasikeitusiais, prašome argumentuoti tokią išvadą, nurodant esminių sprendinių pasikeitimo nustatymo kiekybinius ir kokybinius kriterijus, bei paaiškinant, kodėl statinio vietai sklype (teritorijoje) nustatyti nėra vadovaujamasi statinio kontūrų projektinėmis bei faktinėmis koordinatėmis pagal valstybinę koordinačių sistemą.
ATSAKYMAS (2016-10-24, Nr. (9.12)-2D-15254)
Inspekcijai nesuteikta teisė aiškinti teisės aktų nuostatų, teikiame nuomonę paklausime pateiktais klausimais.
Lietuvos Respublikos statybos įstatymo (toliau – Statybos įstatymas) 2 straipsnio 93 dalyje (aktuali redakcija) apibrėžta, kad esminiai statinio projekto sprendiniai – statinio projekto sprendiniai, nustatantys statinio vietą sklype, statinio ar jo dalių paskirtį, statinio laikančiąsias konstrukcijas ir jų išdėstymą, statinio išorės matmenis (aukštį, ilgį, plotį ir pan.) ir įgyvendinantys specialiuosius saugomos teritorijos tvarkymo ir apsaugos reikalavimus ir (ar) specialiuosius paveldosaugos reikalavimus.
Statybos techninio reglamento STR 1.07.01:2010 „Statybą leidžiantys dokumentai“, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2010 m. rugsėjo 27 d. įsakymu nr. D1-826, 48 punkte pažymėta, kad pakeitus esminius projekto sprendinius (projekte suprojektuotų statinių, kuriuos norint statyti, rekonstruoti, remontuoti ar griauti privalomas statybą leidžiantis dokumentas) ir norint tęsti statybą, privaloma gauti naują statybą leidžiantį dokumentą šio Reglamento nustatyta tvarka, išskyrus atvejus, kai nepažeidžiant teritorijų planavimo dokumentų, statybą leidžiančių dokumentų, kitų teisės aktų, specialiųjų architektūros reikalavimų, specialiųjų saugomos teritorijos tvarkymo ir apsaugos reikalavimų, specialiųjų paveldosaugos reikalavimų ir esminių statinio reikalavimų:
48.1. laikančiosios konstrukcijos keičiamos į ne blogesnes savybes turinčias konstrukcijas;
48.2. dėl objektyvių priežasčių (nenumatytų aplinkybių, kliūčių) keičiama inžinerinio tinklo ar susisiekimo komunikacijos trasa ar jos dalis ir dėl to keičiasi inžinerinio tinklo ar susisiekimo komunikacijos ilgis;
48.3. iki 1 m keičiama statinio vieta žemės sklype (teritorijoje);
48.4. iki 1 m didinami statinio išorės matmenys;
48.5. mažinami statinio išorės matmenys.
Atsižvelgdami į paklausime pateiktą informaciją ir pirmiau nurodytų teisės aktų nuostatas manome, kad, sujungus gretimus žemės sklypus į vieną ne tik žemės sklypo kadastrinis numeris nebeatitinka nurodyto statybą leidžiančiame dokumente, bet ir pakito statinio vieta žemės sklype (vertinant atstumus nuo statinio iki žemės sklypo ribų). Šiuo metu galiojančiuose teisės aktuose nėra numatyta išimčių, kad naujas statybą leidžiantis dokumentas neprivalomas, jei pakeitus esminius statinio projekto sprendinius nėra pažeidžiami sklypo užstatymo reglamentai ar pan.
2. Statybos įstatymo (galioja nuo 2017-01-01) 27 straipsnio 23 dalies 2 punkte nurodyta, kad statybą leidžiančio dokumento galiojimas panaikinamas: viešojo administravimo subjekto, išdavusio šio straipsnio 1 dalies 1–7 punktuose nurodytus statybą leidžiančius dokumentus, sprendimu šiais atvejais: <...> jeigu buvo pakeisti žemės sklypo matmenys jį padalijant į atskirus žemės sklypus, sujungiant žemės sklypus, atlikus žemės sklypų perdalijimą (amalgamaciją) ir dėl to pažeidžiami leidžiami žemės sklypo užstatymo rodikliai ir kiti teisės aktai; <...>.
Informuojame, kad šiuo metu nėra patvirtinti nuo 2017-01-01 įsigaliosiantys normatyviniai statybos techniniai dokumentai (poįstatyminiai aktai), todėl negalime suteikti konsultacijos apie nuo 2017-01-01 įsigaliosiančios Statybos įstatymo redakcijos 27 straipsnio 23 dalies 2 punkto taikymo galimybes paklausime nurodytu klausimu.
3. Manome, kad vertinant statinio vietą sklype reikėtų vertinti ne tik projektines ir faktines koordinates pagal valstybinę koordinačių sistemą, bet ir atstumus nuo statinio iki žemės sklypo ribų.
Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti traktuojama kaip Inspekcijos sprendimas konkrečioje situacijoje.
Atnaujinimo data: 2023-09-23