Ar statybos rūšies pakeitimas SLD yra techninė klaida (2022-03-30)
KLAUSIMAS
Kelių direkcija vadovaudamasi statybos techninio reglamento STR 1.05.01:2017 „Statybą leidžiantys dokumentai. Statybos užbaigimas. Statybos sustabdymas. Savavališkos statybos padarinių šalinimas. Statybos pagal neteisėtai išduotą statybą leidžiantį dokumentą padarinių šalinimas“ 52 punktu, prašė Raseinių rajono savivaldybės parengti naują statybą leidžiančio dokumento Nr. LSNS-28-171213-00074 (toliau – SLD) versiją nurodant statybos rūšį pagal faktinius duomenis, t.y. „Rekonstruoti statinį“ ir gavo atmetimą (atmetimo priežastis „1. Statybos rūšies keitimas nėra techninė klaida. STR 1.05.01:2017 „Statybą leidžiantys dokumentai. Statybos užbaigimas. Statybos sustabdymas. Savavališkos statybos padarinių šalinimas. Statybos pagal neteisėtai išduotą statybą leidžiantį dokumentą padarinių šalinimas“ 55 p.“).
Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, prašome Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos nuomonės dėl turimame SLD nurodytos statybos rūšies tikslinimo į „Rekonstruoti statinį“.
ATSAKYMAS (2022-03-30, (9.12)2D-5739)
Atsakydami į Jūsų 2022-02-25 raštą Nr. 2-2805 „Dėl statybos leidimo Nr. LSNS-28-171213-00074 duomenų patikslinimo“ (toliau – paklausimas) pagal Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) kompetenciją, informuojame, kad pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal paklausėjo pateiktus duomenis. Asmeniui papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Inspekcijos konsultacijos turinys.
Paklausime nurodote, jog remdamiesi statybos techninio reglamento STR 1.05.01:2017 „Statybą leidžiantys dokumentai. Statybos užbaigimas. Statybos sustabdymas. Savavališkos statybos padarinių šalinimas. Statybos pagal neteisėtai išduotą statybą leidžiantį dokumentą padarinių šalinimas“ (toliau – STR 1.05.01:2017) 52 punktu, prašote „Raseinių rajono savivaldybės parengti naują statybą leidžiančio dokumento Nr. LSNS-28-171213-00074 (toliau – SLD) versiją nurodant statybos rūšį pagal faktinius duomenis, t.y. „Rekonstruoti statinį““.
Pažymėtina, kad prie Jūsų paklausimo Nr. 7D-316 pridėtoje iškarpoje iš IS „Infostatyba“ savivaldybės administracijos nurodyta 2021-09-22 prašymo ištaisyti klaidas dokumente 2021-10-21 atmetimo pastaba, jog „pateiktame prašyme, projekto sprendiniuose, ekspertizės akte nurodyta nauja statyba. Statybos rūšies pakeitimas šiuo atveju nėra techninė klaida. <...>“. Šiame paklausime taip pat nurodėte, kad „Po pirmojo Raseinių rajono savivaldybės atmetimo (2021-10-21) Kelių direkcija kreipėsi į projektą atlikusią ekspertizės įmonę ir ši patikslino bendrosios ekspertizės aktą nurodant statybos rūšį į rekonstrukciją (projekto bendroje dalyje yra nurodyta statybos rūšis „Rekonstrukcija“)“. Paklausime (reg. Nr. 7D-879) jau teigiate, kad „Kelio projekte „Pėsčiųjų ir dviračių tako tiesimas kelio Nr. 148 Raseiniai–Tytuvėnai–Radviliškis 19,90-23,46 km ruože“ bei bendrosios ekspertizės akte yra nurodyta statybos rūšis – statinio rekonstravimas“.
Statinio statybos rūšis ir pagrindinius principus, pagal kuriuos statybos darbai priskiriami atskiroms statybos rūšims nustato statybos techninis reglamentas STR 1.01.08:2002 „Statinio statybos rūšys“. Šio reglamento 2 punkte nurodyta, kad kitų ministerijų ir Vyriausybės įstaigų (pagal kompetenciją) inžinerinių tinklų, susisiekimo komunikacijų, technologinių įrenginių, technologinių inžinerinių sistemų ir kt. normatyvinių saugos ir paskirties dokumentų, kuriuose statybos darbai suskirstyti pagal statybos rūšis, sąrašas pateikiamas reglamento 2 priede.
Atsižvelgdami į susisiekimo komunikacijų statybos rūšis reglamentuojančio Kelių techninio reglamento KTR 1.01:2008 „Automobilių keliai“ nuostatas, sutinkame, kad pėsčiųjų ir dviračių takų, kaip esamo kelio elementų, įrengimas nelaikytinas naujo statinio statyba. Todėl kyla abejonių dėl 2017-10-10 Nr. 003/17.2 projekto ekspertizės akto išdavimo atitikties teisės aktų reikalavimams. Pagal statybos techninio reglamento STR 1.04.04:2017 „Statinio projektavimas, projekto ekspertizė“ (toliau – STR 1.04.04:2017) nuostatas:
„87. Bendrosios projekto ekspertizės aktas yra vienas iš dokumentų, pateikiamų statybą leidžiančiam dokumentui gauti“.
„88. Projektas yra tinkamai parengtas, jei atlikus projekto ekspertizę, jo įvertinimas projekto ekspertizės akte atitinka reglamento 89.1 papunktyje nurodytą įvertinimą.
89. projektas įvertinamas taip:
89.1. projektas (jo dalys, kurių ekspertizė atlikta) atitinka Reglamento (ES) Nr. 305/2011 [5.17] nustatytus esminius statinių reikalavimus, privalomųjų projekto rengimo dokumentų, kitų Lietuvos Respublikosįstatymų ir teisės aktų, normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimus;
89.2. projektas (jo dalys, kurių ekspertizė atlikta) neatitinka Reglamento (ES) Nr. 305/2011 [5.17] nustatytų esminių statinių reikalavimų, privalomųjų projekto rengimo dokumentų, kitų Lietuvos Respublikos įstatymų ir teisės aktų, normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimų. Pateikiama išvada, kad projekto negalima tvirtinti (kai privaloma) [5.1] arba projektui nepritariama, kai projekto ekspertizė atliekama statytojo pageidavimu).“.
Manome, kad atliekant projekto ekspertizę nustačius, kad projekte nurodyta statybos rūšis neatitinka statybos rūšies, nustatytos pagal normatyviniuose statybos techniniuose dokumentuose nustatytus principus, statinio projekto ekspertizės akte projektas turėtų būti įvertintas pagal 89.2 papunkčio nuostatas. Taip pat pažymėtina, kad nei STR 1.04.04:2017, nei kiti teisės aktai nenumato projekto ekspertizės akto tikslinimo procedūros po SLD išdavimo.
Vadovaujantis Statybos įstatymo 271 straipsnio, nustatančio statinių projektus tikrinančių subjektų kompetenciją, 1 dalies 13 punktu, savivaldybių administracijos, tikrindamos statinių projektus, be kita ko, tikrina, ar statinio projekto sprendiniai atitinka statinio projekte nurodytą statybos rūšį, statinio paskirtį ir kategoriją. Analogiška nuostata buvo ir SLD išdavimo metu galiojusio STR 1.05.01:2017 (suvestinė redakcija 2017-09-20 – 2017-12-31) 5 priedo 1.11 papunktyje („ar statinio projekto sprendiniai atitinka statinio projekte nurodytą statybos rūšį ir statinio kategoriją“). Todėl manytina, kad savivaldybės administracija, nustačiusi, kad projekto sprendiniai neatitinka projekte nurodytos statybos rūšies, neturėjo išduoti SLD.
STR 1.05.01:2017 52 punkte reglamentuota, kad, jei po SLD išdavimo paaiškėja, kad SLD yra skaičiavimo, spausdinimo, faktinių duomenų neatitikimo ar kitų techninių klaidų, viešojo administravimo subjekto, išdavusio SLD, įgaliotas valstybės tarnautojas, gavęs statytojo motyvuotą prašymą (raštu arba nuotoliniu būdu per IS „Infostatyba“) ar savo iniciatyva, pasinaudodamas IS „Infostatyba“, parengia naują (ištaiso klaidas) SLD versiją ir, esant reikalui, išsiunčia subjektams, tikrinusiems statinio projektą, pagal kurį buvo išduotas SLD, prašymus pritarti šių klaidų ištaisymui.
Mūsų nuomone, statinio statybos rūšis, nurodyta prašyme išduoti SLD, kartu su prašymu pateiktame statinio projekte ir projekto ekspertizės akte, nelaikytina SLD technine klaida ir STR 1.05.01:2017 52 punkto nuostatos šiuo atveju netaikytinos.
Be to, kaip ir nurodėme Inspekcijos 2022-02-22 rašte Nr. (9.12Mr)-2D-3357, pagal skirtingas statybos darbų rūšis išduodami skirtingų tipų SLD, nurodyti Statybos įstatymo 27 straipsnio 1 dalyje, tarp kurių: leidimas statyti naują statinį – naujo statinio statybai; leidimas rekonstruoti statinį – statinio rekonstravimui. IS „Infostatyba“ kiekvienam Įstatymo 27 straipsnio 1 dalyje nurodytam SLD tipui yra numatytas atskiras registravimo žurnalas. SLD tipo pakeitimas IS „Infostatyba“ sąlygoja dokumento registro ir išduoto SLD numerio pakeitimą, o tai susiję su dokumente vykdytų procesų terminais, integracinėmis sąsajomis ir kitais sistemos procesais.
Atsižvelgdami į Įstatymo 27 straipsnio 1 dalyje nurodytus SLD tipus ir jų išdavimo atvejus bei į Reglamento 52 punkto nuostatas, manome, kad šiuo atveju nauja SLD LSNS-28-171213-00074 versija negali būti išduodama. Pagal statytojo pateiktą naują prašymą išduoti SLD ir prie jo pridėtus pakeistus (patikslintus) privalomus dokumentus, kuriuose būtų nurodyta teisės aktų reikalavimus atitinanti statybos rūšis, turėtų būti išduodamas naujas SLD, pasirenkant tinkamą SLD tipą (šiuo atveju pagal paklausime nurodytą statybos rūšį – leidimą rekonstruoti statinį).
Primename, kad projektinius sprendinius privalo parinkti kompetentingas projektuotojas, prisiimdamas atsakomybę, kad statinio projektas atitinka Lietuvos Respublikos įstatymų, kitų teisės aktų, privalomųjų statinio projekto rengimo dokumentų, normatyvinių statybos techninių dokumentų ir normatyvinių statinio saugos ir paskirties dokumentų nuostatas, nes tokia prievolė jam nustatyta Statybos įstatymo 16 straipsnio 5 dalyje. O pagal Statybos įstatymo 17 straipsnio 5 dalies nuostatas, statinio projekto (jo dalies) ekspertizės rangovas privalo pasirašyti statinio projekto ekspertizės aktą (privalomi įmonės vadovo ar jo įgalioto kito įmonės darbuotojo ir statinio projekto ekspertizės vadovo parašai), prisiimdamas atsakomybę, kad statinio projekto ekspertizės aktas, o kai statinio projekto ekspertizės akte pateikiama išvada, kad statinio projektą galima tvirtinti, – ir statinio projektas (jo dalys, kurių ekspertizė atlikta) atitinka Lietuvos Respublikos įstatymų, kitų teisės aktų, normatyvinių statybos techninių dokumentų ir normatyvinių statinio saugos ir paskirties dokumentų nuostatas.
Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.
Atnaujinimo data: 2023-09-23