KLAUSIMAS

      Norėčiau informacijos dėl statybų galimybės man priklausančiame sklype, esančiame <...> Vilniaus mieste. Planuoju statyti sodo tipo namą ar gyvenamąjį namą šiame sklype. Sklypo plotas yra 0,0384 ha, ar galėčiau statyti sodo tipo namą iki 80 kv. m., kuris nereikalauja jokio projekto statybai? Taip pat domintų galimybės dėl gyvenamojo namo statybos šiame sklype.

ATSAKYMAS (2022.11.23, Nr. 2D-21230)

      Atsakydami į Aplinkos ministerijos persiųstą paklausimą, informuojame, kad paklausime pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal pateiktus duomenis. Papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) konsultacijos turinys.

      Inspekcija konsultacijas teikia vadovaudamasi Asmenų konsultavimo Valstybinėje teritorijų planavimo ir statybos inspekcijoje prie Aplinkos ministerijos taisyklėse[1] (toliau – Konsultavimo taisyklės) nustatyta tvarka. Pagal Konsultavimo taisyklių 4.1 papunktį, konsultacija – tai žodinis ar rašytinis atsakymas į asmens paklausime pateiktą (-us) klausimą (-us) teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą reglamentuojančių ir su jais susijusių teisės aktų nuostatų taikymo klausimais. Konsultavimo taisyklės nenumato konkrečių situacijų nagrinėjimo, statinių statybos galimybių studijos atlikimo ir išvadų teikimo, todėl teikiame nuomonę tik dėl galiojančio teisinio reguliavimo, susijusio su paklausime keliamais klausimais.

      Kartu su paklausimu atsiųstame Nekilnojamojo turto registro duomenų bazės išraše nurodyta, kad žemės sklypo paskirtis – žemės ūkio, o žemės sklypo naudojimo būdas – mėgėjų sodų žemės sklypai ir sodininkų bendrijų bendrojo naudojimo žemės sklypai. Žemės sklypas suformuotas atliekant preliminarius matavimus ir sklypui taikomos elektros tinklų apsaugos zonos.

      Sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 6 ir 7 dalyje atitinkamai nustatyta, kad:

- sodo sklype Statybos įstatymo nustatyta tvarka galima statyti ar rekonstruoti vieną vienbutį gyvenamąjį namą ir jo priklausinius arba vieną sodo namą ir jo priklausinius nerengiant teritorijų planavimo dokumentų ar žemės valdos projektų, nekeičiant pagrindinės žemės naudojimo paskirties ir nepažeidžiant trečiųjų asmenų teisėtų interesų;

- mėgėjų sodo sklype statomi statiniai turi atitikti šiuos rodiklius:

1) maksimalus sklypo užstatymo tankis ir statinių išdėstymas sklype turi atitikti Aplinkos ministerijos nustatytus reikalavimus vienbučiams gyvenamiesiems pastatams;

2) gyvenamojo pastato ar sodo namo didžiausias aukštis – 8,5 m;

3) priklausinio (pastato) didžiausias aukštis – 5 m.

      Statybostechninio reglamento STR 2.02.09:2005 „Vienbučiai ir dvibučiai gyvenamieji pastatai“ (toliau – STR 2.02.09:2005) 1 punkte nurodyta, kad šis  reglamentas „nustato mažiausius techninius reikalavimus vienbučio (vieno buto) ir dvibučio (dviejų butų)gyvenamojo pastato (toliau – Namas) ar sublokuotų Namų. Šie reikalavimai taikomi projektuojant naują Namą. Rekonstruojant ar kapitališkai remontuojant esamą Namą, Reglamento reikalavimai taikomi pertvarkomaiNamo daliai, išskyrus atstumo iki gretimo sklypo ribos reikalavimus, kai pertvarkomos Namo dalies išmatavimai nekeičiami“.

      Pagal STR 2.02.09:2005 9 priedo lentelę, kai žemės sklypo plotas yra iki 400 m2, tai maksimalus sklypo užstatymo tankis gali būti iki 40 %. Pagal STR 2.02.09:2005  9 priedo 3 punktą, projektuojant, statant naują statinį, rekonstruojant statinį ar keičiant statinio paskirtį, Namui skirtas žemės sklypas negali būti mažesnis kaip 400 m2, o vienbučio blokuoto užstatymo tipo kiekvienam Namui  skirtas sklypas (ar jo dalis) – ne mažesnis kaip 200 m2

      Apibendrinant pateiktas nuostatas manytina, kad bendruoju atveju, žemės ūkio paskirties žemės sklype, kurio plotas mažesnis nei 400 m2 ir kurio naudojimo būdas – mėgėjų sodų žemės sklypai ir sodininkų bendrijų bendrojo naudojimo žemės sklypai, negali būti statomas vieno buto gyvenamasis namas, tačiau vadovaujantis įstatymais ir kitais teisės aktais galėtų būti statomas vienas sodo namas ir jo priklausiniai.

      Tuo pačiu atkreipiame dėmesį, kai preliminariaisiais matavimais suformuotame žemės sklype taikomos elektros tinklų apsaugos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, prieš planuojant statybas tokiame žemės sklype privalu vadovautis Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymu. Šio įstatymo 23 – 25 straipsniuose yra nustatyti apribojimai veiklos vykdymui, taip pat ir statybai, elektros tinklų apsaugos zonose. Pažymime, kad Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 25 straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodyta, kad elektros tinklų apsaugos zonose draudžiama statyti gyvenamosios, kultūros, mokslo, gydymo, maitinimo, paslaugų, prekybos, administracinės, viešbučių, transporto, sporto paskirties pastatus 110 kV ir aukštesnės įtampos oro linijų apsaugos zonose.

      Bendruoju atveju sodo namai, kai jų didžiausias plotas iki 80 m2, o aukštis iki 8,5 m, kai atstumas tarp atraminių konstrukcijų neviršija 6,0 m, rūsys nedidesnis kaip vieno aukšto ir rūsys įrengiamas pastato ribose, neišlendant už pastato ribų, priskiriami I grupės nesudėtingųjų statinių kategorijai[2]. I grupės nesudėtingojo sodo namo statybai privaloma gauti statybą leidžiantį dokumentą[3], jei jis būtų statomas vienoje iš šių teritorijų: kultūros paveldo objekto teritorijoje ar jo apsaugos zonoje, kultūros paveldo vietovėje, kurortuose, Kuršių nerijoje; Europos ekologinio tinklo „Natura 2000“ teritorijoje (jeigu statoma ne sodyboje); magistralinio dujotiekio vietovės klasių teritorijose, esančiose 200 metrų atstumu abipus magistralinio dujotiekio vamzdyno ašies. Kai I grupės nesudėtingasis sodo namas nepatenka į nurodytas teritorijas gauti statybą leidžiančio dokumento nereikia.  Pagal Statybos įstatymo 24 straipsnio 1 ir 3 dalį, privaloma rengti supaprastintą statybos projektą, kai privaloma gauti statybą leidžiantį dokumentą, kitu atveju supaprastintas statybos projektas rengiamas statytojui pageidaujant.

      Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.


[1] Patvirtinta Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos viršininko 2011 m. lapkričio 10 d. įsakymų Nr. 1V-194.

[2] Statybos techninio reglamento STR 1.01.03:2017 „Statinių klasifikavimas“ 2 lentelės 4 punktas.

[3] Statybos techninio reglamento STR 1.05.01:2017 „Statybą leidžiantys dokumentai. Statybos užbaigimas. Nebaigto statinio registravimas ir perleidimas. Statybos sustabdymas. Savavališkos statybos padarinių šalinimas. Statybos pagal neteisėtai išduotą statybą leidžiantį dokumentą padarinių šalinimas“ 3 priedo 1 p.

Atnaujinimo data: 2023-09-23