KLAUSIMAS

Ar teisėtai neleidžia statyti gyvenamųjų namų, sodo namų ir kitų statinių mėgėjų sodo žemės sklypuose, kai Nekilnojamo turto registro duomenų bazės išraše teritorijai taikomos specialios žemės naudojimo sąlygos: pastatų, kuriuose laikomi ūkiniai gyvūnai, su esančiais prie jų mėšlo ir srutų kaupimo įrenginiais arba ne jų, sanitarinės apsaugos zonos (IV skyrius, pirmasis skirsnis). Pagrindinė sklypo naudojimo paskirtis: žemės ūkio; būdas: mėgėjų sodo žemės sklypai, sklypas priklauso sodų bendrijai.

Prašome išaiškinti:

1. Ar teisėtai neleidžiama statyti gyvenamojo namo, sodo paskirties namo ir kitų mėgėjų sodo paskirties teritorijoje statinių, jei teritorija pakliūna į Urbanizuotas ir numatomas urbanizuoti teritorijas, prieš tai išduoti statybą leidžiantys dokumentai ?

2. Ar galima vadovaujantis naujai įsigaliojusiu nuo 2020-01-01 Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo IV skyriaus Pirmo skirsnio 51 straipsnio 4 punktu panaikinti teritorijai taikomas specialias žemės naudojimo sąlygas dėl „Pastatų, kuriuose laikomi ūkiniai gyvūnai, su esančiais prie jų mėšlo ir srutų kaupimo įrenginiais arba ne jų, sanitarinės apsaugos zonos (IV skyrius, pirmasis skirsnis)” įrašą?

ATSAKYMAS (2020-11-11, Nr. (9.12)- 2D- 16414)

Atsakydami pagal Inspekcijos kompetenciją, informuojame, kad pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal paklausėjo pateiktus duomenis. Asmeniui papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Inspekcijos konsultacijos turinys.

Taip pat informuojame, kad Inspekcija konsultacijas teikia vadovaudamasi Asmenų konsultavimo Valstybinėje teritorijų planavimo ir statybos inspekcijoje prie Aplinkos ministerijos taisyklių, patvirtintų Inspekcijos viršininko 2017 m. lapkričio 30 d. įsakymu Nr. 1V-160, nustatyta tvarka. Pagal šių taisyklių 4.1 p., konsultacija – Inspekcijos teikiama administracinė paslauga – žodinis ar rašytinis atsakymas į asmens paklausime pateiktą (-us) klausimą (-us) teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą reglamentuojančių ir su jais susijusių teisės aktų nuostatų taikymo  klausimais. Minėtos taisyklės nenumato konkrečių situacijų nagrinėjimo, išvadų teikimo ir savivaldybių administracijų sprendimų (tarp jų – dėl specialiųjų reikalavimų ar statybą leidžiančių dokumentų išdavimo / neišdavimo) teisėtumo vertinimo. Todėl teikiame konsultaciją dėl teisės aktų nuostatų, susijusių su paklausime nurodyta situacija, taikymo bendruoju atveju.

Lietuvos Respublikos žemės įstatymo 21 straipsnyje įtvirtinta, kad žemės savininkai ir kiti naudotojai privalo laikytis žemės sklypui Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatyme (toliau –SŽNS įstatymas) nustatytų specialiųjų žemės naudojimo sąlygų, teritorijų planavimo dokumentuose ar žemės valdos projektuose nustatytų reikalavimų.

SŽNS įstatymo 50 straipsnyje nurodyta, kad „atsižvelgiant į planuojamą ir (ar) vykdomą ūkinę veiklą, nustatomos šios sanitarinės apsaugos zonos: <...> 4) pastatų, kuriuose laikomi ūkiniai gyvūnai, su esančiais prie jų mėšlo ir srutų kaupimo įrenginiais arba be jų“.

Pagal SŽNS įstatymo 53 straipsnio 1 dalies 1 punkto nuostatas, šio įstatymo 50 straipsnio 4 punkte nurodytoje sanitarinės apsaugos zonoje draudžiama „statyti sodo namus, gyvenamosios, viešbučių, kultūros paskirties pastatus <...>“.

Remiantis SŽNS įstatymo 51 straipsnio 4 dalimi, sanitarinės apsaugos zonos negali būti nustatomos ir įrašomos į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą ar registruojamos Nekilnojamojo turto registre tose teritorijose, kuriose objektai, kuriuos draudžiama statyti, planuoti ar įrengti sanitarinės apsaugos zonoje, yra pastatyti ar įrengti, jų statyba pradėta ar statybą leidžiantys dokumentai išduoti ir (ar) šiuos objektus galima planuoti pagal teritorijų planavimo dokumentus. Šios dalies nuostatos dėl sanitarinės apsaugos zonų nustatymo netaikomos šio įstatymo 9 straipsnio 3 dalyje nurodytais atvejais.

Paklausime nurodytu atveju pastatų, kuriuose laikomi ūkiniai gyvūnai, su esančiais prie jų mėšlo ir srutų kaupimo įrenginiais arba be jų sanitarinė apsaugos zona jau nustatyta ir įrašyta į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą. Todėl SŽNS įstatymo 51 straipsnio 4 dalis netaikytina.

SŽNS įstatymo 10 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta, kad specialiosios žemės naudojimo sąlygos taikomos nuo nustatytų šiame įstatyme nurodytų teritorijų įregistravimo Nekilnojamojo turto registre dienos. Šio įstatymo 4 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad rengiant teritorijų planavimo dokumentus, žemės valdos projektus, statinių ar kitos veiklos projektus, vykdant ūkinę ir (ar) kitokią veiklą, turi būti laikomasi visų specialiųjų žemės naudojimo sąlygų, taikomų tose teritorijose, kurioms rengiami šioje dalyje nurodyti dokumentai ir (ar) kuriose vykdoma ūkinė ir (ar) kitokia veikla.

Vadovaujantis Statybos įstatymo 24 straipsnio 24 dalimi, šio straipsnio 1 dalyje nurodyti statinio projektai turi atitikti Lietuvos Respublikos įstatymų, kitų teisės aktų, normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimus, kurie galiojo tą dieną, kai buvo išduoti specialieji reikalavimai. Praėjus 5 metams po specialiųjų reikalavimų išdavimo ir tais atvejais, kai specialieji reikalavimai nebuvo išduoti, šio straipsnio 1 dalyje nurodyti statinio projektai turi atitikti Lietuvos Respublikos įstatymų, kitų teisės aktų, normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimus, kurie galiojo prašymo gauti statybą leidžiantį dokumentą (toliau – SLD), kuris buvo priimtas, pateikimo dieną.

SŽNS įstatymo 140 straipsnyje nurodyta, kad šis įstatymas, išskyrus III skyriaus septintąjį skirsnį, 142 ir 143 straipsnius ir šio straipsnio 4 dalį, įsigalioja 2020 m. sausio 1 d.

Taigi po SŽNS įstatymo įsigaliojimo tiek išduodami specialieji reikalavimai, tiek ir rengiamas statinio projektas negali prieštarauti SŽNS įstatymo nustatytiems reikalavimams. Tas faktas, kad pagal bendrąjį planą teritorija, kurioje nustatytos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, patenka į urbanizuotas ir numatomas urbanizuoti teritorijas, mūsų nuomone, nesuteikia teisės nesilaikyti SŽNS įstatymu nustatytų reikalavimų.

Įrašų ir (ar) žymų apie SŽNS įstatyme nurodytą teritoriją Nekilnojamojo turto kadastre ir Nekilnojamojo turto registre panaikinimas ar pakeitimas, specialiųjų žemės naudojimo sąlygų taikymo nustatytoje šiame įstatyme nurodytoje teritorijoje pabaiga reglamentuota šio įstatymo 12 straipsnyje. Manome, kad tik šiame straipsnyje nurodytais atvejais ir tvarka Nekilnojamojo turto kadastre ir Nekilnojamojo turto registre esantis įrašas apie SŽNS įstatyme nurodytą teritoriją gali būti panaikintas.

Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.

Atnaujinimo data: 2023-09-23