Ūkininko sodybos statyba po 2023-07-01 (2023.05.23)
KLAUSIMAS
Lietuvos Respublikos Seimas 2023 m. kovo 16 d. priėmė Lietuvos Respublikos ūkininko ūkio įstatymo Nr. VIII-1159 11 straipsnio (toliau – 11 straipsnis) pakeitimo įstatymą Nr. XIV-1796 (toliau – Įstatymas Nr. XIV-1796), kurio 1 straipsniu pakeista Lietuvos Respublikos ūkininko ūkio įstatymo (toliau – Įstatymas) 11 straipsnio 1 dalis ir nustatyta, kad „neurbanizuotoje ir neurbanizuojamoje teritorijoje (išskyrus miestams po 1995 m. birželio 1 d. nustatyta tvarka priskirtas teritorijas) esančioje žemės ūkio paskirties žemėje ūkininkas, kuris pastaruosius 3 metus yra deklaravęs pajamas iš žemės ūkio veiklos, gali statyti vieną ūkininko sodybą (vieną gyvenamosios paskirties pastatą su pagalbinio ūkio paskirties pastatais).
Reikalavimas pastaruosius 3 metus deklaruoti pajamas iš žemės ūkio veiklos netaikomas kitos paskirties pastatų, reikalingų ūkininko veiklai vykdyti, statybai. Ūkininko sodyba (gyvenamosios paskirties pastatas su pagalbinio ūkio paskirties pastatais) statoma nuosavybės teise priklausančiame žemės ūkio paskirties žemės sklype, ne mažesniame kaip 2 hektarai, išskyrus atvejus, kai kituose įstatymuose, teritorijų planavimo dokumentuose nustatyta kitaip.
Kitos paskirties pastatai, reikalingi ūkininko veiklai vykdyti, gali būti statomi ir nuosavybės teise priklausančiame žemės ūkio paskirties žemės sklype, ne mažesniame kaip 0,5 hektaro, išskyrus atvejus, kai kituose įstatymuose, teritorijų planavimo dokumentuose nustatyta kitaip.
Saugomose teritorijose ūkininko sodybos pastatų statyba turi būti numatyta saugomų teritorijų specialiojo teritorijų planavimo dokumentais nustatytose vietose. Kai žemės ūkio paskirties žemės sklypo dalis yra Europos ekologinio tinklo „Natura 2000“ teritorijoje, nepatenkančioje į nacionalinę saugomą teritoriją, ūkininko sodybos pastatų statyba galima ne mažesnėje kaip 2 ha jo dalyje, esančioje už šios Europos ekologinio tinklo „Natura 2000“ teritorijos ribų“.
Pakeitimo įstatymo 2 – ajame straipsnyje numatyta, kad „Šis įstatymas įsigalioja 2023 m. liepos 1d.“
Įstatymo 11 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad leidimas statyti ūkininko sodybą išduodamas vadovaujantis Lietuvos Respublikos statybos įstatymu.
Pagal galiojantį teisinį reguliavimą, norint statyti ūkininko sodybos pastatus, reikia parengti Lietuvos Respublikos žemės įstatymo 39 straipsnio 1 dalies 3 punkte nurodytą kaimo plėtros žemėtvarkos projektą ūkininko sodybos vietai parinkti. Parengus ir patvirtinus minėtą kaimo plėtros žemėtvarkos projektą, Statybos įstatymo nustatytais atvejais yra rengiami ūkininko sodybos statinių projektai ir išduodami statybą leidžiantys dokumentai.
Prašome Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos išaiškinti mums ir atsakyti į šiuos rūpimus klausimus, susijusius su 11 straipsnio taikymu ir statybos reglamentavimu:
1. Ar ūkininkas galės gauti specialiuosius reikalavimus ūkininko sodybos pastatų statybai, turėdamas parengtą ir iki 2023 m liepos 1d. patvirtintą kaimo plėtros žemėtvarkos
projektą ūkininko sodybos vietai parinkti (0,5 ha dydžio žemės sklype) tuo atveju, kai prašymą šiems reikalavimams gauti ūkininkas teiks savivaldybei jau po 2023 m liepos 1 d.? Ar specialieji reikalavimai statinių statybai ūkininko sodyboje 0,5 ha dydžio žemės sklype galės būti išduodami pagal naują teisinį reglamentavimą po 2023 m liepos 1d.?
2. Ar ūkininkas galės statyti ūkininko sodybos pastatus (pagalbinio ūkio, kaimo turizmo pastatus), kuriems nereikalingas statybą leidžiantis dokumentas (statiniai nesudėtingos kategorijos, negyvenamosios paskirties) turėdamas parengtą ir iki 2023 m liepos 1d. patvirtintą kaimo plėtros žemėtvarkos projektą ūkininko sodybos vietai parinkti (0,5 ha dydžio žemės sklype) tuo atveju, kai statybos darbus pradės jau po 2023 m. liepos 1 d.? Ar turint parengtą ir patvirtintą kaimo plėtros žemėtvarkos projektą ūkininko sodybos vietai parinkti (ant 0,5 ha dydžio sklypo) galima pradėti statyti ūkininko sodybos pagalbinius pastatus ir kaimo turizmo pastatus, neturint pastatyto, ar pradėto statyti ūkininko gyvenamojo namo ir netgi neišsiėmus specialiųjų reikalavimų gyvenamojo namo statybai? Ar galima pagalbinių pastatų statyba be gyvenamojo namo ūkininko sodyboje?
ATSAKYMAS (2023.05.23, Nr. 2D-8973)
Atsakydami į paklausimą, informuojame, kad paklausime pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal pateiktus duomenis. Papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) konsultacijos turinys.
Informuojame, kad Inspekcija veiklą vykdo Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros įstatymo (toliau – Priežiūros įstatymas) nustatyta apimtimi, konsultacijas teikia Asmenų konsultavimo Valstybinėje teritorijų planavimo ir statybos inspekcijoje prie Aplinkos ministerijos taisyklėse (toliau – Konsultavimo taisyklės) nustatyta tvarka. Pagal Konsultavimo taisyklių 4.1 punktą konsultacija – tai žodinis ar rašytinis atsakymas į asmens paklausime pateiktą (-us) klausimą (-us) teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą reglamentuojančių ir su jais susijusių teisės aktų nuostatų taikymo klausimais. Atsakymą rengiame vadovaudamiesi Konsultavimo taisyklėmis, kurios nenumato konkrečių situacijų nagrinėjimo, išvadų teikimo, todėl teikiame nuomonę tik dėl galiojančio teisinio reguliavimo, susijusio su paklausime keliamais klausimais.
Statybos įstatymo 2 straipsnio 47 dalyje nustatyta, kad specialieji reikalavimai – neprivalomas, statytojo (užsakovo) pageidavimu statiniui nustatytų specialiųjų architektūros reikalavimų, specialiųjų paveldosaugos reikalavimų, specialiųjų saugomos teritorijos tvarkymo ir apsaugos reikalavimų rinkinys, kurį išduoda savivaldybės meras ar jo įgaliotas savivaldybės administracijos valstybės tarnautojas.
Pagal Specialiųjų reikalavimų, specialiųjų architektūros reikalavimų, specialiųjų saugomos teritorijos tvarkymo ir apsaugos reikalavimų struktūros ir išdavimo tvarkos aprašo[1] 10 punktą, specialieji architektūros reikalavimai išduodami vadovaujantis teritorijų planavimo dokumentų nustatytais reikalavimais.
Šiuo metu, iki 2023-06-30 (imtinai), Ūkininko ūkio įstatymo 11 straipsnio 1 dalyje galioja nuostata, jog „nerengiant detaliųjų planų žemės ūkio paskirties žemėje ūkininkas gali statyti vieną ūkininko sodybą, išskyrus miestams po 1995 m. birželio 1 d. nustatyta tvarka priskirtose teritorijose. Ūkininko sodyba ar pagalbinio ūkio ir kitos paskirties (fermų, ūkio, šiltnamių, kaimo turizmo) pastatai statomi nuosavybės teise priklausančiame žemės ūkio paskirties žemės sklype, ne mažesniame kaip 0,5 hektaro“.
Ūkininko ūkio įstatymo 11 straipsnio 1 dalyje nuo 2023-07-01 (imtinai) įsigalioja nuostata, kad „neurbanizuotoje ir neurbanizuojamoje teritorijoje (išskyrus miestams po 1995 m. birželio 1 d. nustatyta tvarka priskirtas teritorijas) esančioje žemės ūkio paskirties žemėje ūkininkas, kuris pastaruosius 3 metus yra deklaravęs pajamas iš žemės ūkio veiklos, gali statyti vieną ūkininko sodybą (vieną gyvenamosios paskirties pastatą su pagalbinio ūkio paskirties pastatais). Reikalavimas pastaruosius 3 metus deklaruoti pajamas iš žemės ūkio veiklos netaikomas kitos paskirties pastatų, reikalingų ūkininko veiklai vykdyti, statybai. Ūkininko sodyba (gyvenamosios paskirties pastatas su pagalbinio ūkio paskirties pastatais) statoma nuosavybės teise priklausančiame žemės ūkio paskirties žemės sklype, ne mažesniame kaip 2 hektarai, išskyrus atvejus, kai kituose įstatymuose, teritorijų planavimo dokumentuose nustatyta kitaip. Kitos paskirties pastatai, reikalingi ūkininko veiklai vykdyti, gali būti statomi ir nuosavybės teise priklausančiame žemės ūkio paskirties žemės sklype, ne mažesniame kaip 0,5 hektaro, išskyrus atvejus, kai kituose įstatymuose, teritorijų planavimo dokumentuose nustatyta kitaip. Saugomose teritorijose ūkininko sodybos pastatų statyba turi būti numatyta saugomų teritorijų specialiojo teritorijų planavimo dokumentais nustatytose vietose. Kai žemės ūkio paskirties žemės sklypo dalis yra Europos ekologinio tinklo „Natura 2000“ teritorijoje, nepatenkančioje į nacionalinę saugomą teritoriją, ūkininko sodybos pastatų statyba galima ne mažesnėje kaip 2 ha jo dalyje, esančioje už šios Europos ekologinio tinklo „Natura 2000“ teritorijos ribų“.
Pažymime, kad Ūkininko ūkio įstatymo Nr. VIII-1159 11 straipsnio pakeitimo įstatymo (2023 m. kovo 16 d. įstatymas Nr. XIV-1796) 2 straipsnyje yra nustatyta tik šio įstatymo įsigaliojimo data – 2023 m. liepos 1 d., o įstatymo įsigaliojimo pereinamojo laikotarpio nuostatų nėra numatyta.
Žemės ūkio ministerijos nuomone (pateikta Inspekcijai 2023-04-24 raštu Nr. 3IN-190 (8.1 E)), jog nesant įstatymo įsigaliojimo pereinamojo laikotarpio nuostatų, nuo 2023 m. liepos 1 d. įsigaliojus naujiems reikalavimams, sprendimai patvirtinti kaimo plėtros žemėtvarkos projektą ūkininko sodybos vietai parinkti turės būti priimami pagal naujai įsigaliojusį teisinį reguliavimą.
Pagal Teritorijų planavimo įstatymo (toliau – TPĮ) 20 straipsnio 1 dalį, žemės sklype, esančiame neurbanizuotoje ir neurbanizuojamoje teritorijoje, kuriai nėra parengto galiojančio detaliojo plano, galima statyba, atitinkanti savivaldybės lygmens bendrojo plano ir (ar) vietovės lygmens bendrojo plano, jeigu jis parengtas, sprendinius, žemės sklypo pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir būdą, vadovaujantis Statybos įstatymo nuostatomis.
TPĮ 20 straipsnio 2 dalies punkte nustatyta, kad šio straipsnio 1 dalyje nurodytais atvejais meras ar jo įgaliotas savivaldybės administracijos valstybės tarnautojas, atsižvelgdamas į savivaldybės lygmens bendrojo plano ir (ar) vietovės lygmens bendrojo plano, jeigu jis parengtas, sprendinius, esamą ar suplanuotą urbanistinę struktūrą, užstatymo tipą, užstatymo aukštį, statinių parametrus, gamtinį ir kultūrinį kraštovaizdį, viešąsias erdves, vykdomą ar suplanuotą vykdyti veiklą ir statytojo pateiktus projektinius pasiūlymus, specialiuosiuose architektūros reikalavimuose statiniui projektuoti nurodo statybai numatyto žemės sklypo teritorijos naudojimo reglamento parametrus. Apie numatomą statinių projektavimą ir visuomenės dalyvavimą svarstant statinių projektinius pasiūlymus informuojama Statybos įstatymo nustatyta tvarka;
Pagal TPĮ 17 straipsnio 4 dalį, neurbanizuotoms ir neurbanizuojamoms teritorijoms detalieji planai nerengiami, o kaimo plėtros žemėtvarkos projektai rengiami pagal poreikį.
Žemės ūkio ministerija yra ne kartą pareiškusi nuomonę, kad pagal nuo 2014 m. sausio 1 d. galiojantį teritorijų planavimo reglamentavimą žemės ūkio veiklai skirtiems statiniams statyti privalomumo rengti kaimo plėtros žemėtvarkos projekto nėra, jeigu tik savivaldybės lygmens bendrajame plane ir (ar) vietovės lygmens bendrajame plane nėra nustatytas sprendinys, kad tokius statinius galima statyti tik pagal kaimo plėtros žemėtvarkos projektus.
Pagal TPĮ 4 straipsnio 5 dalį, žemės valdytojai ir naudotojai vadovaujasi planuojamoje teritorijoje galiojančiais žemiausio lygmens kompleksinio teritorijų planavimo dokumentais, o neurbanizuotose ir neurbanizuojamose teritorijose – ir specialiojo teritorijų planavimo dokumentais, išskyrus šio straipsnio 6 dalyje nurodytus atvejus.
TPĮ 22 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad neurbanizuotose ir neurbanizuojamose teritorijose parengti ir patvirtinti vietovės lygmens specialiojo teritorijų planavimo žemėtvarkos dokumentai ir žemės gelmių naudojimo planai privalomi juos patvirtinusiems subjektams, žemės sklypų valdytojams ir naudotojams, taip pat visiems suplanuotoje teritorijoje veikiantiems fiziniams ir juridiniams asmenims ar kitoms organizacijoms.
Reikalavimas nuo 2023-07-01 dėl ūkininko sodybos žemės sklypo ploto yra nustatytas su išimtimi, jog ūkininko sodyba (gyvenamosios paskirties pastatas su pagalbinio ūkio paskirties pastatais) statoma nuosavybės teise priklausančiame žemės ūkio paskirties žemės sklype, ne mažesniame kaip 2 hektarai, išskyrus atvejus, kai kituose įstatymuose, teritorijų planavimo dokumentuose nustatyta kitaip.
Klausiate, „1. Ar ūkininkas galės gauti specialiuosius reikalavimus ūkininko sodybos pastatų statybai, turėdamas parengtą ir iki 2023 m liepos 1d. patvirtintą kaimo plėtros žemėtvarkos projektą ūkininko sodybos vietai parinkti (0,5 ha dyddžio žemės sklype) tuo atveju, kai prašymą šiems reikalavimams gauti ūkininkas teiks savivaldybei jau po 2023 m liepos 1 d.? Ar specialieji reikalavimai statinių statybai ūkininko sodyboje 0,5 ha dydžio žemės sklype galės būti išduodami pagal naują teisinį reglamentavimą po 2023 m liepos 1d.?“
Atsižvelgiant į pateiktas teisės aktų nuostatas ir atsakant į klausimą, Inspekcijos nuomone, jei pagal iki 2023-07-01 galiojusį teisinį reglamentavimą neurbanizuotoje ir neurbanizuojamoje teritorijoje yra parengtas ir galiojantis specialiojo teritorijų planavimo dokumentas – kaimo plėtros žemėtvarkos projektas, skirtas ūkininko sodybos vietai parinkti mažesniame kaip 2 ha ploto žemės ūkio paskirties sklype, tai specialieji reikalavimai ir statybos leidimas statyti ūkininko sodybą nuo 2023-07-01 gali būti išduodamas taikant 11 straipsnio 1 dalyje numatytą išimtį dėl žemės sklypo ploto, tai yra, ūkininko sodyba (gyvenamosios paskirties pastatas su pagalbinio ūkio paskirties pastatais) gali būti statoma tokio ploto žemės sklype, koks yra suplanuotas kaimo plėtros žemėtvarkos projekte.
Atkreipiame dėmesį, jog nuo 2023-07-01 įsigalioja nuostata, kad ūkininkas siekdamas statyti ūkininko sodybą, pastaruosius 3 metus turės būti deklaravęs pajamas iš žemės ūkio veiklos.
„2. Ar ūkininkas galės statyti ūkininko sodybos pastatus (pagalbinio ūkio, kaimo turizmo pastatus), kuriems nereikalingas statybą leidžiantis dokumentas (statiniai nesudėtingos kategorijos, negyvenamosios paskirties) turėdamas parengtą ir iki 2023 m liepos 1d. patvirtintą kaimo plėtros žemėtvarkos projektą ūkininko sodybos vietai parinkti (0,5 ha dyddžio žemės sklype) tuo atveju, kai statybos darbus pradės jau po 2023 m. liepos 1 d.? Ar turint parengtą ir patvirtintą kaimo plėtros žemėtvarkos projektą ūkininko sodybos vietai parinti (ant 0,5 ha dydžio sklypo) galima pradėti statyti ūkininko sodybos pagalbinius pastatus ir kaimo turizmo pastatus, neturint pastatyto, ar pradėto statyti ūkininko gyvenamojo namo ir netgi neišsiėmus specialiųjų reikalavimų gyvenamojo namo statybai? Ar galima pagalbinių pastatų statyba be gyvenamojo namo ūkininko sodyboje?“
Ūkininko ūkio įstatymo 2 straipsnio 4 dalyje apibrėžta, kad ūkininko sodyba – tai nuosavybės teise priklausančiame žemės sklype pastatytas vienas gyvenamosios paskirties pastatas su pagalbinio ūkio ir kitos paskirties (fermų, ūkio, šiltnamių, kaimo turizmo) pastatais, reikalingais ūkininko veiklai vykdyti.
Statybos techninio reglamento STR 1.01.03:2017 „Statinių klasifikavimas“ [2] 7.17 punkte apibrėžta, kad pagalbinio ūkio paskirties pastatai – sodybų ūkio pastatai, pagalbinio ūkio pastatai (tvartai, daržinės, sandėliai, garažai, vasaros virtuvės, dirbtuvės, pirtys, kietojo kuro sandėliai (malkinės) ir panašiai, kurie tarnauja pagrindiniam daiktui.
Atsižvelgdami į paklausime pateiktą informaciją ir pirmiau nurodyto teisės akto nuostatas, manome, kad nuo 2017 sausio 1 d. pasikeitus teisės aktų nuostatoms, pagalbinio ūkio paskirties pastatai gali tarnauti pagrindiniam daiktui – žemės sklypui, tačiau atkreipiame dėmesį, kad pagal Ūkininko ūkio įstatymo 2 straipsnio 4 dalį ūkininko sodyba – tai nuosavybės teise priklausančiame žemės sklype pastatytas vienas gyvenamosios paskirties pastatas su pagalbinio ūkio paskirties pastatais, todėl darytina išvada, kad ūkininko sodyboje pagalbinio ūkio paskirties pastato ar kitos paskirties pastato statyba be gyvenamojo namo yra negalima.
Inspekcijos nuomone, jei pagal iki 2023-07-01 galiojusį teisinį reglamentavimą neurbanizuotoje ir neurbanizuojamoje teritorijoje yra parengtas ir galiojantis specialiojo teritorijų planavimo dokumentas – kaimo plėtros žemėtvarkos projektas, skirtas ūkininko sodybos vietai parinkti mažesniame kaip 2 ha ploto žemės ūkio paskirties sklype, tai ūkininko sodybos pastatai, kuriems nereikia statybą leidžiančio dokumento, kartu su gyvenamuoju pastatu gali būti statomi tokio ploto žemės sklype, koks yra suplanuotas kaimo plėtros žemėtvarkos projekte.
Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.
Atnaujinimo data: 2023-09-23