KLAUSIMAS

Specialiųjų žemės ir miško naudojimo sąlygų XVIII skirsnio p. 81 nurodo, kad „Hidrometeorologijos stočių (pasaulinės, europinės ir respublikinės reikšmės) aikštelėms skiriamas 1 hektaro žemės sklypas. Hidrometeorologijos stoties apsaugos zona –200 metrų pločio žemės juosta aplink aikštelės ribą“, o p. 82nurodo, kad hidrometeorologijos stoties apsaugos zonoje draudžiama statyti pastatus ar įrenginius (p.p.82.1.).

Prašome paaiškinti Specialiųjų žemės ir miško naudojimo sąlygose 81 punkte aprašomą terminą „statyti“ ir jo reikšmę. Ar ši reikšmė „statyti“ nurodo bet kokią statybos darbų rūšį, apibrėžtą Statybos įstatymo 2 straipsnio 85 dalyje?

Kaip reiktų vertinti situaciją, kai miesto ribose esančiame gyvenamosios teritorijos naudojimo būdo sklype parengto ir galiojančio detaliojo plano sprendinių su nustatytu teritorijos tvarkymo ir naudojimo režimu nėra, taip pat sklypo registre nėra įregistruotos specialiosios žemės naudojimo sąlygos (apribojimo) dėl hidrometeorologijos stoties apsaugos zonos, tačiau jame numatoma statyti gyvenamąjį namą, yra išduoti architektūros reikalavimai? Ar galima tokia statyba?

Taip pat prašome išaiškinti ar esant tai aplinkybei, kai gyvenvietės teritorijoms, patenkančioms į Hidrometeorologijos stoties apsaugos zoną, yra parengti ir patvirtinti detalieji planai, būtina vadovautis meteorologijos stoties apsaugos zonos režimu ar teritorijų planavimo dokumentais?

ATSAKYMAS (2018-08-22, Nr. (9.12)-2D-11695)

Paklausime pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal pateiktus duomenis. Asmeniui papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) konsultacijos turinys.

Statybos įstatymo 24 straipsnio 3 dalyje nurodyta, kad statinio projektas rengiamas vadovaujantis privalomaisiais statinio projekto rengimo dokumentais (atrankos išvada dėl poveikio aplinkai vertinimo, poveikio aplinkai vertinimo ataskaita, sprendimu dėl planuojamos ūkinės veiklos galimybių (kai pagal Lietuvos Respublikos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymo nuostatas turi būti atliktos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo procedūros); poveikio visuomenės sveikatai vertinimo dokumentais (jeigu atliekamos poveikio visuomenės sveikatai vertinimo procedūros); teritorijų planavimo dokumentais, žemėtvarkos planavimo dokumentais, nuosavybės teisę ar kitokias teises į žemę (statybos sklypą) patvirtinančiais dokumentais; technine užduotimi; žemės sklypo (teritorijos) ir statinio statybinių tyrimų (jeigu juos atlikti privaloma arba jie atlikti) dokumentais; kultūros paveldo tyrimų medžiaga; projektiniais pasiūlymais (kai juos rengti privaloma aplinkos ministro nustatytais atvejais); specialiaisiais reikalavimais (jeigu jie buvo gauti), prisijungimo sąlygomis); galiojančiais teisės aktais.

Žemės įstatymo 22 straipsnio 6 dalyje nustatyta, kad Nekilnojamojo turto registre įregistruotam žemės sklypui (ar jo daliai) taikomos papildomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą įrašomos (esamos panaikinamos), jeigu jos nustatomos patvirtinus naują teritorijų planavimo dokumentą, žemės valdos projektą, žemės savininko, valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtinio rašytiniu sutikimu. Šio straipsnio 12 dalyje pažymėta, kad nustatytos specialiosios žemės naudojimo sąlygos konkrečiam žemės sklypui taikomos nuo jų įrašymo į Nekilnojamojo turto registrą.

Specialiųjų žemės ir miško naudojimo sąlygų, patvirtintų 1992 m. gegužės 12 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu Nr. 343, 81.1 punkte reglamentuota, kad hidrometeorologijos stoties apsaugos zonoje draudžiama statyti pastatus ar įrenginius.

Statybos įstatymo 47 straipsnio 1 dalies 2 punkte pažymėta, kad statinių naudotojai privalo laikytis normatyviniuose statybos techniniuose dokumentuose ar normatyviniuose statinio saugos ir paskirties dokumentuose nustatytų statinio naudojimo ir priežiūros reikalavimų, kad būtų išlaikytos statinio (jo dalių, inžinerinių sistemų) savybės, atitinkančios Reglamente (ES) Nr. 305/2011 nustatytus esminius statinių reikalavimus.

Sistemiškai vertinant pirmiau pateiktas teisės aktų nuostatas, manome, kad:

  • Specialiųjų žemės ir miško naudojimo sąlygų 81.1 punkte nurodytas terminas „statyti“ apriboja galimybę statyti naujus pastatus ir esamus rekonstruoti, tačiau nedraudžia atlikti statinio remonto ar griovimo darbus, reikalingus užtikrinti, kad tolimesnis statinio naudojimas nekenktų žmonių gyvybei, sveikatai ar aplinkai;
  • statybą reglamentuojančiuose teisės aktuose nėra nustatyto privalomumo laikytis Specialiųjų žemės ir miško naudojimo sąlygų 81 punkte reglamentuotų apribojimų, jeigu ši specialioji sąlyga nėra įregistruota Nekilnojamojo turto registre ir (ar) nustatyta teritorijų planavimo dokumentu / žemės valdos projektu (tuo atveju, jeigu specialioji sąlyga nustatyta teritorijų planavimo dokumentu ar žemės valdos projektu privaloma ją įregistruoti Nekilnojamojo turto registre);
  • rengiamas statinio projektas turi neprieštarauti nei nustatytiems žemės naudojimo apribojimams (specialiosioms sąlygoms) nei teritorijų planavimo dokumentų sprendiniams.

Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.

Atnaujinimo data: 2023-09-23