KLAUSIMAS

Sklypui 2008 metais parengtas ir patvirtintas detalusis planas. Detaliuoju planu sklypui nustatyta kita paskirtis ir gyvenamųjų teritorijų naudojimo būdas bei mažaaukščių gyvenamųjų namų statybos naudojimo pobūdis. Apie leistiną pastatų skaičių sklype detaliajame plane informacija nepateikiama. 2013 sklypui gauti specialieji architektūros reikalavimai, o 2014 metais gautas ir statybą leidžiantis dokumentas dviejų vienbučių gyvenamųjų namų ir ūkinių pastatų statybai. 2021 metais patvirtintame Vilniaus miesto bendrajame plane zonai, kurioje yra sklypas, nustatytas maksimalus dviejų būstų skaičius sklype. Sklype suprojektuoti pastatai iki šiol dar nepradėti statyti. Ar remiantis šiai dienai galiojančiais teisės aktais norint pakeisti esminius projekto sprendinius (pvz. vietoje numatų dviejų aukštų projektuoti vieno aukšto pastatus) šiuo atveju galima rengti naujos laidos projektą gauti statybą leidžiantį dokumentą dviejų vienbučių gyvenamųjų namų (ar dviejų vienbučių gyvenamųjų namų ir ūkinių pastatų statybai)?

ATSAKYMAS (2023-02-14, Nr. (9.12) 2D-2791)

Atsakydami į paklausimą, informuojame, kad paklausime pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal pateiktus duomenis. Asmeniui papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) konsultacijos turinys.

Taip pat informuojame, kad Inspekcija konsultacijas teikia Asmenų konsultavimo Valstybinėje teritorijų planavimo ir statybos inspekcijoje prie Aplinkos ministerijos taisyklėse[1] (toliau – Konsultavimo taisyklės) nustatyta tvarka. Pagal Taisyklių 4.1 punktą konsultacija – tai žodinis ar rašytinis atsakymas į asmens paklausime pateiktą (-us) klausimą (-us) teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą reglamentuojančių ir su jais susijusių teisės aktų nuostatų taikymo klausimais. Konsultavimo taisyklės nenumato konkrečių situacijų nagrinėjimo, išvadų dėl jų teikimo ir sprendimų priėmimo. Todėl pateikiame tik su paklausimu susijusį teisinį reguliavimą ir nuomonę dėl jo taikymo.

Paklausime nurodote, kad „2021 metais patvirtintame Vilniaus miesto bendrajame plane zonai, kurioje yra sklypas, nustatytas maksimalus dviejų būstų skaičius sklype. Sklype suprojektuoti pastatai iki šiol dar nepradėti statyti“ ir klausiate „Ar remiantis šiai dienai galiojančiais teisės aktais norint pakeisti esminius projekto sprendinius (pvz. vietoje numatų dviejų aukštų projektuoti vieno aukšto pastatus) šiuo atveju galima rengti naujos laidos projektą gauti statybą leidžiantį dokumentą dviejų vienbučių gyvenamųjų namų (ar dviejų vienbučių gyvenamųjų namų ir ūkinių pastatų statybai)?“ (pabraukta ir paryškinta rašto rengėjos).

Statybos techninio reglamento STR 2.02.01:2004 „Gyvenamieji pastatai“[2] (toliau – STR 2.02.01:2004) 4.11 papunktyje pateikta tokia sąvokos apibrėžtis: būstas – vienbutis gyvenamasis namas, jo dalis, butas ar kitos gyvenamosios patalpos, tinkamos asmeniui ar šeimai gyventi.

Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo (toliau – TPĮ) 20 straipsnio 8 dalyje nustatyta, kad kitos pagrindinės žemės naudojimo paskirties žemės sklype (jo dalyje, kai tai numatyta teritorijų planavimo dokumentuose), skirtame vieno ar dviejų butų gyvenamosios paskirties pastatams su pagalbinio ūkio paskirties pastatais, gali būti statomas tik vienas gyvenamosios paskirties vieno ar dviejų butų pastatas su pagalbinio ūkio paskirties pastatais, jeigu teritorijų planavimo dokumentuose nenustatyta kitaip.

Lietuvos Respublikos statybos įstatymo (toliau – SĮ) 24 straipsnio 3 dalyje įtvirtinta, kad „statinio projektas rengiamas vadovaujantis privalomaisiais statinio projekto rengimo dokumentais (<...> teritorijų planavimo dokumentais <...> projektiniais pasiūlymais (kai juos rengti privaloma aplinkos ministro nustatytais atvejais) (esminiai statinio projekto sprendiniai turi atitikti projektinius pasiūlymus); specialiaisiais reikalavimais (jeigu jie gauti); prisijungimo sąlygomis); galiojančiais teisės aktais“.

Šio straipsnio 24 dalyje nustatyta, kad statinio projektai turi atitikti Lietuvos Respublikos įstatymų, kitų teisės aktų, normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimus, kurie galiojo tą dieną, kai buvo išduoti specialieji reikalavimai. Praėjus 5 metams po specialiųjų reikalavimų išdavimo ir tais atvejais, kai specialieji reikalavimai nebuvo išduoti, šio straipsnio 1 dalyje nurodyti statinio projektai turi atitikti Lietuvos Respublikos įstatymų, kitų teisės aktų, normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimus, kurie galiojo prašymo gauti statybą leidžiantį dokumentą (toliau – SLD), kuris buvo priimtas, pateikimo dieną.

Pažymėtina, jog SĮ 24 straipsnio 24 dalyje minimi specialieji reikalavimai – tai reikalavimai, kaip jie apibrėžti nuo 2017-01-01 galiojančios SĮ redakcijos 2 straipsnio 47 dalyje (specialieji reikalavimai – neprivalomas, statytojo (užsakovo) pageidavimu statiniui nustatytų specialiųjų architektūros reikalavimų, specialiųjų paveldosaugos reikalavimų, specialiųjų saugomos teritorijos tvarkymo ir apsaugos reikalavimų rinkinys, kurį išduoda savivaldybės administracijos direktorius ar jo įgaliotas savivaldybės administracijos valstybės tarnautojas). Taigi 2013 metais išduoti specialieji architektūros reikalavimai nelaikytini specialiaisiais reikalavimais kaip jie apibrėžti SĮ 2 straipsnio 47 dalyje. Todėl su prašymu išduoti naują SLD teikiama statinio projekto A laida turi atitikti teisės aktų (tarp jų – TPĮ) reikalavimus, kurie galioja prašymo gauti SLD, kuris priimtas, pateikimo dieną.

Kaip nurodoma paklausime, Vilniaus miesto bendrajame plane (toliau – BP) zonai, kurioje yra sklypas, nustatytas maksimalus dviejų būstų skaičius sklype. Taigi šiuo atveju laikytina, kad teritorijų planavimo dokumente (BP) nustatyta kitaip, nei TPĮ 20 straipsnio 8 dalyje. Jeigu BP vartojama būstų sąvoka atitinka STR 2.02.01:2004 pateiktą būsto sąvokos apibrėžtį (būstas –vienbutis gyvenamasis namas), tai rengiant naują projekto laidą galima numatyti dviejų vienbučių gyvenamųjų namų (ar dviejų vienbučių gyvenamųjų namų ir pagalbinio ūkio paskirties pastatų) statybą ir gauti naują SLD (jei prašymo išduoti SLD, kuris priimtas, pateikimo dieną galios minėtos TPĮ ir BP nuostatos).

          Vadovaujantis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 19 punktu, teritorijų planavimas, savivaldybės bendrojo plano ar savivaldybės dalių bendrųjų planų ir detaliųjų planų sprendinių įgyvendinimas) yra savarankiškosios (Konstitucijos ir įstatymų nustatytos (priskirtos)) savivaldybių funkcijos. Todėl manome, kad dėl konkrečių BP sprendinių, numatančių maksimalų dviejų būstų skaičių sklype, įgyvendinimo reikėtų tikslintis Vilniaus miesto savivaldybės administracijoje. 

  Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.

Atnaujinimo data: 2023-09-23