STR 2.02.09:2005 ,,Vienbučiai ir dvibučiai gyvenamieji namai'' taikymas rekonstruojant gyvenamąjį namą (2020.07.01)
KLAUSIMAS
Prašome pateikti išaiškinimą dėl Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2018 m. vasario 6 d. STR 2.02.09:2005 ,,Vienbučiai ir dvibučiai gyvenamieji pastatai‘‘ 9 priedo 3 punkto pakeitimo taikymo vienbučio gyvenamojo namo rekonstrukcijos susiklosčiusioje urbanistinėje ir istorinėje aplinkoje esančiame žemės sklype, kurio plotas mažesnis kaip 400 kv. m.
Žemės sklypas kad. Nr. <...>, gyvenamajame rajone, mieste. Sklypo plotas 302 kv.m. Sklype yra pastatytas senos statybos gyvenamasis namas ir ūkinis pastatas, kurie registruoti nekilnojamo turto registre. Esamas Sklypo užstatymo tankio rodiklis 34 proc.
Sklypas yra susiklosčiusioje urbanistinėje struktūroje, iš visų pusių ribojamas kitų žemės sklypų, todėl fizinės galimybės keisti sklypo ribas ir plotą nėra. Teritorijoje galioja <...> detalusis planas, o Sklypas patenka į <...> kvartalą, kuriame nustatyti reglamentai (vidutinis aukštingumas 2,2 a., minimalus kvartalo žemės sklypų užstatymo tankis 30 proc., maksimalus užstatymo tankis 48 proc.) leidžia nežymią plėtrą, t.y. taikyti rekonstrukcijos statybos rūšį minėtame žemės sklype.
Sklype planuojama atlikti esamo gyvenamojo namo rekonstrukciją (pakelti ir ištiesinti stogą bei nežymiai padidinti užstatymo plotą) neviršijant nustatytų galiojančiame detaliajame plane ir Vilniaus miesto bendrajame plane nustatytų tankio, intensyvumo ir aukščio rodiklių.
Prašome paaiškinti kaip sklypo savininkas gali realizuoti statybos teisę žemės sklype pagal galiojantį detalųjį planą ir ar gali būti taikoma rekonstrukcijos statybos rūšis Sklype, kurio plotas mažesnis kaip 400 kv.m., įvertinant, kad:
1) Sklypas suformuotas iki 2018 m. vasario 6 d. pakeisto statybos techninio reglamento STR 2.02.09:2005 „Vienbučiai ir dvibučiai gyvenamieji pastatai“ 9 priedo 3 punkto pakeitimo, kuriame nurodyta, kad ,,Projektuojant, statant naują statinį, rekonstruojant statinį ar keičiant statinio paskirtį, Namui skirtas žemės sklypas negali būti mažesnis kaip 400 m2,...‘‘;
2) Sklypas yra susiklosčiusioje ir saugomoje aplinkoje, teritorijoje galioja <...> detaliojo plano sprendiniai, kuriuose nurodyta, kad <...> kvartale, į kurį patenka Sklypas, ,,Kvartalo dominuojančią gyvenamąją paskirtį siūloma plėtoti remontuojant, rekonstruojant ir tankinant esamą užstatymą‘‘;
2) galiojančiu detaliuoju planu nustatytas <...> kvartale esantiems sklypams vidutinis užstatymo tankis 30 proc., maksimalus užstatymo tankis - 48 proc. nebus viršijamas (dabar 34 proc);
3) nebus pažeisti STR 2.02.09:2005,,Vienbučiai gyvenamieji namai‘‘ 9 priedo reikalavimai, kuriuose nurodyta, kad žemės sklypuose, kurių plotas iki 400 kv.m., nustatomas maksimalus sklypo užstatymo tankio rodiklis (UT) 40 proc. (dabar 34 proc).
<...> miesto savivaldybė atsisakė derinti projektinius siūlymus, kuriose nurodyta pastato rekonstrukcija, remdamasi tuo, kad žemės sklypo plotas mažesnis kaip 400 kv. m. Prašome paaiškinti ar šis projekto atmetimo motyvas pagrįstas.
ATSAKYMAS (2020.07.01, Nr. (9.12)-2D-8774)
Atsakydami į Jūsų paklausimą pagal Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) kompetenciją, informuojame, kad pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal paklausėjo pateiktus duomenis. Asmeniui papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Inspekcijos konsultacijos turinys.
Taip pat informuojame, kad Inspekcija konsultacijas teikia vadovaudamasi Asmenų konsultavimo Valstybinėje teritorijų planavimo ir statybos inspekcijoje prie Aplinkos ministerijos taisyklių, patvirtintų Inspekcijos viršininko 2017 m. lapkričio 30 d. įsakymu Nr. 1V-160, nustatyta tvarka. Šių taisyklių 4.1 p. nustatyta, kad konsultacija – Inspekcijos teikiama administracinė paslauga – žodinis ar rašytinis atsakymas į asmens paklausime pateiktą (-us) klausimą (-us) teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą reglamentuojančių ir su jais susijusių teisės aktų nuostatų taikymo klausimais. Taisyklės nenumato konkrečių situacijų nagrinėjimo, statinių projektus tikrinančių subjektų sprendimų motyvų vertinimo, todėl teikiame konsultaciją tik dėl teisės aktų nuostatų, susijusių su paklausime keliamu klausimu, taikymo.
Remiantis Lietuvos Respublikos statybos įstatymo 24 str. 24 d. nuostatomis, šio straipsnio 1 d. nurodyti statinio projektai turi atitikti Lietuvos Respublikos įstatymų, kitų teisės aktų, normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimus, kurie galiojo tą dieną, kai buvo išduoti specialieji reikalavimai. Praėjus 5 metams po specialiųjų reikalavimų išdavimo ir tais atvejais, kai specialieji reikalavimai nebuvo išduoti, šio straipsnio 1 dalyje nurodyti statinio projektai turi atitikti Lietuvos Respublikos įstatymų, kitų teisės aktų, normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimus, kurie galiojo prašymo gauti statybą leidžiantį dokumentą, kuris buvo priimtas, pateikimo dieną.
Specialiųjų reikalavimų sąvoka pateikta Statybos įstatymo 2 str. 47 d.: specialieji reikalavimai – neprivalomas, statytojo (užsakovo) pageidavimu statiniui nustatytų specialiųjų architektūros reikalavimų, specialiųjų paveldosaugos reikalavimų, specialiųjų saugomos teritorijos tvarkymo ir apsaugos reikalavimų rinkinys, kurį išduoda savivaldybės administracijos direktorius ar jo įgaliotas savivaldybės administracijos valstybės tarnautojas.
Statybos techninio reglamento STR 2.02.09:2005 „Vienbučiai ir dvibučiai gyvenamieji pastatai“ (toliau – Reglamentas) 3 p. įtvirtinta, jog „projektuojant, statant naują statinį, rekonstruojant statinį ar keičiant statinio paskirtį, Namui skirtas žemės sklypas negali būti mažesnis kaip 400 m2, o vienbučio blokuoto užstatymo tipo kiekvienam Namui skirtas sklypas (ar jo dalis) – ne mažesnis kaip 200 m2“, nenumatant išimčių.
Atsižvelgdami į tai, kas nurodyta, manome, kad, jeigu nebuvo išduoti specialieji reikalavimai (kaip jie apibrėžti Statybos įstatymo 2 str. 47 d.) iki įsigaliojant minėtai Reglamento nuostatai dėl minimalaus žemės sklypo ploto namui, statinio projektas turi atitikti Lietuvos Respublikos įstatymų, kitų teisės aktų, normatyvinių statybos techninių dokumentų (tarp jų – ir Reglamento) reikalavimus, kurie galiojo prašymo gauti statybą leidžiantį dokumentą, kuris buvo priimtas, pateikimo dieną. T. y. rekonstruojant statinį, namui skirtas žemės sklypas negali būti mažesnis kaip 400 m2.
Informuojame apie Statybos įstatymo 27 str. 27 d. nuostatą, jog bendruoju atveju sprendimą neišduoti statybą leidžiantį dokumentą statytojas (užsakovas) turi teisę apskųsti teismui. Atsakovais šiose bylose laikomi asmenys, nepritarę statybą leidžiančio dokumento išdavimui, ir statybą leidžiantį dokumentą atsisakęs išduoti subjektas.
Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.
Atnaujinimo data: 2023-09-23