KLAUSIMAS

Prašome išaiškinti:

  1. ar žemės sklypuose, kurių paskirtis „kita“, o žemės sklypo naudojimo būdas – vienbučių ir dvibučių gyvenamųjų pastatų teritorijos, buvo į registruota parengus ir patvirtinus  žemės sklypų formavimo ir pertvarkymo projektus, o savivaldybė yra išdavusi specialiuosius reikalavimus numatant: Duomenys apie projektą Keturi blokuoti vienbučiai gyvenamieji namai, užstatymo tipas „vienbutis blokuotas užstatymas“, yra galimas sublokuotų vienbučių gyvenamųjų namų projektavimas ir statyba;
  2. ar planuojami statyti statiniai  (keturi sublokuoti vienbučiai gyvenamieji namai) vėliau nebus laikomi daugiabučiais namais?

ATSAKYMAS (2018-01-08, Nr. (9.12)-2D-248)

Paklausime pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal pateiktus duomenis. Asmeniui papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) konsultacijos turinys.

Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo (toliau – Įstatymas) 2 straipsnio 41 dalyje pateikta sąvoka: užstatymo tipasvietovės lygmens bendruosiuose ir detaliuosiuose planuose nustatoma teritorijos urbanistinė kategorija, apimanti teritorijai būdingą ir (ar) galimą pastatų ir erdvių išdėstymo struktūros ir parametrų visumą.

Teritorijų planavimo normų, patvirtintų Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2014 m. sausio 2 d. įsakymu Nr.D1-7, 31.2 punkte nurodyta, kad vienbutis blokuotas užstatymas – gyvenamųjų teritorijų užstatymas, kai 1–3 aukštų sublokuoti trys ir daugiau vienbučiai gyvenamieji pastatai statomi atskiruose žemės sklypuose ar viename žemės sklype, išskiriant (arba ne) bendro naudojimo sklypo dalį.

Pagal Įstatymo 20 straipsnio 1 ir 2 dalies nuostatas, žemės sklype, esančiame urbanizuotoje ir urbanizuojamoje teritorijoje, kuriai neparengti detalieji planai, arba žemės sklype, esančiame neurbanizuotoje ir neurbanizuojamoje teritorijoje, gali būti vykdoma statyba, atitinkanti savivaldybės lygmens bendrojo plano ir (ar) vietovės lygmens bendrojo plano, jeigu jis parengtas,  sprendinius, vadovaujantis Statybos įstatymo nuostatomis. Šiuo atveju savivaldybės administracijos direktorius ar jo įgaliotas valstybės tarnautojas, atsižvelgdamas į aplinkinių teritorijų užstatymo tipą, statinių parametrus ir statytojo pateiktus projektinius pasiūlymus, specialiuosiuose architektūros reikalavimuose statiniui projektuoti nustato statybai numatyto žemės sklypo teritorijos naudojimo reglamento parametrus pagal savivaldybės lygmens bendrąjį planą ir (ar) vietovės lygmens bendrąjį planą, jeigu jis parengtas.

Remiantis Įstatymo 15 straipsnio 3 dalies nuostatomis, vietovės lygmens bendruosiuose planuose nustatomi šie teritorijos naudojimo privalomieji reikalavimai, pagal Kompleksinio teritorijų planavimo dokumentų rengimo taisykles (toliau – Taisyklės) detalizuojantys savivaldybės lygmens bendruosius planus: „<...> 2) detalizuojami aukštesnio lygmens bendrojo plano teritorijos naudojimo privalomieji reikalavimai, nustatant teritorijos naudojimo tipą kartu su didžiausiais leistinais užstatymo intensyvumo ir užstatymo tankio rodikliais, galimus užstatymo tipus, užstatymo aukštį.“.

Statybos įstatymo 24 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad statinio projektas rengiamas vadovaujantis privalomaisiais statinio projekto rengimo dokumentais (<...>; teritorijų planavimo dokumentais, žemėtvarkos planavimo dokumentais, nuosavybės teisę ar kitokias teises į žemę (statybos sklypą) patvirtinančiais dokumentais; technine užduotimi; žemės sklypo (teritorijos) ir statinio statybinių tyrimų (jeigu juos atlikti privaloma arba jie atlikti) dokumentais; kultūros paveldo tyrimų medžiaga; projektiniais pasiūlymais (kai juos rengti privaloma aplinkos ministro nustatytais atvejais); specialiaisiais reikalavimais (jeigu jie buvo gauti), prisijungimo sąlygomis); galiojančiais teisės aktais. Šio straipsnio 24 dalyje nurodyta, kad statinio projektai turi atitikti Lietuvos Respublikos įstatymų, kitų teisės aktų, normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimus, kurie galiojo tą dieną, kai buvo išduoti specialieji reikalavimai. Praėjus 5 metams po specialiųjų reikalavimų išdavimo ir tais atvejais, kai specialieji reikalavimai nebuvo išduoti, šio straipsnio 1 dalyje nurodyti statinio projektai turi atitikti Lietuvos Respublikos įstatymų, kitų teisės aktų, normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimus, kurie galiojo prašymo gauti statybą leidžiantį dokumentą (toliau – SLD), kuris buvo priimtas, pateikimo dieną.

Statinio projekto sprendinių atitiktis galiojantiems teritorijų planavimo dokumentams ir kitiems privalomiesiems projekto rengimo dokumentams tikrinama pagal statybos techninio reglamento STR 1.05.01:2017 „Statybą leidžiantys dokumentai. Statybos užbaigimas. Statybos sustabdymas. Savavališkos statybos padarinių šalinimas. Statybos pagal neteisėtai išduotą statybą leidžiantį dokumentą padarinių šalinimas“ 5 priede nurodytas statinio projektus tikrinančių subjektų kompetencijos sritis prieš išduodant SLD.

Ar statinio projekto sprendiniai neprieštarauja teritorijų planavimo dokumentų sprendiniams,  ar projektas atitinka nustatytus specialiuosius architektūros reikalavimus, ar jo sprendiniai atitinka numatomą statinio paskirtį ir tipą, tikrina savivaldybės administracijos įgalioti tarnautojai.

Statybos įstatymo 24 straipsnio 18 dalyje nustatyta, kad už specialiųjų architektūros reikalavimų atitiktį Lietuvos Respublikos įstatymams ir kitiems teisės aktams pagal kompetenciją atsako juos parengę asmenys teisės aktų nustatyta tvarka, 21 dalyje – kad už statinio projekto sprendinių atitiktį nustatytiems reikalavimams atsako statinio projektą pasirašę asmenys.

Atsižvelgdami į šias teisės aktų nuostatas, teikiame Inspekcijos nuomonę dėl Jūsų klausimų:

1. Projektuoti vienbutį blokuotą užstatymą būtų galima tuo atveju, jei specialiuosiuose architektūros reikalavimuose nustatytas toks teritorijos užstatymo tipas neprieštarautų savivaldybės lygmens bendrojo plano ir (ar) vietovės lygmens bendrojo plano, jeigu jis parengtas, sprendiniams.

2. Jeigu tinkamai įgyvendinti statinio projekto sprendiniai, pagal kurį teisėtai išduotas SLD, statinio paskirtis negali būti traktuojama kitaip, nei nurodyta projekte.

Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti traktuojama kaip Inspekcijos sprendimas konkrečioje situacijoje.

Atnaujinimo data: 2023-09-23