Statybos techninės priežiūros vadovo skyrimas (2021-08-20)
KLAUSIMAS
Norėtume gauti konsultaciją-atsakymus į žemiau pateiktus klausimus:
1) Kada atsiranda pareiga skirti į statybos objektą statybos techninės priežiūros vadovą?
2) Kokios institucijos ir per kiek laiko privalo būti informuotos apie statybos techninės priežiūros vadovo paskyrimą?
3) Ar statybos techninės priežiūros vadovas gali būti skiriamas statytojo įsakymu, apie tai neinformuojant prižiūrinčias institucijas?
4) Kas privalo informuoti apie statybos techninės priežiūros vadovo paskyrimą?
5) Jeigu šis subjektas laiku neinformuoja apie statybos techninės priežiūros vadovo paskyrimą, kokios jam taikomos teisinės pasekmės ir atsakomybė?
6) Ar statybos techninės priežiūros vadovas turi teisę vykyti techninę priežiūrą, jeigu apie jo paskyrimą nėra pranešta IS „Infostatyba“?
7) Jeigu objekte keičiasi statybos techninės priežiūros vadovas, per kiek laiko statytojas turi informuoti IS „Infostatyba“ apie techninės priežiūros vadovo atleidimą bei naujo paskyrimą?
8) Statybos objektuose, vertinant atliktų darbų kokybę bei teikiant Rangovams trūkumų ir defektų fiksavimo aktus, kokie statytojo darbuotojai, specialistai turi pasirašyti tokio pobūdžio aktus? Iš ko bei kiek narių turi būti sudaryta komisija? Ar tokiam vertinime turi dalyvauti Rangovas?
9) Jeigu statybos techninės priežiūros vadovas (kuris yra paskirtas įsakymu, bet apie jo paskyrimą nėra pranešta IS „Infostatyta“), surašo defektinį aktą net neapžiūrėjęs patalpų, t. y. defektiniame akte pateiktos nuotraukos neatitinka tą dieną, t. y. defektinio akto surašymą dieną, esančios faktinės situacijos, nuotraukos atliktos daugiau kaip prieš pusę metų, o defektiniame akte nurodoma, kad nuotraukos atliktos defektinio akto surašymo dieną, tuomet kokios teisinės pasekmės taikomos statybos techninės priežiūros vadovui už tokių duomenų klastojimą?
ATSAKYMAS (2021-08-20, (9.12)2D-13992)
Atsakydami į Jūsų paklausimą pagal Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) kompetenciją, informuojame, kad pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal paklausėjo pateiktus duomenis. Asmeniui papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Inspekcijos konsultacijos turinys.
Taip pat informuojame, kad Inspekcija konsultacijas teikia vadovaudamasi Asmenų konsultavimo Valstybinėje teritorijų planavimo ir statybos inspekcijoje prie Aplinkos ministerijos taisyklių, patvirtintų Inspekcijos viršininko 2017 m. lapkričio 30 d. įsakymu Nr. 1V-160, (toliau – Konsultavimo taisyklės) nustatyta tvarka. Pagal šių taisyklių 4.1 punktą, konsultacija yra žodinis ar rašytinis atsakymas į asmens paklausime pateiktą (-us) klausimą (-us) teritorijų planavimo ir statybosvalstybinę priežiūrą reglamentuojančių ir su jais susijusių teisės aktų nuostatų taikymo klausimais.
Pagal Inspekcijos kompetenciją nurodome su Jūsų klausimais susijusį teisinį reguliavimą ir teikiame nuomonę dėl teisės aktų nuostatų taikymo.
„1) Kada atsiranda pareiga skirti į statybos objektą statybos techninės priežiūros vadovą?“
Lietuvos Respublikos statybos įstatymo (toliau – Įstatymas) 35 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad statinio statybos techninė priežiūra privaloma (išskyrus atvejus, kai ne didesnių kaip 300 m2 bendrojo ploto nesublokuotų vieno buto gyvenamųjų namų, pagalbinio ūkio paskirties pastatų, nesudėtingųjų statinių statyba vykdoma ūkio būdu), kai statybos darbai turi būti vykdomi vadovaujantis šiais dokumentais: statybos projektu, rekonstravimo projektu, pastato atnaujinimo (modernizavimo) projektu, kapitalinio remonto projektu, griovimo projektu, griovimo aprašu.
Vadovaujantis Įstatymo 14 straipsnio 1 dalies 12 punktu, statytojas (užsakovas) privalo statant naujus ar rekonstruojant, griaunant ypatinguosius ir neypatinguosius statinius, atnaujinant (modernizuojant) pastatus, per Lietuvos Respublikos statybos leidimų ir statybos valstybinės priežiūros informacinę sistemą „Infostatyba“ (toliau – IS „Infostatyba“) arba raštu Inspekcijai pateikti informaciją apie numatomą statybos pradžią ir pasamdytą ar paskirtą rangovą, statinio projekto vykdymo priežiūros vadovą, statinio statybos vadovą, statinio statybos techninį prižiūrėtoją ne vėliau kaip prieš vieną darbo dieną iki statybos pradžios, apie naujo rangovo, statinio projekto vykdymo priežiūros vadovo, statinio statybos vadovo ir statinio statybos techninio prižiūrėtojo pasamdymą ar paskyrimą ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo jų pasamdymo ar paskyrimo dienos. Raštu pateiktą šiame punkte nurodytą informaciją Inspekcija iki statybos pradžios paskelbia IS „Infostatyba“.
Įstatymo 14 straipsnio 1 dalies 14 punkte nustatyta, jog statytojas (užsakovas) privalo nepradėti statybos, kol apie statybos pradžią nepateikta informacija šios dalies 12 punkte nustatyta tvarka.
Atsižvelgiant į šias Įstatymo nuostatas, manytina, kad statinio statybos techninis prižiūrėtojas turi būti paskirtas ar pasamdytas ne vėliau kaip prieš vieną darbo dieną iki statybos pradžios Įstatymo 35 straipsnio 1 dalyje nurodytais atvejais.
„2) Kokios institucijos ir per kiek laiko privalo būti informuotos apie statybos techninės priežiūros vadovo paskyrimą?“
Kaip nustatyta Įstatymo 14 straipsnio 1 dalies 12 punkte, informacija apie pasamdytą ar paskirtą statinio statybos techninį prižiūrėtoją turi būti pateikta Inspekcijai ne vėliau kaip prieš vieną darbo dieną iki statybos pradžios.
„3) Ar statybos techninės priežiūros vadovas gali būti skiriamas statytojo įsakymu, apie tai neinformuojant prižiūrinčias institucijas?“
Įstatymo 14 straipsnio 1 dalyje nustatytos atskiros statytojo (užsakovo) pareigos: organizuoti ir atlikti statinio statybos techninę priežiūrą (5 p.); ir Inspekcijai pateikti informaciją apie numatomą statybos pradžią ir pasamdytą ar paskirtą rangovą, statinio projekto vykdymo priežiūros vadovą, statinio statybos vadovą, statinio statybos techninį prižiūrėtoją (12 p.).
Informuojame, kad Įstatymo nuostatas detalizuojančio statybos techninio reglamento STR 1.06.01:2016 „Statybos darbai. Statinio statybos priežiūra“ (toliau – STR 1.06.01:2016) 98 punkte reglamentuota:
„98. Statytojas (užsakovas) techninei priežiūrai atlikti skiria (samdo) statinio statybos techninį prižiūrėtoją (bendrosios statinio statybos techninės priežiūros vadovą) vienu iš žemiau išvardytų būdų:
98.1. jei statinio statybos techninio prižiūrėtojo (bendrosios statinio statybos techninės priežiūros vadovo) parinkimas pavedamas juridiniam asmeniui (įskaitant projektavimo įmonę, parengusią to statinio projektą), sudaroma techninės priežiūros sutartis su tuo juridiniu asmeniu;
98.2. statytojas (užsakovas), kai jis yra juridinis asmuo, techninę priežiūrą atlikti tvarkomuoju dokumentu gali pavesti savo struktūriniam padaliniui (tarnybai), kuris nuolat atlieka tas funkcijas, arba turintiems teisę atlikti techninę priežiūrą darbuotojams;
98.3. jei statinio statybos techniniu prižiūrėtoju (bendrosios statinio statybos techninės priežiūros vadovu) pasirinktas fizinis asmuo, statytojas (užsakovas) sudaro sutartį su tuo fiziniu asmeniu Civilinio kodekso [3.3], Darbo kodekso [3.4] ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka“.
Įstatymo 14 straipsnio 1 dalies 12 punkto nuostatos detalizuotos statybos techninio reglamento STR 1.05.01:2017 „Statybą leidžiantys dokumentai. Statybos užbaigimas. Statybos sustabdymas. Savavališkos statybos padarinių šalinimas. Statybos pagal neteisėtai išduotą statybą leidžiantį dokumentą padarinių šalinimas“ (toliau – STR 1.05.01:2017) 39 punkte, nurodant privalomus pateikti duomenis ir dokumentus, tarp kurių ir vadovų pasamdymo ar paskyrimo dokumento kopijos.
STR 1.06.01:2016 98 punkte nurodyto dokumento (pvz., juridinio asmens tvarkomojo dokumento,nustatyto įmonės įstatuose), kuriuo skiriamas statinio statybos techninės priežiūros vadovas, pasirašymo reikalavimų teisės aktai nenustato. Atsižvelgiant į tai, jog statytojas (užsakovas) informaciją apie statybos pradžią ir paskirtą statinio statybos techninį prižiūrėtoją privalo Inspekcijai pateikti ne vėliau kaip prieš vieną darbo dieną iki statybos pradžios, manytina, kad minėtas tvarkomasis dokumentas turi būti pasirašytas ne vėliau kaip likus vienai dienai iki statybos pradžios, nes šio dokumento kopija turi būti pridedama teikiant Inspekcijai STR 1.05.01:2017 39 punkte nurodytą informaciją. Tai yra, statytojo pareiga organizuoti ir atlikti statinio statybos techninę priežiūrą turi būti įvykdyta anksčiau nei pareiga Inspekcijai pateikti informaciją apie numatomą statybos pradžią ir paskirtą statinio statybos techninį prižiūrėtoją.
„4) Kas privalo informuoti apie statybos techninės priežiūros vadovo paskyrimą?“
Informuoti Inspekciją apie statybos pradžią ir pasamdytą ar paskirtą statinio statybos techninį prižiūrėtoją yra statytojo (užsakovo) pareiga (žr. atsakymą į 1 klausimą).
„5) Jeigu šis subjektas laiku neinformuoja apie statybos techninės priežiūros vadovo paskyrimą, kokios jam taikomos teisinės pasekmės ir atsakomybė?“
Remiantis Įstatymo 57 straipsnio nuostatomis, už juridinio asmens atliekamus statybos darbus pažeidžiant teisės aktų reikalavimus skiriama bauda nuo trijų šimtų iki septynių tūkstančių eurų. Už tokius pat veiksmus, padarytus juridinio asmens, bausto bauda už šiame straipsnyje nustatytus pažeidimus, skiriama bauda nuo septynių tūkstančių iki penkiolikos tūkstančių eurų.
Statytojo – fizinio asmens – atsakomybė už informacijos apie statybą nepateikimą nustatyta Administracinių nusižengimų kodekso 357 straipsnyje: „informacijos apie statybos pradžią, rangovo pasamdymą ar paskyrimą, taip pat apie pagrindinių statybos sričių vadovų (statinio projekto vykdymo priežiūros vadovo, statinio statybos vadovo, statinio statybos techninio prižiūrėtojo) pasamdymą ar paskyrimą nepateikimas arba pateikimas nesilaikant teisės aktuose nustatytų terminų užtraukia baudą nuo vieno šimto iki trijų šimtų eurų“.
„6) Ar statybos techninės priežiūros vadovas turi teisę vykyti techninę priežiūrą, jeigu apie jo paskyrimą nėra pranešta IS „Infostatyba“?“
Pagal STR 1.06.01:2016 97 punktą, statinio statybos techninio prižiūrėtojo veikla prasideda sudarius techninės priežiūros sutartį (arba paskyrus statinio statybos techninį prižiūrėtoją įsakymu ar kitu tvarkomuoju dokumentu, nustatytu įmonės įstatuose) Reglamento VII skyriaus 4 skirsnio nustatyta tvarka ir tęsiasi iki statinio statybos užbaigimo akto ar deklaracijos surašymo.
Taigi statinio statybos techninio prižiūrėtojo veiklos pradžia siejama su jo paskyrimu atlikti šias funkcijas, bet ne su statytojo pareigos pateikti informaciją Inspekcijai (paskelbti IS „Infostatyba“) įvykdymu. Nei Įstatymo, nei STR 1.06.01:2016 nuostatos, susijusios su statybos techninio prižiūrėtojo veiklos reglamentavimu, nenumato šio specialisto atsakomybės už Įstatymu nustatytų statytojo prievolių įvykdymą. Tačiau primintina, kad statytojas negali pradėti statybos, kol neįvykdyta Įstatymo 14 straipsnio 1 dalies 12 punkte statytojui nustatyta pareiga.
„7) Jeigu objekte keičiasi statybos techninės priežiūros vadovas, per kiek laiko statytojas turi informuoti IS „Infostatyba“ apie techninės priežiūros vadovo atleidimą bei naujo paskyrimą?“
Apie naujo statinio statybos techninio prižiūrėtojo pasamdymą ar paskyrimą statytojas (užsakovas) privalo informuoti ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo jų pasamdymo ar paskyrimo dienos (žr. atsakymą į 1 klausimą).
„8) Statybos objektuose, vertinant atliktų darbų kokybę bei teikiant Rangovams trūkumų ir defektų fiksavimo aktus, kokie statytojo darbuotojai, specialistai turi pasirašyti tokio pobūdžio aktus? Iš ko bei kiek narių turi būti sudaryta komisija? Ar tokiam vertinime turi dalyvauti Rangovas?“
Statybos darbų vykdymą ir jų priežiūrą reglamentuojančio STR 1.06.01:2016 5.4 papunktyje nurodyta, kad, kai statyba finansuojama Lietuvos Respublikos ir (ar) Europos Sąjungos biudžeto lėšomis, ir tais atvejais, kai pagal teisės aktų reikalavimus privaloma skirti ar samdyti statybos darbų vadovą ir statinio statybos techninį prižiūrėtoją (išskyrus ne didesnių kaip 500 m2 bendrojo ploto vieno ar dviejų butų gyvenamųjų namų, pagalbinio ūkio paskirties pastatų statybos ūkio būdu atvejus), privaloma pildyti statybos darbų žurnalą (toliau – Žurnalas). Pagal šio reglamento 8 punktą, statybos darbų eiga (nuo statybos pradžios iki statinio statybos užbaigimo) aprašoma Žurnale (reglamento 4 priedas). Į Žurnalą taip pat įrašomi visų statybos priežiūros dalyvių (žr. reglamento IV skyriaus 5 skirsnį) atliktų patikrinimų rezultatai ir reikalavimai. Žurnalo forma ir pildymo tvarka nustatyta STR 1.06.01:2016 4 priede.
Kaip nustatyta STR 1.06.01:2016 4 priede, Žurnalas pildomas, kad dokumentais būtų patvirtinta: atskirų statinio statybos darbų, naudojamų statybos produktų atitiktis statinio projekto ir statybos norminių dokumentų reikalavimams; statybos metu padaryti statinio projekto pakeitimai; statinio statybos vadovo, bendrosios statinio statybos techninės priežiūros vadovo, statinio projekto vykdymo priežiūros vadovo išvados apie atliktų statybos darbų, panaudotų statybos produktų kokybę, atitiktį deklaruotoms eksploatacinėms savybėms, statybos valstybinės priežiūros, statinio saugos ir paskirties reikalavimų valstybinės priežiūros institucijų atstovų nurodymų įvykdymą statinio statybos metu (4 priedo 3 p.), išsamus statinio statybos eigos ir panaudotų statybos produktų aprašymas Žurnale suteikia galimybę statinio statybos ar naudojimo metu atsiradus statinio deformacijoms, kitiems nukrypimams nuo projekto, pripažįstant avarinę būklę ar įvykus griūčiai, nustatyti defektų atsiradimo laiką (statybos ar naudojimo metu), priežastis (projektavimo, statybos, naudojimo klaidos), kaltus asmenis (4 priedo 4 p.).
STR 1.06.01:2016 4 priedo 18.5 papunktyje reglamentuota, kad formos F-7 6 skiltyje nurodomas priimtų statybos darbų kiekis ir 7 skiltyje atitinkamo vadovo parašu patvirtinama, kad priimti statybos darbai atitinka statinio projekto ir statybos norminių dokumentų reikalavimus. Jei priimami ne visi atlikti darbai, 7 skiltyje įrašomas nepriimtų darbų kiekis ir nurodymai ištaisyti defektus. Ištaisius defektus, užrašoma jų ištaisymo data ir 6 skiltyje – priimtų darbų kiekis. formos 8 ir 9 skiltis pildo bendrosios statinio statybos techninės priežiūros vadovas. Vadovaujantis šio priedo 18.6 papunkčiu, F-7 formos 8 skiltyje nurodomas bendrosios statinio statybos techninės priežiūros vadovo priimtų darbų kiekis, o 9 skiltyje parašu patvirtinama, kad priimti darbai atitinka statinio projekto ir statybos norminių dokumentų reikalavimus. Prieš pasirašydamas bendrosios statinio statybos techninės priežiūros vadovas privalo patikrinti, ar kitose Žurnalo formose pateikti papildomi duomenys apie priimamus statybos darbus ir ar jie atitinka faktinius duomenis. Nepriimtų statybos darbų kiekis, nurodymai ištaisyti defektus, užpildyti atitinkamas Žurnalo formas ir ištaisytų darbų priėmimo data nurodomi 9 skiltyje. Už pagrindinio Žurnalo formų pildymą, atliktų statybos darbų patikrinimą ir priėmimą laiku atsako statinio statybos vadovas. Už papildomų Žurnalų formų pildymą, atliktų specialiųjų statybos darbų patikrinimą ir priėmimą laiku atsako statinio statybos bendrųjų ar specialiųjų darbų vadovai. Už statinio statybos darbų patikrinimą ir priėmimą laiku atsako bendrosios statinio statybos techninės priežiūros vadovas, kuris turi teisę reikalauti ištaisyti pastebėtus defektus ir imtis skubių priemonių avarinei situacijai išvengti.
STR 1.06.01:2016 nereglamentuoja paklausime minimų defektų statybos metu fiksavimo aktų surašymo (pasirašymo), komisijų sudarymo. Taip pat šie klausimai nereglamentuojami ir tuo atveju, kai Žurnalo pildyti neprivaloma.
„9) Jeigu statybos techninės priežiūros vadovas (kuris yra paskirtas įsakymu, bet apie jo paskyrimą nėra pranešta IS „Infostatyta“), surašo defektinį aktą net neapžiūrėjęs patalpų, t. y. defektiniame akte pateiktos nuotraukos neatitinka tą dieną, t. y. defektinio akto surašymą dieną, esančios faktinės situacijos, nuotraukos atliktos daugiau kaip prieš pusę metų, o defektiniame akte nurodoma, kad nuotraukos atliktos defektinio akto surašymo dieną, tuomet kokios teisinės pasekmės taikomos statybos techninės priežiūros vadovui už tokių duomenų klastojimą?“
Kaip minėta, Konsultavimo taisyklės numato konsultacijų teikimą teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą reglamentuojančių ir su jais susijusių teisės aktų nuostatų taikymo klausimais. Dokumentų klastojimo ir atsakomybės už tokias veikas klausimai nepriskirti Inspekcijos kompetencijai. Manome, kad nustačius dokumentų klastojimo faktą galima kreiptis į teisėsaugos institucijas.
Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.
Atnaujinimo data: 2023-09-23