Statinių, pastatytų iki 1990 metų, statybos užbaigimas (2022-03-30)
KLAUSIMAS
1) Ar iki 1990 m. fizinių asmenų privačiame žemės sklype vykdytos statybos, kurių statybos užbaigimo procedūros nebuvo atliktos, tačiau visa kita statybinė dokumentacija yra išlikusi (statinio projektas, statybos leidimas), šiandien visada VTPSI yra vertinamos kaip savavališkos? Kokie kriterijai iki 1990 m. vykdytas statybas daro savavališkomis/ne savavališkomis?
2) Ar iki 1990 m. vykdytos statybos, kurių statybos užbaigimo procedūros nebuvo atliktos, tačiau visa kita statybinė dokumentacija (statinio projektas, statybos leidimas) yra išlikusi, jei jos buvo vykdomos pagal visus tuo metu (iki 1989m.) galiojusius reikalavimus, tačiau de jure nebuvo pabaigtos iki šios dienos, VTPSI praktikoje šiandien visada vertinamos kaip neteisėtos? Ar neteisėtumas neturi būti susietas su statytojų pareigų vykdymu faktinių statybos darbų vykdymo metu ar šiuo metu?
3) Kokių procedūrų VTPSI imasi savo praktikoje, nustačiusi prieš 30 m. pabaigtų statybų neteisėtumą (statybos procedūrų neužbaigimo) faktą šiandien? Kokie teisės aktai šias procedūras reglamentuoja?
4) Kurios redakcijos teisės aktai turi būti taikomi, tikrinant ir vertinant iki 1990 m. vykdytų statybų teisėtumą? Ar teisės aktai, galioję statybą leidžiančių dokumentų išdavimo ir statybų vykdymo metu (t.y. TSRS laikais)? Ar teisės aktai, galiojantys šiuo metu?
5) Tuo atveju, jei iki 1990 m. vykdytų statybų dokumentacija (statinio projektas, statybos leidimas) yra išlikusi, tačiau nebuvo atliktas tokių statybų užbaigimas, ar VTPSI privalo laikytis šiuo metu galiojančio statybos techninio reglamento STR 1.05.01:2017 „Statybą leidžiantys dokumentai. Statybos užbaigimas. Statybos sustabdymas. Savavališkos statybos padarinių šalinimas. Statybos pagal neteisėtai išduotą statybą leidžiantį dokumentą padarinių šalinimas“ 144.1. p. reikalavimų dėl patikrinimo, ar statinys (jo dalis) nepažeidžia statinio projekto, pagal kurį buvo išduotas statybą leidžiantis dokumentas, sprendinių?
6) LR teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros įstatymo 25 str. 8d. numato, jog „Inspekcija nenagrinėja skundų ir pranešimų dėl statybos teisėtumo, jeigu statybos darbai atlikti anksčiau kaip prieš 10 metų, išskyrus atvejus, kai dėl statybos teisėtumo teisėsaugos institucijos atlieka tyrimą arba yra įtarimų, kad yra pažeistas viešasis interesas.“ Ar nuo 1990 m. nevykdomų statybų teisėtumo tikrinimo klausimai pakliūna į šios teisės normos taikymo sritį? Kaip VTPSI praktikoje yra nustatomas ir pagal ką yra vertinamas viešojo intereso pažeidimas? Kokie yra viešojo intereso buvimo nustatymo kriterijai?
ATSAKYMAS (2022-03-30, (9.12)2D-5741)
Atsakydami į Jūsų 2022-02-14 paklausimą „Dėl teisinės konsultacijos teisinių procedūrų ir teisės aktų aiškinimo klausimais“ (toliau – paklausimas) pagal Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) kompetenciją, informuojame, kad paklausime pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal paklausėjo pateiktus duomenis. Asmeniui papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Inspekcijos konsultacijos turinys.
Taip pat informuojame, kad Inspekcija konsultacijas teikia vadovaudamasi Asmenų konsultavimo Valstybinėje teritorijų planavimo ir statybos inspekcijoje prie Aplinkos ministerijos taisyklių, patvirtintų Inspekcijos viršininko 2017 m. lapkričio 30 d. įsakymu Nr. 1V-160, (toliau – Konsultavimo taisyklės) nustatyta tvarka. Pagal Konsultavimo taisyklių 4.1 punktą, konsultacija yra žodinis ar rašytinis atsakymas į asmens paklausime pateiktą (-us) klausimą (-us) teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą reglamentuojančių ir su jais susijusių teisės aktų nuostatų taikymo klausimais. Todėl pateikiame tik su paklausime keliamais klausimais susijusį statybos teisinį reguliavimą ir nuomonę dėl jo taikymo, pažymėdami, jog Inspekcijos praktika (veiksmai) atliekant statybos valstybinę priežiūrą priklauso nuo konkrečių situacijų ir jų atveju taikytino teisinio reguliavimo.
Statybos įstatymo 2 straipsnio 46 dalyje apibrėžta, kad savavališka statyba – statinio ar jo dalies statyba neturint galiojančio statybą leidžiančio dokumento (toliau – SLD) arba jį turint, bet pažeidžiant esminius statinio projekto sprendinius.
Statybos užbaigimo procedūros ir surašomi statybos užbaigimo dokumentai nurodyti Statybos įstatymo 28 straipsnyje. Šio straipsnio 5 dalyje nustatyta, kad atlikus statybos užbaigimo procedūras, statinį ir daiktines teises į jį privaloma įregistruoti Nekilnojamojo turto registre (toliau – NTR) ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo statybos užbaigimo akto gavimo dienos, deklaracijos apie statybos užbaigimą patvirtinimo ir įregistravimo dienos arba nuo deklaracijos apie statybos užbaigimą įregistravimo dienos. Statybos įstatymo 39 straipsnyje numatyta prievolė NTR įregistruoti nebaigtą statyti ar rekonstruoti ypatingąjį ar neypatingąjį statinį ir daiktines teises į jį, taip pat nebaigtą rekonstruoti į ypatingąjį ar neypatingąjį statinį nesudėtingąjį statinį ir daiktinės teisės į jį ne vėliau kaip per 3 metus nuo SLD išdavimo pradžios Inspekcijos pažymos apie statinio statybą be nukrypimų nuo esminių statinio projekto sprendinių pagrindu.
Inspekcijos veiklą reglamentuojančio Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros įstatymo (toliau – Priežiūros įstatymas) 16 straipsnio 7 dalyje įtvirtinta, kad statybos užbaigimo procedūrų atlikimo tvarką, subjektų, kurių atstovai gali būti statybos užbaigimo komisijos nariais, sąrašą, komisijos narių kompetenciją atliekant statybos užbaigimo procedūras, komisijai teiktinų dokumentų sąrašą, deklaracijų apie statybos užbaigimą tvirtinimo ir registravimo tvarką nustato aplinkos ministras, o surašomų dokumentų formas tvirtina Inspekcijos viršininkas.
Statybos užbaigimo tvarka detalizuota Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2016 m. gruodžio 12 d. įsakymu Nr. D1-878 patvirtintame statybos techniniame reglamente STR 1.05.01:2017 „Statybą leidžiantys dokumentai. Statybos užbaigimas. Statybos sustabdymas. Savavališkos statybos padarinių šalinimas. Statybos pagal neteisėtai išduotą statybą leidžiantį dokumentą padarinių šalinimas“ (toliau – Reglamentas).
Pagal Reglamento 10.1 papunktį, statybos užbaigimo procedūros – tai pagal Reglamentą subjekto atliekami privalomi veiksmai nagrinėjant asmens prašymą išduoti ar patvirtinti statybos užbaigimo dokumentą (statybos užbaigimo aktą ar deklaraciją apie statybos užbaigimą) ir priimant dėl to sprendimą.
Remiantis Reglamento nuostatomis, statybos užbaigimo procedūrų atlikimo metu statybą leidžiančio dokumento (toliau – SLD) galiojimo terminas gali būti pasibaigęs (Reglamento 62.1.2 p.,94.1.2 p.).
Reglamentas taip pat nustato, kad statybos užbaigimo procedūrų metu, be kita ko, atliekami šie veiksmai: kai statyba užbaigiama surašant statybos užbaigimo aktą, komisijos nariai, gavę iš statytojo Reglamento 10 priede nurodytus dokumentus, pagal kompetenciją privalo vizualiai patikrinti statinio atitiktį statinio projekto (su prašymu pateiktos statinio projekto ar jo dokumentų laidos) sprendiniams ir teisės aktų reikalavimams (Reglamento 68 p.); kai statyba užbaigiama surašant ir Inspekcijoje patvirtinant deklaraciją apie statybos užbaigimą, priėmęs prašymą patvirtinti deklaraciją, Inspekcijos pareigūnas per 5 darbo dienas patikrina, ar nėra nukrypimų nuo esminių statinio projekto sprendinių, viršijančių nustatytus Reglamento 79.1–79.3 papunkčiuose ar pažeidžiančių (šiuo atveju tikrinama pasirinktinai), nustatytus Reglamento 79.4 papunktyje; statinio atitiktį kitiems statinio projekto sprendiniams ar statinio projekto atitiktį teisės aktų reikalavimams Inspekcijos pareigūnas gali patikrinti pasirinktinai (Reglamento 97 p.).
Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, teikiame nuomonę dėl Jūsų klausimų.
„1) Ar iki 1990m. fizinių asmenų privačiame žemės sklype vykdytos statybos, kurių statybos užbaigimo procedūros nebuvo atliktos, tačiau visa kita statybinė dokumentacija yra išlikusi (statinio projektas, statybos leidimas), šiandien visada VTPSI yra vertinamos kaip savavališkos? Kokie kriterijai iki 1990 m. vykdytas statybas daro savavališkomis/ne savavališkomis?“
Jeigu statinys pastatytas turint galiojantį iki 1990 m. išduotą SLD ir atitinka esminius projekto, pagal kurį šis SLDišduotas, sprendinius, tokio statinio statyba nelaikytina savavališka. Statinio statyba gali būti pripažinta savavališka, jei ji vykdyta neturint SLD (kai jis buvo privalomas pagal tuo metu galiojusius teisės aktus), Inspekcijai turint įrodymų, kad statyba vykdyta pasibaigus SLD galiojimo terminui, o taip pat nustačius, kad pažeisti esminiai statinio projekto, pagal kurį išduotas SLD, sprendiniai.
„2) Ar iki 1990 m. vykdytos statybos, kurių statybos užbaigimo procedūros nebuvo atliktos, tačiau visa kita statybinė dokumentacija (statinio projektas, statybos leidimas) yra išlikusi, jei jos buvo vykdomos pagal visus tuo metu (iki 1989m.) galiojusius reikalavimus, tačiau de jure nebuvo pabaigtos iki šios dienos, VTPSI praktikoje šiandien visada vertinamos kaip neteisėtos? Ar neteisėtumas neturi būti susietas su statytojų pareigų vykdymu faktinių statybos darbų vykdymo metu ar šiuo metu?3) Kokių procedūrų VTPSI imasi savo praktikoje, nustačiusi prieš 30 m. pabaigtų statybų neteisėtumą (statybos procedūrų neužbaigimo) faktą šiandien? Kokie teisės aktai šias procedūras reglamentuoja?“
Bendruoju atveju vien tik dėl fakto, kad neatliktos statybos užbaigimo procedūros ir/ar statinys 100 proc. baigtumo neįregistruotas NTR, statinio statyba nelaikytina nei savavališka statyba, nei neteisėta statyba. Statybos dalyvių (įskaitant statytoją) veiklos teisėtumas vertinamas pagal jų veiklos (statybos) vykdymo metu galiojančius teisės aktus ir tiesiogiai nesiejamas su statinio statybos teisėtumu.
Statybos užbaigimo procedūros atliekamos vadovaujantis jų atlikimo metu galiojančiais teisės aktais – Priežiūros įstatymu, Statybos įstatymo 28 straipsniu ir Reglamentu. Remiantis pirmiau nurodytomis Reglamento nuostatomis, statybos užbaigimo procedūrų metu tikrinama statinio atitiktis statinio projekto (su prašymu pateiktos statinio projekto ar jo dokumentų laidos) sprendiniams ir teisės aktų reikalavimams.
Jeigu paklausime neteisėta statyba vadinama tokia statyba, kurios užbaigimo procedūros neatliktos ir 100 proc. baigtumo statinys neįregistruotas NTR, tai pažymėtina, jog galiojantys teisės aktai nenustato termino, per kurį statinio statyba turi būti užbaigta, o kol teisės aktų nustatyta tvarka nesurašytas Statybos įstatymo 28 straipsnyje nurodytas statybos užbaigimo dokumentas (aktas ar deklaracija), nėra pagrindo statinį ir daiktines teises į jį įregistruoti NTR. Statybos įstatyme numatyta tik prievolė NTR įregistruoti nebaigtą statyti ar rekonstruoti ypatingąjį ar neypatingąjį statinį ir daiktines teises į jį, taip pat nebaigtą rekonstruoti į ypatingąjį ar neypatingąjį statinį nesudėtingąjį statinį ir daiktinės teisės į jį ne vėliau kaip per 3 metus nuo SLD išdavimo pradžios Inspekcijos pažymos apie statinio statybą be nukrypimų nuo esminių statinio projekto sprendinių pagrindu.
Administracinių nusižengimų kodekso 3571 straipsnis numato, kad Statybos įstatyme nustatytos statinių ir daiktinių teisių į statinius registravimo ir nebaigtų statyti ar rekonstruoti statinių kadastro duomenų tikslinimo NTR tvarkos pažeidimas užtraukia baudą nuo vieno šimto keturiasdešimt iki trijų šimtų eurų. Pagal šį straipsnį administracinių nusižengimų teiseną pradeda, administracinių nusižengimų tyrimą atlieka ir administracinių nusižengimų protokolus surašo Inspekcija.
„4) Kurios redakcijos teisės aktai turi būti taikomi, tikrinant ir vertinant iki 1990 m. vykdytų statybų teisėtumą? Ar teisės aktai, galioję statybą leidžiančių dokumentų išdavimo ir statybų vykdymo metu (t.y. TSRS laikais)? Ar teisės aktai, galiojantys šiuo metu?“
Informuojame, kad statinio statybos teisėtumo patikrinimai atliekami Statybos ir ūkio subjektų veiklos patikrinimo tvarkos apraše, patvirtintame Inspekcijos viršininko 2012 m. kovo 29 d. įsakymu Nr. 1V-53 „Dėl Statybos (ūkio subjektų veiklos) patikrinimo tvarkos aprašo ir statybos (ūkio subjektų veiklos) patikrinimo aktų formų patvirtinimo“, (toliau – Aprašas) nustatyta tvarka. Vadovaujantis Aprašo 12 punktu, patikrinimai atliekami surašant patikrinimo aktus (kontrolinius klausimynus), kurių rekvizitai patvirtinti Inspekcijos viršininko įsakymu ir paskelbti Inspekcijos išorinėje interneto svetainėje ir Teisės aktų registre, išskyrus Aprašo 43 punkte nurodytas išimtis, kai surašomi patikrinimo aktai. Tai yra statybos patikrinimo procedūra atliekama pagal patikrinimo metu galiojantį reglamentavimą.
Jeigu statyba vykdyta esant galiojančiam SLD, atliekant statybos patikrinimą vertinama statomo statinio atitiktis statinio projektui, pagal kurį išduotas SLD. Jeigu konkrečios statybos atveju pagal jos vykdymo metu galiojusį reglamentavimą SLD nebuvo privalomas, vertinama, ar nepažeisti statybos metu galiojusių teisės aktų reikalavimų. Statybos vykdymo laiką dokumentais pagrįsti privalo statytojas.
„5) Tuo atveju, jei iki 1990 m. vykdytų statybų dokumentacija (statinio projektas, statybos leidimas) yra išlikusi, tačiau nebuvo atliktas tokių statybų užbaigimas, ar VTPSI privalo laikytis šiuo metu galiojančio statybos techninio reglamento STR 1.05.01:2017 „Statybą leidžiantys dokumentai. Statybos užbaigimas. Statybos sustabdymas. Savavališkos statybos padarinių šalinimas. Statybos pagal neteisėtai išduotą statybą leidžiantį dokumentą padarinių šalinimas“ 144.1. p. reikalavimų dėl patikrinimo, ar statinys (jo dalis) nepažeidžia statinio projekto, pagal kurį buvo išduotas statybą leidžiantis dokumentas, sprendinių?“
Kaip jau minėta, statinio statybos teisėtumo patikrinimai atliekami vadovaujantis Aprašu.Patikrinimo metu nustatytų pažeidimų šalinimo tvarka nurodyta Aprašo VII skyriuje.
Pažymėtina, kad Reglamento 144 punktas reglamentuoja Inspekcijos veiksmus savavališkos statybos padarinių šalinimo atveju:
„144. Jeigu asmuo, kuriam įteiktas nurodymas, per nustatytą nurodymo įvykdymo terminą gauna statybą leidžiantį dokumentą ir apie tai raštu informuoja Inspekciją, Inspekcijos įgaliotas pareigūnas per 10 darbo dienų nuo informacijos apie statybą leidžiančio dokumento gavimą Inspekcijos viršininko nustatyta tvarka patikrina, ar statybą leidžiantis dokumentas išduotas teisėtai, ir surašo statybą leidžiančio dokumento išdavimo teisėtumo, prisijungimo sąlygų ir specialiųjų reikalavimų išdavimo terminų laikymosi patikrinimo aktą, kurio rekvizitai patvirtinti Inspekcijos viršininko įsakymu. Atlikus patikrinimą, atsižvelgiant į jo rezultatus, Inspekcija imasi šių veiksmų:
144.1. jei atlikus statybą leidžiančio dokumento teisėtumo patikrinimą nustatoma, kad statybą leidžiantis dokumentas išduotas teisėtai, Inspekcijos įgaliotas pareigūnas per 10 darbo dienų nuo statybą leidžiančio dokumento išdavimo teisėtumo, prisijungimo sąlygų ir specialiųjų reikalavimų išdavimo terminų laikymosi patikrinimo akto surašymo, Inspekcijos viršininko nustatyta tvarka patikrina, ar statinys (jo dalis) nepažeidžia statinio projekto, pagal kurį buvo išduotas statybą leidžiantis dokumentas, sprendinių, surašo statinio atitikties statinio projektui patikrinimo aktą, kurio rekvizitai patvirtinti Inspekcijos viršininko įsakymu. Jei atlikus šį patikrinimą nustatoma, kad: <...>“.
Taigi, jeigu iki 1990 m. statybavykdyta (statybos vykdymo laiką dokumentais pagrįsti privalo statytojas) turint galiojantį SLD pagal statinio projektą, pagal kurį išduotas šis SLD, statybos patikrinimui Reglamento 144 punktas (įskaitant 144.1 papunktį) netaikomas, jei nėra vykdomos savavališkos statybos padarinių šalinimo procedūros. Jei 1990 metais pastatytame statinyje šiuo metu būtų nustatyta savavališka statyba, tai 144 punktas būtų taikomas.
„6) LR teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros įstatymo 25 str. 8d. numato, jog „Inspekcija nenagrinėja skundų ir pranešimų dėl statybos teisėtumo, jeigu statybos darbai atlikti anksčiau kaip prieš 10 metų, išskyrus atvejus, kai dėl statybos teisėtumo teisėsaugos institucijos atlieka tyrimą arba yra įtarimų, kad yra pažeistas viešasis interesas.“. Ar nuo 1990m. nevykdomų statybų teisėtumo tikrinimo klausimai pakliūna į šios teisės normos taikymo sritį? Kaip VTPSI praktikoje yra nustatomas ir pagal ką yra vertinamas viešojo intereso pažeidimas? Kokie yra viešojo intereso buvimo nustatymo kriterijai?“
Inspekcija savo veikloje vadovaujasi Priežiūros įstatymu ir, kaip nustatyta šio įstatymo 25 straipsnio 8 dalyje, nenagrinėja skundų ir pranešimų dėl statybos teisėtumo, jeigu statybos darbai atlikti anksčiau kaip prieš 10 metų, išskyrus atvejus, kai dėl statybos teisėtumo teisėsaugos institucijos atlieka tyrimą arba yra įtarimų, kad yra pažeistas viešasis interesas.
Atsakydami į klausimus dėl viešojo intereso, remiamės teismų praktika, nurodydami, jog Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo administracinėje byloje Nr. eA-1883-492/2021 Teisėjų kolegija pažymėjo, kad „nutraukdama prašymo nagrinėjimą, Inspekcija visais atvejais pirmiausia turi įsitikinti, jog neegzistuoja teisės normose įtvirtinta jų taikymo išimtis, t. y. kad nėra įtarimų dėl viešojo intereso pažeidimo. Toks Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros įstatymo 25 straipsnio 8 dalies nuostatos aiškinimas kyla iš pačios viešojo intereso sampratos – viešasis interesas yra toks visuomenės ar jos dalies interesas, kurį valstybė, vykdydama savo funkcijas, yra konstituciškai įpareigota užtikrinti ir tenkinti (žr. Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2006-09-21 nutarimą), taip pat iš Inspekcijos, kaip teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą vykdančio subjekto, statuso bei jai šioje srityje suteiktų teisių – vykdydama teisės aktais jai priskirtas funkcijas, Inspekcija turi teisę dėl viešojo intereso gynimo kreiptis į prokuratūrą arba į teismą (Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros įstatymo 22 str. 1 d. 6 p., 23 str. 1 d. 6 p.)“. Pavyzdžiui, Inspekcijai patikrinimo metu turint informacijos, kad statinys yra valstybinėje žemėje, kyla pagrįsti įtarimai dėl viešojo intereso pažeidimo.
Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.
Atnaujinimo data: 2023-09-23