Statybos užbaigimas kai neišlikęs statybos darbų žurnalas (2021-10-20)
KLAUSIMAS
Prašome pateikti atsakymus į žemiau nurodytus klausimus:
1. Kaip keičiasi statinio statybos užbaigimo ir statinio pripažinimo tinkamu naudoti procedūra ir reikalingi pateikti dokumentai, kuomet Užsakovas dėl objektyviai nuo Užsakovo nepriklausančių aplinkybių, negali pateikti dalies statybos darbų žurnalų, kuriuose fiksuoti atlikti statinio modernizavimo darbai? Kokie kiti dokumentai gali būti pateikiami vietoje statybos darbų žurnalų?
2. Ar Reglamento 10 priedo 15 p. būtų taikomas šiai konkrečiai aukščiau įvardintai situacijai?
3. Ar vietoje statybos darbų žurnalų, išduodant/patvirtinant statybos užbaigimo aktą, statinio statybos užbaigimo komisija gali vadovautis Užsakovo ir/ar statinio statybos techninės priežiūros vadovo išrašytomis pažymomis dėl atsakomybės už statinio atitiktį Statybos įstatymo 4 straipsnyje nurodytiems esminiams statinių reikalavimams? Ar Reglamento 10 priedo 15 p. būtų taikomas šiai konkrečiai aukščiau įvardintai situacijai?
4. Ar 2 klausime nurodytų dokumentų pateikimas statinio statybos užbaigimo komisijai vietoje neišlikusių statybos darbų žurnalų, įvertinus šiame paklausime nurodytą konkrečią situaciją, suteikia Užsakovui teisę, įgyvendinus ir kitas sąlygas bei pateikus ir kitus privalomus dokumentus, gauti statybos užbaigimo aktą ir pripažinti statinį tinkamu naudoti?
5. Jei 2 klausime nurodytų dokumentų pateikimas statinio statybos užbaigimo komisijai vietoje neišlikusių statybos darbų žurnalų, negali būti laikomas tinkamu ir suteikiančiu teisė gauti statybos užbaigimo aktą, kokie kiti dokumentai turi būti pateikti ir/ar veiksmai turi būti atlikti, kad įgyvendinus ir kitas sąlygas bei pateikus ir kitus privalomus dokumentus, Užsakovas galėtų gauti statybos užbaigimo aktą ir pripažinti statinį tinkamu naudoti nesant dalies statybos darbų žurnalų?
ATSAKYMAS (2021-10-20, (9.12)2D-17864)
Atsakydami į Jūsų paklausimą pagal Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) kompetenciją, informuojame, kad pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal paklausėjo pateiktus duomenis. Asmeniui papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Inspekcijos konsultacijos turinys.
Pažymėtina, jog paklausime minimos statinio pripažinimo tinkamu naudoti procedūros galiojantys teisės aktai nenumato.
Reikalavimai statinio statybos užbaigimo procedūrai nustatyti Statybos įstatymo 28 straipsnyje ir detalizuoti statybos techninio reglamento STR 1.05.01:2017 „Statybą leidžiantys dokumentai. Statybos užbaigimas. Statybos sustabdymas. Savavališkos statybos padarinių šalinimas. Statybos pagal neteisėtai išduotą statybą leidžiantį dokumentą padarinių šalinimas“ (toliau – Reglamentas) V skyriuje.
Kaip nurodyta Reglamento 10.2 papunktyje, statybos užbaigimo aktas (toliau – aktas) – tai Reglamente nustatyta tvarka sudarytos statybos užbaigimo komisijos (toliau – komisija) surašytas dokumentas, patvirtinantis, kad ypatingasis ar neypatingasis statinys pastatytas, rekonstruotas, daugiabutis namas ar visuomeninės paskirties pastatas atnaujintas (modernizuotas), daugiabučio namo šildymo ir apsirūpinimo karštu vandeniu bendrosios inžinerinės sistemos pertvarkytos pagal statinio projekto sprendinius.
Su prašymu išduoti aktą bendruoju atveju pateikiami dokumentai ir duomenys išvardyti Reglamento 61 punkte, tarp jų 61.5 papunktyje – dokumentų, kurie bus pateikiami komisijai, sąrašas (pagal Reglamento 10 priedą). Remiantis Reglamento 72 punktu, komisijai jos darbo metu statytojas (ar jo įgaliotas atstovas) pateikia Reglamento 10 priede nurodytus dokumentus (bendruoju atveju), teikia reikalingus paaiškinimus.
Reglamento 10 priedo 15 punkte nustatyta, kad „15. Statinio (jo dalies) ekspertizės aktas, įrodantis statinio (jo dalies) atitiktį Statybos įstatymo [8.3] 4 straipsnyje nurodytiems esminiams statinių reikalavimams, arba statytojo pažyma dėl atsakomybės už statinio atitiktį šiems reikalavimams, kurios rekvizitai patvirtinti Inspekcijos viršininko įsakymu, – gali būti pateikiami kaip alternatyvos šio priedo 4, 5, 6 (išskyrus statinio inžinerinių sistemų bei inžinerinių tinklų apžiūros ir išbandymo aktus) ir 8 punktuose nurodytiems dokumentams; šios alternatyvos galimos, jei statyba pradėta ne vėliau kaip 2011 m. lapkričio 20 d. arba jei įteisinama savavališka statyba, arba statybos rangovas yra bankrutavęs (ar paskelbtas jo bankrotas); kitais atvejais kaip alternatyva gali būti pateikiamas tik statinio (jo dalies) ekspertizės aktas, įrodantis statinio (jo dalies) atitiktį Statybos įstatymo [8.3] 4 straipsnyje nurodytiems esminiams statinių reikalavimams“. Šio priedo 6 punkte nurodyta, jog, jei pildytas popierinis statybos darbų žurnalas, pateikiamas nustatyta tvarka užpildytas statybos darbų žurnalas su paslėptų darbų ir statinio laikančiųjų konstrukcijų išbandymų apkrovomis aktais, statinio inžinerinių sistemų bei inžinerinių tinklų apžiūros ir išbandymo aktais (kai išbandymai privalomi pagal teisės aktų reikalavimus), taip pat papildomi statybos darbų žurnalai (kai jie buvo pildomi).
Pažymėtina, kad remiantis statybos techninio reglamento STR 1.06.01:2016 „Statybos darbai. Statinio statybos priežiūra“ 36 punkto nuostatomis, rangovo paskirtas statinio statybos vadovas privaloįforminti normatyviniuose statybos techniniuose dokumentuose nurodytus statinio statybos dokumentus, juos pildyti, saugoti ir perduoti statytojui (užsakovui) (jei šie dokumentai prarandami, rangovas turi juos atkurti savo lėšomis).
Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, ir į paklausimo informaciją, jog „<...> statybos darbų žurnalai nėra išlikę, o įvertinus tai, kad Rangovas bankrutuoja, akivaizdu, kad juos atkurti galimybės nėra <...>“, manome, kad, kai statybos rangovas yra bankrutavęs (ar paskelbtas jo bankrotas), vadovaujantis Reglamento 10 priedo 15 punktu, vietoj šio priedo 6 punkte nurodytų statybos darbų žurnalų (išskyrus statinio inžinerinių sistemų bei inžinerinių tinklų apžiūros ir išbandymo aktus,kai išbandymai privalomi pagal teisės aktų reikalavimus), komisijai gali būti pateikiama statytojo (ar jo įgalioto asmens) pasirašyta Pažyma apie statinio (-ių) atitiktį esminiams statinio reikalavimams, kurios rekvizitai patvirtinti Inspekcijos viršininko 2017 m. gruodžio 22 d. įsakymu Nr. 1V-169 (2020 m. lapkričio 30 d. įsakymo Nr. 1V-221 redakcija). Reglamentas nenumato kitokių statinio statybos techninio prižiūrėtojo, statytojo (užsakovo) ar kitų statybos dalyvių pažymų, kaip alternatyvos Reglamento 10 priedo 6 punkte nurodytiems dokumentams, galimybės. Jei konkrečiu atveju pagal teisės aktų nuostatas rangovas nelaikytinas bankrutavusiu ar nustatyta tvarka nėra paskelbtas jo bankrotas, kaip alternatyva neišlikusiems statybos darbų žurnalams gali būti pateikiamas tik statinio (jo dalies) ekspertizės aktas, įrodantis statinio atitiktį Statybos įstatymo 4 straipsnyje nurodytiems esminiams statinių reikalavimams.
Pateikus komisijai visus konkrečiu atveju privalomus dokumentus (įskaitant galimus kaip alternatyvas pagal Reglamento 10 priedo 15 punktą) ir komisijos nariams pagal Reglamento 9 priede nurodytą kompetenciją patikrinus statinio atitiktį statinio projekto sprendiniams ir teisės aktų reikalavimams, išduodamas aktas, patvirtinantis, kad daugiabutis namas atnaujintas (modernizuotas) pagal statinio projekto sprendinius.
Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.
Atnaujinimo data: 2023-09-23