Pastato padalinimas kai jo paskirtis neatitinka žemės naudojimo būdo (2022-08-17)
KLAUSIMAS
<...>, atsižvelgdami į VTPSI Nuostatais priskirtą kompetenciją, kreipiamės į Jus ir prašome patvirtinti, kad:
Padalijant statinius į du ar daugiau, formuojant juos atskirais nekilnojamojo turto objektais vadovaujantis STR 1.07.03:2017 „Statinių techninės ir naudojimo priežiūros tvarka. Naujų nekilnojamojo turto kadastro objektų formavimo tvarka“ 118.2 punkte numatyta tvarka padalijant ar atidalijant statinį į du ar daugiau statinių, juos formuojant kaip atskirus nekilnojamojo turto kadastro objektus, kai naujai formuojamų statinių paskirtis tokia pati, kaip ir buvusio prieš padalijimą ar atidalijimą statinio paskirtis atliekamos 119–122 punktuose nustatytos procedūros, nėra privaloma, kad po atidalijimo sukurtų naujų turtinių vienetų paskirtys (padalinto ir naujai sukurtų statinių paskirtys), atitiktų Nekilnojamojo turto registre įregistruotą žemės sklypo naudojimo būdą. Toks aiškinimas taikomas tuo atveju, kai iki prašymo pateikimo dienos yra istoriškai, faktiškai susiklosčiusi situacija, kai padalinamo pastato paskirtis iki padalinimo jau neatitinka įregistruoto žemės naudojimo būdo.
ATSAKYMAS (2022-08-17, (9.12)2D-14857)
Atsakydami į paklausimą, informuojame, kad paklausime pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal pateiktus duomenis. Asmeniui papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) konsultacijos turinys.
Taip pat informuojame, kad Inspekcija veiklą vykdo Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros įstatyme (toliau – Priežiūros įstatymas) nustatyta apimtimi, konsultacijas teikia vadovaudamasi Asmenų konsultavimo Valstybinėje teritorijų planavimo ir statybos inspekcijoje prie Aplinkos ministerijos taisyklėse[1] (toliau – Konsultavimo taisyklės) nustatyta tvarka. Pagal šių taisyklių 4.1 punktą konsultacija – tai Inspekcijos žodinis ar rašytinis atsakymas į asmens paklausime pateiktą (-us) klausimą (-us) teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą reglamentuojančių ir su jais susijusių teisės aktų nuostatų taikymo klausimais. Konsultavimo taisyklės nenumato konkrečių situacijų nagrinėjimo, vertinamojo pobūdžio išvadų teikimo ar sprendimų priėmimo. Priežiūros įstatymu Inspekcijai nepriskirta su statinių naudojimu susijusių procedūrų (įskaitant susijusias su savivaldybės administracijos išduodamomis pažymomis apie naujai suformuotų nekilnojamojo turto kadastro objektų (patalpos (-ų) ar statinių) galimybę naudoti pagal paskirtį) priežiūra. Be to, primintina, kad aiškinti Lietuvos Respublikos teisės aktų nuostatas, konsultuoti klientus teisės klausimais yra advokatų profesinė pareiga[2].
Vadovaudamiesi Konsultavimo taisyklėmis, pateikiame su paklausimu susijusį teisinį reglamentavimą ir nuomonę dėl jo taikymo.
Lietuvos Respublikos žemės įstatymo 21 straipsnio 1 punkte įtvirtinta imperatyvi nuostata, jog žemės savininkai ir kiti naudotojai privalo naudoti žemę pagal pagrindinę naudojimo paskirtį ir naudojimo būdą.
Remiantis statybos techninio reglamento STR 1.07.03:2017 „Statinių techninės ir naudojimo priežiūros tvarka. Naujų nekilnojamojo turto kadastro objektų formavimo tvarka“ (toliau – Reglamentas) 113 punkto nuostatomis, formuojant naujus nekilnojamojo turto kadastro objektus nustatyta tvarka užbaigtuose statyti statiniuose Reglamento 118 punkte nurodytais būdais, rengiama Reglamento 114 punkte nurodytos sudėties naujų nekilnojamojo turto kadastro objektų formavimo schema (toliau – schema), kurią rengti turi teisę Statybos įstatymo 16 straipsnio 1 dalyje nurodyti asmenys. Kaip nurodoma Reglamento 119 punkte, parengus schemą, statinių ar patalpų savininkai ar valdytojai kreipiasi į Subjektą (šiuo atveju – į savivaldybės administraciją), pateikdami laisvos formos prašymą išduoti pažymą apie naujai suformuotų nekilnojamojo turto kadastro objektų (patalpos (-ų) ar statinių) galimybę naudoti pagal paskirtį (toliau – pažyma), patvirtinančią, kad nekilnojamojo turto kadastro objektus suformavus kaip naujus nekilnojamojo turto kadastro objektus, jie galės būti naudojami pagal tą pačią paskirtį, kuri buvo įregistruota nekilnojamojo turto registre iki 118 punkte nurodytų veiksmų atlikimo.
Reglamento 120 punkte įtvirtinta, kad „Subjekto įgaliotas valstybės tarnautojas ar kitas įgaliotas darbuotojas, gavęs visus 119 punkte nurodytus dokumentus, ne vėliau kaip kitą darbo dieną įregistruoja prašymą. Subjekto įgaliotas valstybės tarnautojas ar kitas įgaliotas darbuotojas turi patikrinti, ar schemą parengė turintis teisę rengti tokią schemą asmuo, ar naujai suformuotos patalpos (statiniai) galės būti naudojamos pagal paskirtį, kuri įregistruota nekilnojamojo turto registre iki 118 punkte nurodytų veiksmų atlikimo, kaip atskiri nekilnojamieji daiktai, t. y. ar numatyti atskiri įėjimai į šias patalpas (statinius), atskirtos (prireikus įrengtos naujos) inžinerinės sistemos, išspręsti automobilių stovėjimo vietų klausimai [9.35]. Patikrinama, ar dėl schemoje numatytų pertvarkymų reikia keisti statinio (-ių) paskirtį“.
Vadovaujantis Reglamento 121 punkto nuostatomis, „jei patikrinus 119 punkte nurodytus dokumentus nustatoma, kad schemą parengė turintis teisę rengti tokią schemą asmuo ir naujai suformuotos patalpos (statiniai) galės būti naudojamos pagal paskirtį, kuri buvo įregistruota nekilnojamojo turto registre iki 118 punkte nurodytų veiksmų atlikimo, kaip atskiri nekilnojamieji daiktai, ir nebūtina keisti statinio (-ių) paskirties, Subjekto įgaliotas valstybės tarnautojas ar kitas įgaliotas darbuojas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo prašymo įregistravimo dienos išduoda Reglamento 12 ar 13 priede nustatytos formos pažymą. Jei nustatoma, kad schemą parengė neturintis teisės rengti tokią schemą asmuo ar naujai suformuotos patalpos (statiniai) negalės būti naudojamos pagal paskirtį, kuri buvo įregistruota nekilnojamojo turto registre iki 118 punkte nurodytų veiksmų atlikimo, kaip atskiri nekilnojamieji daiktai, arba būtina pakeisti statinio (-ių) paskirtį, Subjekto įgaliotas valstybės tarnautojas ar kitas įgaliotas darbuotojas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo prašymo įregistravimo dienos visus pateiktus dokumentus grąžina prašymo pateikėjui, raštu nurodydamas atsisakymo išduoti pažymą motyvus“.
Pažymėtina, jog galiojantys teisės aktai nenumato tokios paklausime minimos aplinkybės (būklės) kaip „istoriškai susiklostę žemės naudojimo būdo ir pastato paskirties nesutapimai“.
Taigi, nagrinėdamas asmens pateiktą prašymą išduoti pažymą, savivaldybės administracijos įgaliotas valstybės tarnautojas ar kitas įgaliotas darbuojas privalo patikrinti, ar dėl schemoje numatytų pertvarkymų reikia keisti statinio paskirtį, ir jei būtina pakeisti statinio paskirtį, atsisako išduoti pažymą. Sistemiškai vertinant teisės aktų nuostatas, darytina išvada, kad būtinybė pakeisti statinio paskirtį atsiranda ir tada, kai padalijant pastatą esama pastato paskirtis neatitinka žemės sklypo paskirties ir/ar naudojimo būdo. Mūsų nuomone, Žemės įstatyme įtvirtinta imperatyvi nuostata naudoti žemę pagal pagrindinę naudojimo paskirtį taikytina ir paklausime nurodytu atveju. Išsamesnio paaiškinimo dėl pažymos išdavimo procedūros galima kreiptis į ją išduoti įgaliotą subjektą – vietos savivaldybės administraciją.
Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.
Atnaujinimo data: 2023-09-23