KLAUSIMAS

Norime rekonstruoti esamą administracinės paskirties pastatą, esantį gamybos įmonės sklype, kurio naudojimo būdas: Pramonės ir sandėliavimo objektų teritorijoje. Pastatas skirtas šios gamybos įmonės administracijai. Remiantis STR 2.03.02:2005 GAMYBOS, PRAMONĖS IR SANDĖLIAVIMO STATINIŲ SKLYPŲ TVARKYMAS 11.3 punktu ir 12.1 punktu, administracinės paskirties pastatų statyba galima pramonės ir sandėliavimo sklypuose. Prašome patikslinti, ar galima rengti administracinio pastato rekonstravimo projektą nekeičiant (nepapildant) sklypo naudojimo būdo, nes įsakymas dėl Žemės naudojimo būdų turinio aprašo nurodo administracinius pastatus tik prie Komercinės paskirties objektų teritorijų?

ATSAKYMAS (2022-03-25 Nr. 2D- 5523 (9.12 Mr))

Atsakydami į paklausimą, informuojame, kad paklausime pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal pateiktus duomenis. Asmeniui papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) konsultacijos turinys.

Inspekcija konsultacijas teikia vadovaudamasi Asmenų konsultavimo Valstybinėje teritorijų planavimo ir statybos inspekcijoje prie Aplinkos ministerijos taisyklėse (toliau – Konsultavimo taisyklės) nustatyta tvarka. Konsultavimo taisyklių 4.1 p. nustatyta, kad konsultacija – Inspekcijos teikiama administracinė paslauga – žodinis ar rašytinis atsakymas į asmens paklausime pateiktą (-us) klausimą (-us) teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą reglamentuojančių ir su jais susijusių teisės aktų nuostatų taikymoklausimais. Konsultavimo taisyklės nenumato konkrečių situacijų nagrinėjimo ir išvadų teikimo, todėl teikiame konsultaciją tik dėl galiojančio teisinio reguliavimo, susijusio su paklausime keliamais klausimais.

Vadovaujantis Žemės įstatymo 21 str. 1 p. nuostatomis, žemės savininkai ir kiti naudotojai, privalo naudoti žemę pagal pagrindinę naudojimo paskirtį ir naudojimo būdą. Pagal šio įstatymo 2 str. 16 d., žemės sklypo naudojimo būdas – tai teritorijų planavimo dokumentuose ar žemės valdos projektuose nurodyta veikla, kuri teisės aktų nustatyta tvarka leidžiama pagrindinės žemės naudojimo paskirties žemėje.

Pažymėtina, kad žemės sklype vykdoma ar numatoma vykdyti veikla ir su ja susijusi statyba turi atitikti Žemės naudojimo būdų turinio aprašu (patvirtinto žemės ūkio ministro ir aplinkos ministro 2005-01-20 įsakymu Nr. 3D-37/D1-40, toliau – Aprašas) nustatytą žemės sklypo naudojimo būdo turinį.

Aprašo 19 p. nurodyta, kad pramonės ir sandėliavimo objektų teritorijų žemės sklypai skirti gamybos, remonto ir pramonės įmonių ar dirbtuvių, sandėlių statiniams, energetikos objektams, įskaitant branduolinės energetikos objektus ir statinius (atominė elektrinė, branduolinis reaktorius, branduolinių medžiagų ir radioaktyviųjų atliekų saugykla, jų perdirbimo objektas, taip pat radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginys – radioaktyviųjų atliekų kapinynas ir kita), atliekų naudojimo, atliekų paruošimo naudoti ar šalinti, atliekų surinkimo ir atliekų laikymo (naudoti skirtų atliekų laikymo ne ilgiau kaip 3 metus, šalinti skirtų atliekų laikymo ne ilgiau kaip 1 metus) statiniams ir (ar) įrenginiams. Šiame turinyje, mūsų nuomone, nurodyti pagrindiniai statiniai, būtini ir reikalingi ūkinei veikai. Norint užtikrinti tinkamą minėtos ūkinės veiklos funkcionavimą ir sukurti palankią ir saugią darbui aplinką, manytina, kad be pagrindinių Aprašo turinyje nurodytų statinių, skirtų gamybai ir sandėliavimui, žemės sklype, kurio naudojimo būdas – pramonės ir sandėliavimo objektų teritorijos, gali būti ir kiti statiniai, tačiau tik tokie, kurie reikalingi gamybos ar sandėliavimo veiklai vykdyti ir (ar) skirti šios veiklos darbuotojų reikmėms tenkinti, pvz.: statybos techninio reglamento STR 2.03.02:2005 „Gamybos, pramonės ir sandėliavimo statinių sklypų tvarkymas“ (toliau – Reglamentas) 12 punkte nurodytų paskirčių statiniai.

Vadovaujantis Reglamento 11 p. nuostata, gamybos, pramonės ir sandėliavimo pastatų bei šių paskirčių inžinerinių statinių sklypas dalijamas į pagrindines paskirties zonas, viena iš kurių nurodyta 11.3 p., administracinę–pagalbinę, kurioje išdėstomi administracijos (valdymo) ir pagalbiniai statiniai (ar patalpos pastatuose), skirti darbuotojų reikmėms tenkinti (žr. Reglamento 12 punktą). Reglamento 12 p. nustatyta, kad priešgamyklinėje zonoje gali būti statomi šiame punkte nurodytų paskirčių statiniai (ar patalpos pastatuose), jei jie nurodyti techninėje užduotyje, tarp jų –gamyklos administracijos (valdymo) (12.1 p.).

Daiktų, kaip civilinių teisių objektų, rūšis nustato Lietuvos Respublikos civilinis kodeksas (toliau – CK):

- daiktai, kaip civilinės teisės objektai, skirstomi į daiktus, apibūdintus pagal individualius požymius ir pagal rūšinius požymius, o šio straipsnio 2 d. nustatyta, kad daiktai taip pat yra skirstomi į daliuosius ir nedaliuosius, į suvartojamuosius ir nesunaudojamuosius, į pagrindinius daiktus ir jų priklausinius (CK 1.99 str. 1 d. ir 2 d.);

- priklausiniais laikomi savarankiški pagrindiniam daiktui tarnauti skirti antraeiliai daiktai, kurie pagal savo savybes yra nuolat susiję su pagrindiniu daiktu (CK 4.19 str. 1 d.);

- antraeiliais daiktais laikomi tik su pagrindiniais daiktais egzistuojantys arba pagrindiniams daiktams priklausantys, arba kitaip su jais susiję daiktai (CK 4.13 str. 1 d.).

Statybos techninio reglamento STR 1.01.03:2017 „Statinių klasifikavimas“ 4.4 p. pateikta sąvoka, „statinio priklausiniai – savarankiški prie pagrindinio statinio priskirti statiniai, kurie pagal savo savybes yra nuolat susiję su pagrindiniu statiniu. Dviejų ar daugiau statinių sujungimas nedaro nė vieno iš tokių statinių kito priklausiniu, jeigu nėra priklausiniams būdingų požymių [3.1].“.

Nekilnojamojo turto kadastro įstatymo 5 str. 2 d. nustatyta, kad „atskirais nekilnojamojo turto kadastro objektais negali būti statinių, suformuotų kaip atskiri nekilnojamieji daiktai, priklausiniai, kuriais laikomi savarankiški pagrindiniam daiktui tarnauti skirti antraeiliai daiktai, pagal savo savybes nuolat susiję su pagrindiniu daiktu.“.

Be to, Nekilnojamojo turto registro įstatymo 10 str. 4 d. nurodyta, kad  „Nekilnojamojo turto registre kaip priklausiniai gali būti registruojami ir nekilnojamieji daiktai arba tų daiktų dalys, kurie Nekilnojamojo turto kadastro įstatymo nustatyta tvarka nėra suformuoti kaip atskiri nekilnojamojo turto objektai ir jiems nėra suteiktas unikalus numeris. Tokie nekilnojamieji daiktai nekilnojamojo turto registre įregistruojami kaip priklausiniai pagrindinio nekilnojamojo daikto registro įraše padarant šio įstatymo 15 straipsnio 2 dalyje numatytą žymą.“.

Nuosekliai vertindami tai, kas išdėstyta šiame rašte, manome, kad pramonės ir sandėliavimo objektų teritorijos naudojimo būdo žemės sklype, skirtame gamybos, pramonės ir sandėliavimo statiniams, Reglamento 11.3 p. ir 12.1 p. nustatytais atvejais, administracinėje – pagalbinėje sklypo zonoje, administracinės paskirties pastatas gali būti gamybos, pramonės paskirties pastato priklausiniu ir galėtų būti rekonstruojamas pagal Statybos įstatymo nuostatas, nedarant pakeitimų teritorijų planavimo dokumentams ir (ar) sprendiniams, jeigu šis statinys būtų antraeilis daiktas, skirtas tarnauti pagrindiniam daiktui (gamybos, pramonės paskirties pastatui), pagal savo savybes (pvz. vykdomos veiklos pobūdį) nuolat susijęs su pagrindiniu daiktu ir pagal Nekilnojamojo turto kadastro įstatymo nuostatas nesuformuotas atskiru nekilnojamojo turto kadastro objektu, tačiau Nekilnojamojo turto registre įregistruotas Nekilnojamojo turto registro įstatymo 10 str. 4 d. nustatyta tvarka.

Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.

Atnaujinimo data: 2023-09-23