KLAUSIMAS

Ar privaloma koreguoti detalųjį ir bendrąjį planus, kuriuose nustatyta Jūrų uosto sanitarinė apsaugos zona – 300m ir SAZ apribojimai. LR Sveikatos apsaugos ministras 2011m. balandžio 12d. įsakymu Nr. V-360 "Dėl SAZ ribų nustatymo ir režimo taisyklių patvirtinimo" pakeitimo panaikino šių taisyklių priedo 26.2 punktą - Jūrų uosto SAZ - 300m (neteko galios). Ar šiam punktui netekus galios, automatiškai pasikeičia ir/ar pasinaikina teritorijų planavimo dokumentuose nustatytas Jūrų uosto SAZ ir jo apribojimai, nes tokio Jūrų uosto SAZ šiuo metu galiojančiuose LR teisės aktuose nebėra. Jeigu privaloma koreguoti, tai kokiu būdu, ar techninio projekto rengimo metu, ar Savivaldybės administracijos direktoriaus sprendimu, ar bendruoju atveju, ar kitu būdu.

ATSAKYMAS (2019-04-15, Nr. (9.12)- 2D-5058)

Paklausime pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal pateiktus duomenis. Asmeniui papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) konsultacijos turinys.

Pagal Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo (toliau - Įstatymas) 14 ir 17 straipsnių nuostatas, savivaldybės lygmens bendrieji planai galioja neterminuotai, vietovės lygmens bendrieji planai galioja tol, kol parengiami ir patvirtinami juos keičiantys to paties lygmens teritorijų planavimo dokumentai, detalieji planai galioja neterminuotai arba tol, kol parengiami ir patvirtinami juos keičiantys to paties lygmens teritorijų planavimo dokumentai. Savivaldybės lygmens ir vietovės lygmens bendrieji planai yra privalomi valstybės ir savivaldybių institucijoms ir suteikia teisę joms veikti planuojant lėšas ir rengiant detaliuosius planus. Detalieji planai privalomi visiems suplanuotoje teritorijoje veikiantiems fiziniams ir juridiniams asmenims ar kitoms organizacijoms.

Įstatymo 4 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad kiekvienas žemesnio teritorijų planavimo lygmuo privalo vadovautis aukštesnio teritorijų planavimo lygmens patvirtintais teritorijų planavimo dokumento sprendiniais, juos detalizuojant.

Remiantis Įstatymo 17 straipsnio 6 dalimi, „detaliųjų planų uždaviniai yra: 1) detalizuoti savivaldybės lygmens bendrajame plane ar vietovės lygmens bendrajame plane, jeigu jis parengtas, nustatytus teritorijų naudojimo privalomuosius reikalavimus; <...> 5) nurodyti specialiąsias žemės naudojimo sąlygas; <...>“.

Įstatymo 4 straipsnio 5 dalyje nustatyta, kad žemės valdytojai ir naudotojai vadovaujasi planuojamoje teritorijoje galiojančiais žemiausio lygmens kompleksinio teritorijų planavimo dokumentais, o neurbanizuotose ir neurbanizuojamose teritorijose – ir specialiojo teritorijų planavimo dokumentais, išskyrus šio straipsnio 6 dalyje nurodytus atvejus.

Įstatymo 2 straipsnio atitinkamai 8 ir 28 dalyse pateiktos sąvokos: kompleksinio teritorijų planavimo dokumentai – teritorijų planavimo dokumentai, kuriuose pagal teritorijų planavimo lygmenį ir uždavinius nustatomas planuojamų teritorijų erdvinis vystymas ir svarbiausi naudojimo ir apsaugos reikalavimai arba reglamentas. Teritorijų planavimo dokumento sprendinys – grafiškai ir raštu išreikštas teritorijų planavimo uždavinių sprendimo rezultatas.

Atsižvelgiant į pateiktas Įstatymo nuostatas, manytina, kad teritorijų planavimo dokumentuose nustatyta (grafiškai išreikšta) objekto sanitarinė apsaugos zona (toliau – SAZ) yra teritorijų planavimo dokumento sprendinys ir sveikatos apsaugos ministro įsakymas savaime šio sprendinio nepanaikina.

Mūsų nuomone, norint pakeisti (panaikinti) galiojančių teritorijų planavimo dokumentų sprendinį dėl SAZ ir su ja susijusių apribojimų, reikia keisti / koreguoti tiek bendrąjį, tiek ir detalųjį planą.

Savivaldybės bendrųjų planų, savivaldybės dalies bendrųjų planų ir detaliųjų planų keitimo, koregavimo tvarką nustato Kompleksinio teritorijų planavimo dokumentų rengimo taisyklės (toliau – Taisyklės), patvirtintos Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2014 m. sausio 2 d. įsakymu Nr. D1-8.

Taisyklių 131 ir 312 punktuose numatyta, kad savivaldybės bendrojo plano, detaliojo plano keitimą ir koregavimą organizuoja savivaldybės administracijos direktorius. Taisyklių 133 ir 134 punktuose nustatyta, kad bendrieji planai keičiami, kai savivaldybės taryba nusprendžia iš esmės keisti bendrojo plano sprendinius arba kai planuojami keisti bendrojo plano sprendiniai susiję su viešuoju interesu. Bendrojo plano sprendinių esmė keičiama, kai numatomiems bendrojo plano sprendiniams turi būti keičiami planavimo tikslai ir uždaviniai. Konkrečiu atveju planavimo organizatorius nusprendžia, ar bendrasis planas turi būti keičiamas, ar jo sprendiniai gali būti koreguojami.

Pagal Taisyklių 314 ir 315 punktus detalieji planai keičiami, kai savivaldybės administracijos direktorius nusprendžia iš esmės keisti detaliojo plano sprendinius arba kai planuojami keisti detaliojo plano sprendiniai susiję su visuomenės (viešuoju) interesu. Detaliojo plano sprendinių esmė keičiama, kai numatomiems detaliojo plano sprendiniams turi būti keičiami planavimo tikslai ir uždaviniai. Konkrečiu atveju planavimo organizatorius nusprendžia, ar detalusis planas turi būti keičiamas, ar jo sprendiniai gali būti koreguojami.

Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 19 ir 20 punktų nuostatomis, teritorijų planavimas, savivaldybės bendrojo plano ar savivaldybės dalių bendrųjų planų ir detaliųjų planų sprendinių įgyvendinimas, specialiųjų architektūros reikalavimų nustatymas ir statybą leidžiančių dokumentų išdavimas įstatymų nustatyta tvarka yra savarankiškosios (Konstitucijos ir įstatymų nustatytos (priskirtos)) savivaldybių funkcijos. Šio įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 1 punkte pažymėta, kad įgyvendindamos šias funkcijas, savivaldybės turi Konstitucijos ir įstatymų nustatytą sprendimų iniciatyvos, jų priėmimo ir įgyvendinimo laisvę ir yra atsakingos už savarankiškųjų funkcijų atlikimą.

Pažymėtina, kad Įstatymas nenumato bendrojo plano koregavimo galimybės techninio projekto rengimo metu.

Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.

Atnaujinimo data: 2023-09-23