Detaliojo plano koregavimas/keitimas, norint statyti 30 m ir aukštesnius inžinerinius statinis? (2022-02-07)
KLAUSIMAS
Bendrovei nuosavybės teise priklauso <...> transformatorių pastotės 330 kV ir 110 kV skirstyklos statiniai (Registro Nr. <...>), esantys žemės sklype (unikalus Nr. <...>) <...>, Kaišiadorių r. sav. (toliau – Žemės sklypas). Žemės sklypo naudojimo būdai – susisiekimo ir inžinerinių tinklų koridorių teritorijos; susisiekimo ir inžinerinių komunikacijų aptarnavimo objektų teritorijos. Pagal Žemės naudojimo būdų turinio aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Žemės ūkio ministro ir Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2005 m. sausio 20 d. įsakymu Nr. 3D-37/D1-40 „Dėl žemės naudojimo būdų turinio aprašo patvirtinimo“, 21 p. susisiekimo ir inžinerinių komunikacijų aptarnavimo objektų teritorijos naudojimo būdo žemės sklypai - žemės sklypai, skirti <...> inžinerinių tinklų maitinimo šaltinių (<...>, transformatorių pastotėms, skirstykloms, <...>) statiniams ir įrenginiams. Žemės sklype esami statiniai ir įrenginiai neprieštarauja nustatytam teritorijos tvarkymo ir naudojimo režimui.
<...>.
Bendrovė pradėjo investicinio projekto „330/110/10 kV <...> TP 330 kV skirstyklos rekonstravimas“ (toliau – Rekonstrukcijas) parengiamuosius darbus. Rekonstrukcijos metu Žemės sklype numatoma 3 elektros perdavimo linijų statyba (ypatingieji inžineriniai statiniai): naujos viengrandės 330 kV oro linijos (toliau – OL) linijos L-ŠB-302 statyba (statybinis ilgis ~460 m, atramų kiekis: 2 vnt. (inkarinės), naujos viengrandės 330 kV OL linijos L-ŠB-301 statyba (statybinis ilgis ~370 m, atramų kiekis: 2 vnt. (inkarinės) ir naujos 330 kV OL tarp 330 KV skirstyklos ir 110 KV skirstykloje esančio transformatoriaus (AT-1) statyba (2 inkarinės atramos, iš kurių viena dvigrandė, viena – viengrandė, statybinis ilgis – 270 m).
Pirmiau aprašytu investiciniu projektu planuojamoms 330 kV oro linijoms pastatyti reikalinga įrengti oro linijos laidus ir trosus laikančias konstrukcijas - inkarines atramas, kurių tipinis aukštis gali būti nuo 37,5 m iki 60 m (tikslus aukštis bus parenkamas techninio projekto rengimo metu).
Žemės sklype galioja Kaišiadorių savivaldybės administracijos direktoriaus 2011 m. lapkričio 11 d. įsakymu Nr. V-1131 patvirtinto žemės sklypo (kadastrinis Nr. <...>), esančio <...>., Kaišiadorių r. sav. detaliojo plano sprendiniai (toliau - Detalusis planas). Detaliojo plano teritorijos tvarkymo režimo pagrindinių sprendinių aprašomojoje lentelėje sklype Nr. 2 ( Detaliuoju planu suplanuotas sklypas Nr. 2 – Žemės sklypas) nurodytas statinių aukštų skaičius (nuo-iki) 1-5, o sutartiniuose ženkluose įvardinta – statinių aukštis metrais (iki kraigo) – 27 m, naujai statomiems pastatams – 15 m. Žemės sklype esami inžineriniai statiniai (žaibolaidžiai) yra 45 m aukščio (pagal Nekilnojamojo daikto kadastro duomenų bylos Registro Nr. <...> duomenis). Pagal turimus 1982-1984 m. techninių/projektinių dokumentų duomenis teritorijoje stovinčių 330 kV OL laikančiųjų konstrukcijų – atramų aukštis vyrauja nuo 28,29 m iki 69,92 m.
Detalusis planas buvo parengtas iki 2014-01-01 pagal tuo metu galuojančias detaliųjų planų rengimo taisykles (43 punktas nurodo, kad rengiant detalųjį planą be kitų privalomųjų teritorijos tvarkymo ir naudojimo režimų turi būti nustatomas „leistinas pastatų aukštis metrais – aukštis, skaičiuojamas statinio statybos zonoje metrais nuo žemės sklypo paviršiaus vidutinės altitudės iki pastato stogo ar statinio konstrukcijos aukščiausio taško“) ir Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo galiojusią redakciją (23 str. 1 d. „Rengiant detaliuosius planus, nustatomas šis privalomas teritorijos tvarkymo ir naudojimo režimas: 1) konkretus teritorijos naudojimo tipas; 2) leistinas pastatų aukštis; 3) leistinas žemės sklypo užstatymo tankumas; 4) leistinas sklypo užstatymo intensyvumas; 5) statinių statybos zona; 6) užstatymo tipas (išreikštas tekstiniu apibūdinimu ir grafiškai – statinių statybos zona, statybos riba ar linija); 7) servitutai; 8) susisiekimo sistemų organizavimas“). Įvertinus Detaliojo plano sprendinius, Detaliojo plano rengimo metu galiojusį teisinį reguliavimą bei faktinius duomenis nėra aišku ar rengiant Detalųjį planą buvo nustatomas privalomas reglamentas pastatų aukštis (apribojimas tik pastatų aukštingumui, ar ir visų statinių (kartu ir inžinerinių statinių aukštingumui)).
Nuo 2021-07-01 įsigaliojus naujai Teritorijų planavimo įstatymo redakcijai 20 str.4 d. reglamentuota, kad 30 m aukščio ir aukštesnių ypatingųjų inžinerinių statinių, atsinaujinančių išteklių energetikos objektų statyba turi būti numatyta teritorijų planavimo dokumentuose, išskyrus Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatyme numatytus atvejus.
Kaišiadorių rajono savivaldybės teritorijos bendrojo plano keitimo sprendinių (toliau - Bendrasis planas) aiškinamojo rašto 15.1.2 skyriuje Elektros perdavimo sistema nurodyta: „Vystant elektros tiekimo infrastruktūrą numatoma: išplėsti 330 kV <...> skirstyklą penktojo hidroagregato prijungimui prie perdavimo tinklų“. Kadangi <...> yra labai svarbi elektrinė Lietuvos sistemoje, tam, kad būtų padidintas <...> darbo patikimumas, saugumas ir lankstumas <...> 330 kV skirstyklos rekonstrukcijos metu bus atskiriamas generatorių blokas G4 blokas bei prijungiamas atskirai nuo likusių generatorių G1-G3 blokų, rekonstruojamas esamas šynų blokas ŠB-301. Rekonstrukcijos metu bus numatoma vieta perspektyvinio generatorių G5 bloko statybai ir eksploatacijai, kuris skirtas AB <...> gamyba penktojo hidroagregato prijungimui ir suformuotas naujas šynų blokas ŠB-302 bei pastatytos naujos 330 kV OL. Atsižvelgiant į nurodytas aplinkybes, manytina, kad pirmiau nurodytų naujų 330 kV OL statyba atitinka Bendrojo plano sprendinius.
Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, kreipiamės į Jus ir prašome suteikti konsultaciją:
1. Ar Žemės sklype pirmiau nurodytoms 3 naujoms 330 kV OL pastatyti yra taikomas Detaliojo plano sprendiniuose nurodytas statinių aukštis – 27 m ir reikia atlikti Detaliojo plano koregavimą/keitimą?
2. Ar pagal Teritorijų planavimo įstatymo 20 str. 4 d. reglamentavimą Bendrojo plano aiškinamojo rašto 15.1.2 skyriuje nurodytas sprendinys yra pakankamas 3 naujų 330 kV OL statybai? Ar turi būti atliekami papildomi veiksmai ir procedūros dėl <...> 330 kV skirstyklos rekonstrukcijos metu numatytų naujų 330 kV OL statybos įgyvendinimo?
ATSAKYMAS (2022.02.07, Nr. 2D-2363)
Atsakydami į Jūsų paklausimą pagal Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) kompetenciją, informuojame, kad pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal paklausėjo pateiktus duomenis. Asmeniui papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Inspekcijos konsultacijos turinys.
Taip pat informuojame, kad Inspekcija konsultacijas teikia vadovaudamasi Asmenų konsultavimo Valstybinėje teritorijų planavimo ir statybos inspekcijoje prie Aplinkos ministerijos taisyklių, patvirtintų Inspekcijos viršininko 2017 m. lapkričio 30 d. įsakymu Nr. 1V-160, (toliau – Konsultavimo taisyklės) nustatyta tvarka. Pagal Konsultavimo taisyklių 4.1 punktą, konsultacija yra žodinis ar rašytinis atsakymas į asmens paklausime pateiktą (-us) klausimą (-us) teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą reglamentuojančių ir su jais susijusių teisės aktų nuostatų taikymo klausimais. Konsultavimo taisyklės nenumato konkrečių situacijų nagrinėjimo ir išvadų teikimo, todėl pateikiame su paklausimu susijusį teisinį reguliavimą ir nuomonę dėl jo taikymo.
„1. Ar Žemės sklype pirmiau nurodytoms 3 naujoms 330 kV OL pastatyti yra taikomas Detaliojo plano sprendiniuose nurodytas statinių aukštis – 27 m ir reikia atlikti Detaliojo plano koregavimą/keitimą?“
Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo (toliau – TPĮ) 17 straipsnio 2 dalyje įtvirtinta, kad detalieji planai galioja neterminuotai arba tol, kol suplanuotai arba didesnei teritorijai, į kurią patenka anksčiau suplanuota teritorija, parengiami ir patvirtinami nauji (juos keičiantys) to paties lygmens kompleksinio teritorijų planavimo dokumentai, kuriuose nustatomas detaliųjų planų teritorijos naudojimo reglamentas, arba šie detalieji planai pripažįstami netekusiais galios šio įstatymo 27 straipsnio 6 dalyje nurodyta tvarka.
Remiantis TPĮ 2 straipsnio 28 dalimi, teritorijų planavimo dokumento sprendinys – grafiškai ir raštu išreikštas teritorijų planavimo uždavinių sprendimo rezultatas. Vertinant Detaliojo plano sprendinius, turi būti įvertinti ir aiškinamajame rašte, kuris yra Detaliojo plano dalis, pateikti sprendinių paaiškinimai.
Žemės sklypo (kadastrinis Nr. <...>), esančio <...>, Kaišiadorių r. sav. detalusis planas, dėl kurio prašoma suteikti konsultaciją, patvirtintas Kaišiadorių savivaldybės administracijos direktoriaus 2011 m. lapkričio 11 d. įsakymu Nr. V-1131 (toliau – Detalusis planas) ir įregistruotas Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registre (TPD Nr. <...>), todėl yra galiojantis teritorijų planavimo dokumentas, kurio sprendiniai privalomi norint vykdyti (plėsti) veiklą rašte nurodytame žemės sklype (unikalus Nr. <...>) <...>., Kaišiadorių r. sav. (Detaliajame plane – sklypas Nr. <...>).
Detaliojo plano pagrindiniame brėžinyje sklype Nr. <...> suplanuotoje statinių statybos zonoje nurodytas leistinas statinių aukštis metrais (iki kraigo) – 27 m (naujai statomiems pastatams – 15 m). Analogiški rodikliai pateikti Detaliojo plano aiškinamajame rašte: pastatų ir statinių maksimalus aukštis 27,0 m (naujai statomiems pastatams 15 m).
Lietuvos Respublikos statybos įstatymo redakcijos, galiojusios Detaliojo plano tvirtinimo metu, 2 straipsnyje buvo apibrėžta, kad statinys – pastatasarba inžinerinis statinys, turintis laikančiąsias konstrukcijas, kurios visos (ar jų dalis) sumontuotos statybos vietoje atliekant statybos darbus, ir kuris yra nekilnojamasis daiktas.
Apibendrinant manytina, kad Detaliuoju planu buvo nustatytas maksimalus leistinas inžinerinių statinių aukštis (27,0 m), kuris yra galiojantis teritorijos tvarkymo ir naudojimo režimo reikalavimams priskiriamasDetaliojo plano sprendinys. Norint statyti inžinerinius statinius, kurių aukštis didesnis nei 27 m, Detalusis planas turi būti keičiamas arba koreguojamas TPĮ 28 straipsnyje nustatyta tvarka. Planavimo organizatorius, įvertinęs aplinkybių visumą, teisės aktus, Detaliojo plano rengimui išduotas planavimo sąlygas, turi priimti sprendimą, ar Detalusis planas gali būti keičiamas, ar koreguojamas.
„2. Ar pagal Teritorijų planavimo įstatymo 20 str. 4 d. reglamentavimą Bendrojo plano aiškinamojo rašto 15.1.2 skyriuje nurodytas sprendinys yra pakankamas 3 naujų 330 kV OL statybai? Ar turi būti atliekami papildomi veiksmai ir procedūros dėl <...> 330 kV skirstyklos rekonstrukcijos metu numatytų naujų 330 kV OL statybos įgyvendinimo?“
TPĮ 20 straipsnio 4 dalyje nurodyta, kad 30 m aukščio ir aukštesnių ypatingųjų inžinerinių statinių, atsinaujinančių išteklių energetikos objektų statyba turi būti numatyta teritorijų planavimo dokumentuose, išskyrus Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatyme numatytus atvejus.
Vadovaujantis TPĮ 4 straipsnio 5 dalimi, žemės valdytojai ir naudotojai vadovaujasi planuojamoje teritorijoje galiojančiais žemiausio lygmens kompleksinio teritorijų planavimo dokumentais. Todėl manome, kad paklausime nurodytu atveju Detaliajame plane turi būti numatyta galimybė vykdyti 30 m aukščio ir aukštesnių ypatingųjų inžinerinių statinių statybą.
Mūsų nuomone, keičiant ar koreguojant Detaliajame plane nustatytą leistiną inžinerinių statinių aukštį, jame taip pat turėtų būti aptarta galimybė statyti 30 m aukščio ir aukštesnius ypatinguosius inžinerinius statinius vadovaujantis Kaišiadorių rajono savivaldybės teritorijos bendrojo plano keitimo sprendiniais.
Pažymėtina, kad, jei yra priimtas(ar bus priimtas) Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimas dėl paklausime nurodyto projekto pripažinimo valstybei svarbiu projektu, teritorijų planavimo dokumento (šiuo atveju Detaliojo plano) rengimui gali būti taikoma TPĮ 4 straipsnio 4 dalies nuostata, jog valstybės lygmens kompleksinio teritorijų planavimo dokumentų, valstybei svarbių projektų teritorijų planavimo dokumentų, Vyriausybės patvirtintų specialiojo teritorijų planavimo dokumentų, žemės gelmių naudojimo planų sprendiniai turi aukštesnę teisinę galią už savivaldybės lygmens ir vietovės lygmens kompleksinio ir specialiojo teritorijų planavimo dokumentų sprendinius ir privalomai taikomi savivaldybėms rengiant, keičiant ar koreguojant savivaldybės lygmens ir vietovės lygmens teritorijų planavimo dokumentus. Valstybei svarbių projektų teritorijų planavimo dokumentų sprendiniai privalomi valstybės lygmens ir žemesnio lygmens teritorijų planavimo dokumentams. Taikant valstybei svarbių projektų teritorijų planavimo dokumentų sprendinius, valstybės lygmens ir žemesnio lygmens teritorijų planavimo dokumentų sprendiniai galioja tiek, kiek jie neprieštarauja valstybei svarbių projektų teritorijų planavimo dokumentų sprendiniams.
Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.
Atnaujinimo data: 2023-09-23