KLAUSIMAS

Ar galime pabaigti pradėtą detaliojo plano koregavimo procedūrą žemės sklypuose, remdamiesi tuo, kad detalusis planas patvirtintas 1994-11-06 potvarkiu Nr. 1606.

Jeigu detalusis planas 1994-11-06 potvarkiu Nr. 1606 pagal tuo metu galiojančius teisės aktus privalėjo turėti teritorijų planavimo sąlygas, bet savivaldybė jų neturi, kokiu būdu įgyvendinti detalųjį planą žemės sklypuose, jeigu savivaldybė nėra suinteresuota naikinti 1994-11-06 potvarkiu Nr. 1606 patvirtinto detaliojo plano?

ATSAKYMAS (2022-03-09 Nr. 2D- 4448 (9.12 Mr))

.

Išnagrinėję UAB „X“ 2022-02-08 raštą Nr. 22-2 „Dėl informacijos pateikimo“ (toliau – raštas), informuojame, kad galiojantys įstatymai, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimai, tarp jų ir Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos nuostatai[1], nesuteikia įgaliojimų Aplinkos ministerijai oficialiai aiškinti įstatymų nuostatas ir jų taikymą, nagrinėti konkrečias situacijas ir daryti vertinamojo pobūdžio išvadas. Atsižvelgdami į tai, teikiame specialistų nuomonę, kuri nelaikytina oficialiu teisės aktų aiškinimu ar sprendimu konkrečioje situacijoje, taip pat neprivaloma kitoms valstybės ir savivaldybių institucijoms bei įstaigoms ir kitiems asmenims.

Primename, kad detaliųjų planų koregavimo ir keitimo atvejai nustatyti Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo (toliau – TPĮ)28 str. Savivaldybės institucija, vadovaudamasi šio straipsnio nuostatomis, priima sprendimą, ar detalusis planas turi būti keičiamas (TPĮ 28 str. 4 ir 5 d.), ar gali būti koreguojamas (TPĮ 28 str. 6 d.). 

TPĮ 28 str. 5 d. nustatyti atvejai, kadaturi būti keičiamas kompleksinio teritorijų planavimo dokumentas (kitais atvejais šis dokumentas gali būti koreguojamas keičiant ir (ar) papildomai nustatant reikiamus sprendinius):

1) dėl numatomų sprendinių reikia kreiptis visų naujų teritorijos planavimo sąlygų visoje anksčiau suplanuotoje teritorijoje;

2) visoje anksčiau suplanuotoje teritorijoje numatoma keisti, pvz., visą nustatytą privalomą teritorijos naudojimo reglamentą;

3) kai šio dokumento sprendinių įgyvendinimo stebėsenos ataskaitoje nurodoma, kad jį reikia keisti.

TPĮ 28 str. 5 d. nuostatose nėra reikalavimo keisti, o ne koreguoti kompleksinio teritorijų planavimo dokumentą, kai pasibaigę teritorijos planavimo sąlygų, išduotų rengiant šį patvirtintą dokumentą, galiojimo terminai, ar kai pagal konkretaus detaliojo plano rengimo metu galiojusį teisinį reguliavimą teritorijos planavimo sąlygos neišduotos (pagal rašte pateiktą informaciją „projektavimo pagrindas buvo“ ne teritorijos planavimo sąlygos, o „projektavimo užduotis ir sklypo parinkimo aktas“). TPĮ įtvirtinta prievolė keisti kompleksinio teritorijų planavimo dokumentą ne tada, kai archyviniuose dokumentuose minėtos teritorijos planavimo sąlygos neišlikę, pasibaigę jų galiojimo terminai, jos neišduotos pagal tuo metu galiojusį teisinį reguliavimą ar šiose sąlygose nurodyti reikalavimai nebeaktualūs, nes sprendiniai galimai įgyvendinti, o tada, kai numatomi sprendiniai neatitinka šių sąlygų ir reikia kreiptis visų naujų teritorijos planavimo sąlygų visoje anksčiau suplanuotoje teritorijoje. Jeigu teritorijos planavimo sąlygos neišduotos, nes pagal tuo metu galiojantį teisinį reguliavimą tai nenumatyta (detalusis planas buvo rengiamas projektavimo užduoties pagrindu), manytina, kad TPĮ 28 str. 5 d. nuostatos dėl visų naujų teritorijos planavimo sąlygų netaikytinos.

Papildomai informuojame, kad teritorijų planavimą reglamentuojančiuose teisės aktuose nėra reikalavimo koreguojant kompleksinio teritorijų planavimo dokumentus dėl numatomų sprendinių privalomai kreiptis naujų teritorijos planavimo sąlygų. Kompleksinio teritorijų planavimo dokumentų rengimo taisyklių[2] (toliau – Taisyklės) 322.2 p. p. nuostatos teritorijų planavimo organizatoriui suteikia teisę nustatyti (spręsti), ar reikia parengti naujas teritorijų planavimo organizatoriaus teritorijos planavimo sąlygas, ar reikia kreiptis į kitas institucijas naujų teritorijos planavimo sąlygų. Taisyklių 322.3 p. p. paaiškinta, kad kreiptis naujų teritorijos planavimo sąlygų reikia, kai teritorijos planavimo sąlygos, išduotos dėl patvirtinto detaliojo plano, netinka numatomiems koreguojamo detaliojo plano sprendiniams. Manytina, kad rašte nurodytu atveju (kai patvirtintam detaliajam planui teritorijos planavimo sąlygos neišduotos) planavimo organizatorius, nusprendęs, kad nereikia keisti (ar nustatyti) viso privalomo teritorijos naudojimo reglamento visoje anksčiau suplanuotoje teritorijoje ir detalųjį planą galima koreguoti (pvz., anksčiau suplanuotos teritorijos dalyje), nevertina, kokios teritorijos planavimo sąlygos galėjo būti išduotos patvirtintam detaliajam planui ir nustato, į kokias institucijas dėl numatomų koreguojamo detaliojo plano sprendinių reikia kreiptis teritorijos planavimo sąlygų.

Atkreiptinas dėmesys, kad TPĮ nuostatos reglamentuoja atvejus, kada privaloma keisti kompleksinio teritorijų planavimo dokumentą, bet nenurodo, kad kitais (TPĮ nenurodytais) atvejais šis dokumentas negali būti keičiamas. Primename, kad sprendimą dėl kompleksinio teritorijų planavimo dokumento koregavimo pradžios ir planavimo tikslų priima planavimo organizatorius


[1]Patvirtinti Vyriausybės 1998-09-22 nutarimu Nr. 1138 „Dėl Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos nuostatų patvirtinimo“.

[2]Patvirtintos aplinkos ministro 2014 m. sausio 2 d. įsakymu Nr. D1-8 „Dėl Kompleksinio teritorijų planavimo dokumentų rengimo taisyklių patvirtinimo“.

Atnaujinimo data: 2023-09-23