Detaliųjų planų koregavimas, kai žemės sklypai patenka į gamtinį karkasą (2022-03-29)
KLAUSIMAS
Mano įmonė XXX rengia žemės ūkio paskirties žemės sklypų (kad. Nr. xxx) detaliojo plano, patvirtinto Vilniaus rajono savivaldybės tarybos 2014 m spalio 31d. sprendimu Nr. xxx, ir žemės ūkio paskirties žemės sklypo (kad. Nr. xxx) detaliojo plano, patvirtinto Vilniaus rajono savivaldybės tarybos 2014 m gegužės 30 d. sprendimu xxx, koregavimo projektą (toliau PROJEKTAS), kuriuo numato sklypų ribų keitimą, užstatymo zonos koregavimą ir statybos reglamentų nustatymą. Rengdami PROJEKTĄ, vadovaujamės parengtais ir patvirtintais Vilniaus rajono savivaldybės Bendrojo plano, Vilniaus rajono savivaldybės teritorijos kraštovaizdžio specialiojo ir Vilniaus rajono savivaldybės teritorijos dalies (“U” zonos) Bendrojo plano sprendiniais (žr. pridedamą PROJEKTO pagrindinį brėžinį). Rengdami PROJEKTĄ, dalį sklypų, patenkančių į gamtinį karkasą, projektuojame 15 arų ploto, kitus – ne mažiau nei 10 arų. Taip pat įvertiname ir atsižvelgiame į jau suprojektuotus ir realizuotus bei realizuojamus dvibučius gyvenamuosius namus bei į galimą būsimą užstatymą. Atkreipiu dėmesį į tai, kad po sklypų ribų keitimo, nagrinėjamoje teritorijoje bus 21 vienbučių ir dvibučių gyvenamųjų pastatų teritorijų naudojimo būdo sklypas, kur statybos reglamentai atitiks aukščiau išvardintų teritorijų planavimo sprendinių reglamentus. Dalis sklypų (pagrindiniame PROJEKTO brėžinyje pažymėti 1, 2 ir 10 numeriais) patenka į bendro naudojimo, želdynų teritoriją, nustatytą Vilniaus rajono savivaldybės Bendruoju, Vilniaus rajono savivaldybės teritorijos kraštovaizdžio specialiuoju bei Vilniaus rajono savivaldybės teritorijos dalies (“U” zonos) Bendrojo plano sprendiniuose. Sklypo dalims, patenkančioms į šią teritoriją nustatome skirtingų reglamentų zonas (gyvenamąją ir bendro naudojimo) bei servitutus bendro naudojimo teritorijoje (teisė lankyti rekreacinius objektus). Šioje zonoje jokia statyba nebus galima. Tuo tarpu, sklypų dalims, nepatenkančioms į bendro naudojimo, želdynų teritoriją, nustatytą aukštesnio lygmens kompleksinio teritorijų planavimo dokumentuose, nustatome vienbučių ir dvibučių gyvenamųjų pastatų teritorijų reglamentinę zoną (žr. PROJEKTO pagrindinį brėžinį).
1.Prašau Jūsų išaiškinti/pateikti savo nuomonę ar tokie mūsų parengti PROJEKTO sprendiniai yra teisingi ar koreguotini, t.y. ar sklypus, patenkančius į gamtinį karkasą projektuoti ne mažesnius nei 15 arų tik iki bendro naudojimo, želdynų teritorijos ribos, nustatytos aukščiau išvardintuose aukštesnio lygmens kompleksinio teritorijų planavimo dokumentuose, ar 15 arų sklypai gali būti projektuojami abiejose teritorijose (bendro naudojimo/želdynų ir vienbučių dvibučių gyvenamųjų pastatų), nustatant juose skirtingas reglamentines zonas?
2.Taip pat prašau Jūsų išaiškinti/pateikti savo nuomonę ar į 15 ir daugiau procentų (šiuo atveju 18 proc.) bendro naudojimo/želdynų teritoriją, gali būti įskaičiuota vienbučių dvibučių gyvenamųjų namų teritorijos dalis, kuriai nustatyta bendro naudojimo/želdynų reglamentinė zona? (Dokumentai pridedami)
ATSAKYMAS (2022-03-29, (9.12)2D-5701)
Atsakydami į paklausimą, informuojame, kad paklausime pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal pateiktus duomenis. Asmeniui papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) konsultacijos turinys.
Inspekcija konsultacijas teikia vadovaudamasi Asmenų konsultavimo Valstybinėje teritorijų planavimo ir statybos inspekcijoje prie Aplinkos ministerijos taisyklėse (toliau – Konsultavimo taisyklės) nustatyta tvarka. Konsultavimo taisyklių 4.1 p. nustatyta, kad konsultacija – Inspekcijos teikiama administracinė paslauga – žodinis ar rašytinis atsakymas į asmens paklausime pateiktą (-us) klausimą (-us) teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą reglamentuojančių ir su jais susijusių teisės aktų nuostatų taikymoklausimais. Konsultavimo taisyklės nenumato konkrečių situacijų nagrinėjimo ir išvadų teikimo, todėl teikiame konsultaciją tik dėl galiojančio teisinio reguliavimo, susijusio su paklausime keliamais klausimais.
Teritorijų planavimo įstatymo (toliau – TPĮ) 4 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad teritorijų planavimo dokumentų taikymo ir jų tarpusavio sąveikos organizacinė struktūra veikia vadovaujantis šiuo įstatymu ir kitais teisės aktais. Kiekvienas žemesnio teritorijų planavimo lygmuo privalo vadovautis aukštesnio teritorijų planavimo lygmens patvirtintais teritorijų planavimo dokumento (toliau – TPD) sprendiniais, juos detalizuojant. To paties lygmens teritorijų planavimo dokumentų sprendiniai turi būti tarpusavyje suderinti, išskyrus šio straipsnio 4 dalyje nurodytus atvejus.
Manome, kad TPĮ, Kompleksinio teritorijų planavimo dokumentų rengimo taisyklės, patvirtintos Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2014 m. sausio 2 d. įsakymu Nr. D1-8 (toliau – Taisyklės) ar kiti teritorijų planavimą reglamentuojantys teisės aktai nedraudžia atskiroms kitos pagrindinės žemės naudojimo paskirties žemės sklypo dalims nustatyti Bendrojo naudojimo (miestų, miestelių ir kaimų ar savivaldybių bendrojo naudojimo) teritorijų ir Vienbučių ir dvibučių gyvenamųjų pastatų teritorijų naudojimo būdus, jei tai neprieštarauja aukštesnio lygmens TPD ir yra suderinta su to paties lygmens TPD. Tačiau, Inspekcijos nuomone tai būtų neracionalu, kadangi Bendrojo naudojimo (miestų, miestelių ir kaimų ar savivaldybių bendrojo naudojimo) teritorijos naudojimo būdas yra sietinas su viešaisiais tikslais – bendram viešajam naudojimui: botanikos ir zoologijos sodams, kapinėms ir palaikų laikymo statiniams, urbanizuotų teritorijų viešosioms erdvėms, o vienbučių ir dvibučių gyvenamųjų pastatų teritorijų naudojimo būdas yra sietinas su privačiais tikslais.
Taigi, Jūsų pateikta detaliojo plano korektūra turi: 1) neprieštarauti Vilniaus rajono savivaldybės teritorijos bendrajam planui (paminėtina, kad Vilniaus rajono savivaldybės teritorijos kraštovaizdžio specialusis planas (toliau – SP) yra sudėtinė šio bendrojo plano dalis); 2) būti suderinta su Vilniaus rajono savivaldybės teritorijos dalis („U“ zonos) bendruoju planu.
SP aiškinamojo rašto Bendrų reglamentų visoms kraštovaizdžio tvarkymo zonoms lentelės 15 punkte nustatyta, kad urbanistinių teritorijų kraštovaizdžio tvarkymo zonoje (U) minimalus planuojamas žemės sklypo dydis gyvenamųjų namų statybai – 0,10 ha, o gamtiniame karkase – 0,15 ha.
SP keliamas reikalavimas gyvenamųjų namų statybai skirtiems žemės sklypų dydžiams, o ne kitoms veikloms skirtų žemės sklypų dydžiams. Manome, kad detaliojo plano korektūra galėtų būti planuojami vienbučių ir dvibučių gyvenamųjų pastatų teritorijų naudojimo būdo žemės sklypai ar jų dalys, ne mažesni kaip 0,10 ha, o gamtiniame karkase ne mažesni kaip 0,15 ha (neįskaičiuojant žemės sklypo dalies, kuriai nustatomas kitoks nei vienbučių ir dvibučių gyvenamųjų pastatų teritorijų naudojimo būdas).
Papildomai atkreipiame dėmesį, TPĮ 28 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad kompleksinio teritorijų planavimo dokumentų korektūros rengimo, derinimo, tikrinimo, tvirtinimo ir įsigaliojimo tvarka nustatyta šiame įstatyme ir Taisyklėse.
Taisyklėse ir TPĮ pateiktame detaliųjų planų koregavimo proceso reglamentavime vartojamas vienaskaitinis terminas – koreguojamas teritorijų planavimo dokumentas, pvz. „sprendimas dėl kompleksinio teritorijų planavimo dokumento koregavimo pradžios ir planavimo tikslų“, „koreguojant detalųjį planą“, „visoje planuojamoje teritorijoje numatyta keisti visą galiojančiame detaliajame plane nustatytą“ ir t.t.
Taisyklių 319 punkte nustatyta vienas atvejis, kuomet detaliojo plano koregavimas gali apimti ir kitą detaliuoju planu nesuplanuotą teritoriją, t. y. kai vykdant nustatytų žemės sklypų ribų ir ploto pakeitimus (prijungiant naujus žemės sklypus ir (ar) įsiterpusius valstybinės žemės plotus), detalusis planas gali būti koreguojamas papildomai nustatant sprendinius padidėjusioje suplanuotos teritorijos dalyje, išskyrus Taisyklių 315.1 ir 315.2 papunkčiuose nurodytus atvejus.
Atsižvelgus į aiškinimą, manytina, kad rengiant vieną detaliojo plano korektūrą (vykdant vieną planavimo procesą) nėra galima koreguoti dviejų (ar kelių) atskirų detaliųjų planų ar jų dalių.
Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.
Atnaujinimo data: 2023-09-23