KLAUSIMAS

Pagal Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo 4 straipsnio 5 dalį, žemės valdytojai ir naudotojai vadovaujasi planuojamoje teritorijoje galiojančiais žemiausio lygmens kompleksinio teritorijų planavimo dokumentais, o neurbanizuotose ir neurbanizuojamose teritorijose – ir specialiojo teritorijų planavimo dokumentais, išskyrus šio straipsnio 6 dalyje nurodytus atvejus. Ar žemės sklypo savininkas privalo atlikti žemės sklypo perplanavimo procedūrą, siekiant nustatyti reikiamą teritorijos naudojimo būdą, ar tinkamus reglamentus nustatyti rengiant techninio projekto projektinius pasiūlymus, atsižvelgiant į Teritorijų planavimo įstatymo 20 straipsnio nuostatas? Jeigu buvo parengtas žemės sklypo detalusis planas, o patvirtintas vietovės lygmens bendrasis planas tam sklypui nustatė kitą teritorijos naudojimo būdą, ar statytojas, rengdamas techninį projektą, gali remtis anksčiau patvirtintu šio sklypo detaliuoju planu?

ATSAKYMAS (2023-02-15, Nr. (9.12) 2D-2825)

         Atsakydami į paklausimą, informuojame, kad paklausime pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal pateiktus duomenis. Asmeniui papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) konsultacijos turinys.

          Taip pat informuojame, kad Inspekcija veiklą vykdo Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros įstatymo[1] (toliau – Priežiūros įstatymas) nustatyta apimtimi, konsultacijas teikia Asmenų konsultavimo Valstybinėje teritorijų planavimo ir statybos inspekcijoje prie Aplinkos ministerijos taisyklėse[2] (toliau – Konsultavimo taisyklės) nustatyta tvarka. Pagal Taisyklių 4.1 punktą konsultacija – tai žodinis ar rašytinis atsakymas į asmens paklausime pateiktą (-us) klausimą (-us) teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą reglamentuojančių ir su jais susijusių teisės aktų nuostatų taikymo klausimais. Konsultavimo taisyklės nenumato konkrečių situacijų nagrinėjimo, išvadų dėl jų teikimo ar sprendimų priėmimo.

          Paklausime prašoma tarnybinės pagalbos „dėl galimybės vykdyti statybos techninius projektus pagal VĮ Registrų centro Nekilnojamojo turto registro duomenų bazės išraše nustatytą žemės sklypo pagrindinę paskirtį ir teritorijos naudojimo būdą“, suformuluojant klausimus Ar žemės sklypo savininkas privalo atlikti žemės sklypo perplanavimo procedūrą, siekiant nustatyti reikiamą teritorijos naudojimo būdą, ar tinkamus reglamentus nustatyti rengiant techninio projekto projektinius pasiūlymus, atsižvelgiant į Teritorijų planavimo įstatymo 20 straipsnio nuostatas? Jeigu buvo parengtas žemės sklypo detalusis planas, o patvirtintas vietovės lygmens bendrasis planas tam sklypui nustatė kitą teritorijos naudojimo būdą, ar statytojas, rengdamas techninį projektą, gali remtis anksčiau patvirtintu šio sklypo detaliuoju planu?“ ir remiantis konkrečios teritorijos bendruoju planu.

Vadovaudamiesi Konsultavimo taisyklėmis, pagal Inspekcijai Priežiūros įstatymu priskirtą kompetenciją teikiame informaciją apie su paklausimu susijusį teisinį reguliavimą ir nuomonę dėl jo taikymo.

          Statybos įstatymo (toliau – SĮ) 24 straipsnio 3 dalyje įtvirtinta, kad statinio projektas rengiamas vadovaujantis privalomaisiais statinio projekto rengimo dokumentais  (atrankos išvada dėl poveikio aplinkai vertinimo, poveikio aplinkai vertinimo ataskaita, sprendimu dėl planuojamos ūkinės veiklos galimybių (kai pagal Lietuvos Respublikos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymo nuostatas turi būti atliktos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo procedūros); poveikio visuomenės sveikatai vertinimo dokumentais (jeigu atliekamos poveikio visuomenės sveikatai vertinimo procedūros); teritorijų planavimo dokumentais, žemėtvarkos planavimo dokumentais, nuosavybės teisę ar kitokias teises į žemę (statybos sklypą) patvirtinančiais dokumentais arba, įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus, Vyriausybės nutarimais, kuriais patvirtinti ypatingos valstybinės svarbos projekto specialieji planai ir pradėtos žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūros; technine užduotimi; žemės sklypo (teritorijos) ir statinio statybinių tyrimų (jeigu juos atlikti privaloma arba jie atlikti) dokumentais; kultūros paveldo tyrimų (jeigu juos atlikti privaloma) medžiaga; projektiniais pasiūlymais (kai juos rengti privaloma aplinkos ministro nustatytais atvejais) (esminiai statinio projekto sprendiniai turi atitikti projektinius pasiūlymus); specialiaisiais reikalavimais (jeigu jie gauti); prisijungimo sąlygomis); galiojančiais teisės aktais.

          Taigi statinio projektai turi būti rengiami vadovaujantis visų konkrečiu atveju būtinų privalomųjų projekto rengimo dokumentų (tarp jų – teritorijų planavimo dokumentų), galiojančių teisės aktų reikalavimais (t. y. ne tik „pagal VĮ Registrų centro Nekilnojamojo turto registro duomenų bazės išraše nustatytą žemės sklypo pagrindinę paskirtį ir teritorijos naudojimo būdą“).

          Teritorijų planavimo įstatymo (toliau – TPĮ) 4 straipsnio 5 dalyje nustatyta, kad žemės valdytojai ir naudotojai vadovaujasi planuojamoje teritorijoje galiojančiais žemiausio lygmens kompleksinio teritorijų planavimo dokumentais (toliau – TPD).

          Pažymėtina, kad TPĮ redakcijos, įsigaliojusios 2021-07-01, 17 straipsnio 2 dalyje numatyta, kad detalieji planai galioja neterminuotai arba tol, kol suplanuotai arba didesnei teritorijai, į kurią patenka anksčiau suplanuota teritorija, parengiami ir patvirtinami nauji (juos keičiantys) to paties lygmens kompleksinio TPD, kuriuose nustatomas detaliųjų planų teritorijos naudojimo reglamentas, arba šie detalieji planai pripažįstami netekusiais galios šio įstatymo 27 straipsnio 6 dalyje nurodyta tvarka. Vilniaus rajono savivaldybės teritorijos dalies („U“ žemės naudojimo funkcinės zonos Avižienių, Juodšilių, Nemėžio, Pagirių, Riešės, Rudaminos ir Zujūnų seniūnijose) bendrasis planas patvirtintas Vilniaus rajono savivaldybės tarybos 2019-12-18 sprendimu Nr. T3-477 (vietovės lygmens bendrasis planas, kuriame nustatomas detaliųjų planų teritorijos naudojimo reglamentas) (toliau – U zonos BP), t. y. planas patvirtintas iki minėtos TPĮ nuostatos įsigaliojimo, todėl ši nuostata šiuo atveju netaikytina.

          Kaip TPĮ įtvirtinta, žemės naudotojai turi vadovautis žemiausio lygmens TPD. Taigi, rengiant statinio projektą vadovaujantis SĮ 24 straipsnio 3 dalimi, turi būti vadovaujamasi visais teritorijoje galiojančiais to paties lygmens, kaip ir detalusis planas, TPD. Vadovaujantis TPĮ 4 straipsnio 3 dalimi, to paties lygmens TPD sprendiniai turi būti tarpusavyje suderinti, išskyrus šio straipsnio 4 dalyje nurodytus atvejus, todėl manytina, kad esant jų nesuderinamumui planavimo organizatorius (savivaldybė) gali priimti sprendimą dėl jų keitimo ar koregavimo. Kol šių dokumentų sprendiniai numato skirtingus reikalavimus dėl žemės naudojimo būdo, techninis projektas negali būti rengiamas, kadangi jis pažeistų Statybos įstatymo nuostatas dėl projekto atitikties privalomiesiems statinio projekto rengimo dokumentams (paklausime nurodytu atveju vienam iš galiojančių vietovės lygmens TPD).

          Atsakant į klausimą dėl tinkamų reglamentų nustatymo rengiant projektinius pasiūlymus atsižvelgiant į TPĮ 20 straipsnio nuostatas, pažymėtina, kad TPĮ 20 straipsnis taikomas tuo atveju, kai nėra parengtų detaliujų planų arba vietovės lygmens bendrųjų planų, kuriuose nustatomas detaliųjų planų teritorijos naudojimo reglamentas. Paklausime nurodytu atveju šie TPD yra parengti, todėl TPĮ 20 straipsnio nuostatos netaikytinos.

Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.

Atnaujinimo data: 2023-09-23