Kvartalo detaliojo plano rengimas (2022.02.22)
KLAUSIMAS
<...> miesto savivaldybės teritorijoje numatoma inicijuoti detaliojo plano rengimą. Savivaldybės siūloma planuoti teritorija, pagal įstatymų numatytą tvarką atitinkanti kvartalo apibrėžtį, apima ne tik iniciatoriaus valdomą sklypą, bet ir keletą gretimų sklypų su daugiau nei dešimtis savininkų. Konsultacijos metu paaiškėjo, jog ne visi sklypų valdytojai sutinka šiuo metu vykdyti planavimo pokyčius savo sklypuose.
Prašome VTPSI pagal savo kompetenciją išaiškinti, ar planuojamo rengti detaliojo plano sprendiniai atitiktų dabartinius teisės aktus, jeigu apibrėžtoje kvartalo teritorijoje būtų reglamentuotai perplanuoti tik tie žemės sklypai, kurių valdytojai sutinka su pokyčiais, o nesutinkančių žemės valdytojų sklypai būtų palikti be pokyčių (tik esant poreikiui per jų teritoriją numatant perspektyvinę inžinerinės infrastruktūros koridoriaus zoną)?
ATSAKYMAS (2022.02.22, Nr. 2D-3332)
Atsakydami paklausimą, informuojame, kad paklausime pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal pateiktus duomenis. Asmeniui papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) konsultacijos turinys.
Inspekcija konsultacijas teikia vadovaudamasi Asmenų konsultavimo Valstybinėje teritorijų planavimo ir statybos inspekcijoje prie Aplinkos ministerijos taisyklėse (toliau – Konsultavimo taisyklės) nustatyta tvarka. Konsultavimo taisyklių 4.1 papunktyje nustatyta, kad konsultacija– Inspekcijos teikiama administracinė paslauga – žodinis ar rašytinis atsakymas į asmens paklausime pateiktą (-us) klausimą (-us) teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą reglamentuojančių ir su jais susijusių teisės aktų nuostatų taikymoklausimais. Konsultavimo taisyklės nenumato konkrečių situacijų nagrinėjimo ir išvadų teikimo, todėl teikiame konsultaciją tik dėl galiojančio teisinio reguliavimo susijusio su paklausime keliamais klausimais.
Teritorijų planavimo įstatymo (toliau – TPĮ) 2 str. 12 p. ir 27 p. apibrėžta, kad:
- planuojama teritorija – teritorija, kuriai rengiamas teritorijų planavimo dokumentas;
- teritorijų planavimo dokumentai – kompleksinio (bendrieji ir detalieji planai) ir specialiojo teritorijų planavimo dokumentai,kuriuose grafiškai ir raštu pateikiami teritorijų naudojimo, tvarkymo, apsaugos priemonių, teritorijų vystymo reikmių ir sąlygų sprendiniai.
TPĮ 17 str. 1 p. nustatyta, kad „detalieji planai (ar vietovės lygmens bendrieji planai, kuriuose nustatomas detaliųjų planų teritorijos naudojimo reglamentas)rengiami, išskyrus šio straipsnio 4 dalyje nurodytus atvejus, savivaldybės lygmens ir (ar) vietovės lygmens, jeigu jie parengti, bendruosiuoseplanuose nustatytoms urbanizuotoms ir urbanizuojamoms teritorijoms, kai::
1) numatomas teritorijos vystymas, o numatomiems sprendiniams nepakanka esamos ir (ar) suprojektuotos inžinerinės ir (ar) socialinės savivaldybės infrastruktūros ir ją reikia planuoti;
2)numatoma keisti ar koreguoti galiojančius detaliuosius planus, keičiant juose nustatytą teritorijos naudojimo reglamentą;
3) juos privaloma rengti savivaldybės lygmens bendrojo plano ir (ar) vietovės lygmens bendrojo plano, jeigu jis parengtas, sprendiniuose nurodytoms gyvenamųjų vietovių plėtrai ir (ar) gamtinio ir kultūrinio savitumo išsaugojimui reikšmingoms teritorijoms šiuose sprendiniuose nustatytomis sąlygomis“.
TPĮ 17 str. 6 p. nurodoma, kad „detaliųjų planų uždaviniai yra:
1) detalizuoti savivaldybės lygmens bendrajame plane ar vietovės lygmens bendrajame plane, jeigu jis parengtas, nustatytus teritorijų naudojimo privalomuosius reikalavimus;
2) nustatyti urbanizuotų ar urbanizuojamų teritorijųnaudojimo reglamentus;
3) suplanuoti optimalų planuojamos teritorijos inžinerinių komunikacinių koridorių tinklą;
4) numatyti teritorijas socialinei infrastruktūrai;
5) numatyti priemones gamtos ir nekilnojamajam kultūros paveldui išsaugoti ir naudoti;
6) numatyti teritorijas želdynų plėtrai, priemones jiems atkurti, esamų apsaugai ir naudojimui;
7) suformuoti optimalią urbanistinę struktūrą;
8) nustatyti prioritetinės savivaldybės infrastruktūros vystymo etapus“.
Vertinant teritorijos planavimą teritorijos dydžio atžvilgiu, TPĮ 17 str. 5 p. nustatyta, kad „detaliųjų planųobjektai, išskyrus šio straipsnio 8 dalyje nurodytus atvejus, yra:
1) esamos arba naujai planuojamos miestų ir miestelių dalys, jų kvartalai;
2) esamos arba naujai planuojamos kaimų kompaktiškai užstatytos teritorijos, jų kvartalai“.
TPĮ 6 str. 2 p. nustatyta, jog savivaldybės lygmens ir vietovės lygmens teritorijų planavimo dokumentų rengimą organizuoja savivaldybės administracijos direktorius, išskyrus šio straipsnio 1 dalyje nurodytus teritorijų planavimo dokumentus ir atvejus, kai kiti įstatymai nustato kitus specialiojo teritorijų planavimo organizatorius, o TPĮ 25 str. 2 p. – planavimo organizatorius pagal nustatytus planavimo tikslus numato planuojamą teritoriją, parengia ir patvirtina planavimo darbų programą.
Pagal TPĮ 6 str. 3 p., fiziniai asmenys, juridiniai asmenys ar jų padaliniai, kitos organizacijos ar jų padaliniai turi planavimo iniciatyvos teisę (toliau – planavimo iniciatoriai) ir gali Vyriausybės nustatyta tvarka ir sąlygomis tik savo valia ir sprendimu teikti savivaldybei ar kitų įstatymų nustatytiems specialiojo teritorijų planavimo organizatoriams pasiūlymus dėl vietovės lygmens teritorijų planavimo dokumentų rengimo, keitimo ar koregavimo ir (ar) finansavimo, šio įstatymo 28 straipsnio 7 dalyje nurodytais atvejais – dėl savivaldybės lygmens bendrojo plano koregavimo. Pagal Visuomenės informavimo, konsultavimo ir dalyvavimo priimant sprendimus dėl teritorijų planavimo nuostatų VI skyriaus 32.1. p., registruotais laiškais informuojami planuojamos teritorijos ir kaimyninių žemės sklypų valdytojai ir naudotojai jų deklaruotos gyvenamosios vietos ar Juridinių asmenų registre nurodytos buveinės adresais.
Atsižvelgiant, kas išdėstyta aukščiau, darytina išvada, kad mažiausias detaliųjų planų objektas – kvartalas, o konkrečias planuojamos teritorijos ribas nustato planavimo organizatorius – savivaldybės administracijos direktorius. Pagal TPĮ nuostatas ir teisinį reglamentavimą manytina, kad planuojamai teritorijai t.y. kvartalui, turi būti rengiamas teritorijų planavimo dokumentas, t.y. detalusis planas, kurio nustatytose planavimo teritorijos ribose pateikiami grafiškai ir raštu teritorijos išplanavimo sprendiniai, taip pat nustatytas detaliajam planui privalomas teritorijos naudojimo reglamentas.
Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.
Atnaujinimo data: 2023-09-23