Laikinasis statinys (2022-04-05)
KLAUSIMAS
Prašome pateikti nuomonę žemiau nurodytais klausimais dėl laikinojo statinio sąvokos aiškinimo:
- ar laikinąjį statinį apibrėžianti sąvoka „ribotą terminą“ reiškia bet kokį apibrėžtą terminą, pavyzdžiui, 50, 100 ar 150 metų? Ar vertinant „riboto termino“ kategoriją gali būti atsižvelgiama į ankstesnį reguliavimą, pagal kurį laikinasis statinys buvo skirtas naudoti ne ilgiau kaip 3 metus? Jeigu ne, kokį terminą reiškia „riboto termino“ sąvoka?
- ar nekilnojamasis daiktas – asfaltuotas kelias, kategorija IVv (kaip statinys) – gali būti pripažįstamas laikinuoju statiniu? Jeigu taip, kokie kriterijai nulemia tokio statinio kvalifikavimą laikinuoju statiniu?
ATSAKYMAS (2022-04-05, (9.12)2D-6243)
Atsakydami į Jūsų paklausimą pagal Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) kompetenciją, informuojame, kad paklausime pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal paklausėjo pateiktus duomenis. Asmeniui papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Inspekcijos konsultacijos turinys.
Taip pat informuojame, kad Inspekcija konsultacijas teikia vadovaudamasi Asmenų konsultavimo Valstybinėje teritorijų planavimo ir statybos inspekcijoje prie Aplinkos ministerijos taisyklių, patvirtintų Inspekcijos viršininko 2017 m. lapkričio 30 d. įsakymu Nr. 1V-160, (toliau – Konsultavimo taisyklės) nustatyta tvarka. Pagal Konsultavimo taisyklių 4.1 punktą, konsultacija yra žodinis ar rašytinis atsakymas į asmens paklausime pateiktą (-us) klausimą (-us) teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą reglamentuojančių ir su jais susijusių teisės aktų nuostatų taikymo klausimais. Konsultavimo taisyklės nenumato konkrečių situacijų (įskaitant pateiktus projektus) nagrinėjimo, išvadų dėl jų teikimo, todėl pateikiame tik su paklausimu susijusį galiojantį teisinį reguliavimą ir Jūsų prašomą nuomonę dėl laikinojo statinio sąvokos aiškinimo.
Lietuvos Respublikos statybos įstatymo 2 straipsnio 24 dalyje pateikta tokia laikinojo statinio sąvokos apibrėžtis: laikinasis statinys – statinys, kurį leidžiama statyti numatant naudoti ribotą terminą.
Statybos įstatymo 27 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad statybą leidžiančius dokumentus, išskyrus šio straipsnio 3 dalyje ir kituose Lietuvos Respublikos įstatymuose nurodytus dokumentus, išduoda savivaldybės administracijos direktorius ar jo įgaliotas savivaldybės administracijos valstybės tarnautojas. Kai išduodamas statybą leidžiantis dokumentas statyti laikinąjį statinį, jame nurodomas šio statinio naudojimo terminas. Laikinųjų statinių naudojimo termino nustatymo sąlygas ir tvarką nustato aplinkos ministras. Pagal to paties straipsnio 31 dalį, laikinųjų statinių naudojimo terminas gali būti pratęstas suinteresuotųjų asmenų prašymu. Laikinųjų statinių naudojimo termino pratęsimo tvarką nustato aplinkos ministras. Laikinasis statinys ir teisės į jį Nekilnojamojo turto registre neregistruojami.
Remiantis Statybos įstatymo 40 straipsnio nuostatomis, pastatytas statinys (išskyrus kultūros paveldo statinius) nugriaunamas, kai baigiasi laikinojo statinio naudojimo terminas – per viešojo administravimo subjekto, išdavusio statybą leidžiantį dokumentą, reikalavime nurodytą terminą arba per šio subjekto ieškinio pagrindu priimtame teismo sprendime nurodytą terminą.
Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2016 m. gruodžio 12 d. įsakymu Nr. D1-878 patvirtinto statybos techninio reglamento STR 1.05.01:2017 „Statybą leidžiantys dokumentai. Statybos užbaigimas. Statybos sustabdymas. Savavališkos statybos padarinių šalinimas. Statybos pagal neteisėtai išduotą statybą leidžiantį dokumentą padarinių šalinimas“ (toliau – Reglamentas) 40 punkte reglamentuota, kad statybą leidžiančiuose dokumentuose laikinojo statinio naudojimo terminas (data, iki kada statinys turi būti nugriautas ar kitaip pašalintas, pvz., išgabentas, perkeltas ir kita) nustatomas:
40.1. statytojo (užsakovo) prašymu;
40.2. statybą leidžiantį dokumentą išduodančio subjekto motyvuotu sprendimu, kuris priimamas atsižvelgiant į specialiuosius reikalavimus, galiojančius teritorijų planavimo dokumentus, strateginius planus ir kitus teisės aktus.
Vadovaudamasis Reglamento 41 punktu, baigiantis laikinojo statinio naudojimo terminui, šio statinio savininkas ar valdytojas gali raštu (laisva forma) kreiptis į laikinojo statinio naudojimo terminą nustačiusį subjektą, prašydamas pratęsti laikinojo statinio naudojimo terminą konkrečiam terminui; prie prašymo pateikiamas subjekto išduotas statybą leidžiantis dokumentas, kuriame nurodytas laikinojo statinio naudojimo terminas. Subjektas, atsižvelgdamas į galiojančius teritorijų planavimo dokumentus, patvirtintus toje teritorijoje strateginius planus ir kitus teisės aktus, įvertina galimybę pratęsti laikinojo statinio naudojimo terminą prašomam terminui ir priima šio punkto papunkčiuose nurodytą atitinkamą sprendimą.
Atsižvelgdami į nurodytą reglamentavimą, teikiame nuomonę dėl Jūsų klausimų.
„ar laikinąjį statinį apibrėžianti sąvoka „ribotą terminą“ reiškia bet kokį apibrėžtą terminą, pavyzdžiui, 50, 100 ar 150 metų? Ar vertinant „riboto termino“ kategoriją gali būti atsižvelgiama į ankstesnį reguliavimą, pagal kurį laikinasis statinys buvo skirtas naudoti ne ilgiau kaip 3 metus? Jeigu ne, kokį terminą reiškia „riboto termino“ sąvoka?“
Statybą leidžiančių dokumentų išdavimo procedūros atliekamos pagal jų atlikimo metu galiojantį teisinį reguliavimą. Šiuo metu galiojantys teisės aktai nenumato konkretaus laikinojo statinio naudojimo termino (riboto termino trukmės) – datos, iki kada statinys turi būti nugriautas ar kitaip pašalintas, pvz., išgabentas, perkeltas ir kita. Laikinojo statinio naudojimo terminas statybą leidžiančiame dokumente nustatomas šį dokumentą išduodančio subjekto motyvuotu sprendimu, kuris priimamas atsižvelgiant į specialiuosius reikalavimus (kai jie išduoti), galiojančius teritorijų planavimo dokumentus, strateginius planus ir kitus teisės aktus, arba statytojo prašymu.
Baigiantis laikinojo statinio naudojimo terminui statinio savininkui ar valdytojui pateikus prašymą pratęsti laikinojo statinio naudojimo terminą, statybą leidžiantį dokumentą išdavęs subjektas sprendimą priima taip pat atsižvelgdamas į teritorijoje galiojančius teritorijų planavimo dokumentus, patvirtintus toje teritorijoje strateginius planus ir kitus teisės aktus.
„ar nekilnojamasis daiktas – asfaltuotas kelias, kategorija IVv (kaip statinys)1 – gal būti pripažįstamas laikinuoju statiniu? Jeigu taip, kokie kriterijai nulemia tokio statinio kvalifikavimą laikinuoju statiniu?“
Bet kuris statinys (nepriklausomai nuo jo kategorijos, paskirties) pripažįstamas laikinuoju statiniu, jeigu jo statybą leidžiančiame dokumente nurodomas šio statinio naudojimo terminas. Kaip ir minėta, sprendimą dėl konkretaus statinio naudojimo termino priima statybą leidžiantį dokumentą išduodantis subjektas, atsižvelgdamas į specialiuosius reikalavimus (kai jie išduoti), galiojančius teritorijų planavimo dokumentus, strateginius planus ir kitus teisės aktus. Taip pat laikinojo statinio naudojimo terminas statybą leidžiančiame dokumente gali būti nustatomas ir statytojo prašymu.
Atkreipiame dėmesį, kad laikinasis statinys ir teisės į jį Nekilnojamojo turto registre neregistruojami.
Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.
Atnaujinimo data: 2023-09-23