KLAUSIMAS Naujamiestyje, Vinco Kudirkos g. nr. daugiabutyje, DNSB, neįrengtoje pastogėje virš 2-25 butų , savininkai nori įrengti gyvenamąsias patalpas- 8 butus, kurie bus apie 450 kv.m. ploto. Šiuo metu, daugiabutyje yra 51 butas ir 10 kitos paskirties patalpų.

Pastogės savininkų įgaliojimus pristatęs p. X pateikė valdybai pirmines schemas, kaip įsivaizduoja naujas gyvenamąsias patalpas. Visus darbus nori atlikti paprastojo remonto apimtyje, pradedant nuo viso daugiabučio šilumos mazgo kapitalinio remonto.

Bendrijos gyventojai labai sunerimę, pageidauja kad projektavimo ir statybos darbai būtų atlikti LR įstatymų ir STR nustatyta tvarka. Todėl kyla klausimai į kuriuos gal galėsite atsakyti:

  1. Ar teisingai suprantame, kad daugiabučio gyvenamojo pastato negyvenamos paskirties pastogėje įrengiant gyvenamąsias patalpas butus yra dalies daugiabučio pastato paskirties keitimas? Ar tai nesudaro situacijos viso pastato rekonstrukcijos projektui?
  2. Ar galima vadinti pastogės įrengimą paprastuoju remontu, jei teks įrengti į gyvenamąsias patalpas laiptus ( dabar tik kopėčios), atnaujinti stogo konstrukcijų dalį, apšiltinti, įrengti stoglangius, vėdinimo kaminus ir tai dalinai keičia fasadus?
  3. Ar turi pastogės savininkai parengti projektinius pasiūlymus, jų pagrindu gauti suderinimus su gyventojais-bendrasavininkais, su Kultūros paveldo departamentu ( Naujamiestis, senamiesčio apsaugos zona), su Vilniaus m. savivaldybės architektūros skyriumi?
  4. Ar parengtus projektinius pasiūlymus pastogės savininkai ( ar įgalioti asmenys) turiatlikti visuomenės informavimo (viešinimo) procedūrą, nes keičiama dalies pastato paskirtis, bei keičiasi pastato bendrieji rodikliai- didėja plotas ir butų skaičius?
  5. Ar pastogės savininkai privalo gauti technines sąlygas naujai įrengiamoms gyvenamosioms patalpoms šilumos,  elektros, vandens tiekimui ir nuotekoms?
  6. Ar nepriklausomai nuo pasirinkto statybos būdo ( rekonstrukcija, kapitalinis remontas, ar paprastasis remontas), atsižvelgiant į tai, kad keičiasi dalies pastato paskirtis, bendrieji rodikliai, jis yra senamiesčio įtakos zonoje, reikia gauti statybos leidimą

ATSAKYMAS (2022-09-26 Nr. 2D- 17533 (9.12 Mr))

Atsakydami į paklausimą, informuojame, kad paklausime pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal pateiktus duomenis. Papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) konsultacijos turinys.

Inspekcija konsultacijas teikia vadovaudamasi Asmenų konsultavimo Valstybinėje teritorijų planavimo ir statybos inspekcijoje prie Aplinkos ministerijos taisyklėse[1] (toliau – Konsultavimo taisyklės) nustatyta tvarka. Pagal Konsultavimo taisyklių 4.1 papunktį, konsultacija – tai žodinis ar rašytinis atsakymas į asmens paklausime pateiktą (-us) klausimą (-us) teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą reglamentuojančių ir su jais susijusių teisės aktų nuostatų taikymo klausimais. Konsultavimo taisyklės nenumato konkrečių situacijų nagrinėjimo ir išvadų teikimo, todėl teikiame konsultaciją tik dėl galiojančio teisinio reguliavimo, susijusio su paklausime keliamais klausimais.

Iš paklausimo pateiktos informacijos, suprantame, kad daugiabutyje keičiama negyvenamosios palėpės paskirtis, atliekant paprastojo remonto, kapitalinio remonto ar statinio rekonstravimo darbus, į gyvenamąją (butų) paskirtį. Norite sužinoti, statybos darbų rūšį, ar reikia parengti statinio projektą ir gauti statybą leidžiantį dokumentą, taip pat klausiate dėl projektinių pasiūlymų rengimo ir visuomenės informavimą apie numatoma statinio dalies projektavimą, prisijungimo prie inžinerinių tinklų sąlygų.

Dėl statybos rūšies, keičiant daugiabučio patalpos (patalpų) paskirtį

Paklausime pateiktos informacijos nepakanka nustatyti, kokios rūšies statybos darbai būtų atliekami.

Statybos įstatymo 2 straipsnio 53, 58, 72 dalyse nustatyta, kad:

- statinio kapitalinis remontas – statyba, kurios tikslas – pertvarkyti statinį: pakeisti statinio laikančiąsias konstrukcijas, nekeičiant statinio išorės matmenų (ilgio, pločio, aukščio ir pan.);

- statinio paprastasis remontas (atitinka Lietuvos Respublikos civilinio kodekso sąvoką „einamasis remontas“) – statyba, kurios tikslas – atnaujinti statinį jo nerekonstruojant ar kapitališkai neremontuojant;

- statinio rekonstravimas – statyba, kurios tikslas – perstatyti statinį: pakeisti statinio laikančiąsias konstrukcijas, pakeičiant statinio išorės matmenis (ilgį, plotį, aukštį ir pan.).

Statinio statybos rūšys detalizuojamos statybos techniniame reglamente STR 1.01.08:2002 „Statinio statybos rūšys“.

Taigi apibendrinant, pastato patalpos (patalpų) paskirties keitimas, gali būti planuojamas:

- neatliekant statybos darbų;

- atliekant statinio paprastojo remonto darbus;

- atliekant statinio kapitalinio remonto darbus;

- atliekant statinio rekonstravimo darbus.

Dėl statinio projekto ir statybą leidžiančio dokumento

Pagal Statybos įstatymo 27 straipsnio 1 dalies 2, 4, 6 dalį privaloma gauti statybą leidžiantį dokumentą:

- rekonstruojant ypatingąjį ar neypatingąjį statinį ir kartu keičiant pastato patalpos (patalpų) paskirtį;

- statinio kapitaliniam remontui, kai keičiama statinio ar patalpų paskirtis;

- keičiant ypatingojo ar neypatingojo pastato (patalpos, patalpų) paskirtį, kai atliekami statinio paprastojo remonto darbai arba neatliekami jokie statybos darbai.

Apibendrinant tai kas nurodyta, manytina, kad privaloma gauti statybą leidžiantį dokumentą, keičiant daugiabutyje esančios (-ių) negyvenamosios (-ųjų) patalpos (-ų) paskirtį į gyvenamąją.

Statybos įstatymo 24 straipsnio 2 dalyje nustatyta, jeigu numatoma atlikti statybos darbus, priskiriamus skirtingoms statybos rūšims, arba numatoma atlikti kultūros paveldo statinio tvarkomuosius statybos darbus, tvarkomuosius paveldosaugos darbus, gali būti rengiamas vienas skirtingas statybos rūšis, tvarkomuosius statybos ir paveldosaugos darbus jungiantis statinio projektas, statinio projekto pavadinime nurodant atliekamų darbų rūšis.

Pagal Statybos įstatymo 24 straipsnio 3 dalį, statinio projektas turi būti parengtas, kai yra prievolė gauti statybą leidžiantį dokumentą. Rekonstruojant ypatingąjį ar neypatingąjį statinį, kai keičiama statinio dalies paskirtis rengiamas rekonstravimo projektas; kapitaliniu remontu remontuojant ypatingąjį ar neypatingąjį statinį, kai keičiama statinio dalies paskirtis – kapitalinio remonto projektas; keičiant ypatingojo ar neypatingojo pastato (patalpos, patalpų) paskirtį, kai atliekami statinio paprastojo remonto darbai arba neatliekami jokie statybos darbai – pastato (patalpos, patalpų) paskirties keitimo projektas (Statybos įstatymo 24 straipsnio 1 dalies 2, 4, 12 dalis).

Dėl projektinių pasiūlymų rengimo ir visuomenės informavimą apie numatoma statinio dalies projektavimą

Pagal statybos techninio reglamento STR1.04.04:2017 „Statinio projektavimas, projekto ekspertizė“ (toliau – STR1.04.04:2017) 4 priedą, neypatingieji ar ypatingieji daugiabučiai gyvenamieji pastatai yra visuomenei svarbūs, todėl pagal Statybos įstatymo 37 straipsnio 1 dalį ir STR1.04.04:2017 60 punktą, keičiant tokių statinių ar jų dalių paskirtį privaloma parengti atitinkamus projektinius pasiūlymus ir atlikti visuomenės informavimą apie numatoma statinio dalies projektavimą.

Dėl prisijungimo sąlygų prie inžinerinių tinklų

Statybos įstatymo 2 straipsnio 44 dalyje apibrėžta, kad prisijungimo prie inžinerinių tinklų ar susisiekimo komunikacijų sąlygos (toliau – prisijungimo sąlygos) – statinio, žemės sklype esančių inžinerinių tinklų ar susisiekimo komunikacijų prijungimo prie kitiems savininkams priklausančių inžinerinių tinklų ar susisiekimo komunikacijų sąlygos, jeigu jos nenustatytos teritorijų planavimo dokumentuose.

Manome, jog norint į naujai projektuojamas patalpas atvesti inžinerinius tinklus ar pertvarkyti esamas inžinerines sistemas (pavyzdžiui, šilumos, elektros vandentiekio, nuotekų šalinimo) didesniems pajėgumams, reikia kreiptis į inžinerinių tinklų savininkus.

Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.


[1] Patvirtinta Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos viršininko 2011 m. lapkričio 10 d. įsakymų Nr. 1V-194.

Atnaujinimo data: 2023-09-23