KLAUSIMAS

Šiuo raštu kreipiamės į instituciją ir prašome išaiškinti dėl vienbučio gyvenamojo namo statybos projekto derinimo procedūros ir pateiktos pastabos pagrįstumo. Į IS Infostatyba buvo pateiktas prašymas dėl statybą leidžiančio dokumento išdavimo vienbučiam gyvenamajam namui ir gauta pastaba (pridedama), kad pateikti žiniaraščiai neatitinka LST 1516:2015 nustatytų reikalavimų (kokių konkrečiai pastaboje nenurodyta). Pateikiamuose žiniaraščiuose  projekte (pridedama) nurodyti pagrindiniai kiekiai su lentelės forma, kuri pateikta minėtame LST, vadovaujantis taip pat ir A4.3 punktu bei projektuojamo objekto specifika, informacijos kiekiu, statytojo projektavimo užduotimi. Prašome pateikti informaciją, ar tikrintojas suformulavo pagrįstą ir tikslią pastabą, taip pat ar neviršijo savo įgaliojimų tikrindamas projektą. Jūsų institucija išvadą ar nuomonė gali būti panaudota teisminiams ginčams.

ATSAKYMAS (2022-03-29 Nr. 2D- 5700 (9.12 Mr))

Atsakydami į Jūsų paklausimą pagal Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) kompetenciją, informuojame, kad pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal paklausėjo pateiktus duomenis. Asmeniui papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Inspekcijos konsultacijos turinys.

Taip pat, informuojame, kad Inspekcija konsultacijas teikia vadovaudamasi Asmenų konsultavimo Valstybinėje teritorijų planavimo ir statybos inspekcijoje prie Aplinkos ministerijos taisyklių (toliau – Konsultavimo taisyklės) nustatyta tvarka. Pagal Konsultavimo taisyklių 4.1 papunktį, konsultacija – žodinis ar rašytinis atsakymas į asmens paklausime pateiktą (-us) klausimą (-us) teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą reglamentuojančių ir su jais susijusių teisės aktų nuostatų taikymo  klausimais. Konsultavimo taisyklės nenumato konkrečių situacijų nagrinėjimo, vertinamojo pobūdžio išvadų dėl projektus tikrinančių subjektų pastabų ar reikalavimų teikimo bei sprendimų dėl projekto atitikties teisės aktų reikalavimams priėmimo, todėl pateikiame tik su paklausimu susijusį teisinį reguliavimą ir nuomonę dėl jo taikymo.   

Statybos techninio reglamento STR 1.04.04:2017 „Statinio projektavimas, projekto ekspertizė“ (toliau – Reglamentas) 1.8 papunktyje nurodyta, kad Reglamentas nustato sąnaudų kiekių žiniaraščių sudarymo bendruosius reikalavimus.

Reglamento 6.11 papunktyje apibrėžta, kad sąnaudų kiekių žiniaraštis – dokumentas, kuriame nurodomas projekto dalių sprendiniuose numatytų statybos produktų kiekis, įrenginių, mechanizmų skaičius ir statybos darbų (statinio, jo elementų baigtinių darbų ir jiems atlikti reikalingų resursų) apimtis. Techninio projekto rengimo etape sąnaudų kiekių žiniaraščiai rengiami pagal sustambintus sąnaudų rodiklius. Darbo projekto rengimo etape šie rodikliai yra tikslinami.

Kaip nurodyta Reglamento 8 priedo 7.5 papunktyje, sąnaudų kiekių žiniaraščiai rengiami vadovaujantis reglamento nuostatomis ir LST 1516:2015 „Statinio projektas. Bendrieji įforminimo reikalavimai“ (toliau – LST 1516:2015) nustatytais reikalavimais.

Pagal Statybos įstatymo 8 straipsnio 1 dalį, normatyviniai statybos techniniai dokumentai yra statybos techniniai reglamentai – Vyriausybės įgaliotos institucijos teisės aktai, kurie nustato statinių, jų statybos, naudojimo ir priežiūros techninius reikalavimus tiesiogiai arba nuorodomis į standartus arba statybos ar statinių naudojimo ir techninės priežiūros taisykles.

Vadovaujantis Statybos įstatymo 24 straipsnio 3 dalies nuostatomis, galiojantys teisės aktai yra privalomieji statinio projekto rengimo dokumentai. Tai reiškia, kad sąnaudų kiekių žiniaraščiai turi būti parengti vadovaujantis Reglamento nuostatomis ir LST 1516:2015 reikalavimais.

Pažymėtina, kad projektinius sprendinius privalo parinkti kompetentingas projektuotojas, prisiimdamas atsakomybę, kad statinio projektas atitinka Lietuvos Respublikos įstatymų, kitų teisės aktų, privalomųjų statinio projekto rengimo dokumentų, normatyvinių statybos techninių dokumentų ir normatyvinių statinio saugos ir paskirties dokumentų nuostatas, nes tokia prievolė jam nustatyta Statybos įstatymo 16 straipsnio 5 dalyje. Jei projektuotojas abejoja dėl projekto atitikties teisės aktų reikalavimams, manome, kad projektą galėtų įvertinti statinio projekto ekspertizė.

Statybos įstatymo 271 straipsnyje nustatyta statinių projektus tikrinančių subjektų kompetencija, šio straipsnio 1 dalies 4 punkte nurodant, kad savivaldybių administracijos tikrina visus statinių projektus ir tikrina, ar statinio projekto sudedamosios dalys atitinka aplinkos ministro nustatytas statinio projekto sudedamąsias dalis, ar statinio projektą pasirašė visi jį pasirašyti privalėję asmenys. Statinio projekto atitikties kitiems Reglamento reikalavimams (įskaitant ir susijusiems su LST 1516:2015) tikrinimas nenumatytas.

Informuojame, kad, remiantis Statybos įstatymo 27 straipsnio 27 dalimi, sprendimą neišduoti statybą leidžiantį dokumentą statytojas (užsakovas) turi teisę apskųsti teismui. Atsakovais šiose bylose laikomi asmenys, nepritarę statybą leidžiančio dokumento išdavimui, ir statybą leidžiantį dokumentą atsisakęs išduoti subjektas. 

Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.

Atnaujinimo data: 2023-09-23