KLAUSIMAS

Teisės akte reglamentuota:

Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymas

18 straipsnis. Detaliuosiuose planuose nustatomas teritorijos naudojimo reglamentas

5. Konkretūs žemės sklypo ar jo dalies žemės naudojimo būdai pagal detaliajame plane patvirtintą teritorijos naudojimo tipą nustatomi tvirtinant detalųjį planą, o kitais galimais žemės naudojimo būdais keičiami savivaldybės administracijos direktoriaus sprendimu Vyriausybės nustatyta tvarka informuojant visuomenę.

Kompleksinio teritorijų planavimo dokumentų rengimo taisyklių 2 priede

Kai detaliajame plane nustatomas teritorijos naudojimo tipas ir nurodomi keli galimi žemės sklypo ar jo dalies žemės naudojimo būdai, pirmuoju įrašytas žemės naudojimo būdas yra prioritetinis, pagal jį nustatomas konkretus žemės sklypo ar jo dalies žemės naudojimo būdas tvirtinant detalųjį planą, o kitais detaliajame plane pagal teritorijos naudojimo tipą nurodytais žemės naudojimo būdais žemės sklypo ar jo dalies žemės naudojimo būdai keičiami savivaldybės administracijos direktoriaus sprendimu Vyriausybės nustatyta tvarka informuojant visuomenę.

1. Pagal šių teisės aktų nuostatas, nustatant teritorijos naudojimo reglamentus, Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų rengimo ir teritorijų planavimo proceso valstybinės priežiūros informacinė sistema (toliau – ir TPDRIS), detaliojo plano erdvinio objekto sprendinys sugeneruojamas pagal konkretų teritorijos naudojimo tipo spalvos kodą, tuo tarpu aprašomoje aprašyti ir grafinėje dalyse privalu sutartiniais ženklais pažymėti žemės naudojimo būdo (būdų) erdvinio objekto spalva.

Klausimas:

• ar privalu, kai nustatomas konkretus ir keli galimi žemės naudojimo būdai, grafinėje dalyje sprendiniuose bei sutartinių ženklų lentelėje pažymėti konkretų žemės naudojimo būtą pagal erdvinio objekto spalvinį kodą, o kitus galimus žemės naudojimo būdus tik pažymėti be spalvinio kodo ir aprašyti;

• ar privalu ir (ar) galima nurodyti skirtingą (skirtingus) pagal statinių paskirtį (paskirtis) reglamentus: užstatymo tipą, užstatymo tankį, intensyvumą, aukštų skaičių ir aukštį metrais.

2. Įgyvendinant detaliojo plano sprendinius, pagal kadastro nuostatus, rengiant žemės sklypo kadastrinius matavimus žemės naudojimo būdui (būdams) paskaičiuojama ir nustatoma žemės sklypo vertė.

Klausimas:

• ar detaliojo plano sprendiniuose privalu: (i) nurodyti kito (kitų) galimo (galimų) žemės naudojimo būdo vietą, pažymint koordinatėmis, kartu nurodant ir plotą, (ii) ar procentine išraiška (iii) ir (ar) tik pagal BP konkretų teritorijos užstatymo tipą galimus: vieną, du ir (ar) visus galimus žemės naudojimo būdus.

3. Žemės sklypo savininkui, valdytojui ar naudotojui, įgyvendinant kompleksinio teritorijų planavimo sprendinius, kurio prioritetinis žemės naudojimo būdas: pramonės ir sandėliavimo objektų teritorijos nori statyti pagal kitą detaliajame plane nustatytą žemės naudojimo būdą: komercinės paskirties objektų teritorijų statinį.

Klausimas:

• kada žemės sklypo savininkas, valdytojas ar naudotojas kreipiasi į savivaldybės administracijos direktorių, kad Jis sprendimu pakeistu (pakildytu) žemės sklypą kitu galimu žemės naudojimo būdu:

– ar tvirtinant detalųjį planą,

– ar iki konkretaus statinio projektavimo pradžios,

– ir (ar) iki statybą leidžiančio dokumento gavimo.

ATSAKYMAS (2020-06-12, Nr. (9.12)- 2D-7805)

Paklausime pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal pateiktus duomenis. Asmeniui papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) konsultacijos turinys.

Ar privalu, kai nustatomas konkretus ir keli galimi žemės naudojimo būdai, grafinėje dalyje sprendiniuose bei sutartinių ženklų lentelėje pažymėti konkretų žemės naudojimo būdą pagal erdvinio objekto spalvinį kodą, o kitus galimus žemės naudojimo būdus tik pažymėti be spalvinio kodo ir aprašyti. Ar privalu ir (ar) galima nurodyti skirtingą (skirtingus) pagal statinių paskirtį (paskirtis) reglamentus: užstatymo tipą, užstatymo tankį, intensyvumą, aukštų skaičių ir aukštį metrais.

Kompleksinio teritorijų planavimo dokumentų rengimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2014 m. sausio 2 d. įsakymu Nr. D1-8, (toliau – Taisyklės) 2 priede nurodyta, kaip brėžinyje turi būti žymimas teritorijos naudojimo reglamentas. Jame paaiškinta:

„Kai detaliajame plane nustatomas teritorijos naudojimo tipas, pagrindiniame brėžinyje jis žymimas Teritorijų planavimo erdvinių duomenų specifikacijoje nurodomu erdvinio objekto kodu ir spalva, galimi žemės naudojimo būdai – tik erdvinio objekto kodu, teritorijos naudojimo reglamentų aprašomojoje lentelėje pateikiant kiekvieną žemės naudojimo būdą atitinkančius teritorijos naudojimo reglamentus.

Kai detaliajame plane nustatomi konkretūs žemės sklypo ar jo dalies naudojimo būdai, pagrindiniame brėžinyje jie žymimi Teritorijų planavimo erdvinių duomenų specifikacijoje nurodomu erdvinio objekto kodu ir spalva, o pagrindinė žemės naudojimo paskirtis – tik erdvinio objekto kodu teritorijos naudojimo reglamentų aprašomojoje lentelėje“.

Vadovaujantis aukščiau nurodytomis nuostatomis, manome, kad, kai nustatomi keli galimi žemės naudojimo būdai, sprendinių grafinėje dalyje pagrindiniame brėžinyje Teritorijų planavimo erdvinių duomenų specifikacijoje nurodomu erdvinio objekto kodu ir spalva žymimas teritorijos naudojimo tipas, o galimi žemės naudojimo būdai – tik erdvinio objekto kodu, teritorijos naudojimo reglamentų aprašomojoje lentelėje pateikiant kiekvieną žemės naudojimo būdą atitinkančius teritorijos naudojimo reglamentus, įskaitant ir Jūsų minimus teritorijos naudojimo reglamentus – užstatymo tipą, užstatymo tankį, intensyvumą, aukštų skaičių ir aukštį metrais.

Ar detaliojo plano sprendiniuose privalu: (i) nurodyti kito (kitų) galimo (galimų) žemės naudojimo būdo vietą, pažymint koordinatėmis, kartu nurodant ir plotą, (ii) ar procentine išraiška (iii) tik pagal BP konkretų teritorijos užstatymo tipą galimus: vieną, du ir (ar) visus galimus žemės naudojimo būdus

Kai detaliajame plane nustatomi keli konkretūs žemės naudojimo būdai – kiekvienas atskiroms žemės sklypo dalims, tada jie brėžinyje atskiriami reglamento riba, taip nurodant konkrečias naudojimo būdų vietas. Pažymėtina, kad pagal teisinį reguliavimą, įsigaliojusį 2014 m. sausio 1 d., detaliojo plano brėžiniuose koordinatės nėra nustatomos.

Kada žemės sklypo savininkas, valdytojas ar naudotojas kreipiasi į savivaldybės administracijos direktorių, kad jis sprendimu pakeistų (papildytų) žemės sklypą kitu galimu žemės naudojimo būdu: ar tvirtinant detalųjį planą, ar iki konkretaus statinio projektavimo pradžios, ar iki statybą leidžiančio dokumento gavimo“

Teritorijų planavimo įstatymo 18 str. 5 d. nustatyta, kad konkretūs žemės sklypo ar jo dalies žemės naudojimo būdai pagal detaliajame plane patvirtintą teritorijos naudojimo tipą nustatomi tvirtinant detalųjį planą, o kitais galimais žemės naudojimo būdais keičiami savivaldybės administracijos direktoriaus sprendimu Vyriausybės nustatyta tvarka informuojant visuomenę.

Pagal Taisyklių 2 priedo 3 pastraipą, kai detaliajame plane nustatomas teritorijos naudojimo tipas ir nurodomi keli galimi žemės sklypo ar jo dalies žemės naudojimo būdai, pirmuoju įrašytas žemės naudojimo būdas yra prioritetinis, pagal jį nustatomas konkretus žemės sklypo ar jo dalies žemės naudojimo būdas tvirtinant detalųjį planą, o kitais detaliajame plane pagal teritorijos naudojimo tipą nurodytais žemės naudojimo būdais žemės sklypo ar jo dalies žemės naudojimo būdai keičiami savivaldybės administracijos direktoriaus sprendimu Vyriausybės nustatyta tvarka informuojant visuomenę.

Iš to, kas išdėstyta, matyti, kad savivaldybės administracijos direktoriaus sprendimas dėl detaliajame plane nurodyto žemės naudojimo būdo keitimo gali būti priimtas ne anksčiau nei detalusis planas patvirtinamas (t. y. po patvirtinimo). Teisės aktuose nenustatyta, kada konkrečiai turi būti priimtas savivaldybės administracijos direktoriaus sprendimas, ar kada žemės sklypo savininkas, valdytojas ar naudotojas turėtų dėl to kreiptis.

Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.

Atnaujinimo data: 2023-09-23