Vėjo elektrinių statyba žemės ūkio paskirties žemėje (2022-11-11)
KLAUSIMAS Prašome pateikti išaiškinimą, ar pagal šiuo metu galiojantį teisinį reglamentavimą yra galima vėjo elektrinių (virš 30 metrų aukščio ir didelės galios, t.y. daugiau nei 5000 kW) statyba ir eksploatacija žemės ūkio paskirties žemės sklypuose t.y. nepakeičiant žemės ūkio paskirties į kitą? Prašome detaliai paaiškinti, ar visi įstatymai ir poįstatyminiai aktai leidžia gauti vėjo elektrinės statybą leidžiantį dokumentą žemės ūkio paskirties žemės sklype?
ATSAKYMAS (2022-11-11 Nr. 2D-20376 (9.12 Mr))
Atsakydami į Aplinkos ministerijos persiųstą Jūsų paklausimą, informuojame, kad paklausime pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal pateiktus duomenis. Asmeniui papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) konsultacijos turinys.
Prašote „pateikti išaiškinimą, ar pagal šiuo metu galiojantį teisinį reglamentavimą yra galima vėjo elektrinių (virš 30 metrų aukščio ir didelės galios, t.y. daugiau nei 5000 kW) statyba ir eksploatacija žemės ūkio paskirties žemės sklypuose t.y. nepakeičiant žemės ūkio paskirties į kitą? Prašome detaliai paaiškinti, ar visi įstatymai ir poįstatyminiai aktai leidžia gauti vėjo elektrinės statybą leidžiantį dokumentą žemės ūkio paskirties žemės sklype?“
2022-07-08 įsigaliojo Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo (toliau – AIEĮ) pakeitimas, numatantis neurbanizuotose ir neurbanizuojamose teritorijose (išskyrus teritorijas, kuriose, vadovaujantis galiojančių teritorijų planavimo dokumentų sprendiniais, įstatymais, saugomų teritorijų nuostatais atitinkama statyba negalima), gavus žemės sklypo savininko sutikimą, nekeičiant pagrindinės žemės naudojimo paskirties ir naudojimo būdo, statyti saulės šviesos energijos elektrines, vėjo elektrines, 1 MW ir mažesnės įrengtosios galios biodujų elektrines arba biodujų gamybos įrenginius bei hibridines elektrines, taip pat šių energetikos objektų neprivaloma numatyti teritorijų planavimo dokumentuose (49 straipsnio 3 bei 5 dalis). Taip pat numatyta, kad urbanizuotose ir urbanizuojamose teritorijose (išskyrus teritorijas, kuriose, vadovaujantis galiojančių teritorijų planavimo dokumentų sprendiniais, kitais teisės aktais, atitinkama statyba negalima) saulės šviesos energijos elektrinės statomos pagal nustatytą pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir būdą, šių energetikos objektų neprivaloma numatyti teritorijų planavimo dokumentuose (49 straipsnio 6 dalis).
Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo 20 straipsnio 4 dalies pakeitimai, įsigalioję 2022-07-08, numato išimtis, susijusias su pirmiau minėtais AIEĮ pakeitimais, jog „atsinaujinančių išteklių energetikos objektų statyba turi būti numatyta teritorijų planavimo dokumentuose, išskyrus Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatyme numatytus atvejus“.
AIEĮ 49 straipsnio 3 dalyje nustatyta:
„3. Neurbanizuotose ir neurbanizuojamose teritorijose (išskyrus teritorijas, kuriose, vadovaujantis galiojančių teritorijų planavimo dokumentų sprendiniais, įstatymais, saugomų teritorijų nuostatais atitinkama statyba negalima), gavus žemės sklypo savininko sutikimą, nekeičiant pagrindinės žemės naudojimo paskirties ir naudojimo būdo, galima statyti:
1) saulės šviesos energijos elektrines (tarp jų saulės šviesos energijos elektrines, kurios yra hibridinės elektrinės dalis) – žemės ūkio paskirties žemės sklypuose;
2) vėjo elektrines (tarp jų vėjo elektrines, kurios yra hibridinės elektrinės dalis);
3) 1 MW ir mažesnės įrengtosios galios biodujų elektrines arba biodujų gamybos įrenginius, kurių biodujų gamybos ar valymo apimtys neviršija 750 kubinių metrų biodujų per valandą, – žemės ūkio paskirties žemės sklypuose;
4) hibridines elektrines – žemės ūkio paskirties žemės sklypuose.“.
Vadovaujantis šio straipsnio 4 dalimi, statant šio straipsnio 3 dalyje nurodytas elektrines, išskyrus saulės šviesos energijos elektrines (tarp jų saulės šviesos energijos elektrines, kurios yra hibridinės elektrinės dalis), žemės ūkio paskirties sklypuose turi būti užtikrinta galimybė naudoti žemę pagal nustatytą pagrindinę naudojimo paskirtį ir būdą. Už žemės naudojimą pagal nustatytą pagrindinę naudojimo paskirtį ir būdą atsako šių žemės sklypų savininkai ir kiti naudotojai, jeigu šio straipsnio 3 dalyje nurodytame sutikime nenumatyta kitaip.
Atsižvelgiant į galiojantį teisinį reglamentavimą, manytina, kad vėjo elektrinių (virš 30 metrų aukščio ir didesnės kaip 30 kW įrengtosios galios) statyba ir eksploatacija galima žemės ūkio paskirties žemės sklypuose (išskyrus teritorijas, kuriose, vadovaujantis galiojančių teritorijų planavimo dokumentų sprendiniais, įstatymais, saugomų teritorijų nuostatais atitinkama statyba negalima), nekeičiant šių sklypų pagrindinės žemės naudojimo paskirties ir naudojimo būdo, gavus žemės sklypo savininko sutikimą bei laikantis AIEĮ 49 straipsnyje nustatytų kitų reikalavimų virš 30 metrų aukščio ir/ar didesnės kaip 30 kW įrengtosios galios vėjo elektrinių statybai.
Statinio (šiuo atveju – vėjo elektrinės) projektas turi būti rengiamas vadovaujantis Statybos įstatymo 24 straipsnio 3 dalyje nurodytais privalomaisiais statinio projekto rengimo dokumentais, tarp jų: atrankos išvada dėl poveikio aplinkai vertinimo, poveikio aplinkai vertinimo ataskaita, sprendimu dėl planuojamos ūkinės veiklos galimybių (kai pagal Lietuvos Respublikos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymo nuostatas turi būti atliktos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo procedūros); poveikio visuomenės sveikatai vertinimo dokumentais (jeigu atliekamos poveikio visuomenės sveikatai vertinimo procedūros); teritorijų planavimo dokumentais ir kt., taip pat galiojančiais teisės aktais, įskaitant Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymą.
Kaip įtvirtinta Vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 19 ir 20 punktuose, teritorijų planavimas, savivaldybės bendrojo plano ar savivaldybės dalių bendrųjų planų ir detaliųjų planų sprendinių įgyvendinimas, statybą leidžiančių dokumentų (toliau – SLD) išdavimas įstatymų nustatyta tvarka yra savarankiškosios (Konstitucijos ir įstatymų nustatytos (priskirtos)) savivaldybių funkcijos. Įgyvendindamos šias funkcijas, savivaldybės turi Konstitucijos ir įstatymų nustatytą sprendimų iniciatyvos, jų priėmimo ir įgyvendinimo laisvę ir yra atsakingos už savarankiškųjų funkcijų atlikimą (Vietos savivaldos įstatymo 5 str. 1 d. 1 p.). Todėl kiekvienu konkrečiu atveju reikėtų vietos savivaldybėje pasiaiškinti, ar konkrečioje teritorijoje galiojančių teritorijų planavimo dokumentų sprendiniais nenustatyta, kad atitinkama statyba negalima. O su prašymu išduoti SLD pateikto statinio projekto atitiktį teisės aktų reikalavimams, atsižvelgiant į konkrečias statybos aplinkybes ir sąlygas, pagal Statybos įstatymo 271 straipsnyje nurodytą kompetenciją patikrinus projektą privalantiems patikrinti subjektams, bus priimamas sprendimas dėl SLD išdavimo.
Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.
Atnaujinimo data: 2023-09-23