KLAUSIMAS Visuomenės informavimo, konsultavimo ir dalyvavimo priimant sprendimus dėl teritorijų planavimo nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. rugsėjo 18 d. nutarimu Nr. 1079 (toliau – Nuostatai)

Dėl Nuostatų 4 p.

1. Kas teikia pranešimą?“, „Kai visuomenės informavimo, konsultavimo ir dalyvavimo priimant sprendimus dėl teritorijų planavimo viską aplieka planavimo organizatorius ir ar jo įgaliotas asmuo, kokias funkcijas visuomenės informavime atlieka, išskirus, kad pateikia argumentus ir (ar) jis, plano rengėjas, tik statistas“

2. Kaip turi atsispindėti ir kur talpinamas (pridedama) pranešimas <...> laikraščiui, kai registruotas laiškas grįžta nepasiekęs adresato po 1 ar 1,5 mėnesio, ir kai jau atlikta viešo svarstymo procedūra, projektas suderintas ir net TDP pateiktas tikrinti (TPDRIS tam dar nepritaikytas)?

3. Kas atliks ir kaip atliks kontrolę, kad registruotas laiškas nepasiekė adresato?

Dėl Nuostatų 10 ir 11 p.

1. „Ar susirinkimas vyksta gyvai?“,“ Ar susirinkimas vyksta tik nuotoliniu būdu (įgaliotas asmuo iniciatorius – kaimo močiutė, neturi ir net nesinaudoja kompiuteriu)“.

2. Kur vyksta baigiamasis susirinkimas, jo vieta, patalpos ir kas jį konkrečiai organizuoja

3. Kaip, kokiomis priemonėmis daromas garso įrašas, kaip integruojamas į TPDRIS ir panašiai

Dėl Nuostatų 20.2 p.

1. Kaip ši prievolė tenkanti daugiabučio gyvenamojo namo savininkų bendrijai ar kitam bendrojo naudojimo objektų valdytojui, kad šis apie tai per 5 darbo dienas raštu praneša butų ir kitų patalpų savininkams, galimai pranešta, kaip ją gauti ir kaip ši prievolė turi atsispindėti parengtoje apibendrinimo informacijoje (viešo svarstymo ataskaitoje).

ATSAKYMAS (2022-05-11 Nr. 2D-9102 (9.12 Mr))

Atsakydami į Jūsų paklausimą pagal Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos  (toliau – Inspekcija) kompetenciją, informuojame, kad pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal paklausėjo pateiktus duomenis. Asmeniui papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Inspekcijos konsultacijos turinys.

Paaiškiname, kad Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos viršininko 2011 m. lapkričio 10 d. įsakymu Nr. 1V-194 patvirtintų Asmenų konsultavimo valstybinėje teritorijų planavimo ir statybos inspekcijoje prie Aplinkos ministerijos taisyklių 4.1 p. nustatyta, kad konsultacija – Inspekcijos teikiama administracinė paslauga – žodinis ar rašytinis atsakymas į asmens paklausime pateiktą (-us) klausimą (-us) teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą reglamentuojančių ir su jais susijusių teisės aktų nuostatų taikymo klausimais, todėl teikiame tik specialistų nuomonę dėl teritorijų planavimą reglamentuojančių teisės aktų taikymo, kuri nėra privaloma valstybės ir savivaldybės institucijoms ar kitiems asmenims.

Konsultaciją teikiame dėl Visuomenės informavimo, konsultavimo ir dalyvavimo priimant sprendimus dėl teritorijų planavimo nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. rugsėjo 18 d. nutarimu Nr. 1079 (toliau – Nuostatai), 4 p., 10 p. ir 11 p. bei 20.2 p. ir 26.4 p. praktinio taikymo (toliau – paklausimas).

Dėl Nuostatų 4 p.

Nuostatų 4 p. nustatyta, kad pranešimas ar kita informacija viešojo administravimo subjektams ir kitiems asmenims siunčiami Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 9 str. 1 d. nurodytu būdu. Kitiems asmenims minėta informacija gali būti siunčiama ir registruotu laišku deklaruotos gyvenamosios vietos adresu arba juridiniam asmeniui Juridinių asmenų registre nurodytos buveinės adresu. Nepavykus įteikti registruoto laiško deklaruotos gyvenamosios vietos arba Juridinių asmenų registre nurodytos buveinės adresu, pranešimas spausdinamas viename iš vietinių ar nacionalinių laikraščių. Šiame punkte nurodytu būdu išsiuntus pranešimus, laikoma, kad asmuo informuotas tinkamai.

Klausiate, „1. Kas teikia pranešimą?“, „Kai visuomenės informavimo, konsultavimo ir dalyvavimo priimant sprendimus dėl teritorijų planavimo viską aplieka planavimo organizatorius ir ar jo įgaliotas asmuo, kokias funkcijas visuomenės informavime atlieka, išskirus, kad pateikia argumentus ir (ar) jis, plano rengėjas, tik statistas.„

Pagal Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo (toliau – TPĮ) 31 str. 2 d. teritorijų planavimo (toliau – TP) viešinimą užtikrina planavimo organizatorius. Nuostatų 5 p. reglamentuota, kad planavimo organizatorius, užtikrindamas TP viešinimą, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka ir sąlygomis, atsižvelgdamas į TP proceso inicijavimo sutartį, gali įgalioti fizinius ar juridinius asmenis ar jų padalinius, kitas organizacijas ar jų padalinius, inicijuojančius TP procesą, organizuoti TP viešinimo procedūras.

Pasiūlymų teikimo dėl teritorijų planavimo proceso inicijavimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2013 m. gruodžio 18 d. nutarimu Nr. 1265 (toliau – Aprašas), 16.3 p. nustatyta, kad įgyvendindamas ir vykdydamas TPĮ nustatytas teises ir pareigas, planavimo organizatorius bendradarbiauja su planavimo iniciatoriumi viešinantTP procesą Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų rengimo ir teritorijų planavimo proceso valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje (toliau – TPDRIS), planavimo organizatoriaus interneto svetainėje, seniūnijos, kuriai rengiamas teritorijų planavimo dokumentas (toliau – TPD), skelbimų lentoje, nagrinėjant ir aptariant pasiūlymus dėl TPD, dalyvaujant viešame svarstyme.

Aprašo 20 p. įtvirtinta, kad, sudarant inicijavimo sutartį, planavimo organizatorius suteikia planavimo iniciatoriui įgaliojimą TP proceso metu planavimo organizatoriaus vardu kreiptis į aplinkos ministro įsakymu patvirtintose Kompleksinio teritorijų planavimo dokumentų rengimo taisyklėse ir atitinkamose specialiojo TPD rengimo taisyklėse nurodytas institucijas, kad jos išduotų TP sąlygas, teikti TPD projektą viešinti, derinti, tikrinti ir tvirtinti TPĮ ir kitų TP reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka, atlikti kitus būtinus veiksmus, pasirašyti prašymus ir dokumentus, kurių reikia TPD rengti, derinti, tikrinti ir tvirtinti TP reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka.

Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, informuojame, kad planavimo organizatorius, užtikrindamas TP viešinimą, ir, atsižvelgdamas į TP proceso inicijavimo sutartį, gali įgalioti fizinius ar juridinius asmenis ar jų padalinius, kitas organizacijas ar jų padalinius, inicijuojančius TP procesą, organizuoti TP viešinimo procedūras, tačiau bendradarbiauja su planavimo iniciatoriumi viešinantTP procesą TPDRIS, planavimo organizatoriaus interneto svetainėje, seniūnijos, kuriai rengiamas TPD, skelbimų lentoje, nagrinėjant ir aptariant pasiūlymus dėl TPD, dalyvaujant viešame svarstyme.

“2. Kaip turi atsispindėti ir kur talpinamas (pridedama) pranešimas <...> laikraščiui, kai registruotas laiškas grįžta nepasiekęs adresato po 1 ar 1,5 mėnesio, ir kai jau atlikta viešo svarstymo procedūra, projektas suderintas ir net TDP pateiktas tikrinti (TPDRIS tam dar nepritaikytas)?“

Pagal Nuostatų, 6 p. įtvirtintą sąvoką visuomenės dalyvavimo ataskaita – TPD rengimo procedūrų dokumentas, kuriame aprašoma konsultavimosi ar TPD viešo svarstymo eiga, rezultatai, jų apibendrinimas, pateikti paaiškinimai, kaip atsižvelgta į visuomenės pasiūlymus dėl TPD, ir priedai (skelbimų ir pranešimų kopijos, visuomenės pasiūlymų kopijos, viešo svarstymo ar baigiamojo susirinkimo protokolas, kita su visuomenės informavimu ir dalyvavimu susijusi medžiaga).

Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, informuojame, kad TPDRIS sistemoje TP procese planavimo organizatorius ar jo įgaliotas asmuo turi galimybę baigiamojo etapo TPD sprendinių viešinimo stadijoje paskelbti dokumentus, „Visuomenės dalyvavimo ataskaita“ arba „Viešinimo procedūrų, priimtų ir motyvuotai atmestų pasiūlymų apibendrinimo medžiaga, visuomenės dalyvavimo ataskaita“, kuriuose būtų pateikta informacija apie atliktas TPD viešinimo procedūras (pridėtos dokumentų kopijos pdf formatu).

Pažymime, kad TPĮ 25 str. 7 d. įtvirtinta, kad kiekviena kompleksinio TP proceso etapo stadija gali būti pradedama tik užbaigus ankstesniąją. Atsižvelgiant į šią TPĮ nuostatą, tik užbaigus baigiamojo etapo TPD sprendinių viešinimo stadiją gali būti pradėta kita baigiamojo etapo stadija – TPD derinimas TPD derinančiose institucijose ar Teritorijų planavimo komisijoje.

Atkreipiame dėmesį, jog Nuostatų 4 p. nurodyta kokiu būdu siunčiamas pranešimas ar kita informacija viešojo administravimo subjektams ir kitiems asmenims apie TPD viešinimo procedūras, o pagal Nuostatų 11.1 p. informaciją visuomenei apie galimybes susipažinti su TPD sprendiniais planavimo organizatorius ar jo įgaliotas asmuo turi paskelbti ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas iki viešinimo procedūros pradžios, manome, kad viešinimo procedūros gali būti pradėtos pilnai įvykdžius Nuostatų 4 p. nurodytus reikalavimus ir įsitikinus, jog pranešimas buvo įteiktas nustatyta tvarka.

„3. Kas atliks ir kaip atliks kontrolę, kad registruotas laiškas nepasiekė adresato?“

Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros įstatymas (toliau – Priežiūros įstatymas) nustato TP valstybinės priežiūros ir statybos valstybinės priežiūros tvarką, priežiūrą atliekančias institucijas, jų kompetenciją, pareigas ir teises. Pagal šio įstatymo 3 str. 1 d. 2 p. ir 4 d. nuostatas Inspekcija yra įgaliota atlikti kompleksinių (detaliųjų ir bendrųjų planų) ir specialiųjų TPD valstybinę priežiūrą. Pagal to paties įstatymo straipsnio 5 d. TP valstybinė priežiūra apima TP proceso procedūrų ir su TP susijusių administracinių sprendimų, įskaitant sprendimus, kuriais nevykdant TP proceso nustatomi nauji, keičiami ar panaikinami esami teritorijos tvarkymo, naudojimo ar apsaugos reikalavimai, keičiami ar panaikinami TPD (jų dalys), atitikties TP reglamentuojantiems teisės aktams tikrinimą, TPD sprendinių atitikties TP reglamentuojantiems teisės aktams tikrinimą, privalomųjų nurodymų pateikti reikalingą informaciją, dokumentus, pašalinti patikrinimų metu nustatytus TP reglamentuojančių teisės aktų pažeidimus teikimą, asmenų prašymų, skundų, susijusių su TP procesu, nagrinėjimą.

Pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos pašto įstatymas reglamentuoja pašto paslaugos teikimo veiklą, pašto srities politikos formavimo ir pašto paslaugos teikimo veiklos reguliavimo institucijų sistemą, pašto paslaugos teikėjų ir naudotojų teises ir pareigas, pašto paslaugos teikėjų atsakomybę ir žalos atlyginimą.

Taip pat pažymėtina (kaip jau aukščiau minėta), kad pagal TPĮ 31 str. 2 d. ir Nuostatų 5 p. TP viešinimo procedūras užtikrina planavimo organizatorius arba jo įgaliotas asmuo, todėl visa su TPD viešinimu susijusi informacija turi būti paskelbta visuomenės dalyvavimo ataskaitoje. Atkreipiame dėmesį, kad pagal TPDRIS nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2012 m. sausio 11 d. įsakymu Nr. D1-21, 9 p. TPDRIS tvarkytojai yra Inspekcija ir TPĮ nurodyti asmenys, dalyvaujantys TP procese, kurie pagal šių nuostatų 11.1 ir 12.2 p. turi užtikrinti tvarkomų duomenų kokybę, teisingumą ir apsaugą. Atsižvelgiant į tai, planavimo organizatorius ar jo įgaliotas asmuo, TPDRIS skelbdamas informaciją apie atliktas TPD viešinimo procedūras ir pasirašydamas dokumentą užtikrina keliamų dokumentų teisingumą.

Informuojame, kad Inspekcija pagal Priežiūros įstatymą atlieka TPD valstybinę priežiūrą ir pagal Teritorijų planavimo dokumentų tikrinimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro ir Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2012 m. lapkričio 5 d. įsakymu Nr. D1-904/3D-844, 7.8 p. patikrina, ar TPD viešumo užtikrinimo procedūros atitinka TPĮ ir kitų TP reglamentuojančių teisės aktų reikalavimus pagal Priežiūros įstatymo 6 str. 2 d.

Dėl Nuostatų 10 ir 11 p.

Nuostatų 10 p. reglamentuota, kad pasiūlymai dėl TPD teikiami TPĮ 37 str. nustatyta tvarka (pasiūlymų teikimo raštu pavyzdys pateiktas 1 priede, žodžiu teikiami pasiūlymai nurodomi viešo svarstymo protokole). Pasiūlymai dėl specialiojo TP žemėtvarkos dokumentų ir atsakymai į šiuos pasiūlymus teikiami raštu ir per Žemėtvarkos planavimo dokumentų rengimo informacinę sistemą (toliau – ŽPDRIS).

Klausiate, 1. „Ar susirinkimas vyksta gyvai?“,“ Ar susirinkimas vyksta tik nuotoliniu būdu (įgaliotas asmuo iniciatorius – kaimo močiutė, neturi ir net nesinaudoja kompiuteriu)“.

Pažymėtina, kad TPĮ 8 str. 2 d. visuomenės (viešasis) interesas planuojant teritorijas įgyvendinamas per reglamentuotą viešą TP procesą, privalomą visiems planavimo organizatoriams. Pagal TPĮ 31 str. 2 d. TP viešinimą užtikrina planavimo organizatorius. Bendroji ir supaprastinta TPD viešinimo procedūrų tvarka, atsižvelgiant į TPD rūšį ir lygmenį, nustatoma Nuostatuose.

Pagal TPĮ 38 str. 1 d. viešas svarstymas yra organizuojamas parengus savivaldybės lygmens ir vietovės lygmens TPD, praėjus šio įstatymo 35 str. nustatytam susipažinimo su parengtais TPD terminui. To paties straipsnio 2 d. nurodyta, kad Planavimo organizatoriai turi pateikti parengtą TPD, taip pat kitą su sprendiniais susijusią medžiagą. Viešo svarstymo metu planavimo organizatorius ar jo įgaliotas asmuo aptaria pagal pasiūlymus, gautus iki viešo svarstymo, padarytas pataisas, taip pat galimas naujas pataisas pagal viešo svarstymo metu gautus pasiūlymus ir paaiškina, kodėl ir kokie pasiūlymai yra nepriimtini.

Nuostatų 11.2 p. reglamentuota, kad planavimo organizatorius ar jo įgaliotas asmuo viešą svarstymą ar supažindinimą su valstybės lygmens TPD rengia praėjus TPĮ 35 str. 2 d. nustatytam susipažinimo su TPD projektu laikui. Skelbia informaciją apie viešo svarstymo ar baigiamojo susirinkimo vietą ir laiką Nuostatų 13 ir 17 p., 20.1 p. nurodytais informacijos teikimo būdais. Viešo svarstymo ar baigiamojo susirinkimo vieta ir laikas gali būti patikslinta tokia pačia tvarka, kaip apie jį skelbta ir (ar) pranešta, bet ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas iki minėtų procedūrų pradžios;

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, manome, kad viešas svarstymas gali būti organizuojamas tiek kontaktiniu, tiek nuotoliniu būdu.

Papildomai informuojame, kad nuo 2022-05-01 nebegalioja Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020-02-26 nutarimas Nr. 152 „Dėl valstybės lygio ekstremaliosios situacijos paskelbimo“.

2. Kur vyksta baigiamasis susirinkimas, jo vieta, patalpos ir kas jį konkrečiai organizuoja“.

Pagal Nuostatų 11.2 p. planavimo organizatorius ar jo įgaliotas asmuo skelbia informaciją apie viešo svarstymo ar baigiamojo susirinkimo vietą ir laiką. Pažymėtina, kad Nuostatuose nėra įtvirtinto nei reikalavimo nei rekomendacijos dėl viešo svarstymo ar baigiamojo susirinkimo vietos, todėl pats planavimo organizatorius ar jo įgaliotas asmuo nusprendžia, kur įvyks viešas svarstymas ar baigiamasis susirinkimas.

„3. Kaip, kokiomis priemonėmis daromas garso įrašas, kaip integruojamas į TPDRIS irPanašiai“.

Informuojame, kad garso įrašai yra daromi technologinių įrenginių pagalba (ne per TPDRIS).

Pagal Nuostatų 11.8 p. viešo svarstymo ar baigiamojo susirinkimo-konferencijos metu daromas garso įrašas ir protokolas surašomas ne vėliau kaip per 3 darbo dienas po viešinimo procedūros. Protokolą pasirašo planavimo organizatorius ar jo įgaliotas asmuo. Prie protokolo pridedamas dalyvių sąrašas. Planavimo organizatorius ar jo įgaliotas asmuo protokolą paskelbia TPDRIS, išskyrus viešai neskelbiamus dalyvių asmens duomenis.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, informuojame, kad Nuostatų 11.8 p. nenumato privalomumo TPDRIS skelbti garso įrašo. Taip pat informuojame, kad TPDRIS baigiamojo etapo TPD sprendinių viešinimo stadijoje galima paskelbti su viešinimo procedūromis susijusius dokumentus (išskyrus TPD sprendinius) tik pdf, adoc formato bylomis.

Dėl Nuostatų 20.2 p.

Nuostatų 20.2 p nurodyta, kad planavimo organizatorius ar jo įgaliotas asmuo, kai rengiamas, keičiamas ar koreguojamas detalusis planas (išskyrus atvejus, kai detalusis planas koreguojamas Teritorijų planavimo įstatymo 28 straipsnio 9 dalyje nustatytais atvejais ar taisant technines klaidas), vadovaujantis Nuostatų 4 punktu, Nuostatų 20.1 papunktyje nurodyta informacija papildomai pateikiama planuojamos teritorijos ir kaimyninių žemės sklypų valdytojams ir naudotojams (jei į planuojamą teritoriją ir (ar) kaimyninį žemės sklypą patenka gyvenamosios paskirties daugiabutis pastatas, informuojama daugiabučio gyvenamojo namo savininkų bendrija ar kitas bendrojo naudojimo objektų valdytojas, kuris apie tai per 5 darbo dienas raštu praneša butų ir kitų patalpų savininkams).

Klausiate, 1. Kaip ši prievolė tenkanti daugiabučio gyvenamojo namo savininkų bendrijai ar kitam bendrojo naudojimo objektų valdytojui, kad šis apie tai per 5 darbo dienas raštu praneša butų ir kitų patalpų savininkams, galimai pranešta, kaip ją gauti ir kaip ši prievolė turi atsispindėti parengtoje apibendrinimo informacijoje (viešo svarstymo ataskaitoje).

Manome, jei į planuojamą teritoriją ir (ar) kaimyninį žemės sklypą patenka gyvenamosios paskirties daugiabutis pastatas Visuomenės dalyvavimo ataskaitoje turėtų būti nurodyta informacija, kada Nuostatų 4 punkte nustatyta tvarka informuota daugiabučio gyvenamojo namo savininkų bendrija ar kitas bendrojo naudojimo objektų valdytojas, pridedant tai įrodančią informaciją. Manome, kad informaciniame pranešime turėtų būti nurodyta, kad informacinį pranešimą gavęs asmuo turi įgyvendinti Nuostatų 20.2 p. reikalavimą – apie tai per 5 darbo dienas raštu praneša butų ir kitų patalpų savininkams.

Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.

Atnaujinimo data: 2023-09-23