KLAUSIMAS

Valstybės įmonė „Oro navigacija“ (toliau – Įmonė) patikėjimo teise valdo įvairios paskirties nekilnojamojo ir kilnojamojo turto objektus, tarp jų yra skirtingų matmenų (3x2; 6,5x3 ir pan.) metaliniai konteineriai (toliau – konteineriai), kuriuose yra sumontuota įvairi Įmonės veikloje naudojama įranga – elektros, ryšių, navigacijos, dyzeliniai generatoriai ir kt. (toliau – Įranga). Konteinerių funkcija (paskirtis) – užtikrinti Įrangos saugų naudojimą, valdymą ir apsaugą nuo išorės veiksnių (krituliai, oro temperatūros svyravimai ir pan.). Konteineriai pritaikyti darbui su Įrangą iš jų, todėl juose yra įrengtos įėjimo durys.

Konteineriai yra stacionarūs ir įrengti ant specialiai jiems pastatytų gelžbetoninių atramų (ties konteinerių kampais), tačiau kartu jie pritaikyti ir saugiam jų perkėlimui į kitą vietą (jei būtų toks poreikis). Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 4.253 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad registruojamieji daiktai – tai nekilnojamieji daiktai ir pagal prigimtį kilnojamieji daiktai, kurie yra suformuoti įstatymo nustatyta tvarka ir kurių įgijimo ir perleidimo pagrindu registravimą nustato teisės aktai.

Atsižvelgdami į tai, kad nekilnojamojo turto objektai turi būti registruojami Nekilnojamojo turto registre, bei siekdami efektyviai ir teisingai valdyti Įmonei patikėtą valstybės turtą, prašytume Jūsų išaiškinimo, ar minėti konteineriai yra laikomi statiniais, tai yra nekilnojamojo turto objektais, ar jie yra kilnojamieji daiktai (jie nėra laikomi statiniais ir atitinkamai neturi būti registruojami minėtame registre). PRIDEDAMA: Įmonės naudojamų konteinerių nuotraukos, 2 lapai.

ATSAKYMAS (2022-04-15, (9.12)2D-7035)

Atsakydami į Jūsų paklausimą pagal Inspekcijos kompetenciją, informuojame, kad pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal paklausėjo pateiktus duomenis. Asmeniui papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Inspekcijos konsultacijos turinys. 

Taip pat informuojame, kad Inspekcija konsultacijas teikia vadovaudamasi Asmenų konsultavimo Valstybinėje teritorijų planavimo ir statybos inspekcijoje prie Aplinkos ministerijos taisyklių, patvirtintų Inspekcijos viršininko 2017 m. lapkričio 30 d. įsakymu Nr. 1V-160, (toliau – Konsultavimo taisyklės) nustatyta tvarka. Pagal šių taisyklių 4.1 punktą, konsultacija yra žodinis ar rašytinis atsakymas į asmens paklausime pateiktą (-us) klausimą (-us) teritorijų planavimo ir statybosvalstybinę priežiūrą reglamentuojančių ir su jais susijusių teisės aktų nuostatų taikymo klausimais. Konsultavimo taisyklės nenumato konkrečių situacijų nagrinėjimo, sprendimų priėmimo ar išvadų (pvz., dėl konkrečių objektų priskyrimo/nepriskyrimo statiniams) teikimo. Todėl pateikiame tik su paklausimu susijusį teisinį reguliavimą bei nuomonę dėl jo taikymo.

Lietuvos Respublikos statybos įstatymo (toliau – Įstatymas) 2 straipsnio atitinkamai 84, 23 ir 90 dalyje pateiktos šios sąvokų apibrėžtys: statinys – nekilnojamasis daiktas (pastatas arba inžinerinis statinys), turintis laikančiąsias konstrukcijas, kurios visos (ar jų dalis) sumontuotos statybos vietoje atliekant statybos darbus;laikančioji konstrukcija – konstrukcinis statinio elementas, kurio svarbiausia paskirtis – laikyti apkrovas (konstrukcijų, įrenginių, sniego, vėjo, žmonių, grunto ir pan.) ir užtikrinti statinio mechaninį atsparumą ir pastovumą;  statybos darbai – darbai, atliekami statant (montuojant, tiesiant) naują, rekonstruojant, remontuojant ar griaunant esamą statinį (žemės kasimo, mūrijimo, betonavimo, montavimo, pamatų ir stogų įrengimo, stalių, apdailos, įrenginių paleidimo ir derinimo).

 Pagal Civilinio kodekso (toliau – CK) 1.98 straipsnio 2 dalį nekilnojamieji daiktai yra žemė ir kiti daiktai, kurie susiję su žeme ir kurių negalima perkelti iš vienos vietos į kitą nepakeitus jų paskirties bei iš esmės nesumažinus jų vertės (pastatai, įrenginiai, sodiniai ir kiti daiktai, kurie pagal paskirtį ir prigimtį yra nekilnojamieji). To paties straipsnio 4 dalis reglamentuoja, kad daiktai, kuriuos galima perkelti iš vienos vietos į kitą nepakeitus jų paskirties ir iš esmės nesumažinus jų vertės, laikomi kilnojamaisiais, jeigu įstatymai nenustato ko kita.

 CK 4.2 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad nekilnojamieji daiktai pagal prigimtį yra žemės sklypas ir su juo susiję daiktai, kurie negali būti perkeliami iš vienos vietos į kitą nepakeitus jų paskirties ir iš esmės nesumažinus jų vertės. Pagal CK 4.2 straipsnio 3 dalį kilnojamieji daiktai pagal prigimtį yra daiktai, kurie iš vienos vietos į kitą gali būti perkelti nepakeitus jų paskirties ir iš esmės nesumažinus jų vertės.

LAT 2012-06-29 civilinėje byloje Nr. 3K-3-324/2012 pažymėjo, kad daikto sąlytis su žeme turi būti patvarus, t. y. neleidžiantis be gana didelių sąnaudų perkelti jį į kitą vietą, ir pasižymėti atsparumu, neleidžiančiu statiniui atsidurti kitoje vietoje veikiant įprastoms gamtos jėgoms (pvz., vėjui). Pakankamą tokio objekto sąsają su žeme, duodančia pagrindą jį pripažinti nekilnojamuoju daiktu, apibrėžia du esminiai požymiai – daikto paskirties pasikeitimas jį perkėlus ir galimybės daiktą perkelti iš esmės nesumažinus jo vertės nebuvimas.

 Teismai pripažįsta, kad objektas praranda savo naudojimo paskirtį, kai daiktas yra išardomas į atskiras dalis.Tokiu atveju privalu vertinti, ar perkeliamas daiktas praranda savo vertę. Vertinama, ar išardyto objekto montavimas kitoje vietoje reikalauja didelių papildomų sąnaudų, ar objekto konstrukcinės dalys tampa mažesnės vertės nei pats objektas. Taip pat šiuo aspektu vertinama, ar objekto surinkimui kitoje vietoje pakaktų išardytų, panaudotų medžiagų, konstrukcinių elementų ir pan., ar objekto montavimui / išmontavimui reikėtų didelių kitų sąnaudų (pvz., specialios darbo jėgos, įrangos, technikos ir pan.).   

Taigi kiekvienas objektas pagal nurodytus požymius priskiriamas nekilnojamiesiems daiktams (statiniams) arba kilnojamiesiems daiktams. Vertinant konkretų objektą, reikia įvertinti, ar jis pastatomas statybos vietoje atliekant statybos darbus, ar atvežtas / surinktas gamykloje pagamintas gaminys (tokiu atveju reikėtų žiūrėti, kas nurodyta gamintojo pateikiamoje techninėje dokumentacijoje (statinys / pastatas ar kilnojamasis daiktas), ar jį perkeliant į kitą vietą jis prarastų naudojimo paskirtį ir sumažėtų jo vertė.

 Įstatyme įtvirtinta statinio apibrėžtis suponuoja (o taip pat ir teismai pasisako), kad objektas laikytinas statiniu, jei jis atitinka visas šias sąlygas:

 1) yra nekilnojamasis daiktas (CK 1.98 str. 2 d.), kurio negalima perkelti iš vienos vietos į kitą nepakeitus jo paskirties bei iš esmės nesumažinus jų vertės;

 2) turi laikančiąsias konstrukcijas (Įstatymo 2 str. 23 d.), kurios visos (ar jų dalis) sumontuotos statybos vietoje;

 3) sukurtas atliekant statybos darbus (Įstatymo 2 str. 90 d.).

 Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, manome, kad paklausime minimi konteineriai būtų laikomi statiniais tik tuo atveju, jeigu jie atitiktų visas tris pirmiau nurodytas sąlygas. Objektai, neatitinkantys šių sąlygų, laikytini kilnojamaisiais daiktais ir Nekilnojamojo turto registre neregistruojami.

  Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.

Atnaujinimo data: 2023-09-23