Konteinerinės katilinės klasifikavimas (2022-01-11)
KLAUSIMAS
1. Ar konteinerinės 3 MW galios biokuro kailinės, kuri pagal gamintojo patiektus dokumentus yra kilnojamasis daiktas turinti CE ženklinimą ir pagal LR CK reglamentavimą atitinka kilnojamojo daikto sąvoką, įrengimas (t. y. pastatymas, prijungiant prie jau esamų inžinerinių tinklų) privačioje ūkio subjekto teritorijoje ir šio privataus ūkio subjekto poreikiams tenkinti bus laikytini statybos darbais, kuriems reikalingas statybą leidžiantis dokumentas?
2. Ar konteinerinė 3 MW galios biokuro kailinė laikytina savarankišku statiniu, kurio įrengimui turi būti taikomi Statybos įstatymo ir jo poįstatyminių teisės aktų reikalavimai? Jei taip, prašome nurodyti šiam statiniui taikytiną STR 1.01.03:2017 punktą.
3. Ar konteinerinė 3 MW galios biokuro kailinė laikytina savarankišku inžineriniu statiniu, kurio įrengimui turi būti taikomi Statybos įstatymo ir jo poįstatyminių teisės aktų reikalavimai? Jei taip, prašome nurodyti šiam statiniui taikytiną STR 1.01.03:2017 punktą.
4. Tuo atveju, jeigu Inspekcijos manymu, minėta konteinerinė 3 MW galios biokuro katilinė laikytina savarankišku statiniu ar inžineriniu statiniu, ar toks statinys pagal STR 1.01.03:2017 nuostatas ir kitų norminių aktų nustatytus reikalavimus, laikytinas neypatingu statiniu?
5. Tuo atveju, jeigu Inspekcijos manymu, minėta konteinerinė 3 MW galios biokuro kailinė laikytina savarankišku statiniu ar inžineriniu statiniu, ar toks statinys pagal STR 1.01.03:2017 nuostatas ir kitų norminių aktų nustatytus reikalavimus, laikytinas nesudėtingu statiniu.
ATSAKYMAS (2022-01-11, (9.12)2D-579)
Atsakydami į Jūsų paklausimą pagal Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) kompetenciją, informuojame, kad pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal paklausėjo pateiktus duomenis. Asmeniui papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Inspekcijos konsultacijos turinys.
Su paklausimu susijusios Statybos įstatymo 2 straipsnio atitinkamai 28, 84, 90 dalyse pateiktos sąvokų apibrėžtys: neypatingasis statinys – statinys, nepriskiriamas prie ypatingųjų ir nesudėtingųjų statinių; statinys – nekilnojamasis daiktas (pastatas arba inžinerinis statinys), turintis laikančiąsias konstrukcijas, kurios visos (ar jų dalis) sumontuotos statybos vietoje atliekant statybos darbus; statybos darbai – darbai, atliekami statant (montuojant, tiesiant) naują, rekonstruojant, remontuojant ar griaunant esamą statinį (žemės kasimo, mūrijimo, betonavimo, montavimo, pamatų ir stogų įrengimo, stalių, apdailos, įrenginių paleidimo ir derinimo).
Katilinių įrenginių įrengimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2016 m. rugsėjo 19 d. įsakymu Nr. 1-249 „Dėl Katilinių įrenginių įrengimo taisyklių patvirtinimo“, (toliau – Taisyklės) 33 punkte nurodyta, kad konteinerinė katilinė – lengvų konstrukcijų statinys, surinktas gamybinėje bazėje arba statybos aikštelėje, turintis visą reikalingą vientisų arba atskirų blokų vidaus įrangą, tokių išorinių gabaritų, kad būtų galima transportuoti autotransportu, geležinkelio arba vandens transportu, pritaikytas statyti tiesiai ant paruošto pagrindo ir galintis saugiai veikti be nuolatinio eksploatuojančio personalo.
Vadovaujantis Taisyklių 1 punktu, Taisyklės privalomos projektuojant ir statant naujas, rekonstruojant, remontuojant veikiančias katilines, kuriose įrengti garo ir vandens šildymo katilai nepriklausomai nuo jų galingumo. Taisyklės yra privalomos visiems statybos dalyviams, viešojo administravimo subjektams, taip pat kitiems juridiniams ir fiziniams asmenims, kurių veiklą reglamentuoja Lietuvos Respublikos statybos įstatymas. Taisyklių 2 punkte nustatyta, kad Taisyklės netaikomos projektuojant šiluminių elektrinių katilines, mobiliąsias katilines, katilines su elektrodiniais katilais, utilizuojamaisiais katilais, su specialios technologinės paskirties katilais, kuriuose cirkuliuoja aukštų temperatūrų organiniai šilumos nešėjai. Tačiau mobiliųjų katilinių sąvoka Taisyklėse nepateikiama ir jų požymiai nenurodomi. Konkrečias Taisyklių nuostatas paaiškinti galėtų jas patvirtinęs subjektas – Energetikos ministerija.
Statybos techninio reglamento STR 1.01.03:2017 „Statinių klasifikavimas“ (toliau – Reglamentas) 1 punkte nurodyta, kad šis reglamentas nenustato statinių priskyrimo neypatingiesiems statiniams reikalavimų. Statiniai priskiriami neypatingiesiems statiniams vadovaujantis Statybos įstatymo 2 straipsnio 28 dalimi. Remiantis Reglamento 4.2 papunkčiu, įvairių tipų elektrinių, katilinių, naftos perdirbimo ir kiti gamybiniai pastatai skirti energijos ar energijos išteklių gavybai, gamybai, perdirbimui yra energetikos pastatai.
Pagal Reglamento 1 lentelės 2 punktą statiniai, kuriuose vykdoma 5 MW ir (ar) didesnės galios elektros ir šilumos gamyba – energetikos pastatai (negyvenamieji pastatai) priskiriami ypatingiesiems statiniams. Tarp Reglamento 3 lentelėje išvardytų statinių, kurie priskiriami nesudėtingiesiems statiniams, statinių, kuriuose vykdoma elektros ir šilumos gamyba, nėra.
Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, teikiame nuomonę dėl Jūsų klausimų.
1. Taisyklės yra teisės aktas, kuriuo privaloma vadovautis įrengiant katilines. Atsižvelgiant į Taisyklių nuostatas, manytina, kad konteinerinių katilinių ir mobiliųjų katilinių konstrukcijos yra skirtingos ir tik mobiliosios katilinės nelaikytinos statiniais. Jeigu paklausime minima katilinė atitinka Taisyklėse pateiktą konteinerinės katilinės apibrėžtį, tai ji laikytina statiniu ir Taisyklių, o taip pat ir Statybos įstatymo bei jo įgyvendinamųjų teisės aktų nuostatos taikomos. Todėl manome, kad statant (montuojant) konteinerinę elektrinę atliekami statybos darbai ir jiems taikytini statybą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimai, tarp jų ir dėl statybą leidžiančio dokumento privalomumo.
2-3. Pagal Reglamente pateiktą klasifikavimą katilinės – statiniai, kuriuose vykdoma šilumos gamyba, – priskiriami energetikos pastatams.
4-5. Inspekcijos nuomone, minėta konteinerinė 3 MW galios biokuro katilinė laikytina neypatinguoju statiniu, nes pagal Reglamente nustatytą klasifikavimą nepriskiriama nei prie ypatingųjų, nei prie nesudėtingųjų statinių.
Pažymėtina, kad projektinius sprendinius privalo parinkti kompetentingas projektuotojas, prisiimdamas atsakomybę, kad statinio projektas atitinka Lietuvos Respublikos įstatymų, kitų teisės aktų, privalomųjų statinio projekto rengimo dokumentų, normatyvinių statybos techninių dokumentų ir normatyvinių statinio saugos ir paskirties dokumentų nuostatas, nes tokia prievolė jam nustatyta Statybos įstatymo 16 straipsnio 5 dalyje. Jei projektuotojas abejoja dėl projektinių sprendinių atitikties teisės aktų reikalavimams ir išsiaiškinti kylančius klausimus reikia specialių žinių, manome, kad projektą galėtų įvertinti statinio projekto ekspertizė.
Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.
Atnaujinimo data: 2023-09-23