KLAUSIMAS

<...>.Statybos techninio reglamento STR 1.01.03:2017 „Statinių klasifikavimas“ 7.1. papunktyje numatyta, kad viešbučių paskirties pastatai – tai trumpalaikio apgyvendinimo pastatai (viešbučiai, moteliai ir svečių namai). To paties reglamento 7.13. papunktyje numatyta, kad poilsio paskirties pastatai – pastatai skirti poilsiui (poilsio namai, turizmo centrai, kempingų pastatai, kaimo turizmo pastatai, vasarnamiai, medžioklės nameliai ir kiti poilsio pastatai).

Pagal teisinį reguliavimą poilsio paskirties pastatai nėra laikomi trumpalaikio apgyvendinimo pastatais, todėl paprastojo remonto darbams, keičiant pastato išvaizdą statybos leidimas nėra reikalingas.

Tačiau abejonių dėl šio aiškaus teisinio reguliavimo praktinio taikymo kilo susipažinus su Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (VTPSI) viešai skelbiama konsultacija. Konsultacijoje aiškinama, kad statinio paskirtis siejama su jo naudojimo tikslu ir vykdoma veikla. Todėl kyla klausimas, kokie duomenys, bei dokumentai yra vertinami siekiant nustatyti ar pastatas yra priskiriamas viešajam pastatui –Nekilnojamojo turto registre (NTR) įregistruota jo paskirtis ar faktiškai vykdoma veikla.

Primintina, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2011 m. spalio 12 d. nutarimu Nr. 1178 (Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 m. sausio 24 d. nutarimo Nr. 85 redakcija) patvirtintas Statinio (jo patalpų) naudojimo ne pagal paskirtį atvejų ir tvarkos aprašas, tam tikras veiklas leidžia vykdyti kitos paskirties pastatuose bei patalpose. Todėl kitokios ūkinės veiklos vykdymas poilsio paskirties pastate, neturėtų būti pagrindu laikyti jį viešuoju pastatu.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, darytina išvada, kad Statybos įstatymo 2 straipsnio 110 dalyje nurodytas baigtinis sąrašas viešbučių bei trumpalaikio apgyvendinimo pastatų, kurie siejami su STR 1.01.03:2017 „Statinių klasifikavimas“ nurodyta viešbučių paskirties pastatų paskirtimis, o ne su vykdoma veikla. <....>.

Prašome raštu pateikti išaiškinimą, dėl:

- pastato priskyrimo viešajam pastatui, kuris nustatomas pagal tikslinę jo paskirtį, įregistruotą NTR;

- poilsio paskirties pastate vykdomos veiklos reikšmės pastato priskyrimui viešajam pastatui;

- galimybės atlikti paprastojo remonto darbus, be statybos leidimo poilsio paskirties pastate, kuriame vykdoma viešbučių ar kita apgyvendinimo veikla.

ATSAKYMAS (2022-12-06, (9.12)2D-22095)

Atsakydami į Jūsų  paklausimą, informuojame, kad paklausime pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal pateiktus duomenis. Asmeniui papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) konsultacijos turinys.

          Taip pat informuojame, kad Inspekcija veiklą vykdo Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros įstatymo (toliau – Priežiūros įstatymas) nustatyta apimtimi, konsultacijas teikia Asmenų konsultavimo Valstybinėje teritorijų planavimo ir statybos inspekcijoje prie Aplinkos ministerijos taisyklėse[1] (toliau – Konsultavimo taisyklės) nustatyta tvarka. Pagal šių taisyklių 4.1 punktą konsultacija – tai žodinis ar rašytinis atsakymas į asmens paklausime pateiktą (-us) klausimą (-us) teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą reglamentuojančių ir su jais susijusių teisės aktų nuostatų taikymo klausimais.

          Statybos įstatymo 2 straipsnio atitinkamai 59 ir 110 dalyje apibrėžta: statinio paskirtisviešajame registre nurodytas statinio naudojimo tikslas (žmonėms gyventi, ūkinei komercinei ar kitai veiklai), kai statinys atitinka saugos ir jame planuojamos (atliekamos) veiklos (technologijos proceso) privalomuosius reikalavimus, nustatytus normatyviniuose statinio saugos ir paskirties dokumentuose; viešasis pastatas – viešbutis ar kitas trumpalaikio apgyvendinimo pastatas; įstaigos pastatas; didmeninės ir mažmeninės prekybos pastatas; oro uosto, geležinkelio, autobusų keleivių stoties pastatas; pramoginių renginių pastatas; švietimo ar gydymo ir slaugos įstaigos pastatas; maldos namų ir kitokios religinės veiklos pastatas.

          Pagal statybos techniniame reglamente STR 1.01.03:2017 „Statinių klasifikavimas“[2] nustatytą klasifikavimą:

          „7.1. viešbučių paskirties pastatai – trumpalaikio apgyvendinimo pastatai (viešbučiai, moteliai ir svečių namai);“;

          „7.13. poilsio paskirties pastatai – pastatai skirti poilsiui (poilsio namai, turizmo centrai, kempingų pastatai, kaimo turizmo pastatai, vasarnamiai, medžioklės nameliai ir kiti poilsio pastatai);“.

          Taigi, jeigu konkretaus pastato paskirtis (naudojimo tikslas) pagal Nekilnojamojo turto registro (toliau – NTR) duomenis yra poilsio, o ne  viešbučių, tai toks pastatas nelaikytinas viešuoju pastatu.

          Remiantis Statybos įstatymo 27 straipsnio 1 dalies 5 punktu ir  statybos techninio reglamento STR 1.05.01:2017 „Statybą leidžiantys dokumentai. Statybos užbaigimas. Nebaigto statinio registravimas ir perleidimas. Statybos sustabdymas. Savavališkos statybos padarinių šalinimas. Statybos pagal neteisėtai išduotą statybą leidžiantį dokumentą padarinių šalinimas“[3] 3 priedo 4 punktu, statybą leidžiantis dokumentas (toliau – SLD) atlikti statinio paprastąjį remontą, keičiant pastato išvaizdą, privalomas: kultūros paveldo statinio;ypatingojo ir neypatingojo daugiabučio namo ar viešojo pastato, esančio mieste, konservacinės apsaugos prioriteto ar kompleksinėje saugomoje teritorijoje, kultūros paveldo objekto teritorijoje, kultūros paveldo vietovėje. Atsižvelgiant į tai, NTR įregistruoto poilsio paskirties pastato paprastuoju remontu keičiant šio pastato išvaizdą SLD neprivalomas.

          Statybos įstatymo 47 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta statinių naudotojų pareiga naudoti statinį (jo patalpas) pagal paskirtį, išskyrus Vyriausybės nustatytus atvejus ir tvarką.

          Vadovaujantis statybos įstatymo 49 straipsnio 1 dalies nuostatomis pastatų (išskyrus energetikos objektų) naudojimo priežiūrą atlieka savivaldybių administracijos. Pagal šio straipsnio 2 dalį, statinių naudojimo priežiūrą atliekantys viešojo administravimo subjektai tikrina, kaip statinių naudotojai vykdo šio įstatymo ir kitų Lietuvos Respublikos įstatymų bei teisės aktų nustatytus statinių techninės priežiūros ir naudojimo bei statinių saugos reikalavimus. Kaip nustatyta Statybos įstatymo 1 straipsnio 2 dalyje, šis įstatymas netaikomas nustatant naudojamame statinyje vykdomos ūkinės komercinės ar kitos veiklos reikalavimus.                   

          Dėl konkretaus pastato (ar jo patalpų) naudojimo ne pagal paskirtį, ar kitais su statinių naudojimu susijusiais klausimais (pvz., dėl pastate vykdomos veiklos atitikties pastato paskirčiai) reikėtų kreiptis į vietos savivaldybės administraciją.

          Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.

Atnaujinimo data: 2023-09-23