KLAUSIMAS

Pateiktas prašymas išduoti specialiuosius architektūros reikalavimus 2021 m liepos 15 d. Vilniaus miesto savivaldybei, vieno buto gyvenamajam namui statyti, namo bendras plotas 150 kv.m. Sklypas suformuotas formavimo pertvarkymo projektu, sklypo paskirtis kita, Žemės sklypo naudojimo būdas: Gyvenamosios teritorijos, Žemės sklypo naudojimo pobūdis: Mažaaukščių gyvenamųjų namų statybos. Sklypas nepatenka į jokią teritoriją, kurioje taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos. Savivaldybė atsisako išduoti reikalavimus argumentuodama Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo 20 straipsniu, reikalauja parengti projektinius pasiūlymus, atlikti objekto viešinimo procedūras, suderinti projektinių pasiūlymų užduotį, nors sklypas nepatenka į visuomenei svarbių statinių sąrašą. Prašau oficialaus išaiškinimo ar savivaldybė yra teisi to reikalaudama, ar sklype kuris suformuotas formavimo pertvarkymo projektu nebėra galimybės gauti statybos leidimą be viešinimo visuomenei procedūrų, nors projektuojamas pastatas nepatenka į visuomenei svarbių statinių sąrašą?

ATSAKYMAS (2021-08-20, (9.12)2D-14031)

           Atsakydami į Jūsų paklausimą pagal Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) kompetenciją, informuojame, kad pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal paklausėjo pateiktus duomenis. Asmeniui papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Inspekcijos konsultacijos turinys.

          Lietuvos Respublikos statybos įstatymo (toliau – Įstatymas) 37 straipsnyje įtvirtinta, kad savivaldybės administracijos direktorius (jo įgaliotas savivaldybės administracijos valstybės tarnautojas) privalo informuoti visuomenę apie numatomą visuomenei svarbių statinių ir statinių dalių projektavimą, apie numatomą statinių ir statinių dalių projektavimą, kai Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo (toliau – TPĮ) 20 straipsnyje nustatytais atvejais neparengti vietovės lygmens teritorijų planavimo dokumentai ir statyba konkrečiame žemės sklype leidžiama, taip pat apie visuomenės dalyvavimą svarstant statinių ir statinių dalių projektinius pasiūlymus. Visuomenei svarbių statinių ir statinių dalių sąrašus (nurodant paskirtį), visuomenės informavimo apie numatomą statinių ir statinių dalių projektavimą ir visuomenės dalyvavimo svarstant statinių ir statinių dalių projektinius pasiūlymus tvarką nustato aplinkos ministras.

          Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2016 m. lapkričio 7 d. įsakymu  Nr. D1-738 patvirtinto statybos techninio reglamento STR 1.04.04:2017 „Statinio projektavimas, projekto ekspertizė“ (toliau – Reglamentas) 60 punkte nustatyta, kad statytojas savivaldybės administracijos direktoriui (jo įgaliotam savivaldybės administracijos valstybės tarnautojui) prašymą informuoti visuomenę apie parengtus statinių projektinius pasiūlymus teikia, kai numato rengti statinio projektą šiais atvejais:

- Reglamento 4 priede nurodyto visuomenei svarbaus statinio ar jo dalies;

- Teritorijų planavimo įstatymo 28 straipsnio 8 dalyje nustatytais atvejais koreguoti detaliojo plano sprendinius reglamento 4 priede nurodyto visuomenei svarbaus statinio ar jo dalies statinio projekte;

- Teritorijų planavimo įstatymo 20 straipsnyje nustatytais atvejais.

          Šis reikalavimas  taikomas rengiant naujų statinių, rekonstruojamų statinių ar statinių dalių (kai reikalingas statybą leidžiantis dokumentas) projektinius  pasiūlymus, taip pat statinių ar jų dalių paskirties keitimo projektinius pasiūlymus.

          Vadovaujantis Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo (toliau – TPĮ) 20 straipsnio 1 dalimi, žemės sklype, esančiame urbanizuotoje ir urbanizuojamoje teritorijoje, kuriai neparengti ir (ar) nepradėti rengti detalieji planai arba vietovės lygmens bendrieji planai, kuriuose nustatomas detaliųjų planų teritorijos naudojimo reglamentas, galima statyba, atitinkanti savivaldybės lygmens bendrojo plano ir (ar) vietovės lygmens bendrojo plano, jeigu jis parengtas, sprendinius, vadovaujantis Statybos įstatymo nuostatomis, išskyrus šio įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje nurodytus atvejus, kai teritorijai turi būti parengtas detalusis planas arba vietovės lygmens bendrasis planas, kuriame nustatomas detaliųjų planų teritorijos naudojimo reglamentas. Žemės sklype, esančiame neurbanizuotoje ir neurbanizuojamoje teritorijoje, kuriai nėra parengto galiojančio detaliojo plano, galima statyba, atitinkanti savivaldybės lygmens bendrojo plano ir (ar) vietovės lygmens bendrojo plano, jeigu jis parengtas, sprendinius, žemės sklypo pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir būdą, vadovaujantis Statybos įstatymo nuostatomis. Pagal šio straipsnio 2 dalies 1 punktą, 1 dalyje nurodytais atvejais  savivaldybės administracijos direktorius ar jo įgaliotas valstybės tarnautojas, atsižvelgdamas į savivaldybės lygmens bendrojo plano ir (ar) vietovės lygmens bendrojo plano, jeigu jis parengtas, sprendinius, esamą ar suplanuotą urbanistinę struktūrą, užstatymo tipą, užstatymo aukštį, statinių parametrus, gamtinį ir kultūrinį kraštovaizdį, viešąsias erdves, vykdomą ar suplanuotą vykdyti veiklą ir statytojo pateiktus projektinius pasiūlymus, specialiuosiuose architektūros reikalavimuose statiniui projektuoti nurodo statybai numatyto žemės sklypo teritorijos naudojimo reglamento parametrus. Apie numatomą statinių projektavimą ir visuomenės dalyvavimą svarstant statinių projektinius pasiūlymus informuojama Statybos įstatymo nustatyta tvarka.

          Pažymėtina, jog 2021-07-01 įsigaliojus TPĮ 20 straipsnio pakeitimui (Nr. XIV-158, 2021-01-12, paskelbta TAR 2021-01-22, i. k. 2021-01175), nebeliko iki 2021-06-30 galiojusių šio straipsnio 5 dalies nuostatų, numatančių išimtis, kai statinių statyba, netaikant šio straipsnio 2 dalies 1 punkto, galima Statybos įstatymo nustatyta tvarka, iš jų viena – „<...> vieno ar dviejų butų gyvenamųjų pastatų žemės sklypuose statant naujus, rekonstruojant, remontuojant pastatus, kai nepažeidžiamas teisės aktų nustatytas leistinas pastatų aukštis, maksimalus sklypo užstatymo tankis ir maksimalus pastatų užimamas sklypo plotas <...>“.

          Įstatymo 24 straipsnio 24 dalyje nustatyta, kad statinio projektai turi atitikti Lietuvos Respublikos įstatymų, kitų teisės aktų, normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimus, kurie galiojo tą dieną, kai buvo išduoti specialieji reikalavimai. Praėjus 5 metams po specialiųjų reikalavimų išdavimo ir tais atvejais, kai specialieji reikalavimai nebuvo išduoti, šio straipsnio 1 dalyje nurodyti statinio projektai turi atitikti Lietuvos Respublikos įstatymų, kitų teisės aktų, normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimus, kurie galiojo prašymo gauti statybą leidžiantį dokumentą, kuris buvo priimtas, pateikimo dieną.

          Apibendrindami tai, kas nurodyta, teikiame nuomonę, kad tuo atveju, kai žemės sklype, esančiame urbanizuotoje ir urbanizuojamoje teritorijoje, kuriai neparengti ir (ar) nepradėti rengti detalieji planai arba vietovės lygmens bendrieji planai, kuriuose nustatomas detaliųjų planų teritorijos naudojimo reglamentas, statyti statinį  reikalingas statybą leidžiantis dokumentas, jis išduodamas atlikus Įstatymo 37 straipsnyje nurodytą visuomenės informavimo apie numatomą statinių ir statinių dalių projektavimą procedūrą. Tai yra, nors statinys šiuo atveju ir nepatenka į Reglamente pateiktą visuomenei svarbių statinių sąrašą, bet iki 2021-06-30 nėra gauti specialieji reikalavimai, todėl visuomenė apie parengtus statinio projektinius pasiūlymus turi būti informuojama (turi būti atliekama projektinių pasiūlymų viešinimo procedūra) Reglamente nustatyta tvarka.

           Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.

Atnaujinimo data: 2023-09-23