KLAUSIMAS

      UAB „<...>“ (toliau – Rangovas) šiuo metu vykdo statybos rangos darbus pagal 2022-02-03 VĮ Ignalinos atominė elektrinės (toliau – IAE) 140/1 pastato 4 aukšto buitinių patalpų paprastojo remonto darbų viešojo pirkimo – pardavimo sutartį Nr. <...> (toliau – Sutartis) ir IAE parengtą bei patvirtintą projektą „<..>. Projektą patvirtino tik IAE.

      Projekte nustatyta, kad IAE 140/1 pastatas - statinys priskiriamas prie ypatingų statinių kategorijos (STR 1.01.03:2017, 23 punktas, Branduolinės energetiko objekto statinys). Darbai pagal Sutartį yra finansuojami iš Ignalinos programos lėšų (ES finansinės paramos programa skirta saugiam Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimui). Parengto statinio projekto ekspertizės akto, su teigiamomis ekspertizės išvadomis, išduotomis atestuoto statinio projekto eksperto, turinčio teisę atlikti branduolinės energetikos objektų projektų ekspertizę, Rangovui pateikta nebuvo.

      Rangos darbai pagal Sutartį yra vykdomi IAE 140/1 pastate, kuriame yra atliekami IAE personalo jonizuojančios spinduliuotės kontroliniai matavimai (įrengtas personalo sanitarinio praleidimo punktas), įrengti IAE personalo, dirbančio ypatingai kontroliuojamose IAE zonose, persirengimo bei prausimosi patalpos, o darbai pagal Sutartį yra vykdomi visuose minėto pastato aukštuose (nuo pirmojo iki ketvirtojo), gręžiant ir pramušant nešančias statinio konstrukcijas (sienas, lubas bei grindis), keičiant visą šilumos bei vėdinimo sistemą ir atliekant papildomus elektros instaliavimo darbus. Rangos darbų vykdymo metu dalis statybinių atliekų yra perduotos IAE Radioaktyviųjų atliekų tvarkymo tarnybos Kietųjų radioaktyviųjų atliekų tvarkymo skyriui (atliekų perdavimo ir priėmimo aktų kopijos pridedamos), nes minėtos atliekos pripažintos radioaktyviomis, todėl jos tvarkomos ir utilizuojamos IAE.

      Rangovas, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos statybos įstatymo (galiojusi redakcija nuo 2021-11-01 iki 2022-02-28) 24 str. 1 dalies 5 punktu, 27 str. 29 dalimi, 34 str. 1 dalimi ir atsižvelgdamas į tai, kad branduolinės energetikos objekto projektas turi atitikti VATESI patvirtintus branduolinės saugos reikalavimus ir taisykles, taip pat kitų teisės aktų reikalavimus, prašo VATESI išaiškinti:

      1. ar IAE Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka privalėjo atlikti statinio Projekto ekspertizę ir pateikti Rangovui aktą, kuriame būtų nurodyta, kad statinio Projektą galima tvirtinti?

      2. ar IAE parengtas Projektas atitinka visus VATESI patvirtintus branduolinės saugos reikalavimus ir taisykles, taip pat kitų teisės aktų reikalavimus?

ATSAKYMAS (2023.05.23, Nr. 2D-8918)

      Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Aplinkos (toliau – Inspekcija) 2023-05-04 gavo Aplinkos ministerijos persiųstą Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai (toliau – VATESI) adresuotą 2023-04-17 UAB ,,<...>“ prašymą Nr. <...> „Dėl išaiškinimo pateikimo“ (toliau – paklausimas) nagrinėti pagal kompetenciją.

      Atsakydami į paklausimą, informuojame, kad paklausime pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal pateiktus duomenis. Asmeniui papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Inspekcijos konsultacijos turinys.

      Taip pat informuojame, kad Inspekcija veiklą vykdo Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros įstatymas (toliau – Priežiūros įstatymas) nustatyta apimtimi, konsultacijas teikia Asmenų konsultavimo Valstybinėje teritorijų planavimo ir statybos inspekcijoje prie Aplinkos ministerijos taisyklėse[1] (toliau – Konsultavimo taisyklės) nustatyta tvarka. Pagal Konsultavimo taisyklių 4.1 punktą konsultacija – tai žodinis ar rašytinis atsakymas į asmens paklausime pateiktą (-us) klausimą (-us) teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą reglamentuojančių ir su jais susijusių teisės aktų nuostatų taikymo klausimais. Konsultavimo taisyklės nenumato konkrečių situacijų (taip pat ir pagal pateiktus projektus) nagrinėjimo, išvadų dėl jų teikimo ir sprendimų priėmimo.

      Paklausime nurodoma, kad UAB ,,<...>“ (toliau – rangovas) vykdo statybos rangos darbus pagal VĮ Ignalinos atominė elektrinės (toliau – IAE) parengtą bei patvirtintą projektą „<...>, „pastatas – statinys priskiriamas prie ypatingų statinių kategorijos (STR 1.01.03:2017, 23 punktas, Branduolinės energetiko objekto statinys)“.

      „Rangovas, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos statybos įstatymo (galiojusi redakcija nuo 2021-11-01 iki 2022-02-28) 24 str. 1 dalies 5 punktu, 27 str. 29 dalimi, 34 str. 1 dalimi ir atsižvelgdamas į tai, kad branduolinės energetikos objekto projektas turi atitikti VATESI patvirtintus branduolinės saugos reikalavimus ir taisykles, taip pat kitų teisės aktų reikalavimus, prašo VATESI išaiškinti:

1. ar IAE Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka privalėjo atlikti statinio Projekto ekspertizę ir pateikti Rangovui aktą, kuriame būtų nurodyta, kad statinio Projektą galima tvirtinti?

2. ar IAE parengtas Projektas atitinka visus VATESI patvirtintus branduolinės saugos reikalavimus ir taisykles, taip pat kitų teisės aktų reikalavimus?

      Pateikiame su paklausimu susijusį teisinį reguliavimą (galiojusį paklausime nurodytu Lietuvos Respublikos statybos įstatymo redakcijos 2021-11-01 iki 2022-02-28 (toliau – Statybos įstatymas) galiojimo metu) ir nuomonę dėl jo taikymo, nenagrinėdami ir nepasisakydami dėl Projekto sprendinių.

      Dėl klausimo „1. ar IAE Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka privalėjo atlikti statinio Projekto ekspertizę ir pateikti Rangovui aktą, kuriame būtų nurodyta, kad statinio Projektą galima tvirtinti?

      Statybos įstatymo 26 straipsnyje reglamentuota, kad statinio projektas iki statybą leidžiančio dokumento (toliau – SLD) gavimo turi būti patvirtintas statytojo (užsakovo) (tik tuo atveju, kai pagal šio įstatymo 34 straipsnio nuostatas yra privaloma pateikti statinio projekto ekspertizės aktą, kuriame nurodyta, kad statinio projektą galima tvirtinti). Statinio projekto tvirtinimo tvarką nustato Vyriausybės įgaliota institucija.

      Pagal Statybos įstatymo 27 straipsnio 1 dalies 5 punktą, branduolinės energetikos objekto statinių paprastajam remontui privalomas SLD – leidimas atlikti statinio paprastąjį remontą.

      Vadovaujantis Statybos įstatymo 34 straipsnio 1 dalimi, ypatingojo statinio, statinio, vadovaujantis šio įstatymo 6 straipsnio 3 dalimi, nurodyto Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos statinių, kurie turi būti pritaikomi specialiesiems neįgaliųjų poreikiams, sąraše, ir statinio, kurio projektavimas ir (ar) statyba finansuojama Lietuvos Respublikos ir (ar) Europos Sąjungos biudžeto lėšomis, projektų ekspertizė privaloma. Pagal šio straipsnio 2 dalį, šio straipsnio 1 dalyje nurodytų statinių projektų ekspertizė atliekama dėl naujų statinių statybos, statinių rekonstravimo, kapitalinio remonto projektų ir statinių projektų, kuriuose numatyti kultūros paveldo statinio tvarkomieji paveldosaugos darbai, taip pat aplinkos ministro nustatytais atvejais, kai gavus SLD keičiami šioje dalyje nurodytų statinių projektų sprendiniai, kuriais įgyvendinami aplinkos prieinamumo reikalavimai.

      Statybos įstatymo nuostatas dėl statinio projekto ekspertizės detalizuojančio statybos techninio reglamento STR 1.04.04:2017 „Statinio projektavimas, projekto ekspertizė“ (suvestinė redakcija 2021-10-30 – 2022-04-30)[2] 69 punkte nurodyta, kad bendroji projekto ekspertizė ir dalinės projekto ekspertizės (toliau – projekto ekspertizė) privalomos Statybos įstatymo 34 straipsnio 1 dalyje nurodytiems statiniams. Kitų statinių projektų ar atskirų statinio projekto dalių projekto ekspertizės privalomumo atvejai nurodyti šio punkto 69.1-69.5 papunkčiuose[3].

     Šio reglamento 70 punkte nustatyta, kad kito statinio, nenurodyto reglamento 69 punkte, projekto ekspertizė neprivaloma. Statytojas turi teisę ją organizuoti savo iniciatyva. Jei projekto ekspertizė atliekama statytojo iniciatyva, jai taikomi visi reglamento reikalavimai kaip privalomai projekto ekspertizei. Atliekama nustatyta tvarka parengto ir nustatytos sudėties techninio projekto, techninio darbo projekto ekspertizė, supaprastinto projekto ekspertizė.

    Rangovas, be kita ko, privalo: pradėti statinio statybos darbus tik po to, kai statytojas (užsakovas) pateikė SLD bei statinio projektą ir pagal aktą perdavė statybvietę (o rangovas ją priėmė); vykdyti statybos darbus pagal statinio projektą, statybos taisykles (statybos taisyklės pateikiamos statytojui (užsakovui) prieš pradedant statybos darbus), taip pat aplinkos ministro nustatytais atvejais pagal rangovo parengtą statybos darbų technologijos projektą (jeigu randama statinio projekto ar statybos darbų technologijos projekto ir statybos taisyklių neatitikimų ar prieštaravimų, turi būti vadovaujamasi statinio projektu ar statybos darbų technologijos projektu), vadovautis teisės aktais (šie reikalavimai nustatyti Statybos įstatymo 18 straipsnio 7 dalyje).

      Apibendrinant tai, kas išdėstyta, dėl 1 klausimo manytina, kad paprastojo remonto projekto ekspertizė neprivaloma. Kai pagal pirmiau nurodytą reglamentavimą projekto ekspertizė neprivaloma, ji gali būti atliekama statytojo iniciatyva, taikant visus reglamento STR 1.04.04:2017 „Statinio projektavimas, projekto ekspertizė“ reikalavimus.

    Informuojame, kad tuo atveju, kai projekto ekspertizė privaloma, ekspertizės aktas pateikiamas statytojui (užsakovui) ir statinio projektą iki SLD išdavimo tvirtina statytojas (užsakovas), bet ne Rangovas. Rangovas statybos darbus vykdo pagal statytojo (užsakovo) pateiktą statinio projektą, taip pat pagal rangovo parengtą statybos darbų technologijos projektą, kai jį rengti privaloma.

      Dėl 2 klausimo pažymėtina, kad projektinius sprendinius privalo parinkti kompetentingas projektuotojas, prisiimdamas atsakomybę, kad statinio projektas atitinka Lietuvos Respublikos įstatymų, kitų teisės aktų, privalomųjų statinio projekto rengimo dokumentų, normatyvinių statybos techninių dokumentų ir normatyvinių statinio saugos ir paskirties dokumentų nuostatas, nes tokia prievolė jam nustatyta Statybos įstatymo 16 straipsnio 5 dalyje.

      Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.


[1]patvirtinta Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos viršininko 2011 m. lapkričio 10 d. įsakymu Nr. 1V-194 „Dėl Asmenų konsultavimo Valstybinėje teritorijų planavimo ir statybos inspekcijoje prie Aplinkos ministerijos taisyklių patvirtinimo“

[3]STR 1.04.04:2017 69 p.: „69. Bendroji projekto ekspertizė ir dalinės projekto ekspertizės (toliau – projekto ekspertizė) privalomos Statybos įstatymo 34 straipsnio 1 dalyje nurodytiems statiniams. Kitų statinių projektų ar atskirų statinio projekto dalių projekto ekspertizė privaloma:

69.1. tipinio statinio projekto, kuris bus teikiamas Aplinkos ministerijai ar jos įgaliotai institucijai tvirtinti;

69.2. pastato atnaujinimo (modernizavimo) projekto (tik techninio darbo projekto) (išskyrus, kai pastatai atnaujinami (modernizuojami) pagal Aplinkos ministerijos ar jos įgaliotos institucijos patvirtintus tipinius statinių projektus, pritaikytus konkretiems atnaujinamiems (modernizuojamiems) pastatams);

69.3. neypatingųjų daugiabučių gyvenamųjų namų ir viešųjų pastatų kapitalinio remonto projektų (išskyrus STR 1.05.01:2017 [5.39] 3 priedo 3 punkte nurodytus atvejus);

Papunkčio pakeitimai:

Nr. D1-675, 2018-07-12, paskelbta TAR 2018-07-12, i. k. 2018-11880

69.4. BEOS griovimo projekto;

69.5. statinių, kurie turi būti pritaikomi specialiesiems neįgaliųjų poreikiams (pagal STR 2.03.01:2019 [5.28] 1 priedą) ir kurių statybai privalomas statybą leidžiantis dokumentas, projektų. Atliekant šių projektų (projekto bendrosios, architektūrinės, sklypo sutvarkymo (sklypo plano) ir susisiekimo dalių) ekspertizę, tikrinama, ar projekto (projekto bendrosios, architektūrinės, sklypo sutvarkymo (sklypo plano) ir susisiekimo dalių) sprendiniai atitinka statinių pritaikymo specialiesiems neįgaliųjų poreikiams reikalavimus [5.1], [5.13].“

Atnaujinimo data: 2023-09-23