KLAUSIMAS

1. Ar galima trūkstamas automobilių stovėjimo vietas įrengti kitame, nei buvo nurodyta projekte, žemės sklype;

2. Ar neįrengus trūkstamų automobilių stovėjimo vietų bus galimas statinio statybos užbaigimas;

3. Ar neįrengus trūkstamų automobilių stovėjimo vietų nebus laikoma (ne)esminių projekto sprendinių pažeidimu

ATSAKYMAS (2022-03-10 Nr. 2D- 4532 (9.12 Mr))

Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Aplinkos ministerijos  (toliau – Inspekcija) gavo ir išnagrinėjo Jūsų 2022-02-03 raštą „Dėl automobilių stovėjimo vietų įrengimo kitame žemės sklype“ (toliau – paklausimas).

Atsakydami į paklausimą pagal Inspekcijos kompetenciją, informuojame, kad pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal paklausėjo pateiktus duomenis. Asmeniui papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Inspekcijos konsultacijos turinys.

Taip pat informuojame, kad Inspekcija konsultacijas teikia vadovaudamasi Asmenų konsultavimo Valstybinėje teritorijų planavimo ir statybos inspekcijoje prie Aplinkos ministerijos taisyklių, patvirtintų Inspekcijos viršininko 2017 m. lapkričio 30 d. įsakymu Nr. 1V-160, (toliau – Konsultavimo taisyklės) nustatyta tvarka. Pagal Konsultavimo taisyklių 4.1 punktą, konsultacija yra žodinis ar rašytinis atsakymas į asmens paklausime pateiktą (-us) klausimą (-us) teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą reglamentuojančių ir su jais susijusių teisės aktų nuostatų taikymo klausimais.

Paklausime nurodydami konkrečias aplinkybes, prašote paaiškinti:

 „1. Ar galima trūkstamas automobilių stovėjimo vietas įrengti kitame, nei buvo nurodyta projekte, žemės sklype;

2. Ar neįrengus trūkstamų automobilių stovėjimo vietų bus galimas statinio statybos užbaigimas;

3. Ar neįrengus trūkstamų automobilių stovėjimo vietų nebus laikoma (ne)esminių projekto sprendinių pažeidimu“.

Atkreipdami dėmesį į tai, kad Konsultavimo taisyklės nenumato konkrečių situacijų nagrinėjimo ir vertinamojo pobūdžio išvadų dėl jų teikimo, ir į tai, jog paklausime nenurodyta kokiu laikotarpiu galiojęs teisinis reguliavimas suformuluotų klausimų kontekste aktualus, pateikiame šiuo metu galiojantį su paklausimu susijusį reglamentavimą ir nuomonę dėl jo taikymo.

Statybos įstatymo 2 straipsnio 11 dalyje apibrėžta, kad esminiai statinio projekto sprendiniai – statinio projekto sprendiniai, kuriais nustatoma statinio vieta žemės sklype (teritorijoje), statinio ar jo dalių paskirtis, statinio laikančiosios konstrukcijos ir jų išdėstymas, statinio išorės matmenys (aukštis, ilgis, plotis ir pan.) ir įgyvendinami specialieji saugomos teritorijos tvarkymo ir apsaugos reikalavimai ir (ar) specialieji paveldosaugos reikalavimai. Šio įstatymo 24 straipsnio 3 dalyje įtvirtinta, kad statinio projektas rengiamas vadovaujantis išvardytais privalomaisiais statinio projekto rengimo dokumentais, tarp jų – galiojančiais teisės aktais.

Statybos techninio reglamento STR 1.05.01:2017 „Statybą leidžiantys dokumentai. Statybos užbaigimas. Statybos sustabdymas. Savavališkos statybos padarinių šalinimas. Statybos pagal neteisėtai išduotą statybą leidžiantį dokumentą padarinių šalinimas“ (toliau – STR 1.05.01:2017) 79 punkte nustatyta, kad, jei statinio projekto sprendiniai skiriasi nuo faktinių, komisija bendru sutarimu sprendžia, ar šie nukrypimai yra esminiai ir ar jie daro įtaką statinio atitikčiai esminiams statinių reikalavimams. Aktas pasirašomas komisijos nariams bendru sutarimu nusprendus, kad nukrypimai nuo statinio projekto sprendinių yra neesminiai. Prie neesminių faktinių nukrypimų nuo statinio projekto sprendinių priskiriami nukrypimai nurodyti šio punkto 79.1-79.4 papunkčiuose.

Remiantis statybos techninio reglamento STR 2.06.04:2014 „Gatvės ir vietinės reikšmės keliai. Bendrieji reikalavimai“ (toliau – STR 2.06.04:2014) 107 p. nuostatomis, statant, rekonstruojant, remontuojant statinius ir (ar) keičiant jų paskirtį privalomos automobilių stovėjimo vietos įrengiamos (rekonstruojant, remontuojant statinius 30 lentelėje nurodytam padidėjusiam plotui, naujiems kambariams (numeriams), butams, kabinetams, gyventojų, įrenginių, remonto vietų, mokinių, studentų, vaikų skaičiui) šio statinio ar statinių grupės žemės sklypo ribose, išskyrus šio skyriaus 112 punkte nurodytus atvejus. Minimalus automobilių stovėjimo vietų skaičius įvairios paskirties statiniams nustatomas vadovaujantis 30 lentele.  

STR 2.06.04:2014 112 punkte nurodyti atvejai, kai privalomos automobilių stovėjimo vietos (išskyrus vietas specialiajam transportui ir žmonėms su negalia) gali būti įrengiamos už statinio ar statinių grupės žemės sklypo ribų:     

112.1. skirtingose 108.1 papunktyje nurodytose zonose pastatams – ne toliau kaip 500 m nuo įėjimų į šiuos pastatus:

112.1.1. kitame žemės sklype, kai yra išduotas statybą leidžiantis dokumentas (toliau – SLD) projektui, kuriame suprojektuotos šiems pastatams privalomos automobilių stovėjimo vietos arba šios vietos suprojektuotos tuo pačiu projektu kaip šie pastatai;

112.1.2. iki 30 % gatvių, išskyrus valstybinės reikšmės keliuose, nurodytuose 4 punkte, raudonųjų linijų ribose – savivaldybės tarybos nustatyta tvarka.

112.2. įvairios paskirties statiniams miesto senamiestyje ne toliau kaip 300 m nuo senamiesčio zonos ribų.

Atkreiptinas dėmesys į STR 2.06.04:2014 1121 reikalavimą, jog 112 punkte nurodytų automobilių stovėjimo vietų statyba turi būti užbaigta prieš statinio ar statinių grupės statybos užbaigimą.

Taip pat primintinos Statybos įstatymo 24 straipsnio 24 dalies nuostatos, jog statinio projektai turi atitikti Lietuvos Respublikos įstatymų, kitų teisės aktų, normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimus, kurie galiojo tą dieną, kai buvo išduoti specialieji reikalavimai. Praėjus 5 metams po specialiųjų reikalavimų išdavimo ir tais atvejais, kai specialieji reikalavimai nebuvo išduoti, šio straipsnio 1 dalyje nurodyti statinio projektai turi atitikti teisės aktų reikalavimus, kurie galiojo prašymo gauti SLD, kuris buvo priimtas, pateikimo dieną.

Apibendrindami teikiame nuomonę dėl Jūsų klausimų.

Dėl 1 klausimo. Su prašymu išduoti SLD teikiamas projektas turi būti parengtas vadovaujantis Statybos įstatymo 24 straipsnio 3 dalyje nurodytais privalomaisiais statinio projekto rengimo dokumentais, tarp jų ir teisės aktais (įskaitant STR 2.06.04:2014). Statybos darbai turi būti vykdomi pagal statinio projektą, pagal kurį išduotas SLD, t. y. stovėjimo vietos turi būti įrengiamos tame sklype, kur jos numatytos projekte. Jeigu dėl objektyvių priežasčių stovėjimo vietos negali būti įrengtos taip, kaip numatyta projekte, projektas turi būti pakeistas statybos techninio reglamento STR 1.04.04:2017 „Statinio projektavimas, projekto ekspertizė“ (toliau – STR 1.04.04:2017) nustatyta tvarka, gautas naujas SLD (kai jis privalomas) ir darbai turi būti vykdomi pagal pakeistą projektą.

Jei vadovaujantis reglamento 112 punkto nuostatomis, statinio projekto, pagal kurį išduotas SLD, sprendiniais buvo numatyta dalį konkrečiam pastatui privalomų automobilių stovėjimo vietų suprojektuoti kitame žemės sklype ir projektui, kuriame suprojektuotos šiam pastatui privalomos automobilių stovėjimo vietos, gauti atskirą SLD, manome, kad turi būti parengtas naujas automobilių saugyklos (aikštelės ar kt. statinio) kitame, nei buvo numatyta statinio projekte, žemės sklype projektas ir pagal jį gautas SLD (jei privalomas).

Dėl 2 klausimo. Kaip nustatyta  STR 2.06.04:2014 1121 punkte, 112 punkte nurodytų automobilių stovėjimo vietų statyba turi būti užbaigta prieš statinio ar statinių grupės statybos užbaigimą. Taigi, kol kitame nei pastatas žemės sklype suprojektuotų šiam pastatui privalomų automobilių stovėjimo vietų statyba teisės aktų nustatyta tvarka nebus užbaigta, atlikti pastato statybos užbaigimo procedūras nebus galima.

Pabrėžtina, kad tiek projektuojant automobilių stovėjimo vietas atskiru projektu, tiek ir jas projektuojant viename projekte kartu su pastatu turi būti užtikrintas konkrečiam pastatui numatytų stovėjimo vietų minimalus skaičius, nustatytas pagal STR 2.06.04:2014 reikalavimus.

Dėl 3 klausimo. Statinio projekto, pagal kurį yra išduotas SLD, sprendiniai, numatantys, kad privalomos automobilių stovėjimo vietos bus projektuojamos kitame žemės sklype, nelaikytini esminiais statinio projekto sprendiniais, todėl STR 1.04.04:2017 nustatyta tvarka juos galima keisti kaip neesminius sprendinius. Tačiau nenumačius visų privalomų automobilių vietų įrengimo sprendinių statinio projekte, pagal kurį išduotas SLD, būtų pažeidžiama Statybos įstatymo 24 straipsnio 3 dalies nuostata dėl projekto rengimo vadovaujantis privalomaisiais statinio projekto rengimo dokumentais (tarp jų  STR 2.06.04:2014).

Į STR 1.05.01:2017 79 punkte nustatytus atvejus, kai statybos užbaigimo procedūrų metu pripažįstama, kad nukrypimai nuo statinio projekto sprendinių yra neesminiai, paklausime nurodytas atvejis nepatenka.

Taip pat primintina, kad projektinius sprendinius privalo parinkti kompetentingas projektuotojas, prisiimdamas atsakomybę, kad statinio projektas atitinka Lietuvos Respublikos įstatymų, kitų teisės aktų, privalomųjų statinio projekto rengimo dokumentų, normatyvinių statybos techninių dokumentų ir normatyvinių statinio saugos ir paskirties dokumentų nuostatas, nes tokia prievolė jam nustatyta Statybos įstatymo 16 straipsnio 5 dalyje.

Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.

Atnaujinimo data: 2023-09-23