KLAUSIMAS

Norime paprašyti išaiškinimo klausimu: ar automobilių stovėjimo vietos, nustatytos pagal STR 2.06.04:2014 „Gatvės ir vietinės reikšmės keliai. Bendrieji reikalavimai“ 30 lentelę, pagal patvirtintą detalųjį planą turi būti numatytos statybos zonoje?

ATSAKYMAS (2021-04-15, Nr. (9.12)-2D-5813)

Atsakydami į Jūsų paklausime išdėstytus klausimus, informuojame, kad pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal pateiktus duomenis. Asmeniui papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas rašte, gali pasikeisti ir Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) konsultacijos turinys.

Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo (toliau – TPĮ) 2 straipsnyje pateiktas toks sąvokų išaiškinimas: statybos zona – teritorijos ar žemės sklypo dalis, kurioje yra arba numatomi antžeminiai statiniai, neįskaitant kelių ar gatvių, inžinerinių tinklų, tvorų ir atraminių sienučių; statybos riba – linija, už kurios pastatų ir (ar) kitų statinių statyba negalima, išskyrus kelių ar gatvių ir inžinerinių tinklų tiesimą; statybos linija – linija, su kuria turi sutapti pastatų ir (ar) kitų statinių, išskyrus kelius ar gatves ir inžinerinius tinklus, gatvės fasado projekcija, neįskaitant balkonų, erkerių, karnizų ir kitų fasado elementų.

Rengiant detaliuosius planus turi būti nustatyti privalomieji teritorijos reglamentai. TPĮ 18 straipsnyje pateiktas šių privalomųjų reikalavimų sąrašas: 1) teritorijos naudojimo tipas, atitinkantis vietovės lygmens bendrąjį planą, jeigu jis parengtas, arba konkreti pagrindinė žemės naudojimo paskirtis, konkretūs žemės naudojimo būdai; 2) leistinas pastatų aukštis; 3) leistinas žemės sklypų užstatymo tankis; 4) leistinas žemės sklypų užstatymo intensyvumas ar užstatymo tūrio tankis (pramonės ir sandėliavimo objektų ir (ar) inžinerinės infrastruktūros teritorijose); 5) galimi užstatymo tipai, atitinkantys vietovės lygmens bendrąjį planą, jeigu jis parengtas, statinių statybos zona, riba ir linija; 6) inžinerinei ir socialinei infrastruktūrai reikalingų teritorijų ir (ar) inžinerinių komunikacijų koridorių ribos, savivaldybės prioritetinės infrastruktūros vystymo etapai; 7) galimos žemės sklypų ribos ir (ar) žemės sklypų formavimo ir pertvarkymo principai (mažiausi ir (ar) didžiausi galimi žemės sklypų dydžiai); 8) atskirųjų želdynų plotai, priklausomųjų želdynų ir želdinių teritorijų dalys procentais.

Detaliuosiuose planuose taip pat nustatomi planuojamos teritorijos aprūpinimo inžineriniais tinklais būdai ir susisiekimo komunikacijos (numatomų skirstomųjų tinklų bei aptarnaujančių gatvių ir pagalbinių gatvių trasų išdėstymas), joms funkcionuoti reikalingų servitutų poreikis.

Lietuvos Respublikos statybos įstatyme (toliau – Statybos įstatymas) pateikiamos statinio ir pastato sąvokos. Statinys – nekilnojamasis daiktas (pastatas arba inžinerinis statinys), turintis laikančiąsias konstrukcijas, kurios visos (ar jų dalis) sumontuotos statybos vietoje atliekant statybos darbus. Pastatas – apdengtas stogu statinys, kurio didžiausią dalį sudaro patalpos. Inžineriniai statiniai – susisiekimo komunikacijos, inžineriniai tinklai, kanalai, taip pat visi kiti statiniai, kurie nėra pastatai.

Statybos techninio reglamento STR 2.06.04:2014 „Gatvės ir vietinės reikšmės keliai. Bendrieji reikalavimai.“ (toliau – STR 2.06.04:2014) 107 punkte nurodyta, kad statant, rekonstruojant, remontuojant statinius ir (ar) keičiant jų paskirtį privalomos automobilių stovėjimo vietos įrengiamos (rekonstruojant, remontuojant statinius 30 lentelėje nurodytam padidėjusiam plotui, naujiems kambariams (numeriams), butams, kabinetams, gyventojų, įrenginių, remonto vietų, mokinių, studentų, vaikų skaičiui) šio statinio ar statinių grupės žemės sklypo ribose, išskyrus šio skyriaus 112 punkte nurodytus atvejus.

STR 2.06.04:2014 6.6 punkte pateikta gatvės elemento sąvoka: gatvės elementai − inžinerinio statinio (gatvės) sudėtinės dalys urbanizuotos teritorijos ribose: važiuojamoji dalis, sankryžos, gatvių statiniai, pėsčiųjų ir dviračių takai (šaligatviai), įvairios paskirties skiriamosios juostos, techninės eismo reguliavimo, stebėjimo ir informacinės priemonės, viešojo transporto stotelės ir galiniai punktai, automobilių stovėjimo vietos, techninės priemonės nuo taršos ir triukšmo, želdiniai, apšvietimo inžineriniai tinklai ir įrenginiai, lietaus vandens surinkimo ir nuvedimo inžineriniai tinklai ir įrenginiai, drenažo tinklai ir įrenginiai gatvių raudonosiomis linijomis apribotoje žemės juostoje.

Atkreiptinas dėmesys į tai, kad automobilių stovėjimo vietos, numatytos teritorijų planavimo dokumentuose savaime nesuteikia teisės statyti automobilių stovėjimo vietoms įrengti reikalingus statinius (pvz. automobilių stovėjimo aikšteles). Tuo atveju, kai įgyvendinant teritorijų planavimo dokumentuose numatytus sprendinius, automobilių stovėjimo vietoms įrengti numatoma statyti inžinerinius statinius (kaip juos apibrėžia Statybos įstatymas), turi būti laikomasi statinių statybą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų.

TPĮ 2 straipsnyje numatyta statybos ribos apibrėžtis, pagal kurią už statybos ribos pastatų ir (ar) kitų statinių statyba negalima, numato išimtį tik dėl kelių ar gatvių ir inžinerinių tinklų tiesimo.

Taigi, atsižvelgiant į pirmiau išdėstytų teisės akų nuostatas, manytina, kad automobilių stovėjimo aikštelė (joje numatytos automobilių stovėjimo vietos) gali būti projektuojama už statybos zonos, ribos, linijos tuo atveju, jei ši aikštelė yra kelio arba gatvės elementas. Jei automobilių stovėjimo vietos įrengiamos kitais būdais, nestatant tam reikalingų statinių, jos gali būti įrengtos už statybos zonos, ribos, linijos.

Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti traktuojama kaip Inspekcijos sprendimas konkrečioje situacijoje.

Atnaujinimo data: 2023-09-23