KLAUSIMAS

      Advokatų profesinė bendrija „<...>“ atstovaudama klientus kreipiasi su prašymu pateikti išaiškinimą dėl teisės normų, reguliuojančių automobilių stovėjimo vietų mažinimo galimybes atlikus statinio rekonstravimo darbus.

     Lietuvos Respublikos statybos įstatymo 2 straipsnio 72 dalyje įtvirtina, kad statinio rekonstravimas tai statyba, kurios tikslas – perstatyti statinį: pakeisti statinio laikančiąsias konstrukcijas, pakeičiant statinio išorės matmenis (ilgį, plotį, aukštį ir pan.). Atliekant statinio rekonstravimo darbus po rekonstravimo būsimas pastato plotas gali tiek padidėti, tiek sumažėti, tiek ir likti toks pat.

     Statybos techninis reglamentas STR 2.06.04:2014 „Gatvės ir vietinės reikšmės keliai. Bendrieji reikalavimai“ (STR „gatvės ir vietinės reikšmės keliai“) 107 punktas numato, kad Statant, rekonstruojant, remontuojant statinius ir (ar) keičiant jų paskirtį privalomos automobilių stovėjimo vietos įrengiamos (rekonstruojant, remontuojant statinius 30 lentelėje nurodytam padidėjusiam plotui, naujiems kambariams (numeriams), butams, kabinetams, gyventojų, įrenginių, remonto vietų, mokinių, studentų, vaikų skaičiui) šio statinio ar statinių grupės žemės sklypo ribose, išskyrus šio skyriaus 112 punkte nurodytus atvejus. Minimalus automobilių stovėjimo vietų skaičius įvairios paskirties statiniams nustatomas vadovaujantis 30 lentele.

      STR „Gatvės ir vietinės reikšmės keliai“ 108 punktas numato, kad 107 punkto 30 lentelėje nurodytas minimalus automobilių stovėjimo vietų skaičius savivaldybės tarybos sprendimu gali būti mažinamas arba didinamas šiais atvejais:

      - suskirstant miestų (miestelių) teritorijas į zonas ir jose nustatant automobilių stovėjimo vietų skaičiaus koeficientus: 1 zona – 0,25; 2 zona – 0,5; 3 zona – 0,75; 4 zona – 1. Kol tokios zonos su atitinkamais koeficientais nepatvirtintos, galioja 30 lentelėje nurodyti normatyvai. Pastaba: 1 zonai priskiriamas miesto senamiestis; 2 zonai priskiriama miesto centrinė dalis (-ys); 3 zonai priskiriamos šalia 2 zonos esančios dalys; 4 zonai priskiriama likusi miesto teritorija;

      - nustatant ne didesne kaip 0,25 reikšme mažesnius stovėjimo vietų skaičiaus koeficientus vietoje neįrengtų privalomų automobilių stovėjimo vietų (išskyrus automobilių stovėjimo vietas specialiajam transportui ir žmonėms su negalia) 2, 3 zonose ir šiuo atveju taikant konkrečias kompensavimo priemones (pėsčiųjų–dviračių takų ar kitos susisiekimo infrastruktūros įrengimas, mobilių transporto paslaugų paketai ar kitos paslaugos/turtas). Kompensavimo priemonės ir jų taikymo vietoje neįrengtų automobilių stovėjimo vietų tvarka nustatoma savivaldybių tarybų sprendimu;

      - nustatant didesnį privalomą stovėjimo vietų skaičių atskiroms miestų ar miestelių dalims (kvartalams ar kitoms teritorijoms);

      - nustatant maksimalų privalomą stovėjimo vietų skaičių 108.1 papunktyje nurodytose zonose esančioms atskiroms miestų ar miestelių dalims (kvartalams ar kitoms teritorijoms);

    - pagal statinio projekte nurodytą darbo vietų skaičių nustatant automobilių stovėjimo vietų skaičių prie gamybos ir pramonės paskirties pastatų, pramonės ir sandėliavimo zonose (teritorijose), laisvosiose ekonominėse zonose, pramonės parkuose.

      Mūsų vertinimu, rekonstruojant teisėtai pastatytą ir teisės aktų nustatyta tvarka užbaigtą pastatą, galima taikyti galiojantį teisinį reglamentavimą ir vadovaujantis STR „Gatvės ir vietinės reikšmės keliai“ nuostatomis, norminį automobilių stovėjimo vietų skaičių apskaičiuoti vadovaujantis minėto reglamento 108 punkto nuostatomis, nepriklausomai nuo to ar po rekonstravimo pastato plotas sumažėjo ar liko toks pat.

      Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2003 m. liepos 9 d. įsakymu Nr. 349 patvirtinti Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos nuostatai (toliau – Nuostatai) apibrėžia VTPSI kompetenciją bei funkcijas.

    Todėl, atsižvelgdami į VTPSI Nuostatais priskirtą kompetenciją, kreipiamės į Jus ir prašome patvirtinti, kad STR „Gatvės ir vietinės reikšmės keliai“ 108 punktas gali būti taikomas rekonstravimui, net ir tuo atveju, kai rekonstruojamo statinio plotas po rekonstravimo nesikeičia arba sumažėja.

     Jeigu aukščiau nurodyto teiginio patvirtinti negalite, prašome pateikti teisės aktais pagrįstą išaiškinimą, kodėl STR „Gatvės ir vietinės reikšmės keliai“ 108 punktas negalėtų būti taikomas tokioms situacijoms, kurių metu po statybos darbų atlikimo – rekonstravimo, pastato plotas sumažėja.

ATSAKYMAS (2022.11.29, Nr. 2D-21638)

      Atsakydami į paklausimą, informuojame, kad paklausime pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal pateiktus duomenis. Asmeniui papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) konsultacijos turinys.

    Taip pat informuojame, jog Inspekcija konsultacijas teikia Asmenų konsultavimo Valstybinėje teritorijų planavimo ir statybos inspekcijoje prie Aplinkos ministerijos taisyklėse[1] (toliau – Konsultavimo taisyklės) nustatyta tvarka. Pagal šių taisyklių 4.1 punktą konsultacija – tai Inspekcijos žodinis ar rašytinis atsakymas į asmens paklausime pateiktą (-us) klausimą (-us) teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą reglamentuojančių ir su jais susijusių teisės aktų nuostatų taikymo klausimais. Konsultavimo taisyklės nenumato konkrečių situacijų nagrinėjimo, vertinamojo pobūdžio išvadų (patvirtinimų / paneigimų) teikimo dėl paklausimuose suformuluotų teiginių ir sprendimų priėmimo.

   Primename, kad vadovaujantis Lietuvos Respublikos advokatūros įstatymu (toliau – Įstatymas), teisės konsultacijos (patarimai teisės klausimais), teisinę reikšmę turinčių dokumentų rengimas, atstovavimas teisės klausimais, gynyba bei atstovavimas bylų procese, yra advokatų teikiamos teisinės paslaugos[2]. Klientas dėl teisinių paslaugų teikimo su advokatu, advokatais ar advokatų profesine bendrija dėl teisinių paslaugų susitaria pasirašydami sutartį[3]. Į valstybės instituciją advokatas turi teisę kreiptis Įstatymo nustatyta tvarka ne konsultacijos dėl teisės aktų taikymo bei jų galiojimo traktuotės, o dėl teisinėms paslaugoms teikti reikalingos informacijos bei duomenų, dokumentų ir jų nuorašų, esančių valstybės ir savivaldybių institucijose, registruose, valstybės informacinėse sistemose gavimo[4].

      Pateikiame tik su paklausime keliamais klausimais susijusį teisinį reguliavimą ir nuomonę dėl jo taikymo.

Vadovaujantis statybos techninio reglamento STR 2.06.04:2011 „Gatvės. Bendrieji reikalavimai“[5] (toliau – reglamentas) XIII skyriaus 107 punktu, statant, rekonstruojant, remontuojant statinius ir (ar) keičiant jų paskirtį, privalomos automobilių stovėjimo vietos įrengiamos (rekonstruojant, remontuojant statinius 30 lentelėje nurodytam padidėjusiam plotui, naujiems kambariams (numeriams), butams, kabinetams, gyventojų, įrenginių, remonto vietų, mokinių, studentų, vaikų skaičiui) šio statinio ar statinių grupės žemės sklypo ribose, išskyrus šio skyriaus 112 punkte nurodytus atvejus. Minimalus automobilių stovėjimo vietų skaičius įvairios paskirties statiniams nustatomas vadovaujantis 30 lentele.

       Reglamento 108 punkte numatyti atvejai, kada 107 punkto 30 lentelėje nurodytas minimalus automobilių stovėjimo vietų skaičius savivaldybės tarybos sprendimu gali būti mažinamas arba didinamas.

Mūsų nuomone, reglamento 107 punkto nuostatos, jog „<...> privalomos automobilių stovėjimo vietos įrengiamos (rekonstruojant, remontuojant statinius 30 lentelėje nurodytam padidėjusiam plotui, naujiems kambariams (numeriams), butams, kabinetams, gyventojų, įrenginių, remonto vietų, mokinių, studentų, vaikų skaičiui) <...>“ reglamentuoja tik atvejį, kai rekonstruojant, remontuojant statinius 30 lentelėje nurodytas plotas padidėja, t. y. šiame punkte nereglamentuota, kaip nustatomas automobilių stovėjimo vietų minimalus skaičius rekonstruojant, remontuojant statinius sumažinus 30 lentelėje nurodytą plotą.

     Reglamento 108 punktas numato atvejus, kada 107 punkto 30 lentelėje nurodytas minimalus automobilių stovėjimo vietų skaičius gali būti mažinamas arba didinamas. Todėl manome, kad reglamento 108 punktas netaikytinas rekonstravimui tuo atveju, kai rekonstruojamo statinio plotas po rekonstravimo nesikeičia arba sumažėja.

    Kaip ir minėta, konsultacijos teikiamos teisės aktų nuostatų taikymo klausimais, todėl dėl Jūsų klausimo, kodėl reglamento 108 punktas negalėtų būti taikomas tokioms situacijoms, kurių metu po statybos darbų atlikimo – rekonstravimo, pastato plotas sumažėja, nepasisakome.

     Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.


[2]Lietuvos Respublikos advokatūros įstatymo 2 straipsnio 1 dalis.

[3] Lietuvos Respublikos advokatūros 48 straipsnio 1 dalis.

[4] Lietuvos Respublikos advokatūros įstatymo 44 straipsnio 1 punktas.

Atnaujinimo data: 2023-09-23