Detaliojo plano aiškinamojo rašto ir brėžinių lygiavertiškumas (2022-04-06)
KLAUSIMAS
1998-11-26 miesto taryba sprendimu Nr.191 patvirtino detalų palną. Sprendinių aiškinamąjame rašte Kultūros paveldo dalyje parašyta: “Šiems sklypams siūlomas restauravimo-atkūrimo tvarkymo režimas, t. y. tvarkymo darbų visuma, kuria remiantis teritorijoje galimi visų rūšių tyrimo darbai, fragmentinis arba visuminis restauravimas, visų rūšių remonto darbai, visų rūšių pritaikymo darbai, įskaitant rekonstravimą ir reglamentuotą naują statybą‘. Spendinių brėžinyje pateiktoje Teritorijos tvarkymo režimo lentelėje parašyta: „Tvarkymo režimas –restauravimo –atkūrimo, naudojimo režimas –universalus, Tvarkymo darbai –visų rūšių remonto bei pritaikymo darbai, įskaitant reglamentuotą naują statybą“. Toks neatitikimas tarp aiškinamojo ir teksto lentelėje sukuria neaiškumą – ar galima sklype rekonstrukcija. Tarėmės su DP autore. Ji patvirtino, kad tuo metu terminai rekonstrukcija ir kapitalinis remontas dar neturėjo aiškių, reglamentuotų apibrėžimų, svarbiau buvo reglamentuoti pastatus paveldosaugos aspektu. Prašau pakomentuoti situaciją ir išaiškinti, kuris reglamentas (lentelės ar AR) yra svarbesnis ir kokia statybos rūšis galima pagal DP.
ATSAKYMAS (2022-04-06, Nr. (9.12)-2D-6337)
Atsakydami į paklausimą, informuojame, kad paklausime pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal pateiktus duomenis. Asmeniui papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) konsultacijos turinys.
Inspekcija konsultacijas teikia vadovaudamasi Asmenų konsultavimo Valstybinėje teritorijų planavimo ir statybos inspekcijoje prie Aplinkos ministerijos taisyklėse (toliau – Konsultavimo taisyklės) nustatyta tvarka. Konsultavimo taisyklių 4.1 p. nustatyta, kad konsultacija– Inspekcijos teikiama administracinė paslauga – žodinis ar rašytinis atsakymas į asmens paklausime pateiktą (-us) klausimą (-us) teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą reglamentuojančių ir su jais susijusių teisės aktų nuostatų taikymoklausimais. Konsultavimo taisyklės nenumato konkrečių situacijų nagrinėjimo ir išvadų dėl inspektorių priimtų sprendimo teikimo, todėl teikiame konsultaciją tik dėl galiojančio teisinio reguliavimo, susijusio su paklausime keliamais klausimais.
Pagal Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo (toliau – TPĮ) 2 str. 27 p., teritorijų planavimo dokumentai – kompleksinio (bendrieji ir detalieji planai) ir specialiojo teritorijų planavimo dokumentai,kuriuose grafiškai ir raštu pateikiami teritorijų naudojimo, tvarkymo, apsaugos priemonių, teritorijų vystymo reikmių ir sąlygų sprendiniai. To paties straipsnio 28 p. įtvirtinta, kad teritorijų planavimo dokumento sprendinys – grafiškai ir raštu išreikštas teritorijų planavimo uždavinių sprendimo rezultatas. Pagal TPĮ 2 str. 291 p., teritorijų planavimo dokumento techninė klaida – spausdinimo, skaičiavimo, faktinių duomenų neatitikimo ar kita klaida, kurią ištaisius nekinta patvirtinto teritorijų planavimo dokumento sprendinio esmė ir jo atitiktis teritorijos planavimo sąlygoms, pateiktoms rengiant šį teritorijų planavimo dokumentą.
Kompleksinio teritorijų planavimo dokumentų rengimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2014 m. sausio 2 d. įsakymu Nr. D1-8, 250 p. nustatyta, kad detalųjį planą, be kita ko, sudaro aiškinamasis raštas (tekstinė dalis, kurioje aprašomi planavimo tikslai, uždaviniai, apibūdinama esama būklė, paaiškinami koncepcijos ir detaliojo plano sprendiniai) (250.1.) ir brėžiniai (esamos būklės įvertinimo, koncepcijos, detaliojo plano konkrečių sprendinių brėžiniai) (250.2.).
Pagal TPĮ 17 str. 2 d., detalieji planai galioja neterminuotai arba tol, kol suplanuotai arba didesnei teritorijai, į kurią patenka anksčiau suplanuota teritorija, parengiami ir patvirtinami nauji (juos keičiantys) to paties lygmens kompleksinio teritorijų planavimo dokumentai, kuriuose nustatomas detaliųjų planų teritorijos naudojimo reglamentas, arba šie detalieji planai pripažįstami netekusiais galios šio įstatymo 27 str. 6 d. nurodyta tvarka.
Atsižvelgus pirmiau išdėstytą, manome, kad detaliojo plano aiškinamasis raštas ir brėžiniai yra teritorijų planavimo dokumento (t. y. detaliojo plano) sudėtinės dalys, turi būti traktuojami kaip lygiaverčiai dokumentai, kurie vertinami kaip detaliojo plano visuma.
Vadovaujantis TPĮ 28 str. 6 d., kompleksinio teritorijų planavimo dokumentai, jeigu jų neprivaloma keisti pagal šio straipsnio 5 dalį, gali būti koreguojami taisant technines klaidas, keičiant kompleksinio teritorijų planavimo dokumento sprendinius, nustatant papildomus sprendinius ar kai yra priimtas teismo sprendimas, kad kompleksinio teritorijų planavimo dokumento sprendinys (sprendiniai) neteisėtas (neteisėti), jeigu dėl teismo sprendimo neatsiranda pagrindas naikinti arba keisti kompleksinio teritorijų planavimo dokumentą.
Pažymėtina, vadovaujantis Vietos savivaldos įstatymo 6 str. 19 d., teritorijų planavimas, savivaldybės bendrojo plano ar savivaldybės dalių bendrųjų planų ir detaliųjų planų sprendinių įgyvendinimas yra priskirtas savivaldybių savarankiškosioms (Konstitucijos ir įstatymų nustatytoms) funkcijoms.
Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.
Atnaujinimo data: 2023-09-23