Kapitalinio remonto aprašo ekpertizė (2019-12-19)
KLAUSIMAS
Prašome išaiškinti, kokios apimties ir kokio turinio bendrosios ekspertizės išvadą turėtų rašyti susisiekimo komunikacijų kapitalinio remonto aprašui?
ATSAKYMAS (2019-12-19, Nr. (9.12)-2D-16411)
Atsakydami į Jūsų paklausimą pagal Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) kompetenciją, informuojame, kad pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal paklausėjo pateiktus duomenis. Asmeniui papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Inspekcijos konsultacijos turinys.
Lietuvos Respublikos statybos įstatymo (toliau – Įstatymas) 24 str. 1 d. 8 p. nustatyta, kad nesudėtingojo statinio kapitaliniam remontui rengiamas kapitalinio remonto aprašas. Pagal šio straipsnio 3 d. nuostatas, statinio projektas turi būti parengtas tais atvejais, kai privaloma gauti šio Įstatymo 27 str. 1 d. 1–7 p. nurodytus statybą leidžiančius dokumentus (toliau – SLD), taip pat tais atvejais, kai 27 str. 1 d. nurodytiems krašto apsaugos tikslams skirtose teritorijose statomiems statiniams SLD nereikalingas, išskyrus daugiabučių namų ar viešųjų pastatų kapitalinio remonto projektus, kurie turi būti parengti visais atvejais.
Remiantis Įstatymo 34 str. 1 d. nuostatomis, „ypatingojo statinio ir statinio, kurio projektavimas ir (ar) statyba finansuojama Lietuvos Respublikos ir (ar) Europos Sąjungos biudžeto lėšomis, projektų ekspertizė privaloma. <...> Kitus statinio projekto ar atskirų statinio projekto dalių ekspertizės privalomus atvejus nustato aplinkos ministras.“. Šio straipsnio 2 d. nustatyta, jog „šio straipsnio 1 dalyje nurodytų statinių projektų ekspertizė atliekama dėl naujų statinių statybos, statinių rekonstravimo, kapitalinio remonto projektų ir statinių projektų, kuriuose numatyti kultūros paveldo statinio tvarkomieji paveldosaugos darbai“.
Įstatymo nuostatas detalizuojančio statybos techninio reglamento STR1.04.04:2017 „Statinio projektavimas, projekto ekspertizė“ (toliau – Reglamentas) 69 p. įtvirtinta, kad bendroji projekto ekspertizė ir dalinės projekto ekspertizės (toliau – projekto ekspertizė) privalomos Įstatymo 34 str. 1 d. nurodytiems statiniams. Šiame punkte taip pat išvardyti kitų statinių projektų ar atskirų statinio projekto dalių projekto ekspertizės privalomumo atvejai, į kuriuos paklausime nurodytas atvejis (kai rengiamas kapitalinio remonto aprašas) nepatenka.
Reglamento 3 p. nustatyti atvejai, kada Reglamentas netaikomas, tarp jų 3.1 p. – nesudėtingajam statiniui ir statinio paprastajam remontui, kai statinio projektas neprivalomas.
Apibendrinant minėtas teisės aktų nuostatas, manytina, kad Įstatymo 34 str. nenustato prievolės statytojui (užsakovui) rengti statinio projektą. Pagal Įstatymo 24 str. 3 d. nuostatas, kai neprivalomas SLD, statinio projektą (paklausime nurodytu atveju – kapitalinio remonto aprašą) rengti neprivaloma. Prievolė atlikti statinio projekto ekspertizę, vadovaujantis Įstatymo 34 str., atsiranda tada, kai pagal Įstatymo 24 str. 3 d. privaloma rengti statinio projektą (naujo statinio statybos, statinio rekonstravimo, kapitalinio remonto projektą ir statinio projektą, kuriame numatyti kultūros paveldo statinio tvarkomieji paveldosaugos darbai).
Tačiau statytojo (užsakovo) pageidavimu statinio projektas gali būti rengiamas ir tuomet, kai prievolės jį rengti teisės aktai nenumato.
Atkreiptinas dėmesys į Reglamento 70 p.: „kito statinio, nenurodyto reglamento 69 punkte, projekto ekspertizė neprivaloma. Statytojas turi teisę ją organizuoti savo iniciatyva. Jei projekto ekspertizė atliekama statytojo iniciatyva, jai taikomi visi reglamento reikalavimai kaip privalomai projekto ekspertizei. Atliekama nustatyta tvarka parengto ir nustatytos sudėties techninio projekto, techninio darbo projekto ekspertizė, supaprastinto projekto ekspertizė.“. Paklausime nurodytas projektas – kapitalinio remonto aprašas – į šį punktą nepatenka.
Reglamento 76 p. įtvirtinta nuostata, kad „be reglamento 75 p. išvardytų reikalavimų, atliekant statinio, kurio projektavimas ir (ar) statyba finansuojama Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto (įskaitant Europos Sąjungos struktūrinių fondų ir kitos tarptautinės finansinės paramos lėšas) lėšomis, valstybės vardu pasiskolintomis arba valstybės garantuotų paskolų lėšomis, valstybės pinigų fondų lėšomis, savivaldybių biudžetų lėšomis, atliekant projekto ekspertizę, tikrinamas statybos skaičiuojamosios kainos nustatymas.“.
Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, manytina, kad kapitalinio remonto aprašo, rengiamo statytojo pageidavimu, atveju Reglamente nustatyta tvarka statinio projekto ekspertizė neatliekama. Statytojo (užsakovo) pageidavimu gali būti atliekama Reglamente nustatytos sudėties kapitalinio remonto aprašo ekspertizė, jei tai numatyta statytojo (užsakovo) ir ekspertizės rangovo sutartyje.
Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.
Atnaujinimo data: 2023-09-23