Nuovažos įrengimas, taikant KTR 1.01:2008 „Automobilių keliai“ nuostatas (2022.11.18)
KLAUSIMAS
Vadovaudamiesi Advokatūros įstatymo 44 straipsnio 1 punktu ir Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos nuostatų 11.2.11 punktu, teikiame šį paklusimą dėl informacijos (išaiškinimo) pateikimo. Gauta informacija bus naudojama, atstovaujant advokatų profesinės bendrijos <...> klientą.
Klientui nuosavybės teise priklauso kitos paskirties žemės sklypas, esantis X mieste, Panevėžio rajono savivaldybėje (toliau – Žemės sklypas). 2005 m. kovo 16 d. Panevėžio rajono savivaldybės taryba patvirtino X miesto dalies detalųjį planą (toliau – Detalusis planas). Detalusis planas apėmė ir Žemės sklypo teritoriją ir buvo suderintas su kompetentingomis institucijomis, įskaitant VĮ „Panevėžio regiono keliai“.
Detaliajame plane buvo numatyti du įvažiavimai (išvažiavimai) i/iš Žemės sklypo, nesant kitos galimybės apsisukti jame sunkiajam (krovininiam) transportui, ir Klientui siekiant Žemės sklype vykdyti degalinės veiklą. Detalusis planas nuo jo patvirtinimo laiko nebuvo keistas/ koreguotas, yra galiojantis pilna apimtimi ir registruotas teritorijų planavimo proceso valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje (TPDRIS).
Jau po Detaliojo plano patvirtinimo įsigaliojo Kolegialių institucijų 2008 m. sausio 9 d. įsakymas Nr. D1-11/3-3 „Dėl kelių techninio reglamento KTR 1.01:2008 „Automobilių keliai“ patvirtinimo“, kurio 166 p. (redakcija iki 2022-09-28) numatė, kad Rajoniniuose keliuose nuovažos kiekvienoje kelio pusėje gali būti įrengiamos ne dažniau kaip kas 100 metrų. Galiojanti šio teisės akto redakcija numato, kad rajoniniuose keliuose sankryžos ir nuovažos kiekvienoje kelio pusėje gali būti įrengiamos ne dažniau kaip kas 100 metrų, jeigu vidutinis metinis paros eismo intensyvumas, kelio valdytojo turimais vidutinio metinio paros eismo intensyvumo valstybinės reikšmės keliuose duomenimis, yra didesnis kaip 200 transporto priemonių per parą.
Klientui siekiant įrengti Detaliuoju planu suplanuotus įvažiavimus ir pradėti veiklos vykdymą Žemės sklype, jis kreipėsi į Lietuvos automobilių kelių direkciją dėl techninių sąlygų išdavimo. Klientui išduotuose techniniuose sąlygos nurodoma: „esamos nuovažos remonto ir naujos nuovažos įrengimo nuo valstybinės reikšmės rajoninio kelio projektus rengti vadovaujantis kelių techninio reglamento KTR 1.01:2008 „Automobilių keliai“, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro ir Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2008 m. sausio 9 d. įsakymu Nr. D1-11/3-3 XI skyriaus II skirsnio reikalavimais“.
Šiuo metu tarp Kliento ir Lietuvos automobilių kelių direkcijos yra kilusi teisinė diskusija dėl Detaliajame plane numatytų susisiekimo dalies sprendinių galiojimo ir taikymo šiuometinio reguliavimo kontekste.
Vadovaudamiesi tuo, kas išdėstyta, prašome Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos kompetencijos ribose pateikti atsakymus į žemiau nurodomus klausimus:
1. Ar Detaliojo plano sprendiniai, patvirtinti iki teisinį reglamentavimą keičiančio teisės akto (nurodytu atveju - KTR 1.01:2008 „Automobilių keliai“ patvirtinimo“) įsigaliojimo, ir numatantys susisiekimo dalies sprendinius, išlieka toliau privalomi ir taikytini pasikeitusio teisinio reglamentavimo kontekste;
2. Ar teisės akto (nurodytu atveju - KTR 1.01:2008 „Automobilių keliai“ patvirtinimo“) normos, nustatančios griežtesnius veiklos ribojimus nuovažų įrengimo klausimu, taikytini, vystant veiklą žemės sklype Detaliojo plano, patvirtinto iki šio teisės akto pakeitimo, pagrindu. Ar Detaliuoju planu nustatyta nuovaža gali būti vertinama kaip „istoriškai susiklosčiusi“, KTR 1.01:2008 „Automobilių keliai“ IX skyriaus II skirsnio prasme.
ATSAKYMAS (2022.11.18, Nr. 2D-20950)
Atsakydami į paklausimą, informuojame, kad paklausime pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal pateiktus duomenis. Asmeniui papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) konsultacijos turinys.
Taip pat informuojame, jog Inspekcija konsultacijas teikia Asmenų konsultavimo Valstybinėje teritorijų planavimo ir statybos inspekcijoje prie Aplinkos ministerijos taisyklėse[1] (toliau – Konsultavimo taisyklės) nustatyta tvarka. Pagal šių taisyklių 4.1 punktą konsultacija – tai Inspekcijos žodinis ar rašytinis atsakymas į asmens paklausime pateiktą (-us) klausimą (-us) teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą reglamentuojančių ir su jais susijusių teisės aktų nuostatų taikymo klausimais. Konsultavimo taisyklės nenumato konkrečių situacijų nagrinėjimo, išvadų dėl jų teikimo ir sprendimų priėmimo. Be to, atkreipiame dėmesį, kad vadovaujantis Lietuvos Respublikos advokatūros įstatymu (toliau – Įstatymas), teisės konsultacijos (patarimai teisės klausimais), teisinę reikšmę turinčių dokumentų rengimas, atstovavimas teisės klausimais, gynyba bei atstovavimas bylų procese, yra advokatų teikiamos teisinės paslaugos[2]. Klientas dėl teisinių paslaugų teikimo su advokatu, advokatais ar advokatų profesine bendrija dėl teisinių paslaugų susitaria pasirašydami sutartį[3]. Į valstybės instituciją advokatas turi teisę kreiptis Įstatymo nustatyta tvarka ne konsultacijos dėl teisės aktų taikymo bei jų galiojimo traktuotės, o dėl teisinėms paslaugoms teikti reikalingos informacijos bei duomenų, dokumentų ir jų nuorašų, esančių valstybės ir savivaldybių institucijose, registruose, valstybės informacinėse sistemose gavimo[4].
Pateikiame su paklausime keliamais klausimais susijusį galiojantį teisinį reguliavimą ir nuomonę dėl jo taikymo pagal Inspekcijos kompetenciją.
Lietuvos Respublikos statybos įstatymo 24 straipsnio 3 dalyje įtvirtinta, jog statinio projektas rengiamas vadovaujantis privalomaisiais statinio projekto rengimo dokumentais, tarp jų –teritorijų planavimo dokumentais, projektiniais pasiūlymais (kai juos rengti privaloma aplinkos ministro nustatytais atvejais), specialiaisiais reikalavimais (jeigu jie gauti); prisijungimo sąlygomis ir kt. bei galiojančiais teisės aktais. Kaip nurodyta šio straipsnio 24 dalyje, statinio projektai turi atitikti Lietuvos Respublikos įstatymų, kitų teisės aktų, normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimus, kurie galiojo tą dieną, kai buvo išduoti specialieji reikalavimai. Praėjus 5 metams po specialiųjų reikalavimų išdavimo ir tais atvejais, kai specialieji reikalavimai nebuvo išduoti, šio straipsnio 1 dalyje nurodyti statinio projektai turi atitikti Lietuvos Respublikos įstatymų, kitų teisės aktų, normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimus, kurie galiojo prašymo gauti statybą leidžiantį dokumentą, kuris buvo priimtas, pateikimo dieną.
Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo (toliau – TPĮ) 4 straipsnio 5 dalyje įtvirtinta, kad žemės valdytojai ir naudotojai vadovaujasi planuojamoje teritorijoje galiojančiais žemiausio lygmens kompleksinio teritorijų planavimo dokumentais, o neurbanizuotose ir neurbanizuojamose teritorijose – ir specialiojo teritorijų planavimo dokumentais, išskyrus šio straipsnio 6 dalyje nurodytus atvejus.
Kaip nustatyta TPĮ 17 straipsnio 2 dalyje, detalieji planai galioja neterminuotai arba tol, kol suplanuotai arba didesnei teritorijai, į kurią patenka anksčiau suplanuota teritorija, parengiami ir patvirtinami nauji (juos keičiantys) to paties lygmens kompleksinio teritorijų planavimo dokumentai, kuriuose nustatomas detaliųjų planų teritorijos naudojimo reglamentas, arba šie detalieji planai pripažįstami netekusiais galios šio įstatymo 27 straipsnio 6 dalyje nurodyta tvarka. Šio straipsnio 3 dalyje nurodyta, kad detalieji planai yra privalomi valstybės ir savivaldybių institucijoms, visiems suplanuotoje teritorijoje veikiantiems fiziniams ir juridiniams asmenims ar kitoms organizacijoms, išskyrus šio įstatymo 4 straipsnio 6 dalyje nurodytus atvejus.
TPĮ 19 straipsnio 2 dalies 2 punkte nurodyta, kad detaliojo plano sprendiniams įgyvendinti išduodami statybą leidžiantys dokumentai Statybos įstatymo nustatyta tvarka, kai žemės sklypų formavimo ir pertvarkymo projektai yra neprivalomi.
Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, manytina, kad, jei, vadovaujantis Statybos įstatymo 24 straipsnio nuostatomis, neįmanoma parengti statinio projekto, atitinkančio tiek galiojančio detaliojo plano sprendinių, tiek ir galiojančių teisės aktų (įskaitant kelių techninį reglamentą KTR 1.01:2008 „Automobilių keliai“[5]) reikalavimų, detalųjį planą tikslinga koreguoti arba keisti teisės aktų nustatyta tvarka.
Dėl klausimo „Ar Detaliuoju planu nustatyta nuovaža gali būti įvertinama kaip „istoriškai susiklosčiusi“, KTR 1.01:2008 „Automobilių keliai“ IX skyriaus II skirsnio prasme“.
Pažymėtina, jog KTR 1.01:2008 „Automobilių keliai“ IX skyriaus II skirsnyje „Vandens pralaidos“ nuovažos neminimos. Nuovažų į ūkinius objektus, sodybas, žemės ūkio paskirties teritorijas ir transporto aptarnavimo ir eismo dalyviams skirtų paslaugų objektus įrengimas reglamentuotas XI skyriaus II skirsnyje. Tačiau ir šiame skirsnyje nevartojamas toks nuovažos apibūdinimas kaip „istoriškai susiklosčiusi“.
Papildomai informuojame apie KTR 1.01:2008 „Automobilių keliai“ 3 punkte nurodytą išlygą, kad „Kai reikia atsižvelgti į sudėtingas vietines sąlygas, techniniu ir ekonominiu požiūriais pagrindus leidžiama nukrypti nuo šio reglamento nuostatų. Būtina iš pagrindų patikrinti, ar šiuo atveju nuoseklus reglamento reikalavimų taikymas turėtų didelį neigiamą poveikį aplinkai (kraštovaizdžiui, pastatams). Kai būtina nukrypti nuo šio reglamento nuostatų, reikia siekti, kad statinio ar gaminio kokybė nenukentėtų. Projektuotojo uždavinys – laikantis esminių sąlygų suderinti ekonominius, saugaus eismo ir gamtosaugos reikalavimus, tinkančius visiems eismo dalyviams“.
Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.
Atnaujinimo data: 2023-09-23