Projekto derinimo tvarka (2022.10.04)
KLAUSIMAS
Prašau išaiškinti statinio projekto derinimo tvarką:
1. Ar įstaigos ir bendrovės, pritarusios detaliajam planui, pagal kurį suformuoti penki nauji gyvenamosios paskirties sklypai, taip pat pritarusios inžinerinių tinklų statybai, elektros įvedimui bei kelių tiesimui, turi teisę nepritarti gyvenamųjų statinių projektams ant šių sklypų, kurie parengti pagal šio galiojančio detaliojo plano reikalavimus.
2. Ar galioja Lietuvos Respublikos statybos ir urbanistikos ministerijos patvirtintas statybos techninis reglamentas STR 1.05.03:1997 „Statinių projektavimo sąlygų nustatymo, statinių projektų derinimo ir jų tvirtinimo tvarka“ (ypač aktualu – 3.16.,3.19., 4.10., 4.10.2., 14.3., 14.3.1. punktai).Jeigu minėtas reglamentas negalioja – kuo jis pakeistas, kur yra tiksliai nurodyta statinio projekto derinimo ir jų tvirtinimo tvarka
ATSAKYMAS (2022.10.04, Nr. 2D-17966)
Atsakydami į paklausimą, informuojame, kad paklausime pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal pateiktus duomenis. Asmeniui papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) konsultacijos turinys.
Taip pat informuojame, kad Inspekcija konsultacijas teikia vadovaudamasi Asmenų konsultavimo Valstybinėje teritorijų planavimo ir statybos inspekcijoje prie Aplinkos ministerijos taisyklėse (toliau – Konsultavimo taisyklės) nustatyta tvarka. Pagal šių taisyklių 4.1 punktą konsultacija – tai Inspekcijos žodinis ar rašytinis atsakymas į asmens paklausime pateiktą (-us) klausimą (-us) teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą reglamentuojančių ir su jais susijusių teisės aktų nuostatų taikymo klausimais. Pateikiame su paklausime keliamais klausimais susijusį teisinį reguliavimą ir nuomonę dėl jo taikymo.
Dėl klausimo „1. Ar įstaigos ir bendrovės, pritarusios detaliajam planui, pagal kurį suformuoti penki nauji gyvenamosios paskirties sklypai, taip pat pritarusios inžinerinių tinklų statybai, elektros įvedimui bei kelių tiesimui, turi teisę nepritarti gyvenamųjų statinių projektams ant šių sklypų, kurie parengti pagal šio galiojančio detaliojo plano reikalavimus.“
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo 4 straipsnio 5 dalimi, žemės valdytojai ir naudotojai privalo vadovautis planuojamoje teritorijoje galiojančiais žemiausio lygmens kompleksinio teritorijų planavimo dokumentais.
Statybos įstatymo 24 straipsnio 3 dalyje įtvirtinta, kad „Statinio projektas rengiamas vadovaujantis privalomaisiais statinio projekto rengimo dokumentais (atrankos išvada dėl poveikio aplinkai vertinimo, poveikio aplinkai vertinimo ataskaita, sprendimu dėl planuojamos ūkinės veiklos galimybių (kai pagal Lietuvos Respublikos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymo nuostatas turi būti atliktos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo procedūros); poveikio visuomenės sveikatai vertinimo dokumentais (jeigu atliekamos poveikio visuomenės sveikatai vertinimo procedūros); teritorijų planavimo dokumentais, žemėtvarkos planavimo dokumentais, nuosavybės teisę ar kitokias teises į žemę (statybos sklypą) patvirtinančiais dokumentais arba, įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus, Vyriausybės nutarimais, kuriais patvirtinti ypatingos valstybinės svarbos projekto specialieji planai ir pradėtos žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūros; technine užduotimi; žemės sklypo (teritorijos) ir statinio statybinių tyrimų (jeigu juos atlikti privaloma arba jie atlikti) dokumentais; kultūros paveldo tyrimų (jeigu juos atlikti privaloma) medžiaga; projektiniais pasiūlymais (kai juos rengti privaloma aplinkos ministro nustatytais atvejais) (esminiai statinio projekto sprendiniai turi atitikti projektinius pasiūlymus); specialiaisiais reikalavimais (jeigu jie gauti); prisijungimo sąlygomis); galiojančiais teisės aktais“.
Taigi statinio projektas turi atitikti ne tik detaliojo plano sprendinius, bet ir kitus konkrečiu atveju privalomus Statybos įstatymo 24 straipsnio 3 dalyje išvardytų dokumentų ir teisės aktų reikalavimus. Kadangi Inspekcijai nežinomi projektus tikrinusių subjektų nepritarimų motyvai, pasisakyti plačiau šiuo klausimu nėra galimybės.
Informuojame apie Statybos įstatymo 27 straipsnio 27 dalies nuostatą, jog sprendimą neišduoti statybą leidžiantį dokumentą statytojas (užsakovas) turi teisę apskųsti teismui. Atsakovais šiose bylose laikomi asmenys, nepritarę statybą leidžiančio dokumento išdavimui, ir statybą leidžiantį dokumentą atsisakęs išduoti subjektas.
Dėl klausimo „2. Ar galioja Lietuvos Respublikos statybos ir urbanistikos ministerijos patvirtintas statybos techninis reglamentas STR 1.05.03:1997 „Statinių projektavimo sąlygų nustatymo, statinių projektų derinimo ir jų tvirtinimo tvarka“ (ypač aktualu – 3.16., 3.19., 4.10., 4.10.2., 14.3., 14.3.1. punktai). Jeigu minėtas reglamentas negalioja – kuo jis pakeistas, kur yra tiksliai nurodyta statinio projekto derinimo ir jų tvirtinimo tvarka“.
Pagal Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2002 m. birželio 24 d. įsakymo Nr. 336 „Dėl kai kurių statybos ir urbanistikos ministro ir aplinkos ministro įsakymų bei kitų teisės aktų pripažinimo netekusiais galios“ 1 punkto 1.1 papunktį, nuo 2002 m. liepos 1 dienos laikomas netekusiu galios Lietuvos Respublikos statybos ir urbanistikos ministerijos 1997 11 04 įsakymo Nr. 245 „Dėl statybos techninio reglamento STR 1.05.03:1997 patvirtinimo“ 1 punktas, kuriuo buvo patvirtintas organizacinis tvarkomasis statybos techninis reglamentas STR 1.05.03:1997. Taigi nuo 2002-07-01 šis reglamentas negalioja.
Statinio projektų tikrinimo ir statybą leidžiančių dokumentų išdavimo tvarka nustatyta Statybos įstatymo 27 straipsnyje ir detalizuota statybos techninio reglamento STR 1.05.01:2017 „Statybą leidžiantys dokumentai. Statybos užbaigimas. Nebaigto statinio registravimas ir perleidimas. Statybos sustabdymas. Savavališkos statybos padarinių šalinimas. Statybos pagal neteisėtai išduotą statybą leidžiantį dokumentą padarinių šalinimas“ (toliau – STR 1.05.01:2017) IV skyriuje.
Pažymėtina, jog galiojantys teisės aktai nenumato statinio projektų derinimo ir tvirtinimo procedūrų, išskyrus statytojo (užsakovo) projekto tvirtinimą. Pagal Statybos įstatymo 2 straipsnio 68 dalį, statinio projekto tvirtinimas – statytojo (užsakovo) pritarimas parengtam statinio projektui, įforminamas tvarkomuoju dokumentu, kai statytojas (užsakovas) yra Lietuvos Respublikoje įsteigtas ar užsienio valstybės juridinis asmuo, kita užsienio organizacija arba statytojo (užsakovo) žyma „tvirtinu“ ir parašu statinio projekte, kai statytojas (užsakovas) yra Lietuvos Respublikos ar užsienio valstybės fizinis asmuo. Abiem atvejais nurodomi pagrindiniai statinio techniniai ir ekonominiai rodikliai, aplinkos ir kraštovaizdžio reikalavimai.
Projekto tvirtinimas detalizuotas statybos techninio reglamento STR 1.04.04:2017 „Statinio projektavimas, projekto ekspertizė“ (toliau – STR 1.04.04:2017) 41 punkte: „41. Projektuotojas statytojui projektą perduoda pagal perdavimo–priėmimo aktą, kai atlikta projekto ekspertizė ir gautas projekto ekspertizės aktas su išvada, kad projektą galima tvirtinti (kai privaloma) arba projektui pritariama (kai projekto ekspertizė atlikta statytojo iniciatyva). Statytojui perduodamas projekto originalas (-ai) (jei numatyta projektavimo darbų rangos sutartyje), projektavimo darbų rangos sutartyje numatytas projekto kopijų ir kompiuterinių laikmenų su įrašyta elektroniniu parašu pasirašyta projekto kopija skaičius, projekto dalių sprendinių skaičiavimų, pastato energinio naudingumo skaičiavimų, įrašytų į kompiuterinę laikmeną, skaičius“.
Vadovaujantis STR 1.04.04:2017 43-44 punktų nuostatomis, kai po statybą leidžiančio dokumento išdavimo keičiami Statybos įstatymo 2 straipsnio 11 dalyje nurodyti esminiai projekto sprendiniai ir rengiamas naujos laidos projektas, turi būti atlikta pakeisto projekto ekspertizė, kai ji privaloma, pakeistas projektas patvirtintas, pakeistam projektui gautas naujas statybą leidžiantis dokumentas, jei jis privalomas. Visais kitais atvejais atliktiems projekto sprendinių pakeitimams turi pritarti statytojas.
Atvejai, kada privaloma gauti tam tikrų subjektų rašytinius pritarimus statinio projektui iki pateikiant prašymą išduoti statybą leidžiantį dokumentą, nurodyti STR 1.05.01:2017 6 priede.
Statinio projektų tikrinimo tvarka statytojui pateikus prašymą išduoti statybą leidžiantį dokumentą, nustatyta Statybos įstatymo 27 straipsnyje ir detalizuota STR 1.05.01:2017. Statinių projektus tikrinančių subjektų kompetencija apibrėžta Statybos įstatymo 271 straipsnyje.
Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.
Atnaujinimo data: 2023-09-23