Statinio projekto sprendinių atitiktis teisės aktams ir kitiems reikalavimams, kai nėra išduoti specialieji reikalavimai (2022.11.29)
KLAUSIMAS
UAB „<...>“ užsakymu MB „<...>“ architektai paruošė daugiabučio penkiaaukščio gyvenamojo namo adresu <...> rekonstrukcijos projektą, pagal kurį numatoma statyti papildomą šeštą pastato aukštą jame įrengiant butus. 2021 m. buvo paruošti rekonstrukcijos projektiniai pasiūlymai, kuriuose numatyta ir tai, jog ant žemės trūkstama dalis žaliojo ploto bus keliama ant apželdinamo stogo. Po viešinimo projektiniams sprendiniams pritarta 2021-09-03 d. 2022-03-31 pritarta detaliojo plano korektūrai, kuriame koreguojamas automobilių (elektromobilių pakrovimo) stovėjimo vietų išdėstymas ir nurodoma, kad trūkstama dalis žaliojo ploto vadovaujantis LR Aplinkos ministro įsakymu „Dėl Atskirųjų rekreacinės paskirties želdynų plotų normų ir Priklausomųjų želdynų normų (plotų) nustatymo tvarkos aprašo patvirtinimo“ 5 punkto nuostatas keliama ant apželdinamo stogo.
Parengus rekonstrukcijos projektą 2022-05-16 d. gautas teigiamas projekto ekspertizės aktas.
2022 m. rugsėjo mėn. pateikus minėtus dokumentus <...> savivaldybei statybą leidžiančiam dokumentui gauti, buvo atsisakyta išduoti statybos leidimą praktiškai dėl vienos priežasties - 2022-05-27 d. pasikeitė LR Aplinkos ministro įsakymas „Dėl Atskirųjų rekreacinės paskirties želdynų plotų normų ir Priklausomųjų želdynų normų (plotų) nustatymo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pagal kurio pakeitimą tokios trūkstamos žaliojo ploto dalies nebegalima kompensuoti apželdinant stogą.
Rengiant rekonstrukcijos projektą specialieji reikalavimai nebuvo išduoti.
Prašau suteikti ministerijos teisininkų vertinimą (nuomonę) dėl susidariusios tokios teisinės kolizijos, kai pasikeitus vienam iš norminių dokumentų savivaldybės tarnautojai nebepripažįsta aukšto lygmens planavimo dokumentų: patvirtintų ir galiojančių detaliųjų planų, visuomenei pristatytų ir patvirtintų projektinių pasiūlymų, teigiamos projekto ekspertizės išvados.
Daugiabučiui namui priklausančiame žemės sklype dalyje kiemo ir automobilių saugojimo aikštelės 2021 m vietoje dalies vejos buvo įrengtos elektromobilių pakrovimo vietos – su sustiprinto pagrindo betonine korėta danga. Šis kiemo aikštelės pertvarkymas 2021 m buvo įregistruotas VĮ Registrų centras. Beje korėtos dangos paviršių apie 50 proc. sudaro pasėta žolė, bet savivaldybės tarnautojai atlikdami žalio ploto skaičiavimus, korėtą vejos dangą vertina kaip pilnai betono trinkelių dangą. Kodėl jokios ploto dalies neįskaičiuoja į žalią plotą, pagrindimo nepateikia.
Beje, pateikiant derinti rekonstrukcijos projektą, žemės sklype nebus atliekami jokie statybos darbai, jokie pakitimai. Prie sovietmečiu statyto, dabar renovuoto gana didelio daugiabučio suformuotas per mažas sklypas.
Šiame daugiabutyje įregistruota ir veikia DGNS bendrija, skatinant LR Vyriausybei pastate nuosavomis lėšomis yra įrengta geoterminio šildymo sistema, pagal Bendrijos susitarimą su Statytoju UAB „<...>“ ant šešto aukšto stogo dalies Bendrijos reikmėms yra įsipareigota įrengti 30 kW saulės elektrinę, bet dėl formalių biurokratinių kliūčių ir to įgyvendinti nėra galimybės.
ATSAKYMAS (2022.11.29, Nr. 2D-21673)
Atsakydami į Aplinkos ministerijos persiųstą paklausimą, informuojame, kad paklausime pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal pateiktus duomenis. Papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) konsultacijos turinys.
Inspekcija konsultacijas teikia vadovaudamasi Asmenų konsultavimo Valstybinėje teritorijų planavimo ir statybos inspekcijoje prie Aplinkos ministerijos taisyklėse[1] (toliau – Konsultavimo taisyklės) nustatyta tvarka. Pagal Konsultavimo taisyklių 4.1 papunktį, konsultacija – tai žodinis ar rašytinis atsakymas į asmens paklausime pateiktą (-us) klausimą (-us) teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą reglamentuojančių ir su jais susijusių teisės aktų nuostatų taikymo klausimais. Konsultavimo taisyklės nenumato konkrečių situacijų nagrinėjimo ir išvadų teikimo, todėl teikiame nuomonę tik dėl galiojančio teisinio reguliavimo, susijusio su paklausime keliamais klausimais.
Statybos įstatymo 2 straipsnio 47 punkte nustatyta, kad specialieji reikalavimai – neprivalomas, statytojo (užsakovo) pageidavimu statiniui nustatytų specialiųjų architektūros reikalavimų, specialiųjų paveldosaugos reikalavimų, specialiųjų saugomos teritorijos tvarkymo ir apsaugos reikalavimų rinkinys, kurį išduoda savivaldybės administracijos direktorius ar jo įgaliotas savivaldybės administracijos valstybės tarnautojas.
Statybos įsistatymo 24 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad „statinio projektas rengiamas vadovaujantis privalomaisiais statinio projekto rengimo dokumentais (atrankos išvada dėl poveikio aplinkai vertinimo, poveikio aplinkai vertinimo ataskaita, sprendimu dėl planuojamos ūkinės veiklos galimybių (kai pagal Lietuvos Respublikos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymo nuostatas turi būti atliktos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo procedūros); poveikio visuomenės sveikatai vertinimo dokumentais (jeigu atliekamos poveikio visuomenės sveikatai vertinimo procedūros); teritorijų planavimo dokumentais, žemėtvarkos planavimo dokumentais, nuosavybės teisę ar kitokias teises į žemę (statybos sklypą) patvirtinančiais dokumentais arba, įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus, Vyriausybės nutarimais, kuriais patvirtinti ypatingos valstybinės svarbos projekto specialieji planai ir pradėtos žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūros; technine užduotimi; žemės sklypo (teritorijos) ir statinio statybinių tyrimų (jeigu juos atlikti privaloma arba jie atlikti) dokumentais; kultūros paveldo tyrimų (jeigu juos atlikti privaloma) medžiaga; projektiniais pasiūlymais (kai juos rengti privaloma aplinkos ministro nustatytais atvejais) (esminiai statinio projekto sprendiniai turi atitikti projektinius pasiūlymus); specialiaisiais reikalavimais (jeigu jie gauti); prisijungimo sąlygomis); galiojančiais teisės aktais“.
Statybos įstatymo 24 straipsnio 24 dalyje nustatyta, kad „šio straipsnio 1 dalyje nurodyti statinio projektai turi atitikti Lietuvos Respublikos įstatymų, kitų teisės aktų, normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimus, kurie galiojo tą dieną, kai buvo išduoti specialieji reikalavimai. Praėjus 5 metams po specialiųjų reikalavimų išdavimo ir tais atvejais, kai specialieji reikalavimai nebuvo išduoti, šio straipsnio 1 dalyje nurodyti statinio projektai turi atitikti Lietuvos Respublikos įstatymų, kitų teisės aktų, normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimus, kurie galiojo prašymo gauti statybą leidžiantį dokumentą, kuris buvo priimtas, pateikimo dieną“.
Sistemiškai vertinant pateiktas teisės aktų nuostatas,manome, kai specialieji reikalavimai nebuvo išduoti, statinio projektai turi atitikti Lietuvos Respublikos įstatymų, kitų teisės aktų, normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimus, kurie galiojo prašymo gauti statybą leidžiantį dokumentą, kuris buvo priimtas, pateikimo dieną.
Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.
[1] Patvirtinta Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos viršininko 2011 m. lapkričio 10 d. įsakymų Nr. 1V-194.
Atnaujinimo data: 2023-09-23