Ar keičiant įrangą keičiami esminiai projekto sprendiniai, ar reikalingas naujas leidimas (2018-09-06)
KLAUSIMAS
Norėčiau pateikti klausimą dėl statybą leidžiančio dokumento ir projektuojamame pastate numatomos vykdyti ūkinės veiklos tarpusavio ryšio.
Rengiant gamybos paskirties pastato techninį projektą teisės aktų numatyta tvarka buvo atlikta poveikio aplinkai vertinimo (PAV) atrankos procedūra, kurios išvada prisegta prie šio el. laiško. Šalia kitos informacijos apie pastate numatomą vykdyti ūkinę veiklą išvados 9.10 punkte nurodyta, kad „Medienos apdirbimo ir kita su medienos gaminiais susijusi ūkinė veikla bus vykdoma tik nustačius sanitarinę apsaugos zoną“. Po statybos leidimo (kopija prisegta prie šio laiško) gavimo buvo atlikta poveikio visuomenės sveikatai vertinimo (PVSV) procedūra ir nustatyta sanitarinė apsaugos zona, t.y. įvykdytos PAV atrankos išvados 9.10 punkte nurodytos sąlygos. PVSV ataskaita ir NVSC sprendimas dėl SAZ nustatymo prisegti prie šio laiško.
Ar vadovaujantis STR 1.05.01:2017 „Statybą leidžiantys dokumentai. Statybos užbaigimas. Statybos sustabdymas. Savavališkos statybos padarinių šalinimas. Statybos pagal neteisėtai išduotą statybą leidžiantį dokumentą padarinių šalinimas“ devintojo skirsnio 48 punkto reikalavimais ir LR Statybos įstatymo 2 straipsnio 11 punktu galima laikyti, kad atlikus statybos užbaigimo procedūras ir pridavus pastatą eksploatuoti, jame bus galima vykdyti medienos apdirbimą ir kitą su medienos gaminiais susijusią veiklą?
Ar vadovaujantis minėtais straipsniais galima laikyti, kad įrangos, reikalingos medienos apdirbimui ir kitai su medienos gaminiais susijusiai veiklai, projektavimas darbo projekto rengimo stadijoje nebūtų laikomas esminių statinio projekto sprendinių pakeitimu ir atitinkamai dėl šių pakeitimų išleidžiant naują techninio projekto laidą nebūtų reikalingas naujas statybą leidžiantis dokumentas?
ATSAKYMAS (2018-09-06, Nr. (9.12)-2D-12382)
Paklausime pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal pateiktus duomenis. Asmeniui papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) konsultacijos turinys.
Statybos įstatymo 2 straipsnyje apibrėžta: „<...>; 11. Esminiai statinio projekto sprendiniai – statinio projekto sprendiniai, kuriais nustatoma statinio vieta sklype, statinio ar jo dalių paskirtis, statinio laikančiosios konstrukcijos ir jų išdėstymas, statinio išorės matmenys (aukštis, ilgis, plotis ir pan.) ir įgyvendinami specialieji saugomos teritorijos tvarkymo ir apsaugos reikalavimai ir (ar) specialieji paveldosaugos reikalavimai. <...>; 61. Statinio projektas – normatyvinių statybos techninių dokumentų nustatytos sudėties dokumentų, kuriuose pateikiami statytojo sumanyto statinio sprendiniai (statinio projekto dalys, skaičiavimai, brėžiniai), skirtų statybą leidžiančiam dokumentui gauti, statybai vykdyti ir statybos užbaigimo procedūroms atlikti, visuma. <...>; 87. Statybą leidžiantis dokumentas – dokumentas, kuriuo kompetentinga institucija suteikia statytojui (užsakovui) teisę įgyvendintistatinio projektą. <...>.“.
Statybos techninio reglamento STR 1.05.01:2017 „Statybą leidžiantys dokumentai. Statybos užbaigimas. Statybos sustabdymas. Savavališkos statybos padarinių šalinimas. Statybos pagal neteisėtai išduotą statybą leidžiantį dokumentą padarinių šalinimas“, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2016 m. gruodžio 12 d. įsakymu Nr. D1-878, 10.2 punkte apibrėžta: „10.2. statybos užbaigimo aktas (toliau – aktas) – statybos techniniame reglamente STR 1.05.01:2017 „Statybą leidžiantys dokumentai. Statybos užbaigimas. Statybos sustabdymas. Savavališkos statybos padarinių šalinimas. Statybos pagal neteisėtai išduotą statybą leidžiantį dokumentą padarinių šalinimas“ nustatyta tvarka sudarytos statybos užbaigimo komisijos (toliau – komisija) surašytas dokumentas, patvirtinantis, kad ypatingasis ar neypatingasis statinys pastatytas, rekonstruotas, daugiabutis namas ar visuomeninės paskirties pastatas atnaujintas (modernizuotas), daugiabučio namo šildymo ir apsirūpinimo karštu vandeniu bendrosios inžinerinės sistemos pertvarkytos pagal statinio projekto sprendinius;“.
Statybos techninio reglamento STR 1.05.01:2017 „Statybą leidžiantys dokumentai. Statybos užbaigimas. Statybos sustabdymas. Savavališkos statybos padarinių šalinimas. Statybos pagal neteisėtai išduotą statybą leidžiantį dokumentą padarinių šalinimas“ 48 punkte patikslinta, kad pakeitus esminius statinio (statinio projekte suprojektuotų statinių, kuriuos norint statyti, rekonstruoti, remontuoti ar griauti privalomas statybą leidžiantis dokumentas) projekto sprendinius ir norint tęsti statybą, privaloma gauti naują statybą leidžiantį dokumentą šio reglamento nustatyta tvarka, išskyrus atvejus, kai nepažeidžiant teritorijų planavimo dokumentų, statybą leidžiančių dokumentų, kitų teisės aktų, specialiųjų architektūros reikalavimų, specialiųjų saugomos teritorijos tvarkymo ir apsaugos reikalavimų, specialiųjų paveldosaugos reikalavimų ir esminių statinio reikalavimų:
48.1. laikančiosios konstrukcijos keičiamos į ne blogesnes savybes turinčias konstrukcijas;
48.2. dėl objektyvių priežasčių (nenumatytų aplinkybių, kliūčių) keičiama inžinerinio tinklo ar susisiekimo komunikacijos trasa ar jos dalis ir dėl to keičiasi inžinerinio tinklo ar susisiekimo komunikacijos ilgis;
48.3. iki 1 m keičiama statinio vieta žemės sklype (teritorijoje);
48.4. iki 1 m didinami statinio išorės matmenys;
48.5. mažinami statinio išorės matmenys.
Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, manome, kad išduotas statybą leidžiantis dokumentas suteikia teisę įgyvendinti statinio projekto sprendinius (vykdyti statybos darbus), o išduotas statybos užbaigimo aktas patvirtina, kad statinys pastatytas pagal statinio projekto sprendinius, tačiau šie dokumentai nesuteikia teisės užsiimti atitinkama ūkine veikla. Tuo atveju, kai statinio statybos metu yra numatoma atlikti papildomus darbus (pvz.: įrangos, reikalingos medienos apdirbimui ir kitai su medienos giminiais susijusiai veiklai vykdyti, įrengimo darbus), dėl kurių nėra keičiami esminiai statinio projekto sprendiniai, nurodyti Statybos įstatymo 2 straipsnio 11 dalyje (nepertvarkomos statinio laikančiosios konstrukcijos, jų išdėstymas ir t.t.), tai naujas statybą leidžiantis dokumentas neprivalomas. Visais atvejais norimi atlikti statinio projekto pakeitimai turi nepažeisti teritorijų planavimo dokumentų, statybą leidžiančių dokumentų, kitų teisės aktų, specialiųjų architektūros reikalavimų.
Pažymėtina, kad, vadovaujantis Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros įstatymo nuostatomis, ūkinių veiklų vykdymo klausimai nėra priskirti Inspekcijos kompetencijai.
Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, persiunčiame Aplinkos apsaugos agentūrai ir Nacionaliniam visuomenės sveikatos centrui prie Sveikatos apsaugos ministerijos pagal kompetenciją nagrinėti Jūsų prašymą.
Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.
Atnaujinimo data: 2023-09-23