KLAUSIMAS

Pastatas – daugiabutis gyvenamasis namas, ypatingosios kategorijos (dėl saugomų rūsių). Nagrinėjamas butas yra viršutiniame aukšte, ribojasi su stogu. Pastatas yra Vilniaus senamiesčio teritorijoje, tačiau į registrą neįrašytas (saugomi tik jo rūsiai, antžeminė dalis nauja). Gautas statybą leidžiantis dokumentas įrengti suporuotus plokštuminius stoglangius (6 vnt.) bei atnaujinti stogo dangą. Pradėjus statybą, atvėrus konstrukcijas ir inžinieriui-konstruktoriui įvertinus situaciją, paaiškėjo, kad planuojamas stoglangių išdėstymas negalimas dėl gegnių stiprumo. Stoglangių kiekis mažinamas iš 6 į 4 ir išdėstant plačiau. Klausimas. Ar tokiems naujos A laidos sprendiniams reikalingas naujas statybą leidžiantis dokumentas? Ar pakaktų gauti rašytinius pritarimus iš Kultūros paveldo apsaugos departamento dėl naujų A laidos sprendinių?

ATSAKYMAS (2023-02-15, Nr. (9.12) 2D-2884)

Atsakydami į paklausimą, informuojame, kad paklausime pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal pateiktus duomenis. Asmeniui papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) konsultacijos turinys.

Taip pat informuojame, kad Inspekcija konsultacijas teikia Asmenų konsultavimo Valstybinėje teritorijų planavimo ir statybos inspekcijoje prie Aplinkos ministerijos taisyklėse[1] (toliau – Konsultavimo taisyklės) nustatyta tvarka. Pagal Taisyklių 4.1 punktą konsultacija – tai žodinis ar rašytinis atsakymas į asmens paklausime pateiktą (-us) klausimą (-us) teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą reglamentuojančių ir su jais susijusių teisės aktų nuostatų taikymo klausimais. Konsultavimo taisyklės nenumato konkrečių situacijų (įskaitant pagal pateiktas projektų ištraukas) nagrinėjimo, išvadų dėl jų teikimo ir sprendimų priėmimo. Todėl pateikiame tik su paklausimu susijusį teisinį reguliavimą ir nuomonę dėl jo taikymo.

Paklausime nurodote, kad statinio projekte, pagal kurį išduotas statybą leidžiantis dokumentas (toliau – SLD), „<...> Stoglangių kiekis mažinamas iš 6 į 4 ir išdėstant plačiau“ ir klausiate „Ar tokiems naujos A laidos sprendiniams reikalingas naujas statybą leidžiantis dokumentas? Ar pakaktų gauti rašytinius pritarimus iš Kultūros paveldo apsaugos departamento dėl naujų A laidos sprendinių?“.

Lietuvos Respublikos statybos įstatymo (toliau – SĮ) 2 straipsnio 11 dalyje apibrėžta, kad esminiai statinio projekto sprendiniai – statinio projekto sprendiniai, kuriais nustatoma statinio vieta žemės sklype (teritorijoje), statinio ar jo dalių paskirtis, statinio laikančiosios konstrukcijos ir jų išdėstymas, statinio išorės matmenys (aukštis, ilgis, plotis ir pan.) ir įgyvendinami specialieji saugomos teritorijos tvarkymo ir apsaugos reikalavimai ir (ar) specialieji paveldosaugos reikalavimai.

SĮ 27 straipsnio 33 dalyje įtvirtinta, kad:

„33. Jeigu išdavus statybą leidžiantį dokumentą keičiasi esminiai statinio projekto sprendiniai, norint tęsti statybą, šio įstatymo 37 straipsnyje nustatyta tvarka apie numatomą statinių projektavimą (kai jis privalomas) turi būti informuojama visuomenė ir šiame straipsnyje nustatyta tvarka reikia gauti naują statybą leidžiantį dokumentą (kai jis privalomas), išskyrus atvejus, kai nepažeidžiant teisės aktų, normatyvinių statybos techninių dokumentų, teritorijų planavimo dokumentų, statybą leidžiančių dokumentų, specialiųjų reikalavimų, esminių statinio architektūros reikalavimų ir esminių statinio reikalavimų:

1) dėl objektyvių priežasčių keičiama inžinerinių tinklų ar susisiekimo komunikacijų trasa ar jos dalis ir dėl to keičiasi inžinerinių tinklų ar susisiekimo komunikacijų ilgis;

2) iki 1 m keičiama statinio vieta žemės sklype (teritorijoje);

3) iki 1 m keičiami statinio ar jo dalių išorės matmenys;

4) keičiamos statinio laikančiosios konstrukcijos ar jų išdėstymas statinio viduje ir nesikeičia statinio kategorija“.

Kaip nurodyta SĮ 24 straipsnio 3 dalyje, „statinio projektas rengiamas vadovaujantis privalomaisiais statinio projekto rengimo dokumentais (<...> projektiniais pasiūlymais (kai juos rengti privaloma aplinkos ministro nustatytais atvejais) (esminiai statinio projekto sprendiniai turi atitikti projektinius pasiūlymus); specialiaisiais reikalavimais (jeigu jie gauti); prisijungimo sąlygomis); galiojančiais teisės aktais“.

Statybos techninio reglamento STR 1.04.04:2017 „Statinio projektavimas, projekto ekspertizė“[2] (toliau – Reglamentas) 42 punkte nustatyta, kad, kai po SLD išdavimo keičiami SĮ 2 straipsnio 11 dalyje nurodyti esminiai projekto sprendiniai ir norint tęsti statybą privaloma gauti naują SLD, turi būti rengiamas naujos laidos projektas. Kai po SLD išdavimo keičiami SĮ 2 straipsnio 11 dalyje nurodyti esminiai projekto sprendiniai ir norint tęsti statybą gauti naują SLD neprivaloma, taip pat kai keičiami neesminiai projekto sprendiniai, rengiamas naujos laidos projekto sprendinių dokumentas (-ai).

Pagal Reglamento 45-46 punktų nuostatas, kai po SLD išdavimo keičiami neesminiai statinio projekto sprendiniai ir parengti darbo projekto sprendinių keitimai, papildymai ar taisymai neatitinka techninio projekto sprendinių, techninis projektas turi būti pakeistas (parengiant naujos laidos projekto sprendinių dokumentą (-us)) iki statybos užbaigimo procedūrų pradžios. Kai keičiant neesminius projekto sprendinius, darbo projekto sprendinių keitimus, papildymus ar taisymus atlieka techninį projektą parengęs projektuotojas, iki statybos užbaigimo procedūrų pradžios pakeisti techninį projektą neprivaloma, jei to nereikalauja statytojas.

Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, dėl minėtų teisės aktų nuostatų taikymo paaiškiname, kad kiekvienu konkrečiu atveju vertinant, ar privaloma rengti naują projekto laidą ir gauti naują SLD, pirmiausiai reikia nustatyti, ar bus keičiamas bent vienas esminis statinio projekto, pagal kurį išduotas SLD, sprendinys pagal SĮ 2 straipsnio 11 dalį. T. y. projektuotojas turėtų nustatyti, ar paklausime nurodytu atveju keičiant stoglangių kiekį ir jų išdėstymą stoge, būtų keičiami projekto sprendiniai, kuriais nustatomos statinio laikančiosios konstrukcijos (pvz., gegnės) ir jų išdėstymas, specialieji paveldosaugos reikalavimai (jeigu jie nustatyti). Jeigu keičiamas bent vienas esminių statinio projekto, pagal kurį išduotas SLD, sprendinių ir konkretus atvejis nepatenka į SĮ 27 straipsnio 33 dalyje nustatytas išimtis, turi būti rengiamas naujos laidos projektas ir gaunamas naujas SLD.

Jeigu keičiami nustatyti specialieji paveldosaugos reikalavimai (esminis statinio projekto sprendinys), tai norint tęsti statybą privaloma gauti naują SLD, parengus naują projekto laidą pagal išduotus naujus specialiuosius paveldosaugos reikalavimus. Galiojantys teisės aktai nenumato galimybės vietoj naujo SLD gauti specialiuosius paveldosaugos reikalavimus nustačiusio subjekto rašytinį pritarimą.

Jeigu numatyti keisti kiti projekto sprendiniai, priskirtini esminiams statinio projekto sprendiniams, tačiau konkretus atvejis patenka į SĮ 27 straipsnio 33 dalyje nustatytas išimtis, arba keičiami neesminiai statinio projekto sprendiniai (nenurodyti SĮ 2 straipsnio 11 dalyje), naujas SLD neprivalomas, rengiamas  naujos laidos projekto sprendinių dokumentas (-ai). Kai keičiami neesminiai statinio projekto sprendiniai, dėl naujos laidos projekto sprendinių dokumento (-ų) rengimo  vadovaujamasi Reglamento 45-46 punktų nuostatomis.

Pažymėtina, kad projektinius sprendinius privalo parinkti kompetentingas projektuotojas, prisiimdamas atsakomybę, kad statinio projektas atitinka Lietuvos Respublikos įstatymų, kitų teisės aktų, privalomųjų statinio projekto rengimo dokumentų, normatyvinių statybos techninių dokumentų ir normatyvinių statinio saugos ir paskirties dokumentų nuostatas, nes tokia prievolė jam nustatyta SĮ 16 straipsnio 5 dalyje. Jei projektuotojas abejoja dėl projektinių sprendinių atitikties teisės aktų reikalavimams ir išsiaiškinti kylančius klausimus reikia specialių žinių, manome, kad projektą galėtų įvertinti statinio projekto ekspertizė.

          Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.

Atnaujinimo data: 2023-09-23