KLAUSIMAS

2020-06-25  Lietuvos  automobilių  kelių  direkcijos  prie  susisiekimo  ministerijos  direktoriaus įsakymu Nr. TE-69 patvirtintas Techninis darbo projektas „Valstybinės reikšmės rajoninio kelio Nr. 2907  Kalevai  –  Draudeliai  –  Gegiedždvaris  ruožo  nuo  2,034  iki  2,799  km  kapitalinio  remonto techninis darbo projektas“ ir Valstybinės reikšmės rajoninio kelio Nr. 2907 Kalevai – Draudeliai – Gegiedždvaris ruožo nuo 2,034 iki 2,799 km kapitalinio remonto techninio darbo projekto bendrieji statinio rodikliai.

Prašome išaiškinti bei suteikti informaciją dėl projekto reikalavimų  atitikimo  galiojantiems  teisės  aktams:  ar  pagal  Statybos  įstatymą,  Statybos  techninius reglamentus  bei  kitus  statybą  leidžiančius  dokumentus,  nuo  2020-03-18  pasikeitus  Nutarimo (Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. kovo 12 d. nutarimu Nr. 206 (2018 m. gegužės 30 d. nutarimo Nr. 521 redakcija) ,,Dėl kriterijų, pagal kuriuos medžiai ir krūmai, augantys ne miškų ūkio paskirties žemėje, priskiriami saugotiniems, patvirtinimo  ir  medžių  ir  krūmų  priskyrimo  saugotiniems“) reglamentavimui ir medžiams tapus saugotiniems turėjo būti keičiamas projektas bei jo sprendiniai susiję  su  saugotinų  medžių  šalinimu  valstybinės  reikšmės  rajoninio  kelio  juostoje,  ar  toliau  galėjo būti vykdomas projektas  pagal iki 2020-03-18 galiojusią Nutarimo redakciją.

ATSAKYMAS (2021-10-11, (9.12)2D-17164)

           Atsakydami į 2021-09-21 gautus Jūsų paklausimus pagal Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) kompetenciją, informuojame, kad pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal paklausėjo pateiktus duomenis. Asmeniui papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Inspekcijos konsultacijos turinys. 

          Taip pat informuojame, kad Inspekcija konsultacijas teikia vadovaudamasi Asmenų konsultavimo Valstybinėje teritorijų planavimo ir statybos inspekcijoje prie Aplinkos ministerijos taisyklių, patvirtintų Inspekcijos viršininko 2017 m. lapkričio 30 d. įsakymu Nr. 1V-160, (toliau – Konsultavimo taisyklės) nustatyta tvarka. Pagal Konsultavimo taisyklių 4.1 punktą, konsultacija yra žodinis ar rašytinis atsakymas į asmens paklausime pateiktą (-us) klausimą (-us) teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą reglamentuojančių ir su jais susijusių teisės aktų nuostatų taikymo klausimais. Konsultavimo taisyklės nenumato konkrečių situacijų nagrinėjimo, vertinamojo pobūdžio išvadų (taip pat ir dėl statinio projektų atitikties teisės aktų reikalavimams) teikimo. Todėl pateikiame tik su paklausimu susijusį statybos srities teisinį reglamentavimą ir nuomonę dėl jo taikymo.

          Lietuvos Respublikos kelių įstatymo 2 straipsnyje pateiktos šios paklausime nurodytos situacijos atveju aktualios sąvokų apibrėžtys:

          „5. Kelias – inžinerinis statinys, skirtas transporto priemonių ir pėsčiųjų eismui. Kelio elementai yra šie: žemės sankasa, važiuojamoji dalis, kelkraščiai, skiriamoji juosta, kelio grioviai ir kitos vandens nuleidimo sistemos, sankryžos, autobusų sustojimo aikštelės, poilsio aikštelės, pėsčiųjų ir dviračių takai, kelio statiniai, techninės eismo reguliavimo priemonės, želdiniai, esantys kelio juostoje, kelio oro sąlygų stebėjimo ir transporto eismo apskaitos, apšvietimo ir kiti įrenginiai su šių elementų užimama žeme“.

          „8. Kelio juosta – žemės juosta, kurioje nutiestas arba tiesiamas kelias“.

           Atkreiptinas dėmesys į Lietuvos Respublikos statybos įstatymo (toliau – Statybos įstatymas) 24 straipsnio 3 dalies nuostatas, jog „statinio projektas turi būti parengtas tais atvejais, kai privaloma gauti šio įstatymo 27 straipsnio 1 dalies 1–7 punktuose nurodytus statybą leidžiančius dokumentus, taip pat tais atvejais, kai šio įstatymo 27 straipsnio 1 dalyje nurodytiems krašto apsaugos tikslams skirtose teritorijose statomiems statiniams statybą leidžiantis dokumentas nereikalingas, išskyrus daugiabučių namų ar viešųjų pastatų kapitalinio remonto projektus, kurie turi būti parengti visais atvejais. <...> Statinio projektas rengiamas vadovaujantis privalomaisiais statinio projekto rengimo dokumentais (atrankos išvada dėl poveikio aplinkai vertinimo, poveikio aplinkai vertinimo ataskaita, sprendimu dėl planuojamos ūkinės veiklos galimybių (kai pagal Lietuvos Respublikos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymo nuostatas turi būti atliktos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo procedūros); poveikio visuomenės sveikatai vertinimo dokumentais (jeigu atliekamos poveikio visuomenės sveikatai vertinimo procedūros); teritorijų planavimo dokumentais, žemėtvarkos planavimo dokumentais, nuosavybės teisę ar kitokias teises į žemę (statybos sklypą) patvirtinančiais dokumentais; technine užduotimi; žemės sklypo (teritorijos) ir statinio statybinių tyrimų (jeigu juos atlikti privaloma arba jie atlikti) dokumentais; kultūros paveldo tyrimų medžiaga; projektiniais pasiūlymais (kai juos rengti privaloma aplinkos ministro nustatytais atvejais); specialiaisiais reikalavimais (jeigu jie buvo gauti), prisijungimo sąlygomis); galiojančiais teisės aktais“.

          Pagal paklausimo informaciją, kelio (inžinerinio statinio) remontas vykdomas pagal parengtą ir patvirtintą kapitalinio remonto projektą.

          Statybą leidžiančio dokumento (toliau – SLD) – leidimo atlikti statinio kapitalinį remontą –privalomumo atvejai nurodyti Statybos įstatymo 27 straipsnio 1 dalies 4 punkte ir statybos techninio reglamento STR 1.05.01:2017 „Statybą leidžiantys dokumentai. Statybos užbaigimas. Statybos sustabdymas. Savavališkos statybos padarinių šalinimas. Statybos pagal neteisėtai išduotą statybą leidžiantį dokumentą padarinių šalinimas“ 3 priedo 3 punkte. Pažymėtina, kad vadovaujantis šių teisės aktų nuostatomis, SLD atlikti kelio (jeigu jis nėra kultūros paveldo statinys) kapitalinį remontą neprivalomas. 

          Statybos įstatymo 24 straipsnio 24 dalyje įtvirtinta, kad šio straipsnio 1 dalyje nurodyti statinio projektai turi atitikti Lietuvos Respublikos įstatymų, kitų teisės aktų, normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimus, kurie galiojo tą dieną, kai buvo išduoti specialieji reikalavimai. Praėjus 5 metams po specialiųjų reikalavimų išdavimo ir tais atvejais, kai specialieji reikalavimai nebuvo išduoti, šio straipsnio 1 dalyje nurodyti statinio projektai turi atitikti Lietuvos Respublikos įstatymų, kitų teisės aktų, normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimus, kurie galiojo prašymo gauti statybą leidžiantį dokumentą, kuris buvo priimtas, pateikimo dieną. Kai teisės aktų numatytais atvejais yra privaloma parengti statinio projektą, tačiau nėra privaloma gauti SLD, statinio projektas turi atitikti normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimus, kurie galiojo statinio projektavimo darbų rangos sutarties pasirašymo dieną.

          Statybos techninio reglamento STR1.04.04:2017 „Statinio projektavimas, projekto ekspertizė“ 42 punkte reglamentuota, kad projektas keičiamas papildomos sutarties su projektuotoju ir statytojo patvirtintos papildomos techninės užduoties pagrindu. Projekto keitimus ir (ar) papildymus atlieka projektą parengęs projektuotojas, parengiant naujos laidos projektą ar projekto sprendinių dokumentą (-us).

           Remiantis statybos techninio reglamento STR 1.06.01:2016 „Statybos darbai. Statinio statybos priežiūra“ 5 punkto nuostatomis, pradėti statinio statybos darbus leidžiama tik po to, kai statytojas (užsakovas) perdavė rangovui (tuo atveju, kai statybos darbai vykdomi rangos būdu)  nustatyta tvarka parengtą ir patvirtintą (kai tai privaloma) statinio projektą(jei pagal rangos sutartį jį rengia statytojas (užsakovas)). Šio reglamento 7 punkte nurodyta, kad statinio statybos darbai vykdomi pagal statinio projektą.

          Apibendrindami tai, kas išdėstyta, teikiame nuomonę dėl Jūsų paklausimo.

          Kelio (jeigu jis nėra kultūros paveldo statinys) kapitaliniam remontui SLD neprivalomas. Jeigu rengiamas kelio kapitalinio remonto projektas, jis rengiamas vadovaujantis  Statybos įstatymo 24 straipsnio 3 dalyje nurodytais privalomaisiais projekto rengimo dokumentais, tarp jų – galiojančiais teisės aktais.  Kai neprivaloma gauti SLD, statinio projektas turi atitikti įstatymų, kitų teisės aktų, normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimus, kurie galiojo statinio projektavimo darbų rangos sutarties pasirašymo dieną (paklausime ši diena nenurodyta). Jeigu konkrečiu atveju projektavimo darbų rangos sutartis pasirašyta iki paklausime minimo Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl kriterijų, pagal kuriuos medžiai ir krūmai, augantys ne miškų ūkio paskirties žemėje, priskiriami saugotiniems, patvirtinimo ir medžių ir krūmų priskyrimo saugotiniems“ pakeitimo įsigaliojimo, kapitalinio projekto sprendiniai turi atitikti šio teisės akto redakcijos, galiojusios projektavimo darbų rangos sutarties pasirašymo dieną, reikalavimus. Statybos metu projektas gali būti keičiamas papildomos sutarties su projektuotoju ir statytojo patvirtintos papildomos techninės užduoties, parengtos atsižvelgiant į pasikeitusį reglamentavimą (pvz., dėl minėto Nutarimo nuostatų, susijusių su medžių ir krūmų priskyrimu saugotiniems) pagrindu. Statybos darbai turi būti vykdomi pagal statytojo patvirtinto statinio projekto (paskutinės projekto ar projekto sprendinių dokumento laidos) sprendinius, įskaitant ir projekto sprendinius dėl želdinių kelio juostoje.

          Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.

Atnaujinimo data: 2023-09-23