KLAUSIMAS

1. Ar statant inžinerinius statinius pagal teisės aktus yra taikoma kokia nors paklaida ir (ar) paklaidos?

2. Kokia paklaida (paklaidos) yra taikoma inžineriniams statiniams, juos statant, remiantis teisės aktais? Taip pat konkrečiai, kokia paklaida buvo taikoma inžineriniams statiniams, statytiems 2005-2010 m. laikotarpiu, remiantis teisės aktais?

3. Ar konkrečiu atveju inžinerinio statinio (priešgaisrinio vandens rezervuaro) galimas patekimas ant kito žemės sklypo savininko ribos (po žeme), pagal susiklosčiusias, anksčiau nurodytas aplinkybes (apytiksliai patenkant į kaimyninį žemės sklypą iki 1 metro), galėtų būti laikomas paklaida, remiantis teisės aktais?

ATSAKYMAS (2022-03-09 Nr. 2D- 4453 (9.12 Mr))

Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Aplinkos ministerijos  (toliau – Inspekcija) gavo ir išnagrinėjo Jūsų 2022-02-09 prašymą „Dėl informacijos suteikimo“ administracinio pastato fasado pakeitimo“ (toliau – paklausimas).

Atsakydami į paklausimą pagal Inspekcijos kompetenciją, informuojame, kad pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal paklausėjo pateiktus duomenis. Asmeniui papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Inspekcijos konsultacijos turinys.

Taip pat informuojame, kad Inspekcija konsultacijas teikia vadovaudamasi Asmenų konsultavimo Valstybinėje teritorijų planavimo ir statybos inspekcijoje prie Aplinkos ministerijos taisyklių, patvirtintų Inspekcijos viršininko 2017 m. lapkričio 30 d. įsakymu Nr. 1V-160, (toliau – Konsultavimo taisyklės) nustatyta tvarka. Pagal Konsultavimo taisyklių 4.1 punktą, konsultacija yra žodinis ar rašytinis atsakymas į asmens paklausime pateiktą (-us) klausimą (-us) teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą reglamentuojančių ir su jais susijusių teisės aktų nuostatų taikymo klausimais. Konsultavimo taisyklės nenumato konkrečių situacijų nagrinėjimo, vertinamojo pobūdžio  išvadų teikimo. Todėl pateikiame tik su paklausimu susijusį teisinį reguliavimą ir nuomonę dėl jo taikymo, pažymėdami, jog iš paklausimo turinio neaišku, ar buvo atliktos statinio statybos užbaigimo (iki 2010 metų – statinio pripažinimo tinkamu naudoti) procedūros, ar statinys įregistruotas Nekilnojamojo turto registre, taip pat nežinomas ir paklausime minimo servituto turinys.

Dėl klausimo „a) Ar statant inžinerinius statinius pagal teisės aktus yra taikoma kokia nors paklaida ir (ar) paklaidos?

Statybos techninio reglamento STR 1.05.01:2017 „Statybą leidžiantys dokumentai. Statybos užbaigimas. Statybos sustabdymas. Savavališkos statybos padarinių šalinimas. Statybos pagal neteisėtai išduotą statybą leidžiantį dokumentą padarinių šalinimas“, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2016 m. gruodžio 12 d. įsakymu Nr. D1-878 „Dėl statybos techninio reglamento STR 1.05.01:2017 „Statybą leidžiantys dokumentai. Statybos užbaigimas. Statybos sustabdymas. Savavališkos statybos padarinių šalinimas. Statybos pagal neteisėtai išduotą statybą leidžiantį dokumentą padarinių šalinimas“ patvirtinimo“ (toliau – STR 1.05.01:2017) 79 punkte nustatyta:

 „79. Jei statinio projekto sprendiniai skiriasi nuo faktinių, komisija bendru sutarimu sprendžia, ar šie nukrypimai yra esminiai ir ar jie daro įtaką statinio atitikčiai esminiams statinių reikalavimams. Aktas pasirašomas komisijos nariams bendru sutarimu nusprendus, kad nukrypimai nuo statinio projekto sprendinių yra neesminiai. Prie neesminių faktinių nukrypimų nuo statinio projekto sprendinių priskiriami šie nukrypimai:

79.1. inžinerinių tinklų ir susisiekimo komunikacijų matmenų – iki 5 proc.;

79.2. pastatų ir inžinerinių statinių aukščio – iki 0,2 m, o hidrotechnikos statinių, skirtų reguliuoti vandens lygį ir (ar) praleisti perteklinį vandens debitą arba skirtų apsaugai nuo potvynių – iki 0,02 m; kitų matmenų – iki 0,2 m, išskyrus atvejus, kai dėl šių nukrypimų pažeidžiami norminiai atstumai nuo statinių iki žemės sklypo ribų ir nėra besiribojančių žemės sklypų savininkų ar valdytojų rašytinių sutikimų arba pažeidžiami norminiai atstumai iki kitų statinių ir nėra tokių statinių savininkų ar valdytojų rašytinių sutikimų;

79.3. pastatų ir inžinerinių statinių vietos žemės sklype (teritorijoje) ar atstumų nuo statinių iki žemės sklypo ribų – iki 1 m, išskyrus atvejus, kai dėl šių nukrypimų pažeidžiami norminiai atstumai nuo statinių iki žemės sklypo ribų ir nėra besiribojančių žemės sklypų savininkų ar valdytojų rašytinių sutikimų arba norminiai atstumai iki kitų statinių ir nėra tokių statinių savininkų ar valdytojų rašytinių sutikimų;

79.4. kiti trečiųjų asmenų teisių ir pagrįstų interesų nepažeidžiantys nukrypimai – su sąlyga, kad, norint užbaigtame tame pačiame statinyje atlikti statybos darbus, būtinus šiems nukrypimams ištaisyti, nereikia gauti statybą leidžiančio dokumento“.

Pažymėtina, kad minėtos nuostatos dėl neesminių faktinių nukrypimų nuo statinio projekto sprendinių taikomos statybos užbaigimo procedūros metu tikrinant pastatyto statinio atitiktį statinio projektui. Statybos užbaigimo procedūrų metu inžinerinių statinių vietos žemės sklype (teritorijoje) ar atstumų nuo statinių iki žemės sklypo ribų  nukrypimai nuo statinio projekto sprendinių iki 1 m laikytini neesminiais, jeigu dėl šių nukrypimų nepažeidžiami norminiai atstumai nuo statinių iki žemės sklypo ribų ar yra besiribojančių žemės sklypų savininkų ar valdytojų rašytiniai sutikimai dėl šių norminių atstumų neišlaikymo.

Dėl klausimo „b) Kokia paklaida (ar paklaidos) yra taikoma inžineriniams statiniams, juos statant, remiantis teisės aktais? Taip pat, konkrečiai – kokia paklaida buvo taikoma inžineriniams statiniams, statytiems 2005 m.–2010 m. laikotarpiu, remiantis teisės aktais?

Pagal šiuo metu galiojančius teisės aktus statinių (įskaitant inžinerinius statinius) statybos užbaigimo procedūrų metu prie neesminių faktinių nukrypimų nuo statinio projekto sprendinių priskiriami nukrypimai, nurodyti STR 1.05.01:2017 79 punkte.

Pagal statybos techninio reglamento STR 1.11.01:2002 „Statinių pripažinimo tinkamais naudoti tvarka“, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2002 m. gegužės 14 d. įsakymu Nr. 242 „Dėl statybos techninio reglamento STR 1.11.01:2002 „Statinių pripažinimo tinkamais naudoti tvarka“ patvirtinimo“ 2005 metais galiojusios redakcijos 17 punktą pastatytas, rekonstruotas ar kapitaliai suremontuotas statinys (jo dalis) pripažįstamas tinkamu naudoti, atlikus statinio (jo dalies) projekte numatytus statybos darbus ir įvykdžius to statinio (jo dalies) projektavimo sąlygas, atlikus nutiestų inžinerinių tinklų ir susisiekimo komunikacijų (reikalingų pripažįstamam tinkamu naudoti statiniui ar jo daliai funkcionuoti) bandymus ir padarius geodezines nuotraukas. Šio reglamento 4 priede pateiktos pripažinimo tinkamu naudoti akto formos 11 punkte buvo įrašas, jog „Atliktieji statybos ir montavimo darbai tenkina projekto ir normatyvinių statybos dokumentų reikalavimus. Patvirtinto projekto pakeitimai bei nuokrypos yra nustatyta tvarka suderinti ir pažymėti pateiktoje techninėje dokumentacijoje“. Analogiškos nuostatos yra ir kitose reglamento redakcijose, galiojusiose iki 2010 metų. Tačiau konkretūs galimi nuokrypų dydžiai nenustatyti. Manome, kad komisija sprendė, ar konkretūs faktiniai nukrypimai nuo statinio projekto sprendinių nepažeidžia galiojančių teisės aktų reikalavimų.

Dėl klausimo „c) Ar konkrečiu atveju inžinerinio statinio (Priešgaisrinio vandens rezervuaro) galimas patekimas ant kito žemės sklypo savininko ribos (po žeme), pagal susiklosčiusias, anksčiau nurodytas aplinkybes (apytiksliai patenkant į kaimyninį žemės sklypą iki 1 metro), galėtų būti laikomas paklaida, remiantis teisės aktais?

Kaip ir minėta, konkrečių atvejų teikdama konsultacijas Inspekcija nenagrinėja.

Bendruoju atveju statytojas gali įgyvendinti statytojo teisę, jeigu jis atitinka visus Statybos įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje keliamus reikalavimus, tarp jų – „1) statytojas žemės sklypą (teritoriją), kuriame (kurioje) statomas statinys, valdo nuosavybės teise arba valdo ir naudoja kitais Lietuvos Respublikos įstatymų nustatytais pagrindais; šis reikalavimas netaikomas aplinkos ministro nustatytais atvejais, kai nėra suformuoti žemės sklypai (atnaujinant (modernizuojant) pastatus, atliekant statinio kapitalinį ar paprastąjį remontą ir pan.)“. Todėl manome, kad statinys ar jo dalis negali būti statoma žemės sklype, kurio statytojas nevaldo nuosavybės teise arba nevaldo ir nenaudoja kitais įstatymų nustatytais pagrindais, neatsižvelgiant į STR 1.05.01:2017 79 punkte  nurodytus galimus faktinių nukrypimų nuo statinio projekto sprendinių dydžius. Dėl paklausime minimo servituto turinio ir juo nustatytų teisių išaiškinimo siūlome kreiptis į servitutą nustačiusį subjektą.

Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.

Atnaujinimo data: 2023-09-23