Paprastojo remonto aprašo ekspertizė nereikalinga (2023-12-11)
KLAUSIMAS
Savivaldybės administracija įgyvendina investicijų projektą „***** kultūros centro pritaikymas bendruomenės reikmėms“ (toliau – projektas), finansuojamą Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams, skirtų savivaldybės investicijų projektui (-ams) įgyvendinti arba savivaldybės kultūros įstaigos infrastruktūros plėtrai, turtui sukurti, įsigyti ar jo vertei padidinti, ir savivaldybės biudžeto lėšomis.
Įgyvendinant projektą 2022 m. gruodžio mėn. buvo parengtas techninis projektas (paprastojo remonto aprašas) „Kultūros namų pastato,*******., paprastojo remonto projektas“ Nr. * (toliau – techninis projektas), kuriame numatyta statinio paskirtis – kultūros namų pastatas, statinio kategorija – ypatingasis, statybos rūšis – paprastasis remontas“.
Vadovaujantis techniniu projektu vykdomi paprastojo remonto darbai, nekeičiant pastato išvaizdos. Statinys nėra kultūros paveldo objektas.
Prašome pateikti išaiškinimą, ar aukščiau aprašytu atveju privalėjo būti atlikta statinio projekto ekspertizė.“
ATSAKYMAS,(2023-12-11, Nr. (9.12 Mr) - 2D-21316)
Atsakydami į paklausimą, informuojame, kad paklausime pateikti duomenys netikrinami, atsakymas rengiamas pagal pateiktus duomenis. Asmeniui papildomai pateikus informacijos apie konkrečias faktines aplinkybes, nenurodytas paklausime, gali pasikeisti ir Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) konsultacijos turinys.
Taip pat informuojame, kad Inspekcija konsultacijas teikia Asmenų konsultavimo Valstybinėje teritorijų planavimo ir statybos inspekcijoje prie Aplinkos ministerijos taisyklėse[1] (toliau – Konsultavimo taisyklės) nustatyta tvarka. Pagal Taisyklių 4.1 punktą konsultacija – tai žodinis ar rašytinis atsakymas į asmens paklausime pateiktą (-us) klausimą (-us) teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą reglamentuojančių ir su jais susijusių teisės aktų nuostatų taikymo klausimais. Konsultavimo taisyklės nenumato konkrečių situacijų nagrinėjimo, išvadų dėl jų teikimo ir sprendimų priėmimo.
Paklausime nurodoma, kad savivaldybės administracija įgyvendina investicijų projektą „***** kultūros centro pritaikymas bendruomenės reikmėms“ (toliau – projektas), finansuojamą Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams, skirtų savivaldybės investicijų projektui (-ams) įgyvendinti arba savivaldybės kultūros įstaigos infrastruktūros plėtrai, turtui sukurti, įsigyti ar jo vertei padidinti, ir savivaldybės biudžeto lėšomis. Taip pat nurodoma, kad „Įgyvendinant projektą 2022 m. gruodžio mėn. buvo parengtas techninis projektas (paprastojo remonto aprašas) „Kultūros namų pastato, *******, paprastojo remonto projektas“ Nr. * (toliau – techninis projektas), kuriame numatyta statinio paskirtis – kultūros namų pastatas, statinio kategorija – ypatingasis, statybos rūšis – paprastasis remontas“ ir kad „Vadovaujantis techniniu projektu vykdomi paprastojo remonto darbai, nekeičiant pastato išvaizdos. Statinys nėra kultūros paveldo objektas“. Prašoma „<...> pateikti išaiškinimą, ar aukščiau aprašytu atveju privalėjo būti atlikta statinio projekto ekspertizė.“
Lietuvos Respublikos statybos įstatymo 34 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta, kad ypatingojo statinio, statinio, vadovaujantis šio įstatymo 6 straipsnio 3 dalimi, nurodyto Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos patvirtintame statinių, kurie turi būti pritaikomi specialiesiems neįgaliųjų poreikiams, sąraše, ir statinio, kurio projektavimas ir (ar) statyba finansuojami Lietuvos Respublikos (įskaitant Europos Sąjungos struktūrinių fondų ir kitos tarptautinės finansinės paramos lėšas) biudžeto lėšomis, valstybės vardu pasiskolintomis arba valstybės garantuotų paskolų lėšomis, valstybės pinigų fondų lėšomis, savivaldybių biudžetų lėšomis, projektų ekspertizė privaloma. Kitus statinio projekto ar atskirų statinio projekto dalių ekspertizės privalomus atvejus nustato aplinkos ministras. O 2 dalyje nustatyta, kad šio straipsnio 1 dalyje nurodytųstatinių projektų ekspertizė atliekama dėl naujų statinių statybos, statinių rekonstravimo, kapitalinio remonto, atnaujinimo (modernizavimo) projektų, statinių projektų, kuriuose numatyta nesudėtingąjį ar neypatingąjį statinį pertvarkyti į ypatingąjį statinį, ir statinių projektų, kuriuose numatyti kultūros paveldo statinio tvarkomieji paveldosaugos darbai, taip pat aplinkos ministro nustatytais atvejais, kai gavus statybą leidžiantį dokumentą keičiami šioje dalyje nurodytų projektų sprendiniai, kuriais įgyvendinami aplinkos prieinamumo reikalavimai.
Pažymėtina, jog statinio, išskyrus branduolinės energetikos objekto ir kultūros paveldo statinius, paprastajam remontui rengiamas paprastojo remonto aprašas (Statybos įstatymo 24 str. 1 d. 9 p.). O statinio projektas turi būti parengtas Statybos įstatymo 24 straipsnio 3 dalyje nustatytais atvejais[2]. Atvejai, kada statinio paprastajam remontui privalomas statybą leidžiantis dokumentas, nurodyti Statybos įstatymo 27 straipsnio 1 dalies 5 punkte[3].
Pagal Statybos įstatymo nuostatas detalizuojančio statybos techninio reglamento STR 1.04.04:2017 „Statinio projektavimas, projekto ekspertizė“[4] (toliau – Reglamentas) 69 punktą, bendroji projekto ekspertizė ir dalinės projekto ekspertizės privalomos Statybos įstatymo 34 straipsnio 1 dalyje nurodytiems statiniams. Kitų statinių projektų ar atskirų statinio projekto dalių projekto ekspertizė privaloma 69.1-69.5 papunkčiuose nurodytais atvejais, tarp kurių – „69.5. statinių, kurie turi būti pritaikomi specialiesiems neįgaliųjų poreikiams (pagal STR 2.03.01:2019 [5.28] 1 priedą) ir kurių statybai privalomas statybą leidžiantis dokumentas. Projektams, susidedantiems iš atskirų dalių, atliekama projekto bendrosios, architektūrinės, sklypo sutvarkymo (sklypo plano) ir susisiekimo dalių ekspertizė, patikrinama, ar projekto dalių sprendiniai atitinka statinių pritaikymo specialiesiems neįgaliųjų poreikiams reikalavimus [5.1], [5.13], išvados pateikiamos dalinės projekto ekspertizės akte. Kai projektuose nėra minėtų projekto dalių, patikrinama, ar projekto sprendiniai atitinka statinių pritaikymo specialiesiems neįgaliųjų poreikiams reikalavimus [5.1], [5.13], ir išduodamas bendrosios projekto ekspertizės aktas“.
Pagal statybos techninio reglamento STR 2.03.01:2019 „Statinių prieinamumas“[5] 1 priedą kultūros paskirties pastatai priskiriami prie statinių, kurie turi būti pritaikomi specialiesiems neįgaliųjų poreikiams.
Taigi, bendruoju atveju, ypatingojo statinio, statinio, kuris turi būti pritaikomas specialiesiems neįgaliųjų poreikiams, ir statinio, kurio projektavimas ir (ar) statyba finansuojami Lietuvos Respublikos (įskaitant Europos Sąjungos struktūrinių fondų ir kitos tarptautinės finansinės paramos lėšas) biudžeto lėšomis, savivaldybių biudžetų lėšomis projekto ekspertizės privalomumas nustatytas Statybos įstatymo 34 straipsnio 1 dalyje. Tokių statinių projekto ekspertizė privaloma tuomet, kai rengiamas Statybos įstatymo 34 straipsnio 2 dalyje nurodytas projektas (naujo statinio statybos, statinio rekonstravimo, kapitalinio remonto, atnaujinimo (modernizavimo) projektas ar statinio projektas, kuriame numatyti kultūros paveldo statinio tvarkomieji paveldosaugos darbai). Statinių, kurie turi būti pritaikomi specialiesiems neįgaliųjų poreikiams, projektų ekspertizė privaloma, kai privalomas jų statybą leidžiantis dokumentas.
Atsižvelgiant į tai, kad, esant paklausime nurodytoms aplinkybėms, parengtas projektas – paprastojo remonto aprašas – nepatenka tarp Statybos įstatymo 34 straipsnio 2 dalyje išvardytų projektų, kurių ekspertizė pagal šio straipsnio 1 dalį yra privaloma, manytina, kad nei pagal Statybos įstatymo 34 straipsnio 1 dalies, nei pagal Reglamento 69 punkto nuostatas paprastojo remonto aprašo ekspertizė neprivaloma.
Papildomai atkreipiame dėmesį, kad paprastojo remonto aprašo sudėtis nustatyta Reglamento 35 punkte, kuris nenumato atskirų projekto dalių. Taip pat Reglamentas nenumato ir paprastojo remonto aprašo rengimo etapų (techninis projektas ir darbo projektas).
Ši konsultacija pateikiama pagal jos pasirašymo dieną galiojusius teisės aktus ir negali būti laikoma Inspekcijos sprendimu konkrečioje situacijoje.
[2]Statybos įstatymo 24 str. 3 d.: „3. Statinio projektas turi būti parengtas, kai privaloma gauti šio įstatymo 27 straipsnio 1 dalies 1–7 punktuose nurodytus statybą leidžiančius dokumentus, taip pat kai šio įstatymo 27 straipsnio 1 dalyje nurodytiems krašto apsaugos tikslams skirtose teritorijose statomiems statiniams statybą leidžiantis dokumentas nereikalingas, išskyrus daugiabučių namų ar viešųjų pastatų kapitalinio remonto projektus, kurie turi būti parengti visais atvejais. Statinių griovimo projektai vykdant teismų sprendimus ar Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos privalomuosius nurodymus rengiami tik aplinkos ministro nustatytais atvejais. <...>“.
[3]„5) leidimas atlikti statinio paprastąjį remontą – branduolinės energetikos objekto statinių paprastajam remontui; kultūros paveldo statinio paprastajam remontui, kai keičiama statinio išvaizda, išskyrus atvejus, kai būtina skubiai sutvarkyti stichinės nelaimės sukeltus padarinius; įrengiant, pertvarkant, išmontuojant pastato dujų, šildymo ar elektros bendrąsias inžinerines sistemas (išskyrus vienbutį gyvenamąjį namą ir pagalbinio ūkio paskirties statinį, nesudėtingąjį statinį); aplinkos ministro nustatytais atvejais statinio paprastajam remontui mieste, konservacinės apsaugos prioriteto ar kompleksinėje saugomoje teritorijoje, kultūros ir aplinkos ministrų nustatytais atvejais kultūros paveldo objekto teritorijoje, kultūros paveldo vietovėje ar kitoje teritorijoje – kai keičiama pastato išvaizda, išskyrus atvejus, kai būtina skubiai atlikti statybos darbus, reikalingus avarijos grėsmei, jos ar stichinės nelaimės padariniams pašalinti;“
Atnaujinimo data: 2023-12-21