BDAR
gdpr

Aktuali informacija planuojantiems griauti sienas daugiabutyje

Data

2022 09 28

Įvertinimas
1
2 Nuotraukos straipsniams (26).jpg

Daugiabučių namų gyventojai dažnai nusprendžia „transformuoti“ erdves – išgriauti sienas tarp atskirų erdvių (kambarių). Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Aplinkos ministerijos (Statybos inspekcija) primena, kokiais atvejais griaunant sieną daugiabutyje reikalingas statybą leidžiantis dokumentas ir kokiais atvejais – tik projektas.

Pirmasis svarbus žingsnis – prieš griaunant sieną daugiabučiame gyvenamajame name privalu išsiaiškinti (pasiteirauti atsakingo specialisto: projektuotojo, atestuotos ekspertizės įmonės ar namo techninio prižiūrėtojo), ar planuojama griauti siena yra laikančioji ar nelaikančioji pastato konstrukcija.

Jeigu numatoma griauti siena yra laikančioji, yra planuojamas daugiabučio namo kapitalinis remontas. Kai kapitalinis remontas atliekamas daugiabučio viduje (t. y. nekeičiama pastato išvaizda), statybą leidžiančio dokumento atlikti daugiabučio kapitalinį remontą nereikia. Tačiau privaloma, gavus daugiabučio bendraturčių daugumos pritarimą, kreiptis į projektuotojus dėl kapitalinio remonto projekto parengimo, parengus projektą – į atestuotus ekspertizės rangovus projekto ekspertizei atlikti. Apie kapitalinio remonto pradžią Statybos inspekcijai pranešti nereikia.

Jeigu numatoma griauti siena yra nelaikančioji, yra planuojamas daugiabučio namo paprastasis remontas. Kai paprastasis remontas atliekamas daugiabučio viduje (t. y. nekeičiama pastato išvaizda), statybą leidžiančio dokumento atlikti daugiabučio paprastąjį remontą nereikia, neprivaloma rengti projekto, apie paprastojo remonto pradžią pranešti Statybos inspekcijai nereikia.

Jeigu numatoma griauti išorinę daugiabučio laikančiąją sieną, tuo pakeičiant bet kuriuos pastato išorės matmenis (ilgį, plotį, aukštį), yra planuojamas daugiabučio rekonstravimas. Rekonstruoti daugiabutį galima bendraturčių daugumos pritarimu, gavus statybą leidžiantį dokumentą rekonstruoti statinį pagal parengtą daugiabučio rekonstravimo projektą, o kai statinys ypatingasis – atlikti projekto ekspertizę. Taip pat privaloma pranešti Statybos inspekcijai apie rekonstravimo pradžią.

Jeigu numatoma griauti išorinę daugiabučio laikančiąją sieną, nepakeičiant jokių pastato išorės matmenų (ilgio, pločio, aukščio), yra planuojamas daugiabučio kapitalinis remontas, dėl kurio pasikeis pastato išvaizda. Tokiu atveju privaloma gauti daugiabučio daugumos pritarimą šiems darbams atlikti, kreiptis į projektuotojus dėl kapitalinio remonto projekto parengimo, parengus projektą – į atestuotus ekspertizės rangovus projekto ekspertizei atlikti (tuo atveju, jeigu daugiabutis yra ypatingasis statinys, arba kai nereikalingas statybą leidžiantis dokumentas atlikti statinio kapitalinį remontą). Statybą leidžiantis dokumentas atlikti daugiabučio kapitalinį remontą privalomas, kai keičiama daugiabučio išvaizda ir daugiabutis yra kultūros paveldo statinys arba yra bent vienoje iš toliau nurodytų teritorijų: mieste, konservacinio prioriteto ar kompleksinėje saugomoje teritorijoje, kultūros paveldo objekto teritorijoje arba kultūros paveldo vietovėje. Apie kapitalinio remonto pradžią pranešti Statybos inspekcijai nereikia.

Jeigu numatoma griauti išorinę daugiabučio nelaikančiąją sieną, yra planuojamas daugiabučio paprastasis remontas, kurį atlikus pasikeis daugiabučio išvaizda. Tokiu atveju statybą leidžiantis dokumentas atlikti daugiabučio paprastąjį remontą bus reikalingas, jeigu daugiabutis yra kultūros paveldo statinys, arba yra bent vienoje iš toliau nurodytų teritorijų: mieste, konservacinės apsaugos prioriteto ar kompleksinėje saugomoje teritorijoje, kultūros paveldo objekto teritorijoje, kultūros paveldo vietovėje. Projektą privaloma parengti, jeigu reikalingas statybą leidžiantis dokumentas atlikti daugiabučio paprastąjį remontą. Apie paprastojo remonto pradžią pranešti Statybos inspekcijai nereikia.

Atkreiptinas dėmesys, kad projektus tvirtina statytojas (užsakovas). Statytojas (užsakovas) – Lietuvos Respublikos ar užsienio valstybės fizinis asmuo, juridinis asmuo ar kita užsienio organizacija, kurie investuoja lėšas į statybą ir kartu atlieka užsakovo funkcijas (ar jas paveda atlikti kitam fiziniam ar juridiniam asmeniui, kitai užsienio organizacijai).

Pažymėtina, kad statybą leidžiančius dokumentus rekonstruoti statinį, atlikti kapitalinį ar paprastąjį statinio remontą išduoda vietos savivaldybės administracijos direktorius ar jo įgaliotas savivaldybės administracijos valstybės tarnautojas. Žinotina, kad vykdyti kapitalinio remonto ar rekonstravimo darbus ypatingajame statinyje turi teisę tik atestuoti statybos rangovai – Lietuvos Respublikoje įsteigti ar užsienio valstybės juridiniai asmenys, kitos užsienio organizacijos ar jų padaliniai, turintys teisę užsiimti šia veikla, taip pat Europos Sąjungos valstybės narės, Šveicarijos Konfederacijos arba valstybės, pasirašiusios Europos ekonominės erdvės sutartį, juridiniai asmenys, kitos organizacijos ar jų padaliniai, pripažinus jų kilmės valstybėje turimą teisę užsiimti atitinkama veikla. Šis reikalavimas netaikomas ypatingųjų statinių paprastojo remonto atveju.

Ypatingųjų gyvenamosios paskirties pastatų kategorijai priskiriami gyvenamosios paskirties pastatai, kuriuose yra liftai, arba turintys šiuos požymius ir techninius parametrus: 20 m ir aukštesni, įgilinti 7 m ir daugiau skaičiuojant nuo pastatu užstatyto žemės paviršiaus vidutinės altitudės, konsolinių pastato dalių laikančiosios konstrukcijos, išsikišančios nuo fasado plokštumos daugiau kaip 3 m, pastatai, kurių laikančiosios konstrukcijos tarp atramų (angos) ilgesnės kaip 12 m, pastato bendras plotas didesnis kaip 2000 m2.

Žinotina, kad pagal Triukšmo valdymo įstatymo 14 straipsnio 2 dalį triukšmo šaltinių valdytojai, planuojantys statybos, remonto, montavimo darbus gyvenamosiose vietovėse, privalo ne vėliau kaip prieš 7 kalendorines dienas iki šių darbų pradžios pateikti savivaldybės institucijoms informaciją apie triukšmo šaltinių naudojimo vietą, planuojamą triukšmo lygį ir jo trukmę per parą, triukšmo mažinimo priemones.

Administracinių nusižengimų kodekso 488 straipsnis nustato atsakomybę už viešosios rimties trikdymą – triukšmą keliantys veiksmai vakaro (nuo 19 iki 22 val.) ir nakties (nuo 22 iki 7 val.) metu gyvenamosiose patalpose, kai tai trikdo asmenų ramybę, poilsį ar darbą, užtraukia baudą nuo 20 iki 80 eurų.

Statybos inspekcija primena, kur derėtų kreiptis konkrečiu atveju:

  • dėl statybos vykdymo teisėtumo griaunant sienas – į vietos savivaldybės administraciją arba Statybos inspekciją;
  • dėl atitinkamos rūšies statinio projekto parengimo – į projektuotoją;
  • dėl parengto statinio projekto ekspertizės – į atestuotas ekspertizės įmones;
  • dėl statybą leidžiančio dokumento išdavimo – į vietos savivaldybės administraciją;
  • dėl pasitikslinimo, kokiai statinių kategorijai (ypatingųjų ar nesudėtingųjų) priskiriamas daugiabutis, kuriame bus griaunamos sienos – į projektuotoją arba paskirtą namo techninį prižiūrėtoją; šie duomenys taip pat yra Nekilnojamojo turto registre;
  • dėl nustatymo, ar daugiabučio gyvenamojo namo siena yra statinio laikančioji (nelaikančioji) konstrukcija – į namo techninį prižiūrėtoją, projektuotojus arba atestuotus ekspertus;
  • dėl keliamo triukšmo griaunant sienas – į vietos savivaldybės administraciją, policiją.